'Scenario van Thermphos zal zich niet herhalen' 1 JAAR VARAGIDS KOBO NIA E-READER €79,95 Vlissinger wacht opname in kliniek 'We zorgen dat de bal voor het doel ligt, inschieten is aan het nieuwe kabinet' 4 WORD ABONNEE! GA NAAR VARAGIDS.NL/REGIO De Statencommissie bestuur sprak gisteren over de rapporten die de bureaus Ecorys en Rebel Group in april hebben uitgebracht over een tolvrije tunnel, maar het debat werd gekleurd door de brief die mi nister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur Water staat) deze week stuurde. Daarin zei ze klip en klaar dat er geen geld is om de tunnel meteen tolvrij te maken. Dat kost 340 miljoen euro, heeft Rebel berekend. Als het niet nu kan, wanneer dan wel? Die vraag speelde mee in de inbreng van verschillende partijen. Ze verzonnen varianten om dan ten minste de tol gedeeltelijk af te schaffen. Een hogere korting of vrijstelling voor Zeeuwen, opperde Joan van Burg (SGP), een standpunt dat de Partij voor Zeeland al langer huldigt. Als eerste een tolvrije doorgang voor buspassagiers die nu via hun kaartje meebetalen, be dacht Trees Janssens (Partij voor de Dieren). Vrachtwagens wel tol, au tomobilisten niet, stelde Jan Henk Verburg (ChristenUnie) voor. CDA'er Hans de Kunder waar schuwde geen koehandel te plegen. ,,Het gaat over een gevoel van on rechtvaardigheid, dat ook in de Tweede Kamer leeft. Op dit mo ment is er geen geld, het kabinet is demissionair. Ik zou de gedepu teerde willen oproepen: benut het momentum. Ga op het vinkentouw zitten. De tunnel moet tolvrij en liefst zo snel mogelijk." Aansporing niet nodig Van der Maas liet blijken dat hij die aansporing niet nodig heeft. ,,Ik ben niet ontevreden met de stappen die de afgelopen maanden zijn geno- men. Dat is mooi, maar we staan nog met lege handen. Er moet nu boter bij de vis komen." Met de mi nister werkt hij aan een draaiboek Ik ben niet ontevreden over de genomen stappen maar we staan nog met lege handen dat in september klaar moet zijn. Mocht een nieuw kabinet beslissen de tol af te schaffen, dan kan dat meteen als leidraad worden geno men. ,,We moeten zorgen dat de bal voor het doel ligt. Het inschieten is aan een nieuw kabinet." De 'kortste en meest effectieve' weg is volgens hem schaduwtol, zoals wordt toegepast in de Wijker- tunnel onder het Noordzeekanaal. Het Rijk betaalt dan per passerende auto. Een vast bedrag per jaar - 30 miljoen euro, heeft Rebel uitgere kend - is ook goed. Voordeel is dat dan niet op stel en sprong de NV Westerscheldetunnel hoeft te wor den opgeheven, 'waar 70 mensen hun boterham verdienen'. Om die reden kan de provincie ook goed le ven met afschaffing van de tol in 2025, als ook de Sluiskiltunnel wordt overgedragen aan het Rijk. Na de zomer krijgen de Staten een evaluatie van de sanering, beloofde gedeputeerde Jo-Annes de Bat gis teren. ,,Waarom ging het eerst niet goed en uiteindelijk wel? Daar moeten we van leren." Nergens ter wereld De schoonmaak was een klusje dat nergens ter wereld ooit is uitge voerd. Uiteindelijk legden haven schap North Sea Port, het Rijk en de provincie het geld op tafel, de Ka- zachstaanse eigenaar betaalde geen cent. ,,Als je een huis huurt of een auto, moet je borg betalen", zei Sta tenlid Eddy Heerschop (PvdA). ISnE 'B? O - DS - 2 mm® !M lijkbare gevallen aansprakelijk te kunnen stellen, antwoordde De Bat. Daar hoort een stroppenpot bij die gebruikt kan worden als de schuldige niet is te achterhalen. Ei genaren van windparken op zee hebben nu al de verplichting om de omgeving na 30 jaar weer schoon ,,Hoe denkt de provincie erover grote bedrijven een vast bedrag te laten storten, bijvoorbeeld één pro- cent van hun jaarinkomen, in een amoveringsfonds? En als dat niet kan, wilt u er dan in Den Haag voor pleiten?" Er wordt druk gewerkt aan een constructie om bedrijven in verge- Hoe denkt de provincie erover grote bedrijven een vast bedrag te laten storten op te leveren. Robèrt Brunke (ProZeeland) wilde weten hoe groot de kans op herhaling is van het Thermphos- debacle. ,,We hebben geen fosforfa- briek meer, dat was echt wel de crux", reageerde De Bat. ,,Er is geen enkele reden om te vermoeden dat een dergelijk scenario zich nog eens zal herhalen." SAMEN VOOR SLECHTS Abonnees ontvangen met de VARAgids Kobo Leesclub iedere maand 50% korting op 5 door de redactie geselecteerde e-books. De 32-jarige J. de J. uit Vlissingen, die gisteren in het Middelburgse verdachtenbankje zat was duide lijk: het was stom en impulsief ge weest en vier keer betuigde hij spijt. Maar ondanks zijn boete doening eiste de officier van justi tie vijftien dagen cel tegen hem. Plus nog een aanpassing in de bij zondere voorwaarden die hem in een vonnis van 2020 waren opge legd. Die worden nu uitgebreid met 'opname in een kliniek'. Eind maart en goed onder in vloed van alcohol had hij de ex- vriendin van zijn broer via Insta- gram bedreigd. De tekst die hij had gestuurd, zou een bedreiging met verkrachting of aanranding betekenen. De J. had later nog een bericht met excuses naar haar ge stuurd maar daar verder geen re actie op gekregen. ,,Maar ze hoeft nergens bang voor te zijn", be loofde hij de rechtbank. De J. lijdt aan diverse complexe storingen en moet worden behan deld. Alleen is er nog geen kliniek te vinden die hem wil opnemen. Voor wat betreft de aanpassing in de voorwaarden deed de recht bank direct uitspraak, zodat er voor de zoektocht in ieder geval twee weken tijdwinst is geboekt. Uitspraak 23 juli zaterdag 10 juli 2021 GO Provincie wil tunnel snel tolvrij Wat is de snelste weg naar een tolvrije tunnel? Als het Rijk de kosten over de jaren spreidt, kan het snel geregeld worden, denkt gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, mobiliteit). En an ders in 2025 in één keer 261 mil joen euro op tafel leggen. ,,Dat vinden we ook een mooi scena rio." Ernst Jan Rozendaal Middelburg -Harry van der Maas Nieuwe wetgeving moet voorko men dat bedrijven na een faillis sement de kosten voor schoon maak van hun terrein afwente len op de samenleving. Het ul tieme voorbeeld is Thermphos. De fosforfabriek in Vlissingen- Oost ging in 2012 failliet en het opruimen kostte 125 miljoen euro. Ernst Jan Rozendaal Middelburg 1 Welkom op bedrijventerrein 'r'- - Vette Terminal Flushing B.v sé8 M Directeur Dinro Hobbel van het sane- ringsbedrijf VCB (midden) overhandigde, toen de schoonmaak erop zat, de sleutel van het voormalige Thermphos- kantoor aan algemeen di recteur Daan Schalk (links) van havenbe drijf North Sea Port. Gedepu teerde Jo Annes de Bat kijkt toe. foto FRANK BALKENENDE -Eddy Heerschop, Statenlid PvdA Het IntemaBoncte succes van The volet ontrafeld Ad Roos Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 28