de keuringseisen
Razendsnel, ook
met opladen
8,0
'A
15
Test
Alleen al voor de veiligheid is het
goed dat elke tot camper omge
bouwde bestelbus door de RDW
gekeurd wordt, meent Blom. „Wat
mensen wellicht onvoldoende
weten, is dat die voertuigen aan een
hele set eisen moeten voldoen voor
dat ze echt als 'kampeerauto' de weg
op mogen. Bovendien wordt een
bedrijfswagen officieel een perso
nenwagen zodra hij wordt omge
bouwd tot kampeerwagen. Perso
nenauto's moeten aan zwaardere
eisen voldoen dan bedrijfswagens.''
In ieder geval moet er een vaste
kookgelegenheid aanwezig zijn, moet
er een bed met specifieke maten in de
auto zitten en gelden er minimum
eisen voor de binnenruimte. Ook is
een tafel verplicht, net als perma
nente opbergruimte. „Verder ver
schilt het pakket aan regels per voer
tuig, want de verplichtingen hangen
bijvoorbeeld samen met de datum
waarop de auto voor het eerst in
Nederland geregistreerd is. Per
bouwjaar kunnen dus andere eisen
van toepassing zijn.''
Hoe weet je dan waar je goed aan
'Ik heb al heel wat
geïmproviseerde
'kampeerwagens'
voorbij zien komen'
doet? Blom adviseert een goede voor
bereiding: „Voorkom dat je op goed
geluk de zaag in je bus zet. Het is ver
standig om je eerst even goed in te
lezen en dus voldoende tijd te stop
pen in het uitdenken van je ombouw.
Daarbij kan het slim zijn om de hulp
in te schakelen van gespecialiseerde
bedrijven, die hebben daar ervaring
mee.''
Die experts kunnen bijvoorbeeld
een op maat gemaakt hefdak plaat
sen, maar er bestaan ook bedrijven
die kant-en-klare kampeerinrichtin-
gen leveren voor diverse typen
bestelauto's. Dan is de knutselfactor
van je project wat minder hoog en
weet je zeker dat de ombouw gede
gen in elkaar zit.
In de papieren
Als een slecht uitgevoerde ombouw
niet aan de regels voldoet, kan dat
aardig in de papieren lopen, zegt
RDW-expert Blom. ,,In principe kost
een standaardbeoordeling 57 euro,
maar vaak blijkt tijdens het eerste
bezoek dat er een extra keuring nodig
is. Bijvoorbeeld wanneer je een zit
plaats wijzigt of aanbrengt die je tij
dens het rijden wilt gebruiken. Die
zitplaats moet aan eisen voldoen die
wij op het keuringsstation niet kun
nen testen, dus daarvoor moet je een
andere keuring laten doen. Wat je
exact kwijt bent voor het hele proces
is lastig te zeggen, omdat de kosten
erg afhankelijk zijn van de wijzigin
gen aan het voertuig. Doorgaans
geven wij aan dat je rekening moet
houden met ongeveer 550 euro.''
Een mogelijke extra kostenpost
komt van de Belastingdienst. Omdat
een tot kampeerauto omgebouwde
bestelbus wordt geregistreerd als
'personenauto', kan het zijn dat je na
de keuring nog bpm verschuldigd
bent. Deze 'belasting op personen
auto's en motorrijwielen' geldt
immers niet voor zakelijke gebrui
kers van een bestelauto, maar wel
voor mensen die er 'privé' in rijden.
De hoogte van de bpm hangt af van
de nieuwwaarde en daalt naarmate
de leeftijd van de auto oploopt. Ver
der is de fiscus vrij vriendelijk voor
campers: omdat de Belastingdienst
ervan uitgaat dat je niet het hele jaar
in je kampeerauto rijdt, betaal je een
kwart van de wegenbelasting. De cri
teria voor dit zogenoemde 'kwartta
rief zijn streng, dus ook hier is het
verstandig je goed te laten informe
ren.
Dankzij de kampeerombouw is de
ietwat geleefde Opel-bus van Dinge-
manse nu flink meer geld waard dan
zonder al die aanpassingen. Toch
denkt de vriendelijke levensgenieter
er niet aan om hem te koop te zetten.
,,Je weet nooit hoe het loopt, maar
dan zou ik sowieso een andere bus
gaan ombouwen. Eerst wil ik vooral
heel graag weer met deze op pad. De
volgende reis gaat waarschijnlijk naar
Biarritz, lekker surfen!''
De Audi e-Tron GT deelt
zijn elektrische aandrijf-
lijn met Porsche en lijkt
het Europese antwoord
op de Tesla Model S,
die de weg van het
elektrisch rijden heeft
geplaveid.
Nu eens geen elektrische
SUV van Audi, maar een
lage, vierdeurs sport-
coupé die tegelijkertijd
ook bijzonder elegant
oogt. Maar de meest
praktische Audi is dit
niet. Hij mag dan vier-
deurs zijn, de instap naar
de achterbank is krap.
Ook blijkt daar de zit
ruimte beperkt.
De smalle bagage
ruimte houdt eveneens
niet over. En onder de
klep voorin de auto kun
je hooguit een flinke tas
kwijt. Ronduit onhandig
is de lage neus, iets waar
sportauto's vaker last van
hebben. Nader je de eer
ste de beste verkeers
drempel met iets te hoge
snelheid, dan kan dat al
tot schade leiden.
Het interieur ademt
met zijn fraaie schermen
het digitale tijdperk. De
materiaalkeuze en afwer
king van het interieur
staan duidelijk op een
hoger plan dan bij Tesla,
om maar eens een con
current te noemen.
Deze Audi deelt zijn
aandrijftechniek met de
Porsche Taycan. Resul
taat: de e-Tron GT is een
bliksemsnelle auto (top
245 km/u). Zijn vierwiel-
aandrijving zorgt ervoor
dat alle motorkracht ge
controleerd richting de
wielen wordt gestuurd:
je moet het wel heel bont
maken, wil deze auto het
contact met de weg ver
liezen. In snel genomen
bochten voel je soms wel
duidelijk dat de e-Tron
GT zwaar is (2250 kg),
maar verder is dit een op
en top sportauto. Inclu
sief de bijbehorende,
hoge topsnelheid, die
elektrische auto's nogal
eens missen.
De spanning in de aan-
drijflijn is 800 volt, ter
wijl de meeste concur
renten met 400 volt wer
ken. Snel laden is het po
sitieve gevolg, mits je de
juiste snellader kan vin
den, natuurlijk. Dan kun
je in circa 5 minuten voor
100 kilometer rijbereik
bijladen. Met een niet te
wilde rijstijl kom je ruim
400 kilometer ver.
Wel valt het tegen dat
deze dure, elektrische
auto al rond de 100 km/u
niet meer zo stil is als
verwacht. Rijwind en
banden zijn daar debet
aan.
GO VRIJDAG 9 JULI 2021
- RAYMOND BLOM, RDW
®Kijk op de site bij /auto
voor een video over de
camper én de RDW-keuring
Audi e-Tron GT Quattro (476 pk/350 kW),
vanaf €106.366
Ondanks z'n gewicht rijdt de e-Tron GT als een
sportauto. Achterin is het krap. fotos bart hoogveld
Een en al sportivi
teit. Exclusieve ver
schijning. Topinterieur.
Krachtige oplaadtechniek.
Beperkte zitruimte
achterin en bagage
ruimte. Kwetsbare, lage
neus. Toch niet zo stil.
De bliksemsnelle e-Tron
GT rijdt net zo spannend
als hij eruit ziet en met
zijn oplaadtechniek over
troeft hij menig concur
rent. Helaas maakt de
ruimte voor passagiers
en bagage minder indruk.
- Niek Schenk
®Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities