Je moet altijd trappen, anders werkt de motor niet. Dus net een gewone flets, alleen veelsneller misverstand uit de weg te ruimen: je moet altijd trappen, anders werkt de motor niet. Je levert dus weliswaar geen piekprestatie, maar wel zoals vandaag vier, vijf uur lang stabiel een stevige inspanning, net als op een reguliere fiets - alleen maken de wielen wat meer toeren. Voor het derde jaar runt Benno Ponds nu zijn bedrijf Hi-Biking, gevestigd in Arnhem. Hij is nog aan het zoeken, regelen en plannen: het virus zat natuurlijk in de weg. Zijn streven is om vier aaneensluitende weektochten in het voorjaar te organiseren en vier in het najaar, met circa tien deelnemers per keer, op steeds dezelfde trajecten (zie kader 'Arnhem Lisboa'). Met behulp van de app Strava zoekt hij routes die fietsers gedaan hebben en dus geschikt lijken. Al doende leert hij welke wegen en paden geschikt zijn en waar de route moet worden verlegd. Om de anderen achterop te komen zet ik even aan in de zwaarste versnelling en meteen volgt een pret tige duw in de rug. Daaraan ben ik nu wel gewend: snelheid maken is het probleem niet, klimmen over asfalt ook niet echt, want juist kracht zetten maakt het trappen lichter. Daar zie ik ze staan op de stuw dam, lurkend aan drinkflessen. Peter Droogers, medewerker en tegelijk de bedaarde tegenhanger van de druistige Benno, staat te vertellen over de rol van water in deze droge streken. Aan wie behoort bijvoorbeeld het water in de rivier de Taag die in Spanje ontspringt en bij Lissabon in zee uitmondt? Die vraag heeft in het verleden tot conflicten geleid tussen beide landen. Peter Droogers is hydroloog: hij heeft studie gemaakt van het gedrag en de eigenschappen van water. Ook vertelt hij elke dag bij het vertrek op welke vogel we moeten letten en welke boom we vooral gaan zien. Talloze vogels en bomen zien we vervolgens, die van Peter meestal niet, maar zijn informatie is altijd leuk om mee te pakken. Zo hebben we daarnet een bijeneter gezien, krijg ik te horen, een behendig, kleurig vogeltje dat in Nederland weinig voorkomt. Snelheid en klimmen zijn 'het probleem' dus niet, wat dan wel? De sportieve uitdaging zit hem in de onverharde paden waarover we soms rijden, ook nu weer, na de stuwdam. Deze pakweg tien kilometers vallen nog best mee: los zand, stenen, korte steile hellingen. Benno: 'Soms zijn die stukken nodig om van het ene mooie gebied in het andere te komen. En ik hou van die uitdaging, de pittige stukken horen erbij.' Al met al luistert het volgens hem best nauw wie hij mee wil nemen op zijn avontuurlijke tochten. 'De deelnemers moeten fietservaring hebben, weten wat ze wel en niet aankunnen, hoe je met versnel- 34 Zs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 114