MEDIA CULTUUR 19 De recensies hadden niet mooier gekund. Over de musical Tina in het algemeen en over titelvertolkster Nyassa Alberta in het bijzonder. Maar toen kwam een door corona afgedwongen pauze van ruim een jaar. „Officieel is dit een doorstart. Maar het voelt als een nieuw begin.'' 'Laten we vaker kleurenblind zijn bij de rolverdeling' ngeloof. Met dat gevoel sloeg Nyassa Alberta op 10 februari vorig jaar de kran ten open. ,,Het lukte me domweg niet meteen om te beseffen dat wat ik las over mij ging.'' Maar het stond er dus echt allemaal. En het ging ook over haar. Dat zich een 'ongelooflijk ta lent' had aangediend. Dat ze het publiek had 'ver pletterd'. Dat ze 'niet minder dan een sensatie' was. En dat ze net als de echte Tina Turner be schikte over benen waar geen eind aan kwam, ook dat. In de artiestenfoyer van het Beatrix Theater in Utrecht is Nyassa met terugwerkende kracht ver legen met de opgerakelde complimenten. Met valse bescheidenheid heeft dat niks te maken. ,,Ik weet heus wel dat ik wat kan. Sta al vijftien, zestien jaar op het podium. Heb heus vaker complimenten gehad. Vooral in Duitsland, waar mijn werkterrein grotendeels lag. En waar ik steeds grotere rollen in steeds grotere musicals mocht spelen. Maar dit?'' Ze lacht. ,,Ik ben alweer 37, hè.'' Haar debuut maakte ze in de eerste Nederlandse productie van The Lion King, met een bijrol als een van de gazellen. Over haar enorme stem had nie mand het toen nog. ,,Ik werd gezien als een danse res. Wat niet raar was, want zo heb ik mezelf ook heel lang gezien. Ja, volgens mijn moeder heb ik als peuter ooit bij het zien van Diana Ross op tv geroe pen: 'dat ben ik, dat ben ik!' Waarbij ik volgens haar meezong, met een pollepel als microfoon. Maar als kind was ik toch vooral een heel beweeg lijk meisje dat het gelukkigst was als ik kon dan sen.'' De dansopleiding aan de Theaterschool in Amster dam was het logische vervolg. Paradoxaal genoeg ontdekte ze juist toen eindelijk haar zangtalent „Daar zeiden ze dat ik een mooi timbre had. Maar de complimenten waren absoluut niet van dien aard dat ik er ooit rekening mee hield om nu hier deze rol te mogen zingen. In de zwaarste musical- rol aller tijden, haha. Nee echt! Ik heb twee uur lang geen tijd om naar de wc te gaan. Met 22 num mers waarin ik moet zingen én dansen. Op hoge hakken, op een schuine vloer." In Nederland is rondom de meest succesvolle musicalacteurs door de jaren heen een zekere ster rencultuur ontstaan. In Duitsland is dat niet het geval. Daar is de show zelf de ster, zou je kunnen zeggen, en zijn de spelers tamelijk anoniem. Ny assa: „Dat was voor mij een voordeel. Je wordt er beoordeeld puur op watje tijdens een auditie laat zien. Daar brak ik uit het hokje 'danseres'." Vanuit haar thuisbasis in Hamburg greep ze de kans om veel van de mooiste partijen te zin gen in hitmusicals als Aïda, The Bodyguard en Jesus Christ Superstar. „Ik ging ooit voor een half jaar naar Duitsland en ben er dertien jaar geble ven. Totdat Tina kwam. En het kan best zijn dat ik hierna weer naar Hamburg terugga, maar daar wil ik nu nog niet aan denken. Eerst zo lang mogelijk knallen met Tina. Want het voelde zo raar, begin vorig jaar, om een paar weken na de première in lockdown te moeten gaan. Gelukkig maar dat we toen niet wisten dat het zo lang ging duren. Echt: officieel heet dit een doorstart, maar het voelt als een nieuw begin." Het zou al helpen, denkt ze, als er tijdens het casten van een rol ook ie mand achter die tafels zit in wie je jezelf herkent. ,,Laten we vaker kleu renblind zijn bij de rolverdeling.'' Natuurlijk snapt ze zelf ook wel dat dit niet altijd kan. Chantal Janzen in de rol van Tina Turner - dat zou raar zijn. ,,Maar'', oppert ze, ,,Donna in Mamma Mia zou best zwart kunnen zijn toch? Dus niet omdat het moet hoor, maar omdat het kan.'' zaterdag 10 juli 2021 GO Media&Cultuur Albert Kok 'De zwaarste musicalrol aller tijden' Nyassa Alberta in haar rol als Tina Turner. ,,Ze zeiden dat ik een mooi timbre had.'' foto brunopress Tina-De Tina Turner Musical. Vanaf 14 juli in het Beatrix Theater Utrecht. Nyassa Alberta. FOIO HH Als donkere musicalactrice had Ny assa Alberta zich er al bij neerge legd dat het geen zin had om te hengelen naar rollen die gewoonte getrouw door blanke acteurs wer den gespeeld. Maar daar komt lang zaam maar zeker verandering in, merkt ze. ,,Bij de zoektocht op tv naar spelers voor The Sound of Music zag ik ook twee meiden van kleur. Het zou toch mooi zijn, dacht ik toen, als iemand die nu kijkt en zichzelf herkent, mag dromen: goh, misschien is dat dan ook wel iets voor mij.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19