-- lingen omgaat. Ze moeten redelijk sportief zijn, met een redelijke conditie. Wie van extreme uitdagingen houdt of competitie zoekt, kan beter een tocht op een racefiets maken.' Na het onverharde stuk is het lunchpauze op het terras van cafeteria El Pilar in het stadje Petales del Puerto. We drinken ons colaatje, nemen een belegd broodje op een stokoud, armoedig Spaans pleintje, belegd met aforokkelende tegels. Een halfuur zonder helm is wel even fijn. De lichamen stomen zonder uitgeput te zijn. Benno's andere medewerker, Peter Bijkerk, heeft de volgbus vlakbij geparkeerd. Die vervoert de bagage, vervangende accu's en drinks bites voor onderweg. Ook is er materiaal beschikbaar voor technische ondersteuning. Langzamerhand geraken we hoger in het bergland dat we vandaag vanuit de verte zagen en waarachter buurland Portugal opdoemt. Velden gele brem en paarse pluimen - niemand weet de naam - sieren de verder kale hellingen. Op weg naar Hotel Rural El Sosiego vlak- ARNHEM-LISBOA f bij het stille dorp Villamiel is het klimmen geblazen; vanaf een hoge top kijkt de burcht Castillo del Treve- jo op ons neer. We fietsen op een Stromer, een bekend merk in de wereld van de speed pedelecs. Stevig uitgevoerde speedbikes, hightech, duidelijke bediening. Mooi is bijvoorbeeld de recup: in een afdaling schakel je die in zodat je afremt en tegelijk de accu oplaadt. Die avond zitten we rond een grote tafel, acht deel nemers, drie begeleiders. Als je zoveel indrukken deelt, word je sneller close. Ik hef het glas met de man naast me, ondernemer, zo iemand met wie je bevriend had kunnen zijn. 'Alle banken zijn kloot zakken,' zegt hij. We klinken. De volgende dag stieren we Portugal in, waar alles verrassend anders is: de sfeer, het asfalt (beter!), de huizen, de mensen. En de taal natuurlijk, met de zachte sj-klanken en de dikke l. In alle dorpen denderen we over kinderhoofdjes, het landschap is aanvankelijk een ruige versie van Lage Vuursche - alleen komt Drakensteyn nooit opdagen. Einddoel Lissabon is een relaxte stad aan de Taag, waar ik in de eerste plaats zo snel mogelijk in het befaamde trammetje 28E zou willen stappen om door de hellende straatjes te sjezen, net als de vorige keer dat ik er was. We fietsen op de zevende dag het grote centrale plein op, de Praga do Comércio, met aan de ene kant de triomfooog Arco da Rua Augusta, aan de andere kant de onvoorstelbaar brede Taag. Om ons heen arcaden en eenvormige, geel gepleisterde gevels. High fives, omhelzingen, selfies, aandoenlijke blijd schap, triomf. We vergeten maar even dat we het zonder de ruimhartige steun van de elektriciteit nooit gedaan zouden hebben. MEZZA 35 Meer praktische infor matie over deze reis is te vinden op hi-biking.nl: voorwaarden, prijzen, (on)mogelijkheden, afstanden, vereist niveau, filmpjes, foto's en tours waarvoor je een verzoek kunt indienen. In het basisaanbod van acht bestemmingen is elk jaar één wijziging. In het najaar van 2021 en 2022: Arnhem-Parijs; Parijs-Toulouse; Toulou se-Madrid; Madrid-Lis- sabon. In het voorjaar van 2022: Arnhem - Praag; Praag - Ljubljana; Ljubljana - Albanië; Albanië - Athene. Elke trip duurt een week, reizen van en naar start en finishplaats zijn voor eigen rekening. Er wordt gefietst op de ST1 en ST3 van Stromer, een Zwitsers merk. Er zijn natuurlijk ook andere goede speed pedelecs: Klever, Canyon, Cube, Sparta, Gazelle, etc. Met dank aan TAP Air. I":-. i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 115