de keuringseisen Razendsnel, ook met opladen 8,0 'A 15 Test Alleen al voor de veiligheid is het goed dat elke tot camper omge bouwde bestelbus door de RDW gekeurd wordt, meent Blom. „Wat mensen wellicht onvoldoende weten, is dat die voertuigen aan een hele set eisen moeten voldoen voor dat ze echt als 'kampeerauto' de weg op mogen. Bovendien wordt een bedrijfswagen officieel een perso nenwagen zodra hij wordt omge bouwd tot kampeerwagen. Perso nenauto's moeten aan zwaardere eisen voldoen dan bedrijfswagens.'' In ieder geval moet er een vaste kookgelegenheid aanwezig zijn, moet er een bed met specifieke maten in de auto zitten en gelden er minimum eisen voor de binnenruimte. Ook is een tafel verplicht, net als perma nente opbergruimte. „Verder ver schilt het pakket aan regels per voer tuig, want de verplichtingen hangen bijvoorbeeld samen met de datum waarop de auto voor het eerst in Nederland geregistreerd is. Per bouwjaar kunnen dus andere eisen van toepassing zijn.'' Hoe weet je dan waar je goed aan 'Ik heb al heel wat geïmproviseerde 'kampeerwagens' voorbij zien komen' doet? Blom adviseert een goede voor bereiding: „Voorkom dat je op goed geluk de zaag in je bus zet. Het is ver standig om je eerst even goed in te lezen en dus voldoende tijd te stop pen in het uitdenken van je ombouw. Daarbij kan het slim zijn om de hulp in te schakelen van gespecialiseerde bedrijven, die hebben daar ervaring mee.'' Die experts kunnen bijvoorbeeld een op maat gemaakt hefdak plaat sen, maar er bestaan ook bedrijven die kant-en-klare kampeerinrichtin- gen leveren voor diverse typen bestelauto's. Dan is de knutselfactor van je project wat minder hoog en weet je zeker dat de ombouw gede gen in elkaar zit. In de papieren Als een slecht uitgevoerde ombouw niet aan de regels voldoet, kan dat aardig in de papieren lopen, zegt RDW-expert Blom. ,,In principe kost een standaardbeoordeling 57 euro, maar vaak blijkt tijdens het eerste bezoek dat er een extra keuring nodig is. Bijvoorbeeld wanneer je een zit plaats wijzigt of aanbrengt die je tij dens het rijden wilt gebruiken. Die zitplaats moet aan eisen voldoen die wij op het keuringsstation niet kun nen testen, dus daarvoor moet je een andere keuring laten doen. Wat je exact kwijt bent voor het hele proces is lastig te zeggen, omdat de kosten erg afhankelijk zijn van de wijzigin gen aan het voertuig. Doorgaans geven wij aan dat je rekening moet houden met ongeveer 550 euro.'' Een mogelijke extra kostenpost komt van de Belastingdienst. Omdat een tot kampeerauto omgebouwde bestelbus wordt geregistreerd als 'personenauto', kan het zijn dat je na de keuring nog bpm verschuldigd bent. Deze 'belasting op personen auto's en motorrijwielen' geldt immers niet voor zakelijke gebrui kers van een bestelauto, maar wel voor mensen die er 'privé' in rijden. De hoogte van de bpm hangt af van de nieuwwaarde en daalt naarmate de leeftijd van de auto oploopt. Ver der is de fiscus vrij vriendelijk voor campers: omdat de Belastingdienst ervan uitgaat dat je niet het hele jaar in je kampeerauto rijdt, betaal je een kwart van de wegenbelasting. De cri teria voor dit zogenoemde 'kwartta rief zijn streng, dus ook hier is het verstandig je goed te laten informe ren. Dankzij de kampeerombouw is de ietwat geleefde Opel-bus van Dinge- manse nu flink meer geld waard dan zonder al die aanpassingen. Toch denkt de vriendelijke levensgenieter er niet aan om hem te koop te zetten. ,,Je weet nooit hoe het loopt, maar dan zou ik sowieso een andere bus gaan ombouwen. Eerst wil ik vooral heel graag weer met deze op pad. De volgende reis gaat waarschijnlijk naar Biarritz, lekker surfen!'' De Audi e-Tron GT deelt zijn elektrische aandrijf- lijn met Porsche en lijkt het Europese antwoord op de Tesla Model S, die de weg van het elektrisch rijden heeft geplaveid. Nu eens geen elektrische SUV van Audi, maar een lage, vierdeurs sport- coupé die tegelijkertijd ook bijzonder elegant oogt. Maar de meest praktische Audi is dit niet. Hij mag dan vier- deurs zijn, de instap naar de achterbank is krap. Ook blijkt daar de zit ruimte beperkt. De smalle bagage ruimte houdt eveneens niet over. En onder de klep voorin de auto kun je hooguit een flinke tas kwijt. Ronduit onhandig is de lage neus, iets waar sportauto's vaker last van hebben. Nader je de eer ste de beste verkeers drempel met iets te hoge snelheid, dan kan dat al tot schade leiden. Het interieur ademt met zijn fraaie schermen het digitale tijdperk. De materiaalkeuze en afwer king van het interieur staan duidelijk op een hoger plan dan bij Tesla, om maar eens een con current te noemen. Deze Audi deelt zijn aandrijftechniek met de Porsche Taycan. Resul taat: de e-Tron GT is een bliksemsnelle auto (top 245 km/u). Zijn vierwiel- aandrijving zorgt ervoor dat alle motorkracht ge controleerd richting de wielen wordt gestuurd: je moet het wel heel bont maken, wil deze auto het contact met de weg ver liezen. In snel genomen bochten voel je soms wel duidelijk dat de e-Tron GT zwaar is (2250 kg), maar verder is dit een op en top sportauto. Inclu sief de bijbehorende, hoge topsnelheid, die elektrische auto's nogal eens missen. De spanning in de aan- drijflijn is 800 volt, ter wijl de meeste concur renten met 400 volt wer ken. Snel laden is het po sitieve gevolg, mits je de juiste snellader kan vin den, natuurlijk. Dan kun je in circa 5 minuten voor 100 kilometer rijbereik bijladen. Met een niet te wilde rijstijl kom je ruim 400 kilometer ver. Wel valt het tegen dat deze dure, elektrische auto al rond de 100 km/u niet meer zo stil is als verwacht. Rijwind en banden zijn daar debet aan. GO VRIJDAG 9 JULI 2021 - RAYMOND BLOM, RDW ®Kijk op de site bij /auto voor een video over de camper én de RDW-keuring Audi e-Tron GT Quattro (476 pk/350 kW), vanaf €106.366 Ondanks z'n gewicht rijdt de e-Tron GT als een sportauto. Achterin is het krap. fotos bart hoogveld Een en al sportivi teit. Exclusieve ver schijning. Topinterieur. Krachtige oplaadtechniek. Beperkte zitruimte achterin en bagage ruimte. Kwetsbare, lage neus. Toch niet zo stil. De bliksemsnelle e-Tron GT rijdt net zo spannend als hij eruit ziet en met zijn oplaadtechniek over troeft hij menig concur rent. Helaas maakt de ruimte voor passagiers en bagage minder indruk. - Niek Schenk ®Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 39