Als Van Broekhuizen echt non was geweest, had je het ook geloofd MEDIA CULTUUR 17 THE SOUND OF MUSIC Het is het dilemma dat ook veel schouwburgdirecteu ren voelen momenteel. Boek je een voorstelling die bedacht en ontwikkeld is toen de makers noodge dwongen alle tijd hadden tijdens de lockdowns? Of ga je voor een veilige keuze: een publiekstrekker, waar door de theaterbezoekers in elk geval over de drempel vrees stappen en weer te rugkeren in de zalen? The Sound of Music, geba seerd op de 56 jaar oude film, is duidelijk een keuze voor het laatste en met suc ces - gezien het enthou siasme in het Afas Circus theater dat zo vol als moge lijk zit. Maar het een hoeft het ander natuurlijk ook niet geheel uit te sluiten. De makers hebben echt hun best gedaan om de klassieker in een eigentijds jasje te hijsen. Denk aan een kleurrijke cast, in alle opzichten. Maar ook aan modern taalgebruik, zodat het verhaal er ook bij de jongste generatie in gaat als apfelstrudel. Met dank aan onverwoestbare thematiek: het überromantische ver haal van de verliefdheid tussen de in het begin zo stijve Oostenrijkse marine officier Georg von Trapp (Stefan Rokebrand) en de spring-in-'t-veld Maria Rainer (Nandi van Beur den), die als non bij de we duwnaar in huis komt om voor zijn zeven kinderen te zorgen. Als haar musicalcarrière niet van de grond was ge komen, was Van Beurden op zeker 'iets met kinderen' gaan doen, geeft ze in het programmaboek aan. Een begrijpelijke gedachte, als je haar met de zeven kleine Von Trapps in de weer ziet. Zij excelleert met de kinde ren om haar heen, maar lijkt wat ontheemd in de kinderloze scènes, waarin ze met dezelfde ongeremd heid speelt. Gelukkig staat Van Beurden het overgrote deel van de tijd met de kin deren op het podium. Sa- De makers hebben echt hun best gedaan om de klassieker in een eigentijds jasje te hijsen men brengen ze de halflege zaal in vervoering en laten ze het publiek vanaf de eer ste van vele do-re-mi's uit bundig meeklappen. Prachtig zijn zang en spel van Francis van Broekhui zen, die een waarlijke moe der-overste in het klooster speelt. De vroomheid, het deemoedige; als Van Broek huizen écht een non was geweest, had je het ook ge loofd. roeping is. Dat heb ik op latere leef tijd met zingen gehad.'' Van Broekhuizen liep als puber ook in het klooster rond vanwege haar obsessie met The Sound of Music. ,,Mijn vader was gek van gadgets en had alles altijd als eerste. Ook een Be- tamax-speler, met twee videobanden van musicals. West Side Story en The Sound of Music. Die heb ik obsessief bekeken, vooral die laatste. En dan weer voornamelijk vanwege Julie Jarenlang moest ik één keer per maand naar The Sound of Music kijken van mezelf Andrews, van wie ik helemaal beze ten was. Pas toen ik op m'n 30ste ont dekte dat ik lesbisch was, viel het kwartje helemaal bij me. Jarenlang moest ik één keer per maand naar The Sound of Music kijken van mezelf. Tegen iedereen zei ik de afgelopen weken dat ik de film 115 keer gezien heb, maar afgelopen week heb ik 'm nog een keer opgezet.'' Ze wijst naar haar tas, bij haar voe ten. ,,Ik heb 'm zelfs maar op m'n iPad gezet, zo heb ik 'm altijd bij me. ,,Weet je, deze rol heb ik echt altijd een keer willen spelen. Dat heb ik ook tegen de mensen van de produ cent Stage gezegd. Laat me repeteren en één keer die rol spelen, dan kan ik dood. Nou, dat moment is dus nu. Ik k^n nu sterven hè, het hoeft natuur lijk nog niet.'' Rozenkrans En dat allemaal dankzij haar vader, die niet eens van musicals houdt. „Behalve van West Side Story en The Sound of Music dus. Hij zat hier vrij dag in de zaal bij de première, in zijn smoking, is bij de tweede maat be gonnen met huilen en niet meer ge stopt. Lief hè. En ik had prinses Mar griet en haar echtgenoot Pieter van Vollenhoven uitgenodigd, ik ken de prinses van het Prinses Christina Concours. Dat vonden mijn ouders natuurlijk ook weer prachtig. Mijn moeder had nog twee rozenkranzen voor ze meegebracht, die heb ik nog bij Pieter in zijn zak gestopt. Ik zei: ik weet dat jullie protestants zijn, maar wie weet helpen ze.'' ze week na week op Van Beurden stemde bij de televisieshow Op zoek naar Maria, die zij dus ook won (Van Beurden: 'Niet dat hier niet goed schoongemaakt wordt, maar er was zo veel confetti bij de finale, dat we die nu nog overal tegenkomen'). Van Broekhuizen: ,,Vanaf het moment dat ik haar een liedje uit de musical Cabaret zag zingen in de eerste live show wist ik: dat is Maria. Want weet je: eigenlijk deed ze dat net niet sexy genoeg. En dat is belangrijk voor Ma ria hè, dat het niet sexy is. Zeker in het begin van de musical, dan is ze een non. Later in het verhaal veran dert dat natuurlijk wel allemaal.'' Deemoedig Van Broekhuizen blijft als moeder overste de devote en deemoedige kloosterleidster die ze de hele show is. Het had niet veel gescheeld of ze was echt in het klooster beland, toen ze een jaar of 16 was. ,,Ik was misdie naar bij de zuster Franciscanessen van de Penitenten van de Eenheid, hun klooster zat gewoon tegenover mijn ouderlijk huis in Wassenaar. Ik vond dat zo mooi, dat ik aan de non nen aangaf dat ik wel wilde intreden. Zij hebben mij toen duidelijk ge maakt dat je iets ouder moet zijn en dat je dan vanzelf aanvoelt of het je maandag 12 juli 2021 GO Francis van Broekhuizen (l) en Maria in een duet in de musical The Sound of Music. foto stage entertainment MUSICAL Hoofdrollen Stefan Rokebrand, Nandi van Beurden en Francis van Broekhuizen Gedachte op weg naar Scheveningen, voor The Sound of Music: het werk voor de musicalprodu centen heeft ruim een jaar min of meer stilgele gen. En nu het culturele leven (vooralsnog?) weer op gang begint te komen, brengt producent Stage een van de meest opge voerde musicals naar het theater. Had de pande- miepauze niet beter ge bruikt kunnen worden om met een originele voor stelling op de proppen te komen? —Jeroen Schmale Tot en met 8 augustus te zien in Afas Circustheater. Daarna tournee tot en met half februari 2022. —Francis van Broekhuizen, zangeres

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17