TIJDSCHRIFT Alle ogen op Tijdschrifl.nl Lees nu twee weken gratis! Ga snel naar tydschrift.nl 10 NIEUWS Als het aan president Erdogan ligt, wordt een tweede kanaal gegraven tussen de Zwarte Zee en de Zee van Marmara. Het grootste infrastructurele project ooit in Turkije verdeelt het land in twee kampen. en feestelijke ceremonie met ballonnen en muziek op een bouwplaats ten noordwesten van Istanboel, live uitgezonden op de staatstelevisie. President Erdogan gaf vorige week het startschot voor een langgekoesterde droom, die hij in 2011 voor het eerst onthulde als zijn 'krank zinnige project': een tweede kanaal door Istanboel. Van graven komt het voorlopig nog niet. Aan het megaproject hangt een prijskaartje van zeker 15 miljard dollar. Het wachten is op buitenlandse inves teerders. Toch wordt nu begonnen met de bouw van de eerste van zes bruggen. In een speech van een uur sprak Er- dogan over de noodzaak van zijn ka naal, om de drukke vaarroute over Bos porus te ontlasten. Over het dreigende gevaar van zware olietankers die nu door de oude stad varen, over de dui zenden banen die de bouw van het ka naal zal opleveren, en over hoe goed het project is voor het aanzien van Turkije in de wereld. Maar twee dagen eerder stond op dezelfde plek iemand anders te praten voor draaiende camera's. Er- dogans grootste politieke rivaal Ekrem Imamoglu had een persconferentie be legd. Hij wilde dat mensen wisten dat hij er alles aan zal doen om het project te stoppen voor het kan beginnen. ,,Ik heb nachtmerries over dit betonpro- ject", zei hij zwaarmoedig. Burgemeester De ster van de seculiere oppositie is burgemeester van Istanboel. Imamo- glu's verkiezingswinst in de belangrijk ste stad van het land was een klap voor Erdogan. Sindsdien wordt Imamoglu genoemd als de man die Erdogan ook landelijk kan onttronen. We spreken Imamoglu in een stads- bos aan de rand van Istanboel. ,,Deze stad kan nog meer constructie niet ver dragen", zegt hij rustig, terwijl hij naar het groen om zich heen wijst. ,,Istan- boel moet een gezonde stad worden, dat zijn we verschuldigd aan toekom stige generaties.'' Al jaren spreekt Imamoglu zich uit tegen megalomane bouwprojecten van de regering, zoals het nieuwe vliegveld (het 'grootste vliegveld ter wereld') en een derde brug over de Bosporus (de 'grootste brug ter wereld'). ,,Het is niet 'ik' tegen een project van Erdogan", zegt hij. ,,Dit is een kwestie van weten schap. Dit kanaal is destructief voor de natuur. Het zal de ecologische balans verstoren, de geografie van de stad compleet veranderen. Ik noem het niet een project, maar een ramp.'' Milieugroepen en stadsplanners waarschuwen de regering al jaren voor de gevolgen van zo'n kanaalproject. Het gebied is rijk aan vruchtbare land bouwgrond, natuur, waterbronnen en biedt plaats aan de laatste bossen rond Istanboel. Omdat het kanaal van een deel van Istanboel een eiland maakt, wordt gevreesd voor de gevolgen voor evacuaties na aardbevingen. De regering kwam zelf met een veel positiever milieurapport. De zorgen zijn overdreven, was de boodschap. ,,Er is altijd politiek gemotiveerde kritiek op de baan brekende projecten van onze presi dent", zegt transporthoogleraar en AKP-er Mustafa Ilicali, nauw betrokken bij de uitvoering van de kanaalplannen. ,,Dit kanaal is belangrijk. We bescher men onze Bosporus, en we maken van Istanboel een moderne voorbeeldstad." Het blijft namelijk niet bij een kanaal alleen. Aan de oevers komen gloed nieuwe woonwijken en luxe jachtha- vens. De landprijzen op de kanaalroute zijn al flink omhoog geschoten. Specu lanten zien dollartekens, bedrijven uit Qatar hebben al grond gekocht. Profiteren Imamoglu kijkt er met afschuw naar. ,,Ik zie geen enkele goede intenties, al leen mensen in kringen rond de rege ring die financieel willen profiteren". Het argument dat het nieuwe kanaal de drukte in de Bosporus zal vermin deren, snijdt volgens critici geen hout. De Bosporus staat centraal in het Mon- treux-verdrag, waarin is bepaald dat schepen er vrije doorgang hebben. ,,Je kunt ze niet dwingen door een ander kanaal te varen, dus ik zie niet hoe dit de Bosporus gaat ontlasten", aldus Imamoglu. ,,Dit kanaal is niet meer dan onderdeel van een populistisch discours." Imamoglu wordt bij zijn te- gencampagne ('Of het ka naal, of Istanboel') flink te gengewerkt. Protestbanners die zijn team ophangt in de stad, worden 's nachts op bevel van de regering weggehaald. Met rechtszaken tegen de staat hoopt Imamoglu het project dwars te zitten. ,,Dit heeft niks te maken met een machtsstrijd tussen mij en de presi dent", zegt hij. ,,Dit gaat over het red den van onze stad." Het antwoord van Erdogan? ,,Of jullie het willen of niet, het kanaal komt er." Alle populaire tijdschriften in een handige app: dat is Tijdschrift.nL maandag 12 juli 2021 GO Mitra Nazar Istanboel President Erdogan: ,,Of jullie het willen of niet, het ka naal komt er.'' FOTO EPA Nieuwe doorga Istanboel Bosporus

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 10