Benzine- en dieselauto's verdwijnen uit de showroom
8 NIEUWS
KLIMAATVERANDERING EUROPA
De Europese Commissie presenteerde gisteren een enorm pakket aan
plannen dat moet leiden tot 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030. 'Klimaatpaus'
Frans Timmermans is een van de architecten. „Mensen zullen zich afvragen of ze dit
allemaal kunnen betalen. Ja, dat kan. Maar wij moeten heel goed uitleggen hoe."
Soms knipper je toch
even met je ogen, als je
beleidsmakers anno
2021 over de klimaat
crisis hoort praten. ,,Ik
zeg dit zonder enige vorm van
overdrijving: als we dit niet doen,
gaan onze kinderen vechten om
water en voedsel." In dit geval
vraag je je stiekem af of het echt
Eurocommissaris Frans Timmer
mans is die het woord heeft, en
niet de Zweedse activiste Greta
Thunberg, om maar een dwars
straat te noemen.
Timmermans presenteerde gis
teren met zijn collega-Eurocom
missarissen het programma Fitfor
Fifty-five. Die titel verwijst naar
het vorig jaar september gepresen
teerde doel van de Europese Unie
om 55 procent minder CO2 uit te
stoten in 2030 dan in 1990. Het
plan staat vol ambitieuze afspra
ken die iedere inwoner van de Eu
ropese Unie gaat raken. Het is een
belangrijke mijlpaal onderweg
naar 2050, het jaar waarin Europa
klimaatneutraal moet zijn.
De 55 procent voor 2030 is ambi
tieuzer dan het oorspronkelijke
doel - dat lag op een reductie van
40 procent. En dus presenteert de
Commissie nu plannen op twaalf
terreinen, van bosbouw tot her
nieuwbare energie en van kerosi-
nebelasting tot elektrische auto's.
,,Het gaat over hoe we wonen, hoe
we werken, hoe we ons verplaat
sen: al die dingen veranderen hier
door", zegt Timmermans tijdens
een digitaal persgesprek met Ne
derlandse journalisten.
Daarnaast gaat het over heel veel
geld: de vergroeningsagenda kost
honderden miljarden euro's per
jaar. Aan de Commissie, met name
aan voorzitter Ursula van der
Leyen en 'klimaatpaus' Frans Tim
mermans, de schone taak om de
plannen te verkopen aan iedereen
die ermee te maken krijgt.
De Limburger twijfelt er niet
aan dat er voldoende steun is voor
de richting waarin hij Europa wil
sturen. ,,Een aantal jaar geleden
was klimaatontkenning nog wel
Als we dit niet doen,
gaan onze kinderen
vechten om water
en voedsel
een ding. Nu zie je hier en daar
nog wel een commentator die op
die lijn zit, maar dat is een uitster
vend ras. Het is ook moeilijk te
ontkennen als je om je heen kijkt.
50 graden in Noordwest-Canada,
een tornado in Tsjechië: dingen
die we nog nooit gezien hebben."
Dat er steun is, wil niet zeggen
dat de Commissieplannen vol
gende week realiteit zijn. Integen
deel. Achter de schermen vond
vooraf al intensief overleg plaats.
Tot op het laatste moment werd er
geschaafd, gemasseerd en onder
handeld. ,,Wat je vaak ziet'', zegt
Timmermans, ,,is dat iedereen
staat te applaudisseren wanneer je
ambitieuze plannen aankondigt.
Maar als sectoren dan zien wat het
betekent zeggen ze: maar zo heb
ben we het niet bedoeld!"
Smeekbedes
In eerste instantie moeten alle le
den van de Europese Commissie
akkoord zijn. Elke lidstaat heeft
één Eurocommissaris, en hoewel
zij er niet zitten om het belang van
hun land te dienen, zijn zij vaak
wel gevoelig voor smeekbedes van
sectoren die belangrijk zijn voor
hun thuisland.
Zo probeerde de auto-industrie
de afgelopen dagen meer tijd te
krijgen om over te schakelen naar
een volledig elektrische productie:
dat punt zou niet in 2035, maar in
2040 bereikt moeten worden. Vol
gens de Frankfurter Aigemeiner Zei-
tung wisten zij onder meer de Eu
rocommissarissen van Frankrijk
en Roemenië aan hun zijde. Beide
landen hebben een belangrijke rol
in de Europese autoproductie.
Nu iedereen in de Commissie
toch op één lijn is gebracht, gaan
de plannen naar het Europees Par
lement en naar de afzonderlijke
lidstaten. Beiden moeten akkoord
gaan met de voorstellen uit Fitfor
Fifty-five om ervoor te zorgen dat
het ook echt tot wetgeving komt.
De inschatting is dat het in
Oost-Europa wat meer moeite
gaat kosten dan in West-Europa.
Zo denkt Timmermans dat de
voorstellen voor bijvoorbeeld Ne
derland al redelijk in lijn zijn met
wat de partijen in het midden van
het politieke spectrum zo'n beetje
voor ogen hebben. ,,Ik denk dat het
pakket voor Nederland in het alge
meen heel acceptabel is. Op het
gebied van het opwekken van bij
voorbeeld schone energie ligt er
wel een uitdaging: Nederland
heeft weinig ruimte om echt radi
cale dingen te doen. Maar aan de
andere kans ligt er ook een
enorme kans, zeker als je het ver
knoopt met de waterstofecono-
Europese wetgeving
Het verkeer is volgens de Europese
Commissie verantwoordelijk voor
een kwart van de totale CO2-uit-
stoot. En anders dan bij andere
grote producenten van broeikasgas
sen als de energiesector en de indu
strie, groeit die uitstoot nog altijd.
De overgang naar elektrische au
to's moet veel sneller, van Brussel.
De nieuwe auto's die in 2030 aan de
man worden gebracht, mogen nog
maar 45 procent van de CO2 uitsto
ten van de exemplaren die nu in de
showroom staan. Nog eens vijf jaar
later mag er helemaal geen nieuwe
brandstofauto meer worden ver
kocht. Ook geen hybride exemplaar
dus.
Het streven van het dagelijks be
stuur van de EU is om in 2050 hele
maal 'klimaatneutraal' te zijn. Om
dit te bereiken zal de CO2-uitstoot
in alle lidstaten drastisch moeten
worden teruggedrongen. De ver-
M De Europese vuiler betaalt, is de strekking van
Commissie zet het pakket.
al zijn geld op Eerder lekte al uit dat in veel ge-
elektrisch ver- vallen voor de uitstoot van kool-
voer voor de stofdioxide, ofwel CO2, zal moeten
komende worden betaald. De Commissie
jaren. foto anp hoopt mensen en bedrijven ertoe
aan te zetten zich duurzamer te ge
dragen. Ook moeten voortaan uit-
stootrechten worden gekocht voor
vervoer en voor gebouwen.
Verder zal de energierekening
omhooggaan en maken fossiele
centrales plaats voor zonnepanelen
en windmolens. Tanken wordt
duurder en brandstofauto's moeten
binnen vijftien jaar in de show
room wijken voor stekkerauto's.
donderdag 15 juli 2021
GO
'Klimaatontkenners
vormen een
uitstervend ras'
Sander van Mersbergen
Brussel
- Frans Timmermans,
Eurocommissaris
Frans Timmermans zegt er
'alles aan te zullen gaan doen'
om ervoor te zorgen dat de
burgers mee kunnen in alle
veranderingen. foto reuters
Het pakket klimaatvoorstellen
dat dat de Europese Commissie
gisteren heeft gelanceerd, zal
grote gevolgen hebben voor de
portemonnee van burgers en
bedrijven in Europa. Onder meer
op transportgebied gaat er veel
veranderen.
David van der Heeden
Rotterdam