AUTO Ombouwen is goedkoper, maar let goed op Waarom zou je een peperdure camper kopen als je ook zelf een bestelbus kunt ombouwen tot kampeerwagen? Dat scheelt bakken geld, maar je moet wel weten wat je doet. ,,Zomaar een bed in je bus schroeven is niet genoeg.'' 14 VRAAG ANTWOORD Hoe zit het precies met die blauwe kentekenplaten? is dan sprake van contractver- voer, uitgevoerd door een taxi bedrijf, en in dat geval zijn blauwe kentekenplaten van toepassing. Al gaat het wel om een aangepast voertuig en heeft de chauffeur een gespe cialiseerde opleiding. Ambulan ces zijn hulpverleningsvoertui gen waarin patiënten vervoerd en behandeld worden en de meeste zijn in gebruik bij de Regionale Ambulance Voorzie ning (RAV). Hier zijn gele ken tekenplaten van toepassing, zoals bijvoorbeeld een kam peerauto die ook heeft. Mag je parkeren bij oplaadplek als je betaalt? Mag ik met mijn brandstof auto parkeren op een oplaad- plaats voor elektrische auto's, als ik gewoon parkeergeld be taal? Wie heeft er voorrang bij het invoegen? Alles aan de bus van Erwin Dingemanse (40) uit Mid delburg doet denken aan vakantie. Op de zijruiten en achterramen herinne ren stickers aan buitenlandse reis avonturen met vriendin Joline en hun 3-jarige dochter Jaxx, in de voor malige laadruimte bungelt festival verlichting aan het plafond en om het stuur zit een 'sfeervolle' hoes met tij gerprint. Aan bijna niets zie je dat deze grijze Opel Movano met bouw jaar 2002 in een vorig leven dienst deed bij een bouwbedrijf en rond reed als huurbus. Drie jaar geleden besloot Dinge- manse, uitvoerder in de petrochemi sche industrie, zijn Opel om te bou wen tot camper. ,,We hebben er zelf een bed in gemaakt, aan de binnen kant van de achterdeuren zit een uit klapbaar tafeltje en natuurlijk is er een keukentje in gekomen. Dat is allemaal verplicht, maar ik ben nog veel verder gegaan: omdat wij deze auto ook in de winter gebruiken, moest ik hem goed isoleren. Inmid dels weet ik dat je de warmte het beste vasthoudt door de deuren van je auto vol te stoppen met schapen wol: dat is licht, maar heel effectief. Dus ja, het is een heel avontuur ge weest. Maar ik zou het zo weer doen.'' Iedereen aan de camper Bestelbussen die worden omge bouwd tot camper: het gebeurt steeds vaker in Nederland. Mede door corona en de bijkomende reis beperkingen zijn de rijdende vakan tiehuisjes überhaupt populairder dan ooit: in de eerste helft van 2020 ver dubbelde de verkoop van nieuwe exemplaren ten opzichte van een jaar eerder, terwijl er maar liefst 80 pro cent meer gebruikte campers werden verkocht. Rosanne Vriend van de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) ziet nieuwe leden nog altijd toestromen: ,,Het coronavirus heeft de populariteit zeker in een stroom versnelling gebracht.'' Het feit dat ze zo gewild zijn, heeft natuurlijk een keerzijde: campers zijn duur. Voor een goede gebruikte camper betaal je al gauw 30.000 euro, terwijl de meeste nieuwe modellen minimaal het dubbele kosten en al gauw richting een ton gaan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een groeiend aantal mensen kiest voor het betaalbare alternatief: een omge bouwde bestelbus. Op Gaspedaal.nl, de grootste verza melsite voor tweedehandsauto's, zie je dat je een gebruikte Opel Movano zoals die van Dingemanse al voor 5000 euro op de kop kunt tikken. Daar komen de verbouwkosten ui teraard nog bovenop, al hoeft verbou wen volgens Dingemanse niet de we reld te kosten. ,,Ik was voor zo'n 6000 euro klaar. Daar moet ik wel bij zeg gen dat ik veel materialen goedkoper kon regelen via mijn werk en dat ik vrij handig ben. Alleen het aanleggen van de elektra heb ik uitbesteed. Daar brand ik mijn vingers niet aan.'' Tip: lees je eerst goed in Het klinkt al met al aantrekkelijk om zelf aan de slag te gaan, maar er komt meer kijken bij het ombouwen van een bestelbus dan je wellicht denkt. ,,Het is in ieder geval niet voldoende om simpelweg een lattenbodem in je bestelbus te schroeven, een eenvou dig gaspitje van de kampeerwinkel in te bouwen en een luifel aan de zij kant te monteren'', waarschuwt Ray mond Blom van de RDW. Als adviseur en technisch specialist heeft hij al heel wat geïmproviseerde 'kampeerwagens' voorbij zien komen in zijn carrière. ,,Ik heb auto's gezien waar een extra zitbank in was geschroefd, met een paar simpele schroeven in de vloer. Bevestigings punten van de veiligheidsgordels die nauwelijks goed vastzitten, gevaar lijke keukenconstructies: je komt de gekste dingen tegen.'' VRIJDAG 9 JULI 2021 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Laatst werd ik ingehaald door een auto die gebruikt wordt voor orgaantransport. Hij had blauwe (taxi-)kentekenplaten. Ook auto's van de huisartsen posten hebben vaak blauwe kentekenplaten. Ambulances daarentegen hebben gele kentekenplaten, terwijl die ook personen vervoeren, dus zou ik juist daar ook blauwe platen verwachten. Welke cri teria liggen hieraan ten grondslag? —Gert Koerselman Blauwe kentekenplaten zijn voorbehouden aan taxivervoer. Veel huisartsenposten en bij voorbeeld de diensten voor do nororganen besteden hun ver voer uit aan een taxibedrijf. Er —C. Wijngaarden Nee, dat mag niet. Deze par keervakken, aangeduid met een bord, zijn uitsluitend be doeld om elektrische auto's op k '•V 'y;/, te laden. Sterker nog, de elek trische auto moet ook daad werkelijk met het laadpunt ver bonden zijn. Zitten de stekkers er niet in, dan kan ook daar voor bekeurd worden. Wie heeft er voorrang als je gaat invoegen op de snel weg? De invoegende partij of de al op de snelweg rijdende auto? Ik ga ervan uit dat je rij dend op de snelweg niet naar links kan uitwijken omdat daar al iemand rijdt. —Rob van den Akker Invoegen is een bijzondere ver richting, dus moet je als invoe- ger voorrang verlenen aan het doorgaand verkeer. Al is er na tuurlijk niks op tegen als je de ander helpt door een strook op te schuiven of even snelheid terug te nemen als dat kan. Ingewikkelder is het bij een zo genaamd weefvak, waar van twee kanten wordt in- en uitge- voegd. Maar ook daar geldt dat automobilisten die van rijstrook wisselen, de anderen die dat niet doen moeten laten voor gaan. Soms zijn daar echter twee au to's die tegelijkertijd van rij strook wisselen. In dat geval laat de regelgeving ons in de steek. De hoffelijkheid dan wel brutaliteit van de bestuurders zal dan de doorslag geven. Van busje ROLAND TAMELING Raymond Blom van de RDW (links) keurt de bestelbus van Erwin Dingemanse, die hem zelf om bouwde tot camper. FOTO'S FRANK DE ROO De RDW checkt op een keuringsstation of een kampeerbus aan all Dingemanse maak te onder andere een bed, een uitklapbaar tafeltje en een keu kentje in zijn camper.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38