©NDERNEMER 'Volvo-rijders zijn heel merktrouw en minder gevoelig voor conjunctuur' 'li/lijn voordeel was zo'n 30.000 euro' deondernemer.nl Volvo-specialist Van Aarle uit Nuland bindt trouwe klanten met slimme import Ondernemers die een auto zoeken, hebben genoeg te kiezen. De eerste vraag is: ga je voor spiksplinternieuw of voor gebruikt? Van Aarle in Nuland weet het wel: jong gebruikt. „Als je met een nieuwe auto de showroom uitrijdt, ben je al een paar duizend euro kwijt." Eigenaar en oprichter Ben van Aarle weet waar hij het over heeft. Al 35 jaar verkoopt hij Volvo's waar net de 'kop' af is. Waarop de eerste flinke afschrijving is gedaan. Wat de auto vol gens Van Aarle extra interessant maakt. „Een auto halveert gemiddeld elke vier jaar in waarde. Een auto die nieuw negentigduizend euro heeft gekost, is dan nog 45 duizend waard. Koop je die na een jaar of twee voor circa zestig mille, dan is diezelfde auto twee jaar later alsnog 45 duizend euro waard. Scheelt een hoop geld," is de ervaring van de automan. „Bovendien zijn kinderziektes inmiddels verholpen en rijd je dankzij onze importauto's met een actueel kenteken." De Nulandse Volvo-specialist verkoopt jaarlijks zo'n achthonderd tot duizend gebruikte auto's, vrijwel uitslui tend Volvo's. „Van familieauto tot zakelijk model. Wat opvalt is dat nu veel klanten hun leaseauto de deur uit doen omdat ze door corona minder zakelijke kilometers rijden", merkt Van Aarle op. „Ze kiezen dan voor een kilometervergoeding van de werkgever en ruilen vervolgens hun tweede, meestal kleinere, auto in voor een volwaardige gezins- en vakantie auto. Vaak een plug-in hybride waarmee je deels elektrisch rijdt om kosten te besparen." De Nulandse onderneming is een echt familiebedrijf. Vlak na de start kwam broer Ron er bij en hebben ze samen al zo'n zestienduizend klanten in een Volvo geholpen. Waarvan de meesten keer op keer terugkomen voor een volgende Volvo. Ondertussen staan ook de zoon en dochter van Ben op de vloer. „Iedereen heeft dezelfde filosofie: een klant geeft ons het vertrouwen en dat mogen wij niet beschamen. Wij gaan daarom op de stoel van die klant zitten. Wat is belangrijk? Het gaat vaak om spaargeld. Dan wil je geen ellende. Als iets niet goed gaat, hebben wij een verkeerd verwachtingspatroon gecreëerd. Een auto moet aan alle verwachtingen voldoen." De voordelen van de keuze voor een single brand autobedrijf, en zeker Volvo, zijn voor Van Aarle heel helder. „Volvo-rijders zijn merktrouw en minder conjunctuurgevoelig. Bovendien weten Volvo-rijders ons goed te vinden en zijn wij experts, in de showroom en de werkplaats." Wat zich ook uitbetaalt bij het inkopen. „Van elke auto die hier binnenkomt is de historie bekend en wij zorgen ervoor dat alles wat eventu eel nog nodig is, wordt uitgevoerd. Elke Volvo die hier van het erf rijdt, is echt helemaal in orde. Dat bewijst de grote klantenkring." O Vrijwel elke Volvo die bij ons binnenkomt, hebben we uit andere landen gehaald. In grote delen van Europa zijn auto's goedkoper, beter uit gerust en voorzien van dikkere motoren. Waarom? Dat we bij Van Aarle onze klanten beter kunnen bedienen met auto's die we uit het buitenland halen, heeft alles te maken met lease- regels en bijtelling. In ons land zorgen BPM en C02-belasting voor hoge prijzen en een flinke bijtelling. Daarom kiest de lease rijder hier voor kariger uitgeruste auto's die bovendien gemiddeld vier jaar dienst doen. In het buitenland liggen autoprijzen dan ook een stuk lager en daarmee de leaseprijzen. Dat levert meestal leaseauto's op die veel comfort- en veiligheids- accessoires aan boord hebben. Daarnaast worden auto's in het hoge segment vaak al na twee jaar gewisseld, met als resultaat lagere kilometrages en nog lang geen grote onderhoudsposten. Want de prijs daalt weliswaar met de jaren, maar daar staan hogere onderhoudskosten tegenover. Met een auto van zo'n twee jaar oud kun je nog lang onbezorgd doorrijden. Keuringsrapport De meeste Volvo's kopen we in Duitsland en Frankrijk, bij door ons zorgvuldig geselecteerde fleetowners. Ondertussen weten we precies waar we op moeten letten en welke modellen het goed doen bij ons. Daarnaast is elke auto die wij inkopen voorzien van een uitgebreid en zeer gedetail leerd keuringsrapport. Omdat het om ex-leaseauto's gaat, zijn ze bovendien keurig onderhouden en is de hele (schade)historie bekend. Dan nog kan het af en toe misgaan, want wat voor sommige verkopers een goed gerepareerde schade is, is dat voor ons niet. Als zo'n auto dan toch bij ons wordt afgeleverd, dan is dat ons bedrijfs risico. Wij leveren ook zo'n auto volkomen in orde af en melden de koper altijd wat er aan is gerepareerd. We hechten waarde aan helderheid en transparantie. Rekenwerk Het zoeken naar het beste aanbod is overigens bijna een dagtaak. Elke auto wordt voor inkoop door ons uitgebreid bekeken. Want zien we iets over het hoofd, dan moeten wij daarvoor zoals gezegd zelf bloeden. Het is veel reken werk. Welke prijs gaan we bieden, is er achterstallig onderhoud, is er schade en welke motor ligt er in? Wij kijken zelfs naar de wielen omdat ook die invloed hebben op de C02-uitstoot. Vijf gram CO2 meer betekent hier in Nederland namelijk achthonderd euro extra belasting. Alles wordt meegenomen om te kijken of wij een auto zowel in topconditie als met een interessante prijs kunnen aanbieden. O Ik had meteen een klik en zij zijn mede de reden waarom ik nog steeds Volvo rijd. Toen het tijdens de economische crisis even iets minder ging, wilde ik kleiner gaan rijden. Het gaat om vertrou wen. Geen ruitensproeiervloeistof op de factuur als het reservoir nog vol zit, die kleine dingen. Alles gaat met open vizier. Als ondernemer is dat belangrijk, je moet ergens op kunnen bouwen en je wilt geen onnodige kosten voor je kiezen krij gen. Dat gebeurt ook niet, weet ik ondertussen." volg ons op nmaom 'Een jong gebruikte auto scheelt duizenden euro's' Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Autobedrijf Van Aarle. Meer informatie: info@vanaarle.nl Marcel Oomen laat jaarlijks zo'n zeven' tigduizend kilometer asfalt onder zijn auto doorschieten om zijn tegels en plavuizen bij retailers te krijgen. Sinds dertig jaar met Volvo als reisvriend. Onder de naam Aurora Ceramics vertegenwoor digt Oomen een aantal Spaanse en Italiaanse keramiekfabrieken in ons land en reist hij stad en land af om zijn plavuizen onder de aandacht te brengen. „Ik breng heel wat tijd door in mijn auto en ben er echt van afhankelijk. Toch koop ik nooit een nieuwe. Na twee maanden staat er bij mij al minstens vijftienduizend kilometer op de teller en dan schrijf je echt een hoop af." Zijn XC90 komt van een Duitse Volvo-dealer, waar hij zo'n anderhalf jaar dienst heeft gedaan als demo. Bijzonder is dat de auto in die tijd net vijftien duizend kilometer had gereden, net zoveel als Oomen in twee maanden rijdt. „Dit scheelde mij zo'n dertigduizend euro. Voor elke ondernemer een hoop geld. Het mooie is dat de auto reed en voelde alsof hij twee maanden oud was. Eigenlijk rijdt hij nog steeds als nieuw." MEEDENKEN Hoewel Nuland niet echt naast de deur is voor de in West-Brabant wonende keramiekagent, kwam hij als Vohro-rijder een paar auto's geleden toch bij Van Aarle uit. „Het zijn specialisten met een enorm netwerk om de juiste auto te vinden en mensen die met mij als ondernemer meedenken. Ben van Aarle is dga bij Volvo- specialist Autobedrijf Van Aarle. Heb je een vraag? info@vanaarle.nl BEN VAN AARLE OVER MOBILITEIT Dit is een uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38