Als Van Broekhuizen
echt non was geweest,
had je het ook geloofd
MEDIA CULTUUR 17
THE SOUND OF MUSIC
Het is het dilemma dat ook
veel schouwburgdirecteu
ren voelen momenteel.
Boek je een voorstelling die
bedacht en ontwikkeld is
toen de makers noodge
dwongen alle tijd hadden
tijdens de lockdowns? Of ga
je voor een veilige keuze:
een publiekstrekker, waar
door de theaterbezoekers in
elk geval over de drempel
vrees stappen en weer te
rugkeren in de zalen?
The Sound of Music, geba
seerd op de 56 jaar oude
film, is duidelijk een keuze
voor het laatste en met suc
ces - gezien het enthou
siasme in het Afas Circus
theater dat zo vol als moge
lijk zit. Maar het een hoeft
het ander natuurlijk ook
niet geheel uit te sluiten.
De makers hebben echt
hun best gedaan om de
klassieker in een eigentijds
jasje te hijsen. Denk aan
een kleurrijke cast, in alle
opzichten. Maar ook aan
modern taalgebruik, zodat
het verhaal er ook bij de
jongste generatie in gaat als
apfelstrudel. Met dank aan
onverwoestbare thematiek:
het überromantische ver
haal van de verliefdheid
tussen de in het begin zo
stijve Oostenrijkse marine
officier Georg von Trapp
(Stefan Rokebrand) en de
spring-in-'t-veld Maria
Rainer (Nandi van Beur
den), die als non bij de we
duwnaar in huis komt om
voor zijn zeven kinderen te
zorgen.
Als haar musicalcarrière
niet van de grond was ge
komen, was Van Beurden
op zeker 'iets met kinderen'
gaan doen, geeft ze in het
programmaboek aan. Een
begrijpelijke gedachte, als
je haar met de zeven kleine
Von Trapps in de weer ziet.
Zij excelleert met de kinde
ren om haar heen, maar
lijkt wat ontheemd in de
kinderloze scènes, waarin
ze met dezelfde ongeremd
heid speelt. Gelukkig staat
Van Beurden het overgrote
deel van de tijd met de kin
deren op het podium. Sa-
De makers
hebben echt hun
best gedaan om
de klassieker in
een eigentijds
jasje te hijsen
men brengen ze de halflege
zaal in vervoering en laten
ze het publiek vanaf de eer
ste van vele do-re-mi's uit
bundig meeklappen.
Prachtig zijn zang en spel
van Francis van Broekhui
zen, die een waarlijke moe
der-overste in het klooster
speelt. De vroomheid, het
deemoedige; als Van Broek
huizen écht een non was
geweest, had je het ook ge
loofd.
roeping is. Dat heb ik op latere leef
tijd met zingen gehad.''
Van Broekhuizen liep als puber
ook in het klooster rond vanwege
haar obsessie met The Sound of Music.
,,Mijn vader was gek van gadgets en
had alles altijd als eerste. Ook een Be-
tamax-speler, met twee videobanden
van musicals. West Side Story en The
Sound of Music. Die heb ik obsessief
bekeken, vooral die laatste. En dan
weer voornamelijk vanwege Julie
Jarenlang moest ik één
keer per maand naar
The Sound of Music
kijken van mezelf
Andrews, van wie ik helemaal beze
ten was. Pas toen ik op m'n 30ste ont
dekte dat ik lesbisch was, viel het
kwartje helemaal bij me. Jarenlang
moest ik één keer per maand naar
The Sound of Music kijken van mezelf.
Tegen iedereen zei ik de afgelopen
weken dat ik de film 115 keer gezien
heb, maar afgelopen week heb ik 'm
nog een keer opgezet.''
Ze wijst naar haar tas, bij haar voe
ten. ,,Ik heb 'm zelfs maar op m'n
iPad gezet, zo heb ik 'm altijd bij me.
,,Weet je, deze rol heb ik echt altijd
een keer willen spelen. Dat heb ik
ook tegen de mensen van de produ
cent Stage gezegd. Laat me repeteren
en één keer die rol spelen, dan kan ik
dood. Nou, dat moment is dus nu. Ik
k^n nu sterven hè, het hoeft natuur
lijk nog niet.''
Rozenkrans
En dat allemaal dankzij haar vader,
die niet eens van musicals houdt.
„Behalve van West Side Story en The
Sound of Music dus. Hij zat hier vrij
dag in de zaal bij de première, in zijn
smoking, is bij de tweede maat be
gonnen met huilen en niet meer ge
stopt. Lief hè. En ik had prinses Mar
griet en haar echtgenoot Pieter van
Vollenhoven uitgenodigd, ik ken de
prinses van het Prinses Christina
Concours. Dat vonden mijn ouders
natuurlijk ook weer prachtig. Mijn
moeder had nog twee rozenkranzen
voor ze meegebracht, die heb ik nog
bij Pieter in zijn zak gestopt. Ik zei: ik
weet dat jullie protestants zijn, maar
wie weet helpen ze.''
ze week na week op Van Beurden
stemde bij de televisieshow Op zoek
naar Maria, die zij dus ook won (Van
Beurden: 'Niet dat hier niet goed
schoongemaakt wordt, maar er was
zo veel confetti bij de finale, dat we
die nu nog overal tegenkomen'). Van
Broekhuizen: ,,Vanaf het moment
dat ik haar een liedje uit de musical
Cabaret zag zingen in de eerste live
show wist ik: dat is Maria. Want weet
je: eigenlijk deed ze dat net niet sexy
genoeg. En dat is belangrijk voor Ma
ria hè, dat het niet sexy is. Zeker in
het begin van de musical, dan is ze
een non. Later in het verhaal veran
dert dat natuurlijk wel allemaal.''
Deemoedig
Van Broekhuizen blijft als moeder
overste de devote en deemoedige
kloosterleidster die ze de hele show
is. Het had niet veel gescheeld of ze
was echt in het klooster beland, toen
ze een jaar of 16 was. ,,Ik was misdie
naar bij de zuster Franciscanessen
van de Penitenten van de Eenheid,
hun klooster zat gewoon tegenover
mijn ouderlijk huis in Wassenaar. Ik
vond dat zo mooi, dat ik aan de non
nen aangaf dat ik wel wilde intreden.
Zij hebben mij toen duidelijk ge
maakt dat je iets ouder moet zijn en
dat je dan vanzelf aanvoelt of het je
maandag 12 juli 2021
GO
Francis van Broekhuizen (l) en Maria in een duet in
de musical The Sound of Music. foto stage entertainment
MUSICAL
Hoofdrollen Stefan
Rokebrand, Nandi van
Beurden en Francis van
Broekhuizen
Gedachte op weg naar
Scheveningen, voor The
Sound of Music: het werk
voor de musicalprodu
centen heeft ruim een
jaar min of meer stilgele
gen. En nu het culturele
leven (vooralsnog?) weer
op gang begint te komen,
brengt producent Stage
een van de meest opge
voerde musicals naar het
theater. Had de pande-
miepauze niet beter ge
bruikt kunnen worden om
met een originele voor
stelling op de proppen te
komen?
—Jeroen Schmale
Tot en met 8 augustus te
zien in Afas Circustheater.
Daarna tournee tot en met
half februari 2022.
—Francis van Broekhuizen, zangeres