Je moet altijd trappen,
anders werkt de motor
niet. Dus net een gewone
flets, alleen veelsneller
misverstand uit de weg te ruimen: je moet altijd
trappen, anders werkt de motor niet. Je levert
dus weliswaar geen piekprestatie, maar wel zoals
vandaag vier, vijf uur lang stabiel een stevige
inspanning, net als op een reguliere fiets - alleen
maken de wielen wat meer toeren.
Voor het derde jaar runt Benno Ponds nu zijn bedrijf
Hi-Biking, gevestigd in Arnhem. Hij is nog aan het
zoeken, regelen en plannen: het virus zat natuurlijk
in de weg. Zijn streven is om vier aaneensluitende
weektochten in het voorjaar te organiseren en vier
in het najaar, met circa tien deelnemers per keer,
op steeds dezelfde trajecten (zie kader 'Arnhem
Lisboa'). Met behulp van de app Strava zoekt hij
routes die fietsers gedaan hebben en dus geschikt
lijken. Al doende leert hij welke wegen en paden
geschikt zijn en waar de route moet worden verlegd.
Om de anderen achterop te komen zet ik even aan
in de zwaarste versnelling en meteen volgt een pret
tige duw in de rug. Daaraan ben ik nu wel gewend:
snelheid maken is het probleem niet, klimmen over
asfalt ook niet echt, want juist kracht zetten maakt
het trappen lichter. Daar zie ik ze staan op de stuw
dam, lurkend aan drinkflessen. Peter Droogers,
medewerker en tegelijk de bedaarde tegenhanger
van de druistige Benno, staat te vertellen over de rol
van water in deze droge streken. Aan wie behoort
bijvoorbeeld het water in de rivier de Taag die in
Spanje ontspringt en bij Lissabon in zee uitmondt?
Die vraag heeft in het verleden tot conflicten geleid
tussen beide landen.
Peter Droogers is hydroloog: hij heeft studie gemaakt
van het gedrag en de eigenschappen van water. Ook
vertelt hij elke dag bij het vertrek op welke vogel we
moeten letten en welke boom we vooral gaan zien.
Talloze vogels en bomen zien we vervolgens, die
van Peter meestal niet, maar zijn informatie is altijd
leuk om mee te pakken. Zo hebben we daarnet een
bijeneter gezien, krijg ik te horen, een behendig,
kleurig vogeltje dat in Nederland weinig voorkomt.
Snelheid en klimmen zijn 'het probleem' dus niet,
wat dan wel? De sportieve uitdaging zit hem in de
onverharde paden waarover we soms rijden, ook nu
weer, na de stuwdam. Deze pakweg tien kilometers
vallen nog best mee: los zand, stenen, korte steile
hellingen. Benno: 'Soms zijn die stukken nodig om
van het ene mooie gebied in het andere te komen.
En ik hou van die uitdaging, de pittige stukken
horen erbij.'
Al met al luistert het volgens hem best nauw wie
hij mee wil nemen op zijn avontuurlijke tochten.
'De deelnemers moeten fietservaring hebben, weten
wat ze wel en niet aankunnen, hoe je met versnel-
34
Zs