Iconische Manta komt terug, maar nu als stekkerauto Nederlander neigt steeds meer naar 'hartig' snackmoment 18 ECONOMIE We zijn in coronatijd meer gaan snoepen en snacken. Dat ziet ook Jan Willem Balk van snack- en snoepproducent Mondeléz. Zorgelijk? Balk nuanceert. ,,Het gaat om één flinke reep per huishouden per jaar.'' Typisch Nederlands is daarentegen paprikachips. ,,In België, maar ook in andere landen, zie je alleen de natu relvariant. Boerenkool en zeewier zijn nieuwe smaken die lijken aan te slaan.'' Recent onderzoek van van ABN Amro bevestigt dat ons snackgedrag is toegenomen. Daar wil Balk graag een aantekening bij maken. ,,We zijn 300 gram chocolade per huishouden per jaar meer gaan consumeren. Dat is één flinke reep, die je deelt met huisgenoten. Dus laten we niet over drijven.'' Dat neemt niet weg dat de corona kilo's er bij een deel van de bevolking aanvlogen. ,,We hebben nooit be weerd dat alle snacks gezond zijn'', reageert Balk nuchter. ,,Snacken is lekker en leuk, maar binnen een ver antwoordelijke levensstijl. We lopen ook niet weg voor onze verantwoor delijkheid. Zo communiceren wij niet naar kinderen onder 13 jaar. Onze producten zijn om van te ge nieten, maar met mate. Iemand die tien repen achter elkaar opeet, moet ik nog tegenkomen." Nederlanders? Dat zijn echte zoetekauwen. Snackvoorkeuren zijn overal ter wereld net even anders, weet Jan Willem Balk, bij snack- en chocoladeproducent Mon deléz (merken als Milka, LU, Bas- togne, Cóte d'Or) verantwoordelijk voor de Benelux. ,,In de Verenigde Staten draait het meer om producten die inspelen op specifieke dieetbe- hoeften, zoals glutenvrij, koolhy- draatarm en lactosevrij, terwijl Euro peanen graag voor verwennen kie zen. Ook Nederlanders.'' De snackvoorkeur is per land ver schillend, aldus Balk. Zo snacken In diërs vaker 's middags, in Indonesië vervangen mensen hun ontbijt steeds vaker door een 'meeneembis- cuit' en in Mexico zegt een kwart van de bevolking van een aperitiefje in de middag te genieten, terwijl dat vorig jaar nog 18 procent was. ,,Enorm interessant om die ver schillen te zien. En de veranderin gen'', vindt Balk. ,,We zien ook dat mensen in ontwikkelingslanden en oosterse landen een langere snack pauze nemen dan bij ons. Ze nemen gemiddeld 18,8 minuten, terwijl dat in westerse landen gemiddeld 13 mi nuten is. Kennelijk is hier meer haast.'' Ondanks alle verschillen is er één factor die ons bindt: we zijn afge lopen jaar allemaal meer gaan snac- ken. De 'verwensector' heeft vorig jaar goed gedraaid, ook zijn bedrijf, vertelt Balk in een video-interview. Bij veel snoepfans en snackliefheb bers zal geen belletje gaan rinkelen bij de naam Mondeléz International. Maar het Amerikaanse concern is de grootste producent ter wereld in koek, en nummer twee in chocolade, kauwgom en snoep. Het grootste merk is hier Milka. ,,De merkbekend heid van Milka is 99 procent'', zegt Balk. Dit jaar bestaat het merk 120 jaar. ,,92 procent heeft het weleens gekocht.'' Lila, de paarse koe die sinds 1973 prominent in reclamecampagnes te zien is, speelt een belangrijke rol in het succes. De paarse verpakking van het chocolademerk springt meteen in het oog in de supermarkt. In België vervult Cóte d'Or de voortrekkersrol. ,,Belgen eten 9 kilo chocolade per jaar (koplopers zijn de Zwitsers met 10 kilo, in Nederland is 5 kilo het ge middelde). 93 procent van de Belgen herkent 'hun' Cóte d'Or blind.'' De jaarcijfers van Mondeléz Inter national over 2020 zien er mede als gevolg van corona goed uit. ,,We zien een plus van 9 procent bij de verkoop in Nederlandse supermarkten. Als je naar de waarde kijkt, dan is koek met 2,2 procent gestegen, voor chocolade is dat 6,3 procent. We zien wel een sterke stijging bij zoutjes en mini- crackers van LU. Die gingen echt door het dak. Mensen zijn veel meer thuis en eten vroeger en hebben dan later op de avond zin om te snacken. Of ze eten juist later en nemen een 'apéro- moment' zoals de Belgen het noe men.'' Er is wel minder kauwgom ver kocht, zegt Balk. ,,Daar zien we een min van 25 procent.'' Ook al blijven de Bastognekoeken, Oreo's en Liga's erg belangrijk, de Nederlander neigt steeds meer naar hartig, ziet Balk, maar ,,hij houdt niet van extreme smaken. We hebben weleens Phila delphia jalapeno geprobeerd, maar dat is te extreem.'' Opel presenteerde dit voorjaar een soort studiemodel van de Manta-e. Het was niet de bedoeling dat de auto op de markt gebracht zou wor den, maar volgens de autobouwer waren de reacties na de onthulling overweldigend. Opel heeft daarom besloten het beroemde model als nog in productie te nemen. De ontwikkeling van de elektri sche Manta past in de strategie van Opel. Vanaf 2028 biedt het merk al- leen nog elektrische auto's aan in Europa, de belangrijkste markt voor het merk. Ook wil Opel terugkeren in China. De bestuurder kan in de Manta GSe ElektroMOD handmatig scha kelen met de originele vierversnel- lingsbak - uniek voor een elektri sche auto - of hij kan 'automatisch' rijden door direct de vierde versnel ling in te schakelen. Het motorver mogen gaat altijd naar de achter wielen, waarmee deze elektrische Manta een klassieke sportauto is gebleven. De accu is goed voor een actieradius van ongeveer 200 kilo meter. In het interieur heeft Opel de klassieke, ronde instrumenten ver vangen door beeldschermen. Mu ziek is te beluisteren via een blue- toothspeaker van de legendarische fabrikant Marshall, vooral bekend van de gitaarversterkers. Het drie- spaaks Petri-stuurwiel is door Opel aangepast, maar de jaren 70-stijl is gehandhaafd. Opel kwam in de jaren 70 voor het eerst met de Manta op de markt. Van het oermodel zijn er in totaal meer dan een miljoen gemaakt. De Manta ontpopte zich als dé sport auto van Opel en nam het op tegen concurrent Ford Capri. De auto leidde ook tot een bepaalde subcul tuur rond Manta-rijders. De Manta werd ook als scheur ijzer gebruikt in de televisieserie en de film New Kids. zaterdag 10 juli 2021 Meer snoepen en borrelen door corona Oosterhout In het afgelopen coronajaar ging de verkoop van koek, chips en snoep om hoog. Er werd even wel 25 procent min der kauwgom ver kocht. Ellen den Hollander Manta oud, en Manta nieuw. fotos opel Autofabrikant Opel komt met een nieuwe variant van de iconi sche Manta. De automaker wil de volledig elektrisch aangedre ven Manta-e binnen vijf jaar in productie nemen. Sanne Schelfaut Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18