Miljoenen voor Zeeland en toch geen nieuwe leerkrachten
'Ongekende hoeveelheid
geld voor het onderwijs'
NIEUWS 3
Het kabinet pompt miljarden het
basisonderwijs in om corona-achterstanden in
te lopen. Hartstikke mooi, stellen basisscholen,
maar waarom geen structurele investeringen?
En: wakkert dit niet de strijd om de leraar aan?
Het gaat komend schooljaar om ze
venhonderd euro per leerling. Op
de Zeeuwse basisscholen zitten
30.000 leerlingen: het gaat dus om
21 miljoen euro. De middelbare
scholen krijgen ook 700 euro per
leerling.
Ja, als je dat omrekent naar perso
nele inzet, dan gaat het om 300 vol
ledige banen. Maar die mensen zijn
er niet. Zeeuwse scholen hebben al
heel veel moeite de reguliere for
matie rond te krijgen.
Ja, we zijn blij, maar we hadden veel
liever gehad dat we het over meer
dere jaren konden spreiden. Dan
kun je structureel dingen aanpak
ken. We weten nu nog niet hoeveel
we in het tweede jaar krijgen. Als je
personeel aanneemt, kun je dat mis-
schien het jaar erop niet meer beta
len.
Nee, want we moeten het geld met
een besteden. Bovendien: als we dat
doen, dan wordt er weer gezegd dat
het onderwijs geld zat heeft, maar
er niks mee doet.
We hebben contact gelegd met al
lerlei aanbieders die iets bij kunnen
dragen in het onderwijs: bijvoor
beeld centra voor kunsteducatie, de
Zeeuwse sportraad, de GGD, en de
ZB. De bibliotheek heeft program
ma's op het gebied van begrijpend
lezen. De muziekschool biedt mu
zieklessen aan, en het natuur- en
milieu-educatie kan lesgeven over
moestuintjes. Scalda- en HZ-stu-
denten verzorgen voor en na
schooltijd activiteiten en Cios-stu-
denten sportactiviteiten. Op die
momenten kunnen docenten met
kinderen aan de slag. Hier en daar
kunnen leraren ook een halve of
een hele dag per week extra wer
ken.
We hebben goed zicht op de kennis
van kinderen. In Zeeland loopt die
over het algemeen niet erg uit de
pas. Dat is dus niet onze eerste zorg.
We richten ons vooral op de soci
aal-emotionele ontwikkeling.
Daarbij hebben ze weinig onder
steuning gehad, want kinderen za
ten maandenlang achter de compu
ter. Veel activiteiten zijn daarom
gericht op bewegen, gezond eten en
creatieve ontwikkeling.
Deze week is de Zeeuwse waaier de
lucht in gegaan: een online 'menu
kaart' voor basisscholen en middel
bare scholen. Directeuren kunnen
zien welke lessen en activiteiten in
Zeeland aangeboden worden, en in
contact komen met de aanbieders.
Een woordvoerder van de
minister van Onderwijs
Arie Slob wijst erop dat het
'ongekend' is dat een de
missionair kabinet via het
Nationaal Programma On
derwijs zoveel geld voor
scholen uittrekt en stelt dat
goed in de gaten wordt ge
houden hoe het geld wordt
besteed. Hij wijst er boven
dien op dat voor meerdere
interventies geen extra per-
soneel nodig is en de
Tweede Kamer begin 2022
indien nodig kan bijsturen.
Om het lerarentekort in de
vijf grote steden aan te pak
ken is bovendien voor een
periode van vier jaar al 116
miljoen euro extra uitge
trokken. Besluiten over
meer structureel geld voor
onderwijs zijn aan het
nieuwe kabinet, stelt de
woordvoerder.
tablets worden genoemd. Van Vliet
van de Lucasscholen: ,,Wij zoeken
ook pedagogen, orthopedagogen, on
derwijskundigen en onderwijsassis
tenten. Maar de vier uitzendbureaus
waar wij zaken mee doen zijn leeg.''
Van Vliet heeft nog honderden vaca
tures openstaan.
Schooldirecteuren zien ook de
kloof tussen sterke en zwakke scho
len groeien door de extra miljarden.
Martijn van Minnen, adjunct-direc
teur van de Nicolaasschool in Rotter
dam: ,,We zouden graag extra perso
neel aannemen, maar dat gaat niet.
Het zijn de scholen in randgemeen
ten die profiteren van de NPO-gel-
den. We merken het aan onze vaca
tures, daar reageert niemand op.''
In maart kijkt de Tweede Kamer
hoe het gaat met de extra onderwijs-
gelden. Schooldirecteuren hopen dat
ze dan alsnog meer tijd krijgen om de
extra miljarden uit te geven.
,,Jongens ik heb jullie AVI-rapporten
gelezen. Wat waren die goed! Ik ben
echt trots op jullie.'' Directeur
Maaike Heevel van basisschool De
Springplank in Rumpt loopt de com
binatiegroep 3 en 5 binnen. Vrolijk
maakt ze een praatje met de kinderen
in de klas voor ze met Jeroen Goes,
bestuurder van haar scholenkoepel
Fluvium in de Betuwe, op de foto
gaat. Het geeft even lucht. Straks
moet ze zich weer buigen over de on
vervulde vacatures. Nog nooit heeft
ze meegemaakt in de 22 jaar dat ze
schooldirecteur is dat een week voor
de vakantie er nog drie openstaan.
In februari maakte minister Arie
Slob (Onderwijs) bekend dat het ba
sis-, speciaal- en voortgezet onder
wijs 5,6 miljard euro krijgen om door
de coronapandemie opgelopen on
derwijsachterstanden in twee jaar
tijd in te halen. Scholen maakten
plannen in afwachting van de be
schikbare geldpotten. Vorige week
pas - nog nét voor de zomervakantie
- werd duidelijk dat vooral scholen
met leerlingen met relatief veel on
derwijsachterstanden fors meer geld
krijgen dan gedacht.
Kritisch
Dat klinkt als goed nieuws, maar de
tientallen directeuren en bestuurders
van basisscholen die deze krant belde
zijn zonder uitzondering kritisch
over de NPO-gelden. Mooi dat er ein
delijk geld voor onderwijs is, en ze
gaan hun stinkende best doen het uit
te geven op een manier die kinderen
echt helpt. Maar of het lukt? Want
prioriteit één, onderwijspersoneel, is
er gewoon niet. ,,Ze kunnen wel
strooien met miljoenen, maar daar-
mee komen niet meer mensen van
de pabo'', zegt een schooldirecteur
uit de buurt van Katwijk.
,,Het is paradoxaal'', zegt bestuur
der Ewald van Vliet van de Haagse
stichting Lucasonderwijs (47 basis
scholen). ,,We zijn blij dat er geïnves
teerd wordt, het staat in schril con
trast met afgelopen jaren. Maar we
hadden liever structureel geld gekre
gen; voor kleinere klassen, perma
nente ondersteuning en dergelijke.''
Vacatures
Jeroen Goes: ,,Op papier hebben we
het geld uitgegeven, maar dat heeft
geresulteerd in zeventien vacatu
res.'' Vorige week kreeg zijn scholen
stichting er plots nog meer geld
bij: twee ton, het extra bedrag voor
scholen met kinderen met onder
wijsachterstanden. Goes is niet blij
met dat geld. ,,Dit is echt een drama
in onderwijsland. Ik heb niet eens
meer aan mijn directeuren gevraagd
een plan te schrijven. Zo kort voor de
vakantie. En waar moeten ze het aan
uitgeven? Dit is een ontzettend on
doordachte verdeling van het geld.''
Goes staat bepaald niet alleen in
zijn kritiek. ,,Het is idioot veel geld
om goed uit te geven in zo'n korte
periode'', zegt een Rotterdamse
schooldirecteur. Bestuurder Freek
ten Klooster van scholenkoepel VCO
Harderwijk-Hierden: ,,Ik vind het
jammer dat dit gebeurt, terwijl wij al
jaren vragen om structureel geld voor
huisvesting, lonen en het oplossen
van het lerarentekort. Ik ben onge
looflijk teleurgesteld in de politiek.''
Als er geen leraren te vinden zijn,
waar gaan scholen het geld dan aan
uitgeven? Dat is voor een deel van de
schooldirecteuren nog altijd de
vraag. Bijscholing van leraren, pro
gramma's voor sociaal-emotionele
ontwikkeling, ook computers of
dinsdag 13 juli 2021
Wat doet Zeeland met de zak
geld voor het onderwijs? Pim
van Kampen, voorzitter van de
Coöperatie Primair Onderwijs
Zeeland (CPOZ) geeft ant
woord.
Cornelleke Blok
Vlissingen
Hoeveel geld krijgt Zeeland?
Van zo'n bedrag kun je heel wat
leerkrachten aannemen.
Maar toch, het onderwijs is vast
heel blij met het geld.
Kunnen jullie een deel niet op
een spaarrekening zetten?
Wat kunnen de scholen dan wél
met het geld?
Dat geld is toch om achterstan
den aan te pakken?
Directeur Maaike Heevel met bestuurder Jeroen Goes en
leerlingen van De Springplank in Rumpt. foto erik van t woud
'Geld is op papier uitgegeven,
nu hebben we 17 vacatures'
Jorina Haspels-Goudriaan
Caspar van Oirschot
Rumpt