AUTO
Ombouwen is goedkoper, maar let goed op
Waarom zou je een peperdure camper
kopen als je ook zelf een bestelbus kunt
ombouwen tot kampeerwagen? Dat
scheelt bakken geld, maar je moet wel
weten wat je doet. ,,Zomaar een bed in
je bus schroeven is niet genoeg.''
14
VRAAG ANTWOORD
Hoe zit het precies
met die blauwe
kentekenplaten?
is dan sprake van contractver-
voer, uitgevoerd door een taxi
bedrijf, en in dat geval zijn
blauwe kentekenplaten van
toepassing. Al gaat het wel om
een aangepast voertuig en
heeft de chauffeur een gespe
cialiseerde opleiding. Ambulan
ces zijn hulpverleningsvoertui
gen waarin patiënten vervoerd
en behandeld worden en de
meeste zijn in gebruik bij de
Regionale Ambulance Voorzie
ning (RAV). Hier zijn gele ken
tekenplaten van toepassing,
zoals bijvoorbeeld een kam
peerauto die ook heeft.
Mag je parkeren
bij oplaadplek
als je betaalt?
Mag ik met mijn brandstof
auto parkeren op een oplaad-
plaats voor elektrische auto's,
als ik gewoon parkeergeld be
taal?
Wie heeft er
voorrang bij het
invoegen?
Alles aan de bus van Erwin
Dingemanse (40) uit Mid
delburg doet denken aan
vakantie. Op de zijruiten
en achterramen herinne
ren stickers aan buitenlandse reis
avonturen met vriendin Joline en
hun 3-jarige dochter Jaxx, in de voor
malige laadruimte bungelt festival
verlichting aan het plafond en om het
stuur zit een 'sfeervolle' hoes met tij
gerprint. Aan bijna niets zie je dat
deze grijze Opel Movano met bouw
jaar 2002 in een vorig leven dienst
deed bij een bouwbedrijf en rond
reed als huurbus.
Drie jaar geleden besloot Dinge-
manse, uitvoerder in de petrochemi
sche industrie, zijn Opel om te bou
wen tot camper. ,,We hebben er zelf
een bed in gemaakt, aan de binnen
kant van de achterdeuren zit een uit
klapbaar tafeltje en natuurlijk is er
een keukentje in gekomen. Dat is
allemaal verplicht, maar ik ben nog
veel verder gegaan: omdat wij deze
auto ook in de winter gebruiken,
moest ik hem goed isoleren. Inmid
dels weet ik dat je de warmte het
beste vasthoudt door de deuren van
je auto vol te stoppen met schapen
wol: dat is licht, maar heel effectief.
Dus ja, het is een heel avontuur ge
weest. Maar ik zou het zo weer doen.''
Iedereen aan de camper
Bestelbussen die worden omge
bouwd tot camper: het gebeurt
steeds vaker in Nederland. Mede
door corona en de bijkomende reis
beperkingen zijn de rijdende vakan
tiehuisjes überhaupt populairder dan
ooit: in de eerste helft van 2020 ver
dubbelde de verkoop van nieuwe
exemplaren ten opzichte van een jaar
eerder, terwijl er maar liefst 80 pro
cent meer gebruikte campers werden
verkocht. Rosanne Vriend van de
Nederlandse Kampeerauto Club
(NKC) ziet nieuwe leden nog altijd
toestromen: ,,Het coronavirus heeft
de populariteit zeker in een stroom
versnelling gebracht.''
Het feit dat ze zo gewild zijn, heeft
natuurlijk een keerzijde: campers
zijn duur. Voor een goede gebruikte
camper betaal je al gauw 30.000 euro,
terwijl de meeste nieuwe modellen
minimaal het dubbele kosten en al
gauw richting een ton gaan. Het is
dan ook niet verwonderlijk dat een
groeiend aantal mensen kiest voor
het betaalbare alternatief: een omge
bouwde bestelbus.
Op Gaspedaal.nl, de grootste verza
melsite voor tweedehandsauto's, zie
je dat je een gebruikte Opel Movano
zoals die van Dingemanse al voor
5000 euro op de kop kunt tikken.
Daar komen de verbouwkosten ui
teraard nog bovenop, al hoeft verbou
wen volgens Dingemanse niet de we
reld te kosten. ,,Ik was voor zo'n 6000
euro klaar. Daar moet ik wel bij zeg
gen dat ik veel materialen goedkoper
kon regelen via mijn werk en dat ik
vrij handig ben. Alleen het aanleggen
van de elektra heb ik uitbesteed. Daar
brand ik mijn vingers niet aan.''
Tip: lees je eerst goed in
Het klinkt al met al aantrekkelijk om
zelf aan de slag te gaan, maar er komt
meer kijken bij het ombouwen van
een bestelbus dan je wellicht denkt.
,,Het is in ieder geval niet voldoende
om simpelweg een lattenbodem in je
bestelbus te schroeven, een eenvou
dig gaspitje van de kampeerwinkel in
te bouwen en een luifel aan de zij
kant te monteren'', waarschuwt Ray
mond Blom van de RDW.
Als adviseur en technisch specialist
heeft hij al heel wat geïmproviseerde
'kampeerwagens' voorbij zien komen
in zijn carrière. ,,Ik heb auto's gezien
waar een extra zitbank in was
geschroefd, met een paar simpele
schroeven in de vloer. Bevestigings
punten van de veiligheidsgordels die
nauwelijks goed vastzitten, gevaar
lijke keukenconstructies: je komt de
gekste dingen tegen.''
VRIJDAG 9 JULI 2021 GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Laatst werd ik ingehaald door
een auto die gebruikt wordt
voor orgaantransport. Hij had
blauwe (taxi-)kentekenplaten.
Ook auto's van de huisartsen
posten hebben vaak blauwe
kentekenplaten. Ambulances
daarentegen hebben gele
kentekenplaten, terwijl die
ook personen vervoeren, dus
zou ik juist daar ook blauwe
platen verwachten. Welke cri
teria liggen hieraan ten
grondslag?
—Gert Koerselman
Blauwe kentekenplaten zijn
voorbehouden aan taxivervoer.
Veel huisartsenposten en bij
voorbeeld de diensten voor do
nororganen besteden hun ver
voer uit aan een taxibedrijf. Er
—C. Wijngaarden
Nee, dat mag niet. Deze par
keervakken, aangeduid met
een bord, zijn uitsluitend be
doeld om elektrische auto's op
k
'•V 'y;/,
te laden. Sterker nog, de elek
trische auto moet ook daad
werkelijk met het laadpunt ver
bonden zijn. Zitten de stekkers
er niet in, dan kan ook daar
voor bekeurd worden.
Wie heeft er voorrang als je
gaat invoegen op de snel
weg? De invoegende partij of
de al op de snelweg rijdende
auto? Ik ga ervan uit dat je rij
dend op de snelweg niet naar
links kan uitwijken omdat
daar al iemand rijdt.
—Rob van den Akker
Invoegen is een bijzondere ver
richting, dus moet je als invoe-
ger voorrang verlenen aan het
doorgaand verkeer. Al is er na
tuurlijk niks op tegen als je de
ander helpt door een strook op
te schuiven of even snelheid
terug te nemen als dat kan.
Ingewikkelder is het bij een zo
genaamd weefvak, waar van
twee kanten wordt in- en uitge-
voegd. Maar ook daar geldt dat
automobilisten die van rijstrook
wisselen, de anderen die dat
niet doen moeten laten voor
gaan.
Soms zijn daar echter twee au
to's die tegelijkertijd van rij
strook wisselen. In dat geval
laat de regelgeving ons in de
steek. De hoffelijkheid dan wel
brutaliteit van de bestuurders
zal dan de doorslag geven.
Van busje
ROLAND TAMELING
Raymond Blom van
de RDW (links) keurt
de bestelbus van
Erwin Dingemanse,
die hem zelf om
bouwde tot camper.
FOTO'S FRANK DE ROO
De RDW checkt op
een keuringsstation of
een kampeerbus aan
all
Dingemanse maak
te onder andere een
bed, een uitklapbaar
tafeltje en een keu
kentje in zijn camper.