EUROPA
PER TREIN
te
10 NIEUWS
Het is een wat minder bekend aspect van de Rijn:
dat er een spoorlijn van vele honderen kilometers
langsloopt. Wie vanuit Nederland op de trein stapt, kan een
verrassend mooie trip maken. Een reisje langs de Rijn maar
dan met wat meer vaart, en klimaatvriendelijk bovendien.
Mooiste optie: Schwarzwaldbaan
veerde zitplaats -
wagon 33, stoel 92 -
wordt het eerste
traject van deze reis
keurig weergegeven
op een display. Utrecht - Keulen,
tweede klas, aan het raam. Het
reisje langs de Rijn, we kennen het
van het beroemde lied, en van de
boottochten die senioren over het
algemeen wat meer aanspreken
dan jongeren. Nu gaan we bekij
ken of het ook per trein de moeite
waard is.
Moeilijk is het in ieder geval
niet. Treinvervoerder Deutsche
Bahn heeft een prima Engelstalige
app, waar je in een handomdraai
de beste verbindingen vindt en
kaartjes kunt kopen. De app houdt
je bovendien prima op de hoogte
van vertrektijden, overstapmo-
menten en eventuele vertragin
gen. Wie minder mobiel is, kan -
ook in het Nederlands - terecht bij
de kaartjesautomaten op de stati
ons. Is het duur? Ook dat valt mee.
Voor een reis met wat omwegen
naar de Zwitserse grens en terug
betaal je ruim 200 euro.
Bovendien reis je ook nog eens
relatief milieuvriendelijk. Uit on- utrecht
derzoeken blijkt dat van de ge
motoriseerde vervoersvormen
treinen het minst belastend
zijn voor het klimaat, met
ruime voorsprong op auto
rijden en vooral vliegen.
Nog een voordeel: je stapt al
tijd uit in het stadscentrum
en hebt dus geen last van fi
les, parkeergedoe of dure taxi's
vanaf het vliegveld.
Delen van de Rheinstrecke wor
den geschaard onder de mooiste
van heel Duitsland. Bovendien is
het aantal interessante stops on
derweg groot. De eerste is Düssel-
dorf, chique stad vol uitgaans- en
Het spoor loopt ten
westen van de Rijn,
dus voor het uitzicht
is het aan te raden om
links plaats te nemen
<y\
J V
winkelplezier. Daarna Keulen, het
grotere en hippere zusje, een stad
ook die veel meer in huis heeft
dan alleen de gigantische gotische
dom, welke overigens pal naast het
centraal station staat.
In Keulen volgt een overstap van
de ICE-hogesnelheidstrein op de
veel langzamere Regionalbahn.
Niet omdat het moet, maar om
wat rustiger te kunnen genieten
van het traject richting de steden
Koblenz en Mainz, dat voor het
grootste gedeelte pal langs de ri
vier loopt. De luxe van de ICE -
gratis wifi, een stopcontact, res
taurant aan boord - offeren we
hiermee helaas wel op. Omdat het
spoor ten westen van de Rijn
loopt, is het voor het uitzicht aan
te raden om links plaats te ne
men.
Voor het spoor de Rijn kust,
passeren we eerst nog Bonn,
hoofdstad van het voormalige
West-Duitsland. Daarna
doemt dan eindelijk de rivier
op. En die stelt niet teleur. Bij
vlagen is het uitzicht spectacu
lair. Grote vrachtschepen op
grijsgroen klotsend water, op de
achtergrond rotsen, heuvels, kas
telen en later ook wijnvelden. Na
tuurlijk ook een onvermijdelijke
cruiseboot, met gele parasolletjes
op het dek. Ze zijn niet nodig, het
is een bewolkte, regenachtige
dag.
Na het doorkruisen van een rits
dorpen die zich presenteren als
Die Perle Am Rhein of een variatie
op dat thema, bereiken we Ko
blenz. We steken de Moezel over,
die hier uitmondt in de Rijn. Pre
cies op dat punt bevindt zich
Deutsches Eck, een landtong met
daarop een 37 meter hoog beeld
van de i9de-eeuwse keizer Wil
helm 1. Het is een veelbezocht mo
nument dat de Duitse eenheid
moet symboliseren.
Werelderfgoed
Vanaf hier tot aan het 65 kilometer
verderop gelegen Bingen is de ri
viervallei op haar fraaist. De trein
rijdt dwars door Unesco-wereld-
erfgoed, en de passagier zit eerste
rang. Al snel doemt aan de over
kant van het water de Loreley op,
de hoge rots waar de Rijn een
bocht maakt. Vroeger verongeluk
ten hier door de gevaarlijke stro
ming ettelijke schepen. Nu is de
Loreley, met het beeld van de zin
gende nimf aan de voet, een toe
ristische attractie en een bron voor
liedjes en verhalen. De rots figu
reert ook in de Nederlandse film
De beentjes van Sint-Hildegard.
In Mainz is het tijd om uit te
stappen. Het is zo'n stad die je niet
zomaar zou uitkiezen voor een
stedentrip, maar waar je toch een
prima tijd kunt beleven. In het
rustige, aangename centrum rond
de grote en stokoude dom, die de
Tweede Wereldoorlog overleefde,
bevindt zich het Gutenberg Mu
seum. Dat is vernoemd naar de in
1468 overleden Mainzer Johannes
Gutenberg, die geldt als de Euro
pese uitvinder van de boekdruk
kunst met losse letters (daarvoor
bestond de blokdruk al). ,,Wie
weet hoe Europa er zonder Guten
berg had uitgezien'', zegt mu
seummedewerker Uwe Berg-
mann-Deppisch. ,,De boekdruk
kunst is enorm belangrijk geweest
voor de persoonlijke ontwikkeling
van mensen.''
Het beroemdste werk in het
museum is de Gutenbergbijbel,
het eerste boek dat de uitvinder
voltooide. Vol trots laat Berg-
mann-Deppisch het kostbare
pronkstuk zien, wijzend op details
op de opengeslagen pagina. ,,Het is
heel bijzonder wat we hier heb
ben, al lijken veel inwoners van
Mainz dat niet te beseffen. We
krijgen wel veel toeristen over de
vloer. Nederlanders? Af en toe.''
Mainz bracht meer beroemdhe
den voort. Zo zetten Jürgen Klopp
en Thomas Tuchel, nu grootheden
in het voetbaltrainersgilde, de eer-
dinsdag 13 juli 2021
GO
Ja zo'n reisje
met de trein,
trein, trein...
Chris van Mersbergen
oven de gereser
De treinroute
Utrecht - Konstanz
volgt vanaf Keulen
tot aan Karlsruhe
de loop van de Rijn.
Wilt u genieten van
het uitzicht op de ri
vier, zorg er dan
voor dat u een trein
neemt die vanaf
Keulen langs zowel
Koblenz als Mainz
gaat.
Na Karlsruhe zijn er
twee opties om per
trein bij de Boden-
see te komen. De
snelste optie is de
Rijn blijven volgen,
via de hogesnel
heidslijn naar het
Zwitserse Bazel, en
vervolgens de regio
nale trein naar Kon-
stanz. De mooiste
optie is de Schwarz-
waldbahn. Dat is de
regionale trein die
één keer per uur via
Offenburg en Singen
naar het eindpunt
Konstanz rijdt.
Arnhe
Karlsruhe
Offenburg
Singen
Duisburg
Düsseldorf
Keulen
Bonn
Koblenz
Mainz
Mannheim
Herzlich Wlllkommen
n der Bergstam
St. Georgen
Schwarzwaid