©NDERNEMER
'Volvo-rijders
zijn heel merktrouw
en minder gevoelig
voor conjunctuur'
'li/lijn voordeel was
zo'n 30.000 euro'
deondernemer.nl
Volvo-specialist Van Aarle uit Nuland bindt trouwe klanten met slimme import
Ondernemers die een auto zoeken, hebben genoeg te kiezen. De eerste vraag is: ga je voor
spiksplinternieuw of voor gebruikt? Van Aarle in Nuland weet het wel: jong gebruikt.
„Als je met een nieuwe auto de showroom uitrijdt, ben je al een paar duizend euro kwijt."
Eigenaar en oprichter Ben van
Aarle weet waar hij het over
heeft. Al 35 jaar verkoopt hij
Volvo's waar net de 'kop' af
is. Waarop de eerste flinke
afschrijving is gedaan. Wat de auto vol
gens Van Aarle extra interessant maakt.
„Een auto halveert gemiddeld elke vier
jaar in waarde. Een auto die nieuw
negentigduizend euro heeft gekost, is
dan nog 45 duizend waard. Koop je die
na een jaar of twee voor circa zestig mille,
dan is diezelfde auto twee jaar later
alsnog 45 duizend euro waard. Scheelt
een hoop geld," is de ervaring van de
automan. „Bovendien zijn kinderziektes
inmiddels verholpen en rijd je dankzij
onze importauto's met een actueel
kenteken." De Nulandse Volvo-specialist
verkoopt jaarlijks zo'n achthonderd tot
duizend gebruikte auto's, vrijwel uitslui
tend Volvo's. „Van familieauto tot zakelijk
model. Wat opvalt is dat nu veel klanten
hun leaseauto de deur uit doen omdat ze
door corona minder zakelijke kilometers
rijden", merkt Van Aarle op. „Ze kiezen
dan voor een kilometervergoeding van
de werkgever en ruilen vervolgens hun
tweede, meestal kleinere, auto in voor
een volwaardige gezins- en vakantie
auto. Vaak een plug-in hybride waarmee
je deels elektrisch rijdt om kosten te
besparen." De Nulandse onderneming is
een echt familiebedrijf. Vlak na de start
kwam broer Ron er bij en hebben ze
samen al zo'n zestienduizend klanten
in een Volvo geholpen. Waarvan de
meesten keer op keer terugkomen voor
een volgende Volvo. Ondertussen staan
ook de zoon en dochter van Ben op de
vloer. „Iedereen heeft dezelfde filosofie:
een klant geeft ons het vertrouwen en
dat mogen wij niet beschamen. Wij gaan
daarom op de stoel van die klant zitten.
Wat is belangrijk? Het gaat vaak om
spaargeld. Dan wil je geen ellende.
Als iets niet goed gaat, hebben wij een
verkeerd verwachtingspatroon gecreëerd.
Een auto moet aan alle verwachtingen
voldoen." De voordelen van de keuze voor
een single brand autobedrijf, en zeker
Volvo, zijn voor Van Aarle heel helder.
„Volvo-rijders zijn merktrouw en minder
conjunctuurgevoelig. Bovendien weten
Volvo-rijders ons goed te vinden en
zijn wij experts, in de showroom en de
werkplaats." Wat zich ook uitbetaalt bij
het inkopen. „Van elke auto die hier
binnenkomt is de historie bekend en
wij zorgen ervoor dat alles wat eventu
eel nog nodig is, wordt uitgevoerd.
Elke Volvo die hier van het erf rijdt, is
echt helemaal in orde. Dat bewijst de
grote klantenkring."
O
Vrijwel elke Volvo die bij ons
binnenkomt, hebben we uit
andere landen gehaald. In
grote delen van Europa zijn
auto's goedkoper, beter uit
gerust en voorzien van dikkere
motoren. Waarom?
Dat we bij Van Aarle onze klanten
beter kunnen bedienen met auto's
die we uit het buitenland halen,
heeft alles te maken met lease-
regels en bijtelling. In ons land
zorgen BPM en C02-belasting
voor hoge prijzen en een flinke
bijtelling. Daarom kiest de lease
rijder hier voor kariger uitgeruste
auto's die bovendien gemiddeld vier
jaar dienst doen. In het buitenland
liggen autoprijzen dan ook een stuk
lager en daarmee de leaseprijzen.
Dat levert meestal leaseauto's op
die veel comfort- en veiligheids-
accessoires aan boord hebben.
Daarnaast worden auto's in het
hoge segment vaak al na twee
jaar gewisseld, met als resultaat
lagere kilometrages en nog lang
geen grote onderhoudsposten.
Want de prijs daalt weliswaar met
de jaren, maar daar staan hogere
onderhoudskosten tegenover.
Met een auto van zo'n twee jaar
oud kun je nog lang onbezorgd
doorrijden.
Keuringsrapport
De meeste Volvo's kopen we in
Duitsland en Frankrijk, bij door
ons zorgvuldig geselecteerde
fleetowners. Ondertussen weten
we precies waar we op moeten
letten en welke modellen het goed
doen bij ons. Daarnaast is elke
auto die wij inkopen voorzien van
een uitgebreid en zeer gedetail
leerd keuringsrapport. Omdat
het om ex-leaseauto's gaat, zijn
ze bovendien keurig onderhouden
en is de hele (schade)historie
bekend. Dan nog kan het af en toe
misgaan, want wat voor sommige
verkopers een goed gerepareerde
schade is, is dat voor ons niet.
Als zo'n auto dan toch bij ons wordt
afgeleverd, dan is dat ons bedrijfs
risico. Wij leveren ook zo'n auto
volkomen in orde af en melden
de koper altijd wat er aan is
gerepareerd. We hechten waarde
aan helderheid en transparantie.
Rekenwerk
Het zoeken naar het beste aanbod
is overigens bijna een dagtaak.
Elke auto wordt voor inkoop door
ons uitgebreid bekeken. Want
zien we iets over het hoofd, dan
moeten wij daarvoor zoals gezegd
zelf bloeden. Het is veel reken
werk. Welke prijs gaan we bieden,
is er achterstallig onderhoud, is
er schade en welke motor ligt er
in? Wij kijken zelfs naar de
wielen omdat ook die invloed
hebben op de C02-uitstoot. Vijf
gram CO2 meer betekent hier in
Nederland namelijk achthonderd
euro extra belasting. Alles wordt
meegenomen om te kijken of wij
een auto zowel in topconditie als
met een interessante prijs kunnen
aanbieden.
O
Ik had meteen een klik en zij zijn mede de reden
waarom ik nog steeds Volvo rijd. Toen het tijdens
de economische crisis even iets minder ging,
wilde ik kleiner gaan rijden. Het gaat om vertrou
wen. Geen ruitensproeiervloeistof op de factuur
als het reservoir nog vol zit, die kleine dingen.
Alles gaat met open vizier. Als ondernemer is dat
belangrijk, je moet ergens op kunnen bouwen en
je wilt geen onnodige kosten voor je kiezen krij
gen. Dat gebeurt ook niet, weet ik ondertussen."
volg ons op nmaom
'Een jong gebruikte auto
scheelt duizenden euro's'
Dit artikel is tot stand gekomen in
samenwerking met Autobedrijf Van Aarle.
Meer informatie: info@vanaarle.nl
Marcel Oomen laat jaarlijks zo'n zeven'
tigduizend kilometer asfalt onder zijn
auto doorschieten om zijn tegels en
plavuizen bij retailers te krijgen. Sinds
dertig jaar met Volvo als reisvriend.
Onder de naam Aurora Ceramics vertegenwoor
digt Oomen een aantal Spaanse en Italiaanse
keramiekfabrieken in ons land en reist hij stad en
land af om zijn plavuizen onder de aandacht te
brengen. „Ik breng heel wat tijd door in mijn auto
en ben er echt van afhankelijk. Toch koop ik nooit
een nieuwe. Na twee maanden staat er bij mij al
minstens vijftienduizend kilometer op de teller
en dan schrijf je echt een hoop af." Zijn XC90
komt van een Duitse Volvo-dealer, waar hij zo'n
anderhalf jaar dienst heeft gedaan als demo.
Bijzonder is dat de auto in die tijd net vijftien
duizend kilometer had gereden, net zoveel als
Oomen in twee maanden rijdt. „Dit scheelde mij
zo'n dertigduizend euro. Voor elke ondernemer
een hoop geld. Het mooie is dat de auto reed en
voelde alsof hij twee maanden oud was. Eigenlijk
rijdt hij nog steeds als nieuw."
MEEDENKEN
Hoewel Nuland niet echt naast de deur is voor de
in West-Brabant wonende keramiekagent, kwam
hij als Vohro-rijder een paar auto's geleden toch
bij Van Aarle uit. „Het zijn specialisten met een
enorm netwerk om de juiste auto te vinden en
mensen die met mij als ondernemer meedenken.
Ben van Aarle is dga bij Volvo-
specialist Autobedrijf Van Aarle.
Heb je een vraag? info@vanaarle.nl
BEN VAN AARLE
OVER MOBILITEIT
Dit is een uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl