Benzine- en dieselauto's verdwijnen uit de showroom 8 NIEUWS KLIMAATVERANDERING EUROPA De Europese Commissie presenteerde gisteren een enorm pakket aan plannen dat moet leiden tot 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030. 'Klimaatpaus' Frans Timmermans is een van de architecten. „Mensen zullen zich afvragen of ze dit allemaal kunnen betalen. Ja, dat kan. Maar wij moeten heel goed uitleggen hoe." Soms knipper je toch even met je ogen, als je beleidsmakers anno 2021 over de klimaat crisis hoort praten. ,,Ik zeg dit zonder enige vorm van overdrijving: als we dit niet doen, gaan onze kinderen vechten om water en voedsel." In dit geval vraag je je stiekem af of het echt Eurocommissaris Frans Timmer mans is die het woord heeft, en niet de Zweedse activiste Greta Thunberg, om maar een dwars straat te noemen. Timmermans presenteerde gis teren met zijn collega-Eurocom missarissen het programma Fitfor Fifty-five. Die titel verwijst naar het vorig jaar september gepresen teerde doel van de Europese Unie om 55 procent minder CO2 uit te stoten in 2030 dan in 1990. Het plan staat vol ambitieuze afspra ken die iedere inwoner van de Eu ropese Unie gaat raken. Het is een belangrijke mijlpaal onderweg naar 2050, het jaar waarin Europa klimaatneutraal moet zijn. De 55 procent voor 2030 is ambi tieuzer dan het oorspronkelijke doel - dat lag op een reductie van 40 procent. En dus presenteert de Commissie nu plannen op twaalf terreinen, van bosbouw tot her nieuwbare energie en van kerosi- nebelasting tot elektrische auto's. ,,Het gaat over hoe we wonen, hoe we werken, hoe we ons verplaat sen: al die dingen veranderen hier door", zegt Timmermans tijdens een digitaal persgesprek met Ne derlandse journalisten. Daarnaast gaat het over heel veel geld: de vergroeningsagenda kost honderden miljarden euro's per jaar. Aan de Commissie, met name aan voorzitter Ursula van der Leyen en 'klimaatpaus' Frans Tim mermans, de schone taak om de plannen te verkopen aan iedereen die ermee te maken krijgt. De Limburger twijfelt er niet aan dat er voldoende steun is voor de richting waarin hij Europa wil sturen. ,,Een aantal jaar geleden was klimaatontkenning nog wel Als we dit niet doen, gaan onze kinderen vechten om water en voedsel een ding. Nu zie je hier en daar nog wel een commentator die op die lijn zit, maar dat is een uitster vend ras. Het is ook moeilijk te ontkennen als je om je heen kijkt. 50 graden in Noordwest-Canada, een tornado in Tsjechië: dingen die we nog nooit gezien hebben." Dat er steun is, wil niet zeggen dat de Commissieplannen vol gende week realiteit zijn. Integen deel. Achter de schermen vond vooraf al intensief overleg plaats. Tot op het laatste moment werd er geschaafd, gemasseerd en onder handeld. ,,Wat je vaak ziet'', zegt Timmermans, ,,is dat iedereen staat te applaudisseren wanneer je ambitieuze plannen aankondigt. Maar als sectoren dan zien wat het betekent zeggen ze: maar zo heb ben we het niet bedoeld!" Smeekbedes In eerste instantie moeten alle le den van de Europese Commissie akkoord zijn. Elke lidstaat heeft één Eurocommissaris, en hoewel zij er niet zitten om het belang van hun land te dienen, zijn zij vaak wel gevoelig voor smeekbedes van sectoren die belangrijk zijn voor hun thuisland. Zo probeerde de auto-industrie de afgelopen dagen meer tijd te krijgen om over te schakelen naar een volledig elektrische productie: dat punt zou niet in 2035, maar in 2040 bereikt moeten worden. Vol gens de Frankfurter Aigemeiner Zei- tung wisten zij onder meer de Eu rocommissarissen van Frankrijk en Roemenië aan hun zijde. Beide landen hebben een belangrijke rol in de Europese autoproductie. Nu iedereen in de Commissie toch op één lijn is gebracht, gaan de plannen naar het Europees Par lement en naar de afzonderlijke lidstaten. Beiden moeten akkoord gaan met de voorstellen uit Fitfor Fifty-five om ervoor te zorgen dat het ook echt tot wetgeving komt. De inschatting is dat het in Oost-Europa wat meer moeite gaat kosten dan in West-Europa. Zo denkt Timmermans dat de voorstellen voor bijvoorbeeld Ne derland al redelijk in lijn zijn met wat de partijen in het midden van het politieke spectrum zo'n beetje voor ogen hebben. ,,Ik denk dat het pakket voor Nederland in het alge meen heel acceptabel is. Op het gebied van het opwekken van bij voorbeeld schone energie ligt er wel een uitdaging: Nederland heeft weinig ruimte om echt radi cale dingen te doen. Maar aan de andere kans ligt er ook een enorme kans, zeker als je het ver knoopt met de waterstofecono- Europese wetgeving Het verkeer is volgens de Europese Commissie verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uit- stoot. En anders dan bij andere grote producenten van broeikasgas sen als de energiesector en de indu strie, groeit die uitstoot nog altijd. De overgang naar elektrische au to's moet veel sneller, van Brussel. De nieuwe auto's die in 2030 aan de man worden gebracht, mogen nog maar 45 procent van de CO2 uitsto ten van de exemplaren die nu in de showroom staan. Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen nieuwe brandstofauto meer worden ver kocht. Ook geen hybride exemplaar dus. Het streven van het dagelijks be stuur van de EU is om in 2050 hele maal 'klimaatneutraal' te zijn. Om dit te bereiken zal de CO2-uitstoot in alle lidstaten drastisch moeten worden teruggedrongen. De ver- M De Europese vuiler betaalt, is de strekking van Commissie zet het pakket. al zijn geld op Eerder lekte al uit dat in veel ge- elektrisch ver- vallen voor de uitstoot van kool- voer voor de stofdioxide, ofwel CO2, zal moeten komende worden betaald. De Commissie jaren. foto anp hoopt mensen en bedrijven ertoe aan te zetten zich duurzamer te ge dragen. Ook moeten voortaan uit- stootrechten worden gekocht voor vervoer en voor gebouwen. Verder zal de energierekening omhooggaan en maken fossiele centrales plaats voor zonnepanelen en windmolens. Tanken wordt duurder en brandstofauto's moeten binnen vijftien jaar in de show room wijken voor stekkerauto's. donderdag 15 juli 2021 GO 'Klimaatontkenners vormen een uitstervend ras' Sander van Mersbergen Brussel - Frans Timmermans, Eurocommissaris Frans Timmermans zegt er 'alles aan te zullen gaan doen' om ervoor te zorgen dat de burgers mee kunnen in alle veranderingen. foto reuters Het pakket klimaatvoorstellen dat dat de Europese Commissie gisteren heeft gelanceerd, zal grote gevolgen hebben voor de portemonnee van burgers en bedrijven in Europa. Onder meer op transportgebied gaat er veel veranderen. David van der Heeden Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 8