--
lingen omgaat. Ze moeten redelijk
sportief zijn, met een redelijke conditie.
Wie van extreme uitdagingen houdt of
competitie zoekt, kan beter een tocht
op een racefiets maken.'
Na het onverharde stuk is het lunchpauze
op het terras van cafeteria El Pilar in het
stadje Petales del Puerto. We drinken ons
colaatje, nemen een belegd broodje op
een stokoud, armoedig Spaans pleintje,
belegd met aforokkelende tegels. Een
halfuur zonder helm is wel even fijn. De
lichamen stomen zonder uitgeput te zijn.
Benno's andere medewerker, Peter Bijkerk,
heeft de volgbus vlakbij geparkeerd. Die
vervoert de bagage, vervangende accu's
en drinks bites voor onderweg. Ook is
er materiaal beschikbaar voor technische
ondersteuning.
Langzamerhand geraken we hoger
in het bergland dat we vandaag vanuit
de verte zagen en waarachter buurland
Portugal opdoemt. Velden gele brem
en paarse pluimen - niemand weet de
naam - sieren de verder kale hellingen.
Op weg naar Hotel Rural El Sosiego vlak-
ARNHEM-LISBOA
f
bij het stille dorp Villamiel is het klimmen geblazen;
vanaf een hoge top kijkt de burcht Castillo del Treve-
jo op ons neer.
We fietsen op een Stromer, een bekend merk in de
wereld van de speed pedelecs. Stevig uitgevoerde
speedbikes, hightech, duidelijke bediening. Mooi
is bijvoorbeeld de recup: in een afdaling schakel je
die in zodat je afremt en tegelijk de accu oplaadt.
Die avond zitten we rond een grote tafel, acht deel
nemers, drie begeleiders. Als je zoveel indrukken
deelt, word je sneller close. Ik hef het glas met de
man naast me, ondernemer, zo iemand met wie je
bevriend had kunnen zijn. 'Alle banken zijn kloot
zakken,' zegt hij. We klinken.
De volgende dag stieren we Portugal in, waar alles
verrassend anders is: de sfeer, het asfalt (beter!),
de huizen, de mensen. En de taal natuurlijk, met
de zachte sj-klanken en de dikke l. In alle dorpen
denderen we over kinderhoofdjes, het landschap
is aanvankelijk een ruige versie van Lage Vuursche
- alleen komt Drakensteyn nooit opdagen.
Einddoel Lissabon is een relaxte stad aan de Taag,
waar ik in de eerste plaats zo snel mogelijk in het
befaamde trammetje 28E zou willen stappen om
door de hellende straatjes te sjezen, net als de
vorige keer dat ik er was.
We fietsen op de zevende dag het grote centrale
plein op, de Praga do Comércio, met aan de ene kant
de triomfooog Arco da Rua Augusta, aan de andere
kant de onvoorstelbaar brede Taag. Om ons heen
arcaden en eenvormige, geel gepleisterde gevels.
High fives, omhelzingen, selfies, aandoenlijke blijd
schap, triomf. We vergeten maar even dat we het
zonder de ruimhartige steun van de elektriciteit
nooit gedaan zouden hebben.
MEZZA 35
Meer praktische infor
matie over deze reis is te
vinden op hi-biking.nl:
voorwaarden, prijzen,
(on)mogelijkheden,
afstanden, vereist
niveau, filmpjes, foto's
en tours waarvoor je een
verzoek kunt indienen.
In het basisaanbod
van acht bestemmingen
is elk jaar één wijziging.
In het najaar van 2021 en
2022: Arnhem-Parijs;
Parijs-Toulouse; Toulou
se-Madrid; Madrid-Lis-
sabon. In het voorjaar
van 2022: Arnhem -
Praag; Praag - Ljubljana;
Ljubljana - Albanië;
Albanië - Athene. Elke
trip duurt een week,
reizen van en naar start
en finishplaats zijn voor
eigen rekening.
Er wordt gefietst op de
ST1 en ST3 van Stromer,
een Zwitsers merk. Er
zijn natuurlijk ook
andere goede speed
pedelecs: Klever,
Canyon, Cube, Sparta,
Gazelle, etc.
Met dank aan TAP Air.
I":-.
i