Iconische Manta komt terug, maar nu als stekkerauto
Nederlander neigt steeds meer naar 'hartig' snackmoment
18 ECONOMIE
We zijn in coronatijd meer gaan
snoepen en snacken. Dat ziet
ook Jan Willem Balk van snack- en
snoepproducent Mondeléz. Zorgelijk?
Balk nuanceert. ,,Het gaat om één flinke
reep per huishouden per jaar.''
Typisch Nederlands is daarentegen
paprikachips. ,,In België, maar ook in
andere landen, zie je alleen de natu
relvariant. Boerenkool en zeewier
zijn nieuwe smaken die lijken aan te
slaan.''
Recent onderzoek van van ABN
Amro bevestigt dat ons snackgedrag
is toegenomen. Daar wil Balk graag
een aantekening bij maken. ,,We zijn
300 gram chocolade per huishouden
per jaar meer gaan consumeren. Dat
is één flinke reep, die je deelt met
huisgenoten. Dus laten we niet over
drijven.''
Dat neemt niet weg dat de corona
kilo's er bij een deel van de bevolking
aanvlogen. ,,We hebben nooit be
weerd dat alle snacks gezond zijn'',
reageert Balk nuchter. ,,Snacken is
lekker en leuk, maar binnen een ver
antwoordelijke levensstijl. We lopen
ook niet weg voor onze verantwoor
delijkheid. Zo communiceren wij
niet naar kinderen onder 13 jaar.
Onze producten zijn om van te ge
nieten, maar met mate. Iemand die
tien repen achter elkaar opeet, moet
ik nog tegenkomen."
Nederlanders? Dat zijn
echte zoetekauwen.
Snackvoorkeuren zijn
overal ter wereld net
even anders, weet Jan
Willem Balk, bij
snack- en chocoladeproducent Mon
deléz (merken als Milka, LU, Bas-
togne, Cóte d'Or) verantwoordelijk
voor de Benelux. ,,In de Verenigde
Staten draait het meer om producten
die inspelen op specifieke dieetbe-
hoeften, zoals glutenvrij, koolhy-
draatarm en lactosevrij, terwijl Euro
peanen graag voor verwennen kie
zen. Ook Nederlanders.''
De snackvoorkeur is per land ver
schillend, aldus Balk. Zo snacken In
diërs vaker 's middags, in Indonesië
vervangen mensen hun ontbijt
steeds vaker door een 'meeneembis-
cuit' en in Mexico zegt een kwart van
de bevolking van een aperitiefje in de
middag te genieten, terwijl dat vorig
jaar nog 18 procent was.
,,Enorm interessant om die ver
schillen te zien. En de veranderin
gen'', vindt Balk. ,,We zien ook dat
mensen in ontwikkelingslanden en
oosterse landen een langere snack
pauze nemen dan bij ons. Ze nemen
gemiddeld 18,8 minuten, terwijl dat
in westerse landen gemiddeld 13 mi
nuten is. Kennelijk is hier meer
haast.'' Ondanks alle verschillen is er
één factor die ons bindt: we zijn afge
lopen jaar allemaal meer gaan snac-
ken. De 'verwensector' heeft vorig
jaar goed gedraaid, ook zijn bedrijf,
vertelt Balk in een video-interview.
Bij veel snoepfans en snackliefheb
bers zal geen belletje gaan rinkelen
bij de naam Mondeléz International.
Maar het Amerikaanse concern is de
grootste producent ter wereld in
koek, en nummer twee in chocolade,
kauwgom en snoep. Het grootste
merk is hier Milka. ,,De merkbekend
heid van Milka is 99 procent'', zegt
Balk. Dit jaar bestaat het merk 120
jaar. ,,92 procent heeft het weleens
gekocht.''
Lila, de paarse koe die sinds 1973
prominent in reclamecampagnes te
zien is, speelt een belangrijke rol in
het succes. De paarse verpakking van
het chocolademerk springt meteen
in het oog in de supermarkt. In België
vervult Cóte d'Or de voortrekkersrol.
,,Belgen eten 9 kilo chocolade per jaar
(koplopers zijn de Zwitsers met 10
kilo, in Nederland is 5 kilo het ge
middelde). 93 procent van de Belgen
herkent 'hun' Cóte d'Or blind.''
De jaarcijfers van Mondeléz Inter
national over 2020 zien er mede als
gevolg van corona goed uit. ,,We zien
een plus van 9 procent bij de verkoop
in Nederlandse supermarkten. Als je
naar de waarde kijkt, dan is koek met
2,2 procent gestegen, voor chocolade
is dat 6,3 procent. We zien wel een
sterke stijging bij zoutjes en mini-
crackers van LU. Die gingen echt door
het dak. Mensen zijn veel meer thuis
en eten vroeger en hebben dan later
op de avond zin om te snacken. Of ze
eten juist later en nemen een 'apéro-
moment' zoals de Belgen het noe
men.''
Er is wel minder kauwgom ver
kocht, zegt Balk. ,,Daar zien we een
min van 25 procent.'' Ook al blijven de
Bastognekoeken, Oreo's en Liga's erg
belangrijk, de Nederlander neigt
steeds meer naar hartig, ziet Balk,
maar ,,hij houdt niet van extreme
smaken. We hebben weleens Phila
delphia jalapeno geprobeerd, maar
dat is te extreem.''
Opel presenteerde dit voorjaar een
soort studiemodel van de Manta-e.
Het was niet de bedoeling dat de
auto op de markt gebracht zou wor
den, maar volgens de autobouwer
waren de reacties na de onthulling
overweldigend. Opel heeft daarom
besloten het beroemde model als
nog in productie te nemen.
De ontwikkeling van de elektri
sche Manta past in de strategie van
Opel. Vanaf 2028 biedt het merk al-
leen nog elektrische auto's aan in
Europa, de belangrijkste markt voor
het merk. Ook wil Opel terugkeren
in China.
De bestuurder kan in de Manta
GSe ElektroMOD handmatig scha
kelen met de originele vierversnel-
lingsbak - uniek voor een elektri
sche auto - of hij kan 'automatisch'
rijden door direct de vierde versnel
ling in te schakelen. Het motorver
mogen gaat altijd naar de achter
wielen, waarmee deze elektrische
Manta een klassieke sportauto is
gebleven. De accu is goed voor een
actieradius van ongeveer 200 kilo
meter.
In het interieur heeft Opel de
klassieke, ronde instrumenten ver
vangen door beeldschermen. Mu
ziek is te beluisteren via een blue-
toothspeaker van de legendarische
fabrikant Marshall, vooral bekend
van de gitaarversterkers. Het drie-
spaaks Petri-stuurwiel is door Opel
aangepast, maar de jaren 70-stijl is
gehandhaafd.
Opel kwam in de jaren 70 voor
het eerst met de Manta op de markt.
Van het oermodel zijn er in totaal
meer dan een miljoen gemaakt. De
Manta ontpopte zich als dé sport
auto van Opel en nam het op tegen
concurrent Ford Capri. De auto
leidde ook tot een bepaalde subcul
tuur rond Manta-rijders.
De Manta werd ook als scheur
ijzer gebruikt in de televisieserie en
de film New Kids.
zaterdag 10 juli 2021
Meer
snoepen
en borrelen
door corona
Oosterhout
In het afgelopen
coronajaar ging de
verkoop van koek,
chips en snoep om
hoog. Er werd even
wel 25 procent min
der kauwgom ver
kocht.
Ellen den Hollander
Manta oud, en Manta nieuw. fotos opel
Autofabrikant Opel komt met
een nieuwe variant van de iconi
sche Manta. De automaker wil
de volledig elektrisch aangedre
ven Manta-e binnen vijf jaar in
productie nemen.
Sanne Schelfaut
Rotterdam