'Een goed gesprek kan ook licht en met humor' vragen: zou jij zelfmoord kunnen plegen? Of überhaupt: hoe kijk jij aan tegen de dood? Door te kiezen voor de vorm van ver halen, hoop ik dat er gesprekken op gang komen die normaal misschien te dichtbij zouden komen. Als het te persoonlijk wordt en iemand vindt dat spannend, is er altijd het verhaal om het thema en wat dat met je doet, meer buiten jezelf te plaatsen.' 'Ook al gaan ze over thema's waar ik me vaker mee bezighoud, de verhalen hebben me toch weer geprikkeld om na te denken. Er staat een verhaal in over een sprookjesfigurenprotest, waar bij de 'slechte' sprookjesfiguren in opstand komen tegen hun, in hun ogen onterechte, imago. Het gaat over verongelijkt zijn, en dat bracht me bij de vraag: wanneer mag je verongelijkt zijn? Is dat een recht? En wanneer dan? Daar kan ik eindeloos over doorfilosoferen. Of het verhaal over Henry Papegaai, de mooiste vogel van de boom, tot er een pauw arriveert. Dat heeft me weer eens aan het denken gezet over het thema schoonheid. Ik ben nu 35, en opgegroeid in een maatschappij die jong, slank en strak predikt. Eigenlijk vind ik: verval hoort bij de natuur, dat is hoe het werkt. Maar nu ik merk dat mijn eigen lichaam en uiterlijk gaan veranderen, speelt ijdelheid ook bij mij een rol. Hoe verhoud ik me tot mijn zienswijze aan de ene kant en mijn ijdelheid aan de andere kant? Wat is ijdelheid eigenlijk? Is het iets slechts? Daar kun je mooie gesprekken over voeren.' 'Het is een verrijking. Op verjaardagen wordt vurig gediscus sieerd en iedereen denkt dat hij of zij iets toevoegt aan de waarheid, of dat het goed is dat zijn of haar waarheid verspreid wordt. Maar wat heb je daaraan? Uiteindelijk loopt iedereen weg met een nog grotere overtuiging dat hij of zij wél weet hoe het zit, en de rest niet. Het is mooi als je juist wegloopt met meer dan waarmee je bent gekomen. Een nieuw inzicht kan mij echt een rush van geluk geven, dat je het in je lijf gewoon voelt klikken. Waarmee ik niet wil zeggen dat er iets mis is met small talk of het uitwisselen van anekdotes. Ik vind het alleen mooi om de vorm van de verdiepende dialoog ernaast te zetten. Dat hoeft helemaal niet zwaar of vaag te zijn. Het kan ook licht en met humor.' 'Op dat gebied heeft de filosofie een imagoprobleem, en ook wel terecht. Het wordt vaak gezien als moeilijk en academisch. Dat is zonde, want in essentie zijn we allemaal een beetje filosoof. We weten allemaal niet zo goed hoe het zit en hoe dat moet, leven. Daarom ben ik een groot liefeebber van de menselijke onhandigheid, waar wél veel humor in zit. Dat vind ik zoiets leuks. Dat gedoe op verjaardagen, met drie zoenen. Dat je alle bei zo je best doet om niet aan dezelfde kant te beginnen, en dan toch aan dezelfde kant begint. Of dat je iemand leuk vindt en dat je dat gaat zeggen, maar je vindt het zo spannend dat je het finaal verpest. Wat ik daar zo mooi aan vind, is dat de intentie goed is, maar dat we dan struikelen over onze schaamte en onze wens het goed te doen. Maar wat is goed? 'Mens zijn' is rommelig en gedoe en onhandig en zoeken. We doen ons best om uit te stralen dat we zo smooth en strak mogelijk leven, en we laten vooral niet merken dat we zoekende zijn. Ik vond het echt een ontdekking om te merken dat er niemand is die echt snapt hoe het moet, het leven. De een kan alleen beter doen alsof dan de ander. Filosofie helpt om van een afstandje naar jezelf te kijken en je gedrag, denk beelden en belangrijkheid te relativeren. Dat is verfrissend, en zeker ook geestig.' 'Wat je kunt doen is je voornemen dat je niet roept wat je zelf vindt of denkt, maar dat je alleen kijkt hoe een ander tot zijn of haar conclusies is gekomen. That's it, gewoon achteroverleunen en vragen stellen. Niet aanvallend, maar nieuwsgierig. Waarom denk je dat? Is dat echt zo? Wat leuk is, is dat de ander vaak tot een punt komt waarop hij of zij zegt: ja, zo diep had ik er nog niet over nagedacht. En dan kun je samen verder denken. Wat ik vaak hoor van mensen die bij mij op cursus komen, is: ja, maar als ik dat doe, voelt iemand zich aangevallen. Daar heb ik dus niets mee, je aangevallen voelen. Moeten we dan maar geen vragen stellen omdat iemand zich misschien aangevallen kan voelen? Ten eerste weet je niet of dat gebeurt en ten tweede: wat is er mis mee om je uitspraken een beetje te moeten verdedi gen? Als je dat als aanval ziet, hebben we nog wel wat stappen te maken. Én hebben we een nieuw gesprek: hoezo is een waaromvraag een aanval?' 'Daar maakt-ie dan maar een mooie tekening van. Waar het om gaat, is dat je de vraag ook niet aanval lend moet bedoelen. Ik betrap mezelf daar weleens op, een aanvallende waaromvraag. Dan vraag ik mijn vriend waarom hij nou nog steeds niet heeft gestofzuigd. Maar goed, dat vraag ik dan niet als praktisch filosoof. Wel als een vrouw die ook weleens niet wil stofzuigen.' 28 Wat heb je zelf geleerd van je verhalen? Zo'n verdiepend gesprek, wat levert dat op? Zit er humor in de filosofie? Als je zo'n verdiepend gesprek wilt voeren, hoe ga je dan te werk? Maar het kan natuurlijk wel zo overkomen. Net of je iemands denkwijze wantrouwt. En ze filosofeerden nog lang en gelukkig verschijnt bij uitgeverij Ambo Anthos 20,99).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 108