ff Hee kom op, niet piekeren, doen! intermediair mm ECONOMIE 19 INretail wil hulp overheid "Ik wil écht minder werken als die kleine straks komt. Dat gaat mijn baas niet tof vinden... Grip op je ambitie Kijk op intermediair.nl/ ambitie voor jouw opties. Daar waar regels worden overtreden kunnen we als N VM optreden warm te lopen voor grote fiscale in grepen. Vriendjespolitiek Ook makelaars zelf liggen overigens onder vuur. Bij Vereniging Eigen Huis kwamen in twee maanden tijd zeshonderd meldingen binnen over vriendjespolitiek tussen ver koop- en aankoopmakelaars. 'Door een schrijnend gebrek aan regels en duidelijke afspraken over verkoop procedures overschrijden veel ma kelaars de ethische grenzen van huizenkopers', zo stelt Eigen Huis. 70 procent van de woningzoeken den heeft geen aankoopmakelaar en komt er moeilijk tussen. Er zijn ook voorbeelden van kopers die de deal al rond hebben en dan toch worden afgebeld. In dat geval is er bij de verkopend makelaar na de deadline van inschrijving toch nog een hoger bod binnengekomen. Dat voelt volgens Lana Gerssen van de NVM 'ethisch niet lekker'. ,,Daar waar regels worden overtreden, kunnen we als NVM optreden. We hebben een klachtencoördinator, een plek op de website waar consu menten zich kunnen melden en er is een onafhankelijke tuchtcom- missie die kan optreden'', stelt ze. ,,Maar helaas zijn het vaak de kopers die de randjes opzoeken. Die doen nog een bod nadat ze al te horen hebben gekregen dat hun eerste bod te laag was. Als de papieren op dat moment nog niet getekend zijn, moeten wij als makelaar dat nieuwe bod ook nog met de verkoper com municeren. Dat voelt niet goed, maar volgens de wet mag het. Wij zijn als makelaar verplicht het be lang van verkopers te dienen. Als wij het hogere bod niet doorgeven, zou dat juist een overtreding zijn. Het is een groot dilemma.'' Overbieden Kopers hebben de angst om de boot te missen, analyseert Onno Hoes. ,,Soms bieden ze zonder voorbe houd van financiering. Dat raden makelaars af, maar het gebeurt wel.'' De gisteren gepresenteerde kwartaalcijfers laten zien wat het overbieden met de prijzen doet: ge middeld ligt de verkoopprijs 8,2 procent boven de vraagprijs. Bij rij tjeshuizen is dat zelfs 10 procent. Op 78 procent van de te koop staande huizen wordt overboden. In het eerste kwartaal was dat nog bij twee op de drie woningen. Waar het eindigt, is voor de ma kelaars ook nog een raadsel. Gers- sen zet de gemiddelde huizenprijs van 410.000 euro nog eens in per spectief: ,,Het is 50.000 euro meer dan een jaar geleden. Dat is in één jaar hetzelfde bedrag als waarmee de huizenprijzen zakten tijdens de kredietcrisis die enkele jaren duurde.'' Overigens zijn er 9.200 nieuw bouwwoningen verkocht de laatste drie maanden, 24 procent meer dan vorig jaar. De prijs voor een nieuw bouwwoning is gemiddeld 450.000 euro. INretail, de branchevereniging van de winkeliers, heeft ons win kelgedrag voor, tijdens en na co rona onderzocht. Winkels in de Nederlandse binnensteden boek ten in het eerste halfjaar van 2021 de helft van de omzet van voor de coronacrisis. Pas toen de lock- down eind april voor het grootste deel werden opgeheven, kwam de loop er weer een beetje in. De regionale verschillen tussen de winkels waren het afgelopen halfjaar groot. Zo boekten winkels in Amsterdam 37 procent van de omzet vergeleken met dezelfde periode in 2019. Voor hun collega's in Almere lag dat percentage met 63 procent een stuk hoger. Achterblijvende bezoekersaan tallen hebben volgens INretail in vloed op de bestedingen in de bin nenstad. Sinds winkels op 28 april volledig heropenden, werd ge- middeld 69 procent van het aantal bezoekers geteld in vergelijking met 2019. ,,Die 31 procent van het aantal bezoekers die nog ont breekt, is nodig om als centrum winkels op een gezonde manier te kunnen laten functioneren'', al dus een woordvoerder van INre- tail. De belangenvereniging roept de overheid op de economische toe komst van winkelcentra te bewa ken. ,,Nü maatregelen nemen, voorkomt later een hoop el lende. Veel winkelgebieden moe ten compacter worden, leegstand dient te worden aangepakt en er zijn investeringen nodig om de aantrekkingskracht te versterken. INretail roept gemeenten op hier voor samen met lokale partners en ondernemers goede plannen te maken.'' Het kabinet heeft 100 miljoen euro gereserveerd om winkelge bieden te verbeteren en leegstand aan te pakken. INretail vraagt ge meenten en private partijen pro jecten in te dienen bij de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) om zo te proberen een deel van de investeringskosten via het Rijk terug te krijgen. De gemiddelde winkelleeg stand bedraagt nu 7,5 procent. De coronacrisis treft met name de winkelstraten in de grote steden, die tot 2020 nauwelijks te maken hadden met lege winkelpanden. Vooral in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven is de leegstand flink toegenomen. In Eindhoven staat nu zo'n 9 procent van de winkels leeg, in Amster dam gaat het om 4,8 procent. Vooral het wegblijven van buiten landse toeristen leidt tot omzet verlies en uiteindelijk het sluiten van winkels. 'ein fle is zoek' - Lana Gerssen, NVM ItóÈSW" v-i--' Klant is nog niet terug in winkelstraat De animo om te winkelen is nog steeds een stuk minder dan in 2019. Vooral de winkels in de Nederlandse binnenste den merken dat het aantal be zoekers achterblijft. In vergelij king met de periode voor co rona scheelt het ruim 30 pro cent. Sanne Schelfaut Zeist De winkelleegstand bedraagt nu gemiddeld 7,5 procent en groeit hard in gebieden waar tot corona geen problemen waren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19