Miljoenen voor Zeeland en toch geen nieuwe leerkrachten 'Ongekende hoeveelheid geld voor het onderwijs' NIEUWS 3 Het kabinet pompt miljarden het basisonderwijs in om corona-achterstanden in te lopen. Hartstikke mooi, stellen basisscholen, maar waarom geen structurele investeringen? En: wakkert dit niet de strijd om de leraar aan? Het gaat komend schooljaar om ze venhonderd euro per leerling. Op de Zeeuwse basisscholen zitten 30.000 leerlingen: het gaat dus om 21 miljoen euro. De middelbare scholen krijgen ook 700 euro per leerling. Ja, als je dat omrekent naar perso nele inzet, dan gaat het om 300 vol ledige banen. Maar die mensen zijn er niet. Zeeuwse scholen hebben al heel veel moeite de reguliere for matie rond te krijgen. Ja, we zijn blij, maar we hadden veel liever gehad dat we het over meer dere jaren konden spreiden. Dan kun je structureel dingen aanpak ken. We weten nu nog niet hoeveel we in het tweede jaar krijgen. Als je personeel aanneemt, kun je dat mis- schien het jaar erop niet meer beta len. Nee, want we moeten het geld met een besteden. Bovendien: als we dat doen, dan wordt er weer gezegd dat het onderwijs geld zat heeft, maar er niks mee doet. We hebben contact gelegd met al lerlei aanbieders die iets bij kunnen dragen in het onderwijs: bijvoor beeld centra voor kunsteducatie, de Zeeuwse sportraad, de GGD, en de ZB. De bibliotheek heeft program ma's op het gebied van begrijpend lezen. De muziekschool biedt mu zieklessen aan, en het natuur- en milieu-educatie kan lesgeven over moestuintjes. Scalda- en HZ-stu- denten verzorgen voor en na schooltijd activiteiten en Cios-stu- denten sportactiviteiten. Op die momenten kunnen docenten met kinderen aan de slag. Hier en daar kunnen leraren ook een halve of een hele dag per week extra wer ken. We hebben goed zicht op de kennis van kinderen. In Zeeland loopt die over het algemeen niet erg uit de pas. Dat is dus niet onze eerste zorg. We richten ons vooral op de soci aal-emotionele ontwikkeling. Daarbij hebben ze weinig onder steuning gehad, want kinderen za ten maandenlang achter de compu ter. Veel activiteiten zijn daarom gericht op bewegen, gezond eten en creatieve ontwikkeling. Deze week is de Zeeuwse waaier de lucht in gegaan: een online 'menu kaart' voor basisscholen en middel bare scholen. Directeuren kunnen zien welke lessen en activiteiten in Zeeland aangeboden worden, en in contact komen met de aanbieders. Een woordvoerder van de minister van Onderwijs Arie Slob wijst erop dat het 'ongekend' is dat een de missionair kabinet via het Nationaal Programma On derwijs zoveel geld voor scholen uittrekt en stelt dat goed in de gaten wordt ge houden hoe het geld wordt besteed. Hij wijst er boven dien op dat voor meerdere interventies geen extra per- soneel nodig is en de Tweede Kamer begin 2022 indien nodig kan bijsturen. Om het lerarentekort in de vijf grote steden aan te pak ken is bovendien voor een periode van vier jaar al 116 miljoen euro extra uitge trokken. Besluiten over meer structureel geld voor onderwijs zijn aan het nieuwe kabinet, stelt de woordvoerder. tablets worden genoemd. Van Vliet van de Lucasscholen: ,,Wij zoeken ook pedagogen, orthopedagogen, on derwijskundigen en onderwijsassis tenten. Maar de vier uitzendbureaus waar wij zaken mee doen zijn leeg.'' Van Vliet heeft nog honderden vaca tures openstaan. Schooldirecteuren zien ook de kloof tussen sterke en zwakke scho len groeien door de extra miljarden. Martijn van Minnen, adjunct-direc teur van de Nicolaasschool in Rotter dam: ,,We zouden graag extra perso neel aannemen, maar dat gaat niet. Het zijn de scholen in randgemeen ten die profiteren van de NPO-gel- den. We merken het aan onze vaca tures, daar reageert niemand op.'' In maart kijkt de Tweede Kamer hoe het gaat met de extra onderwijs- gelden. Schooldirecteuren hopen dat ze dan alsnog meer tijd krijgen om de extra miljarden uit te geven. ,,Jongens ik heb jullie AVI-rapporten gelezen. Wat waren die goed! Ik ben echt trots op jullie.'' Directeur Maaike Heevel van basisschool De Springplank in Rumpt loopt de com binatiegroep 3 en 5 binnen. Vrolijk maakt ze een praatje met de kinderen in de klas voor ze met Jeroen Goes, bestuurder van haar scholenkoepel Fluvium in de Betuwe, op de foto gaat. Het geeft even lucht. Straks moet ze zich weer buigen over de on vervulde vacatures. Nog nooit heeft ze meegemaakt in de 22 jaar dat ze schooldirecteur is dat een week voor de vakantie er nog drie openstaan. In februari maakte minister Arie Slob (Onderwijs) bekend dat het ba sis-, speciaal- en voortgezet onder wijs 5,6 miljard euro krijgen om door de coronapandemie opgelopen on derwijsachterstanden in twee jaar tijd in te halen. Scholen maakten plannen in afwachting van de be schikbare geldpotten. Vorige week pas - nog nét voor de zomervakantie - werd duidelijk dat vooral scholen met leerlingen met relatief veel on derwijsachterstanden fors meer geld krijgen dan gedacht. Kritisch Dat klinkt als goed nieuws, maar de tientallen directeuren en bestuurders van basisscholen die deze krant belde zijn zonder uitzondering kritisch over de NPO-gelden. Mooi dat er ein delijk geld voor onderwijs is, en ze gaan hun stinkende best doen het uit te geven op een manier die kinderen echt helpt. Maar of het lukt? Want prioriteit één, onderwijspersoneel, is er gewoon niet. ,,Ze kunnen wel strooien met miljoenen, maar daar- mee komen niet meer mensen van de pabo'', zegt een schooldirecteur uit de buurt van Katwijk. ,,Het is paradoxaal'', zegt bestuur der Ewald van Vliet van de Haagse stichting Lucasonderwijs (47 basis scholen). ,,We zijn blij dat er geïnves teerd wordt, het staat in schril con trast met afgelopen jaren. Maar we hadden liever structureel geld gekre gen; voor kleinere klassen, perma nente ondersteuning en dergelijke.'' Vacatures Jeroen Goes: ,,Op papier hebben we het geld uitgegeven, maar dat heeft geresulteerd in zeventien vacatu res.'' Vorige week kreeg zijn scholen stichting er plots nog meer geld bij: twee ton, het extra bedrag voor scholen met kinderen met onder wijsachterstanden. Goes is niet blij met dat geld. ,,Dit is echt een drama in onderwijsland. Ik heb niet eens meer aan mijn directeuren gevraagd een plan te schrijven. Zo kort voor de vakantie. En waar moeten ze het aan uitgeven? Dit is een ontzettend on doordachte verdeling van het geld.'' Goes staat bepaald niet alleen in zijn kritiek. ,,Het is idioot veel geld om goed uit te geven in zo'n korte periode'', zegt een Rotterdamse schooldirecteur. Bestuurder Freek ten Klooster van scholenkoepel VCO Harderwijk-Hierden: ,,Ik vind het jammer dat dit gebeurt, terwijl wij al jaren vragen om structureel geld voor huisvesting, lonen en het oplossen van het lerarentekort. Ik ben onge looflijk teleurgesteld in de politiek.'' Als er geen leraren te vinden zijn, waar gaan scholen het geld dan aan uitgeven? Dat is voor een deel van de schooldirecteuren nog altijd de vraag. Bijscholing van leraren, pro gramma's voor sociaal-emotionele ontwikkeling, ook computers of dinsdag 13 juli 2021 Wat doet Zeeland met de zak geld voor het onderwijs? Pim van Kampen, voorzitter van de Coöperatie Primair Onderwijs Zeeland (CPOZ) geeft ant woord. Cornelleke Blok Vlissingen Hoeveel geld krijgt Zeeland? Van zo'n bedrag kun je heel wat leerkrachten aannemen. Maar toch, het onderwijs is vast heel blij met het geld. Kunnen jullie een deel niet op een spaarrekening zetten? Wat kunnen de scholen dan wél met het geld? Dat geld is toch om achterstan den aan te pakken? Directeur Maaike Heevel met bestuurder Jeroen Goes en leerlingen van De Springplank in Rumpt. foto erik van t woud 'Geld is op papier uitgegeven, nu hebben we 17 vacatures' Jorina Haspels-Goudriaan Caspar van Oirschot Rumpt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 3