TIJDSCHRIFT
Alle ogen op
Tijdschrifl.nl
Lees nu twee weken gratis! Ga snel naar tydschrift.nl
10 NIEUWS
Als het aan president Erdogan ligt, wordt een
tweede kanaal gegraven tussen de Zwarte Zee en de
Zee van Marmara. Het grootste infrastructurele project
ooit in Turkije verdeelt het land in twee kampen.
en feestelijke ceremonie
met ballonnen en muziek
op een bouwplaats ten
noordwesten van Istanboel,
live uitgezonden op de
staatstelevisie. President Erdogan gaf
vorige week het startschot voor een
langgekoesterde droom, die hij in 2011
voor het eerst onthulde als zijn 'krank
zinnige project': een tweede kanaal
door Istanboel.
Van graven komt het voorlopig nog
niet. Aan het megaproject hangt een
prijskaartje van zeker 15 miljard dollar.
Het wachten is op buitenlandse inves
teerders. Toch wordt nu begonnen met
de bouw van de eerste van zes bruggen.
In een speech van een uur sprak Er-
dogan over de noodzaak van zijn ka
naal, om de drukke vaarroute over Bos
porus te ontlasten. Over het dreigende
gevaar van zware olietankers die nu
door de oude stad varen, over de dui
zenden banen die de bouw van het ka
naal zal opleveren, en over hoe goed het
project is voor het aanzien van Turkije
in de wereld. Maar twee dagen eerder
stond op dezelfde plek iemand anders
te praten voor draaiende camera's. Er-
dogans grootste politieke rivaal Ekrem
Imamoglu had een persconferentie be
legd. Hij wilde dat mensen wisten dat
hij er alles aan zal doen om het project
te stoppen voor het kan beginnen. ,,Ik
heb nachtmerries over dit betonpro-
ject", zei hij zwaarmoedig.
Burgemeester
De ster van de seculiere oppositie is
burgemeester van Istanboel. Imamo-
glu's verkiezingswinst in de belangrijk
ste stad van het land was een klap voor
Erdogan. Sindsdien wordt Imamoglu
genoemd als de man die Erdogan ook
landelijk kan onttronen.
We spreken Imamoglu in een stads-
bos aan de rand van Istanboel. ,,Deze
stad kan nog meer constructie niet ver
dragen", zegt hij rustig, terwijl hij naar
het groen om zich heen wijst. ,,Istan-
boel moet een gezonde stad worden,
dat zijn we verschuldigd aan toekom
stige generaties.''
Al jaren spreekt Imamoglu zich uit
tegen megalomane bouwprojecten van
de regering, zoals het nieuwe vliegveld
(het 'grootste vliegveld ter wereld') en
een derde brug over de Bosporus (de
'grootste brug ter wereld'). ,,Het is niet
'ik' tegen een project van Erdogan",
zegt hij. ,,Dit is een kwestie van weten
schap. Dit kanaal is destructief voor de
natuur. Het zal de ecologische balans
verstoren, de geografie van de stad
compleet veranderen. Ik noem het niet
een project, maar een ramp.''
Milieugroepen en stadsplanners
waarschuwen de regering al jaren voor
de gevolgen van zo'n kanaalproject. Het
gebied is rijk aan vruchtbare land
bouwgrond, natuur, waterbronnen en
biedt plaats aan de laatste bossen
rond Istanboel. Omdat het kanaal
van een deel van Istanboel een
eiland maakt, wordt gevreesd voor
de gevolgen voor evacuaties na
aardbevingen.
De regering kwam zelf met een
veel positiever milieurapport. De
zorgen zijn overdreven, was de
boodschap. ,,Er is altijd politiek
gemotiveerde kritiek op de baan
brekende projecten van onze presi
dent", zegt transporthoogleraar en
AKP-er Mustafa Ilicali, nauw betrokken
bij de uitvoering van de kanaalplannen.
,,Dit kanaal is belangrijk. We bescher
men onze Bosporus, en we maken van
Istanboel een moderne voorbeeldstad."
Het blijft namelijk niet bij een kanaal
alleen. Aan de oevers komen gloed
nieuwe woonwijken en luxe jachtha-
vens. De landprijzen op de kanaalroute
zijn al flink omhoog geschoten. Specu
lanten zien dollartekens, bedrijven uit
Qatar hebben al grond gekocht.
Profiteren
Imamoglu kijkt er met afschuw naar.
,,Ik zie geen enkele goede intenties, al
leen mensen in kringen rond de rege
ring die financieel willen profiteren".
Het argument dat het nieuwe kanaal
de drukte in de Bosporus zal vermin
deren, snijdt volgens critici geen hout.
De Bosporus staat centraal in het Mon-
treux-verdrag, waarin is bepaald dat
schepen er vrije doorgang hebben. ,,Je
kunt ze niet dwingen door een ander
kanaal te varen, dus ik zie niet hoe
dit de Bosporus gaat ontlasten",
aldus Imamoglu. ,,Dit kanaal is
niet meer dan onderdeel van
een populistisch discours."
Imamoglu wordt bij zijn te-
gencampagne ('Of het ka
naal, of Istanboel') flink te
gengewerkt. Protestbanners
die zijn team ophangt in de
stad, worden 's nachts op bevel
van de regering weggehaald. Met
rechtszaken tegen de staat hoopt
Imamoglu het project dwars te zitten.
,,Dit heeft niks te maken met een
machtsstrijd tussen mij en de presi
dent", zegt hij. ,,Dit gaat over het red
den van onze stad." Het antwoord van
Erdogan? ,,Of jullie het willen of niet,
het kanaal komt er."
Alle populaire tijdschriften in een
handige app: dat is Tijdschrift.nL
maandag 12 juli 2021
GO
Mitra Nazar
Istanboel
President
Erdogan:
,,Of jullie het
willen of
niet, het ka
naal komt
er.'' FOTO EPA
Nieuwe
doorga
Istanboel
Bosporus