'Scenario van Thermphos zal zich niet herhalen'
1 JAAR VARAGIDS
KOBO NIA E-READER
€79,95
Vlissinger wacht
opname in kliniek
'We zorgen dat de bal voor het doel ligt, inschieten is aan het nieuwe kabinet'
4
WORD ABONNEE! GA NAAR VARAGIDS.NL/REGIO
De Statencommissie bestuur sprak
gisteren over de rapporten die de
bureaus Ecorys en Rebel Group in
april hebben uitgebracht over een
tolvrije tunnel, maar het debat
werd gekleurd door de brief die mi
nister Cora van Nieuwenhuizen
(VVD, Infrastructuur Water
staat) deze week stuurde. Daarin
zei ze klip en klaar dat er geen geld
is om de tunnel meteen tolvrij te
maken. Dat kost 340 miljoen euro,
heeft Rebel berekend.
Als het niet nu kan, wanneer dan
wel? Die vraag speelde mee in de
inbreng van verschillende partijen.
Ze verzonnen varianten om dan ten
minste de tol gedeeltelijk af te
schaffen. Een hogere korting of
vrijstelling voor Zeeuwen, opperde
Joan van Burg (SGP), een standpunt
dat de Partij voor Zeeland al langer
huldigt. Als eerste een tolvrije
doorgang voor buspassagiers die nu
via hun kaartje meebetalen, be
dacht Trees Janssens (Partij voor de
Dieren). Vrachtwagens wel tol, au
tomobilisten niet, stelde Jan Henk
Verburg (ChristenUnie) voor.
CDA'er Hans de Kunder waar
schuwde geen koehandel te plegen.
,,Het gaat over een gevoel van on
rechtvaardigheid, dat ook in de
Tweede Kamer leeft. Op dit mo
ment is er geen geld, het kabinet is
demissionair. Ik zou de gedepu
teerde willen oproepen: benut het
momentum. Ga op het vinkentouw
zitten. De tunnel moet tolvrij en
liefst zo snel mogelijk."
Aansporing niet nodig
Van der Maas liet blijken dat hij die
aansporing niet nodig heeft. ,,Ik ben
niet ontevreden met de stappen die
de afgelopen maanden zijn geno-
men. Dat is mooi, maar we staan
nog met lege handen. Er moet nu
boter bij de vis komen." Met de mi
nister werkt hij aan een draaiboek
Ik ben niet
ontevreden over de
genomen stappen
maar we staan nog
met lege handen
dat in september klaar moet zijn.
Mocht een nieuw kabinet beslissen
de tol af te schaffen, dan kan dat
meteen als leidraad worden geno
men. ,,We moeten zorgen dat de bal
voor het doel ligt. Het inschieten is
aan een nieuw kabinet."
De 'kortste en meest effectieve'
weg is volgens hem schaduwtol,
zoals wordt toegepast in de Wijker-
tunnel onder het Noordzeekanaal.
Het Rijk betaalt dan per passerende
auto. Een vast bedrag per jaar - 30
miljoen euro, heeft Rebel uitgere
kend - is ook goed. Voordeel is dat
dan niet op stel en sprong de NV
Westerscheldetunnel hoeft te wor
den opgeheven, 'waar 70 mensen
hun boterham verdienen'. Om die
reden kan de provincie ook goed le
ven met afschaffing van de tol in
2025, als ook de Sluiskiltunnel
wordt overgedragen aan het Rijk.
Na de zomer krijgen de Staten een
evaluatie van de sanering, beloofde
gedeputeerde Jo-Annes de Bat gis
teren. ,,Waarom ging het eerst niet
goed en uiteindelijk wel? Daar
moeten we van leren."
Nergens ter wereld
De schoonmaak was een klusje dat
nergens ter wereld ooit is uitge
voerd. Uiteindelijk legden haven
schap North Sea Port, het Rijk en de
provincie het geld op tafel, de Ka-
zachstaanse eigenaar betaalde geen
cent. ,,Als je een huis huurt of een
auto, moet je borg betalen", zei Sta
tenlid Eddy Heerschop (PvdA).
ISnE 'B? O - DS - 2
mm®
!M
lijkbare gevallen aansprakelijk te
kunnen stellen, antwoordde De
Bat. Daar hoort een stroppenpot bij
die gebruikt kan worden als de
schuldige niet is te achterhalen. Ei
genaren van windparken op zee
hebben nu al de verplichting om de
omgeving na 30 jaar weer schoon
,,Hoe denkt de provincie erover
grote bedrijven een vast bedrag te
laten storten, bijvoorbeeld één pro-
cent van hun jaarinkomen, in een
amoveringsfonds? En als dat niet
kan, wilt u er dan in Den Haag voor
pleiten?"
Er wordt druk gewerkt aan een
constructie om bedrijven in verge-
Hoe denkt de provincie
erover grote bedrijven
een vast bedrag te
laten storten
op te leveren.
Robèrt Brunke (ProZeeland)
wilde weten hoe groot de kans op
herhaling is van het Thermphos-
debacle. ,,We hebben geen fosforfa-
briek meer, dat was echt wel de
crux", reageerde De Bat. ,,Er is geen
enkele reden om te vermoeden dat
een dergelijk scenario zich nog eens
zal herhalen."
SAMEN VOOR SLECHTS
Abonnees ontvangen met de VARAgids Kobo Leesclub iedere maand
50% korting op 5 door de redactie geselecteerde e-books.
De 32-jarige J. de J. uit Vlissingen,
die gisteren in het Middelburgse
verdachtenbankje zat was duide
lijk: het was stom en impulsief ge
weest en vier keer betuigde hij
spijt. Maar ondanks zijn boete
doening eiste de officier van justi
tie vijftien dagen cel tegen hem.
Plus nog een aanpassing in de bij
zondere voorwaarden die hem in
een vonnis van 2020 waren opge
legd. Die worden nu uitgebreid
met 'opname in een kliniek'.
Eind maart en goed onder in
vloed van alcohol had hij de ex-
vriendin van zijn broer via Insta-
gram bedreigd. De tekst die hij
had gestuurd, zou een bedreiging
met verkrachting of aanranding
betekenen. De J. had later nog een
bericht met excuses naar haar ge
stuurd maar daar verder geen re
actie op gekregen. ,,Maar ze hoeft
nergens bang voor te zijn", be
loofde hij de rechtbank.
De J. lijdt aan diverse complexe
storingen en moet worden behan
deld. Alleen is er nog geen kliniek
te vinden die hem wil opnemen.
Voor wat betreft de aanpassing
in de voorwaarden deed de recht
bank direct uitspraak, zodat er
voor de zoektocht in ieder geval
twee weken tijdwinst is geboekt.
Uitspraak 23 juli
zaterdag 10 juli 2021
GO
Provincie wil tunnel snel tolvrij
Wat is de snelste weg naar een
tolvrije tunnel? Als het Rijk de
kosten over de jaren spreidt, kan
het snel geregeld worden, denkt
gedeputeerde Harry van der
Maas (SGP, mobiliteit). En an
ders in 2025 in één keer 261 mil
joen euro op tafel leggen. ,,Dat
vinden we ook een mooi scena
rio."
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
-Harry van der Maas
Nieuwe wetgeving moet voorko
men dat bedrijven na een faillis
sement de kosten voor schoon
maak van hun terrein afwente
len op de samenleving. Het ul
tieme voorbeeld is Thermphos.
De fosforfabriek in Vlissingen-
Oost ging in 2012 failliet en het
opruimen kostte 125 miljoen
euro.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
1
Welkom op bedrijventerrein
'r'- -
Vette Terminal Flushing B.v
sé8
M Directeur
Dinro Hobbel
van het sane-
ringsbedrijf
VCB (midden)
overhandigde,
toen de
schoonmaak
erop zat, de
sleutel van het
voormalige
Thermphos-
kantoor aan
algemeen di
recteur Daan
Schalk (links)
van havenbe
drijf North Sea
Port. Gedepu
teerde Jo
Annes de Bat
kijkt toe. foto
FRANK BALKENENDE
-Eddy Heerschop,
Statenlid PvdA
Het IntemaBoncte succes van The volet ontrafeld
Ad Roos
Middelburg