MEDIA CULTUUR 19
De recensies hadden niet mooier
gekund. Over de musical Tina in het
algemeen en over titelvertolkster Nyassa
Alberta in het bijzonder. Maar toen kwam
een door corona afgedwongen pauze van
ruim een jaar. „Officieel is dit een doorstart.
Maar het voelt als een nieuw begin.''
'Laten we vaker
kleurenblind zijn
bij de rolverdeling'
ngeloof. Met dat gevoel
sloeg Nyassa Alberta op 10
februari vorig jaar de kran
ten open. ,,Het lukte me
domweg niet meteen om te
beseffen dat wat ik las over
mij ging.'' Maar het stond er
dus echt allemaal. En het
ging ook over haar. Dat zich een 'ongelooflijk ta
lent' had aangediend. Dat ze het publiek had 'ver
pletterd'. Dat ze 'niet minder dan een sensatie'
was. En dat ze net als de echte Tina Turner be
schikte over benen waar geen eind aan kwam, ook
dat.
In de artiestenfoyer van het Beatrix Theater in
Utrecht is Nyassa met terugwerkende kracht ver
legen met de opgerakelde complimenten. Met
valse bescheidenheid heeft dat niks te maken. ,,Ik
weet heus wel dat ik wat kan. Sta al vijftien, zestien
jaar op het podium. Heb heus vaker complimenten
gehad. Vooral in Duitsland, waar mijn werkterrein
grotendeels lag. En waar ik steeds grotere rollen in
steeds grotere musicals mocht spelen. Maar dit?''
Ze lacht. ,,Ik ben alweer 37, hè.''
Haar debuut maakte ze in de eerste Nederlandse
productie van The Lion King, met een bijrol als een
van de gazellen. Over haar enorme stem had nie
mand het toen nog. ,,Ik werd gezien als een danse
res. Wat niet raar was, want zo heb ik mezelf ook
heel lang gezien. Ja, volgens mijn moeder heb ik als
peuter ooit bij het zien van Diana Ross op tv geroe
pen: 'dat ben ik, dat ben ik!' Waarbij ik volgens
haar meezong, met een pollepel als microfoon.
Maar als kind was ik toch vooral een heel beweeg
lijk meisje dat het gelukkigst was als ik kon dan
sen.''
De dansopleiding aan de Theaterschool in Amster
dam was het logische vervolg. Paradoxaal genoeg
ontdekte ze juist toen eindelijk haar zangtalent
„Daar zeiden ze dat ik een mooi timbre had. Maar
de complimenten waren absoluut niet van dien
aard dat ik er ooit rekening mee hield om nu hier
deze rol te mogen zingen. In de zwaarste musical-
rol aller tijden, haha. Nee echt! Ik heb twee uur
lang geen tijd om naar de wc te gaan. Met 22 num
mers waarin ik moet zingen én dansen. Op hoge
hakken, op een schuine vloer."
In Nederland is rondom de meest succesvolle
musicalacteurs door de jaren heen een zekere ster
rencultuur ontstaan. In Duitsland is dat niet het
geval. Daar is de show zelf de ster, zou je kunnen
zeggen, en zijn de spelers tamelijk anoniem. Ny
assa: „Dat was voor mij een voordeel. Je wordt er
beoordeeld puur op watje tijdens een auditie
laat zien. Daar brak ik uit het hokje 'danseres'."
Vanuit haar thuisbasis in Hamburg greep ze
de kans om veel van de mooiste partijen te zin
gen in hitmusicals als Aïda, The Bodyguard en
Jesus Christ Superstar. „Ik ging ooit voor een half
jaar naar Duitsland en ben er dertien jaar geble
ven. Totdat Tina kwam. En het kan best zijn dat ik
hierna weer naar Hamburg terugga, maar daar wil
ik nu nog niet aan denken. Eerst zo lang mogelijk
knallen met Tina. Want het voelde zo raar, begin
vorig jaar, om een paar weken na de première in
lockdown te moeten gaan. Gelukkig maar dat we
toen niet wisten dat het zo lang ging duren. Echt:
officieel heet dit een doorstart, maar het voelt als
een nieuw begin."
Het zou al helpen, denkt ze, als er
tijdens het casten van een rol ook ie
mand achter die tafels zit in wie je
jezelf herkent. ,,Laten we vaker kleu
renblind zijn bij de rolverdeling.''
Natuurlijk snapt ze zelf ook wel dat
dit niet altijd kan. Chantal Janzen in
de rol van Tina Turner - dat zou raar
zijn. ,,Maar'', oppert ze, ,,Donna in
Mamma Mia zou best zwart kunnen
zijn toch? Dus niet omdat het moet
hoor, maar omdat het kan.''
zaterdag 10 juli 2021
GO
Media&Cultuur
Albert Kok
'De zwaarste
musicalrol
aller tijden'
Nyassa Alberta in haar rol als Tina Turner. ,,Ze zeiden dat ik een mooi timbre had.'' foto brunopress
Tina-De Tina Turner Musical. Vanaf 14 juli in
het Beatrix Theater Utrecht.
Nyassa
Alberta.
FOIO HH
Als donkere musicalactrice had Ny
assa Alberta zich er al bij neerge
legd dat het geen zin had om te
hengelen naar rollen die gewoonte
getrouw door blanke acteurs wer
den gespeeld. Maar daar komt lang
zaam maar zeker verandering in,
merkt ze. ,,Bij de zoektocht op tv
naar spelers voor The Sound of Music
zag ik ook twee meiden van kleur.
Het zou toch mooi zijn, dacht ik
toen, als iemand die nu kijkt en
zichzelf herkent, mag dromen: goh,
misschien is dat dan ook wel iets
voor mij.''