Monster
7
Tour-etappe van 2016 op mythische berg
'Iedereen daar op de berg was super dronken'
'Ik wilde niet verliezen, dus ging ik rennend door'
Van Aert wacht op een nieuwe kans
De voorspelling: Bauke Mollema
COLUMN THIJS ZONNEVELD
UCI-voorman
Een dag later was ik een fiets en een droom rij
ker. Ik wilde wielrenner worden.
Ik denk dat iedereen die de Ventoux op is ge
fietst dit soort verhalen heeft. Over afzien in het
maanlandschap tot je sterretjes voor je ogen ziet,
over ineenstortingen en wederopstandingen, over
sneeuwstormen en ijsberen, over het magische
moment dat je boven komt en de wereld aan je
voeten ligt.
De renners zijn vandaag niet de hoofdrolspe
lers van de film, het draait allemaal om de Ven
toux. Om de streep in Bedoin, de bocht bij Saint-
Estève, het bos waar geen einde aan komt, Chalet
Reynard, het maanlandschap, de steen van Tommy
Simpson en het observatorium dat altijd verder
weg is dan je denkt. De Ventoux is een monster
van een klim. Even niet opletten en hij vreet je op
met huid en haar. Hap, slik, weg.
De Ventoux ligt in een andere dimensie. Er ge
beuren onverklaarbare dingen. Chris Froome, ren
nend zonder fiets. Eros Poli,
honderd kilo klimmer voor
een dag. Armstrong vs.
Pantani. Wat mij betreft rij
den ze in de Tour ieder jaar
tegen de Ventoux op. Een
klimtijdrit, vanuit Bedoin.
Kun je ook de verschillende
edities tegen elkaar afzet
ten. Het wereldrecord Ven-
toux. Ik zou er een moord
voor doen.
De snelste fietstijd ooit
gemeten is die van Iban
Mayo: 55.51, in de klimtijd-
rit van de Dauphiné van 2004. Hij vloog die dag,
maar hij groef er ook zijn eigen graf mee. Het ver
haal gaat dat Lance Armstrong zó boos was dat hij
al zijn contacten bij de UCI aansprak om het Mayo
en Euskaltel zo moeilijk mogelijk te maken. Vlak
daarna kreeg één van Mayo's ploeggenoten een
startverbod en werd de ploegarts geschorst. Mayo
fietste nooit meer zo hard als die ene dag in 2004.
Hij werd betrapt, verdween uit de sport en werd
opgeslokt door het zwarte gat.
kunnen we nooit zeker weten of het wel echt is ge
beurd. De KOM op de Ventoux (het meest presti
gieuze KOM'metje ter wereld, op het Kopje van
Bloemendaal na) was jarenlang in het bezit van
Laurens ten Dam - gereden in 2013, tijdens de Tour
van Bau en Lau. Zijn naam pronkte bovenaan het
eindeloze lijstje vedetten, klasbakken, toeristen en
mooiweerfietsers dat de Ventoux op fietste. Tot
vlak voor deze Tour, toen Chris Froome besloot
om een oude file uit zijn trainingsgeschiedenis op
te snorren. Die ene, van zijn overwinning op de
Ventoux in 2013. De nieuwe eigenaar van de KOM
op de Ventoux is nu Chris F.
Heeft-ie dit jaar toch nog iets gewonnen.
Het wereld
record
Ventoux.
Ik zou er
een moord
voor doen
RICHIE PORTE (RIJDT IN 2016 VOOR BMC)
CHRIS FROOME (RIJDT IN 2016 VOOR SKY)
woensdag 7 juli 2021
GO
108STEEDITIE TOT EN MET 18 JULI TVNPO 1/SPORZA/EUROSPORT
y @thijszonneveld
Wielerbond UCI
staat nog vier jaar
onder leiding van de
Fransman David Lap-
partient. Er zijn geen
tegenkandidaten.
Wout van Aert was gisteren in de tiende Touretappe de 'beste van
de rest.' De Belgische Jumbo-coureur eindigde als tweede achter het
Britse sprintkanon Cavendish. Het was voor Van Aert zijn eerste podi
umplek deze Tour. ,,De trein van Quick-Step staat echt goed op de
rails'', aldus de Belg. ,,Of ik Cavendish deze Tour nog een keer ga ver
slaan? Ik hoop het, maar dat zal altijd moeilijk zijn.''
Mijn vader moest hard lachen. Groot
spraak, noemde hij het. Zijn snelste tijd
op de Ventoux zou ik echt niet verbete
ren. Hij wees naar zijn fiets. „Probeer het maar,"
zei hij. ,,Als het je lukt mag je 'm hebben."
Maar omdat Mayo's tijd niet op Strava staat,
M Chris
Froome ver
volgt lopend
zijn weg op de
Mont Ventoux,
nadat hij met
Richie Porte
en Bauke Mol-
lema op een
stilstaande
motor is ge
knald. FOTO'S AP,
CORVOS
We mogen op deze plek best een beetje
chauvinistisch zijn. De renners krijgen twee
keer de mythische Mont Ventoux (van twee
verschillende kanten beklommen) voor hun
kiezen. Bauke Mollema heeft snode plannen.
We schrijven hem op.
met Froome. Zijn veiligheid kwam
daar gewoon in gevaar. De toe
schouwers stonden stijf van de
alcohol. Niet iedereen misdroeg
zich, maar het voelde niet goed.
„Daarna gaat iedereen naar el
kaar wijzen en zegt de wedstrijd
organisatie dat het niet haar fout
is. Hopelijk gebeurt dat nooit
meer. Maar het is cynisch dat we
het nu nog steeds over dezelfde
problemen hebben. Ook deze
Tour weer met al het gevaar.
Marc Madiot (ploegbaas Grou-
pama-FDJ, red.) zei het in de eer
ste Tourdagen nog het best.
Mensen thuis kijken met hun kin
deren. Zou jij willen dat je kinde
ren deze sport gaan doen? Kom
op. Dit is wielrennen, geen UFC-
worstelen. Ik weet ook wel dat de
wedstrijdorganisatie niet wil dat
wij als renners gewond raken,
maar ik heb een driejarig zoontje
thuis. Ik hoop as hell dat hij niet
gaat fietsen.''
,,Wat daar gebeurde laat zich
met niets vergelijken. De finish
werd naar beneden verplaatst
vanwege de wind, maar het was
ook quatorze juillet, de nationale
Franse feestdag. Iedereen daar
boven op de berg was super
dronken. Maar de hekken ston
den allemaal nog op de laat
ste zeven kilometer van
de klim.
,,Ik zat voorop in het
groepje met Chris en
Bauke. Je kon zien dat
het publiek steeds
dichter op ons kwam,
naarmate we verder om
hoogkwamen. De motor voor
ons voelde als een baken van vei
ligheid. Die moest ons er door
heen loodsen. Het ene moment
ben je bezig met tijd te pakken
voor het klassement en het vol
gende moment stopt een motor
vlak voor ons. Ik had niet eens de
kans om ook maar bij mijn rem
men te komen. Zo snel ging het.
Het was compleet gestoord.''
,,Na de crash moest ik mijn rem
men open zetten om door te kun
nen rijden. De rode auto van de
organisatie stopte ook nog eens
en daar klapte ik ook weer bijna
op. Iedereen is doorgereden naar
de finish en uiteindelijk kon
den ze niet anders dan
ons dezelfde tijd geven.
Wij hadden daar geen
invloed op. Als ze de
tijd gestopt hadden op
de plek waar wij op de
motor sloegen, hadden
we meer tijd gepakt op de
renners achter ons.
,,Die beelden van een rennende
Froome lijken misschien leuk. Een
jaar later werden er in de ren
nersmeeting voor de Tour door
de organisatie een beetje grapjes
over gemaakt. Maar het was niet
grappig. Totaal niet. Het publiek
toen was behoorlijk pissed off
,,Het meest gestoorde moment
waar ik ooit in verzeild ben ge
raakt, waarschijnlijk één van mijn
gekste dagen op de fiets. Het
was absolute chaos. De finish
was verplaatst en lager op de
klim gelegd vanwege de harde
wind bovenop de Mont Ventoux.
Maar de organisatie had geen tijd
om hekken te plaatsen in de laat
ste drie kilometer. Al het publiek
was naar beneden gekomen, dus
er was veel meer publiek dan
normaal op een korter stuk.
,,Ik, Richie en Bauke hadden aan
gevallen vanuit de groep met
klassementsrenners. Op onge
veer een kilometer van de streep
moest die motor vol in de rem
men voor het publiek en wij reden
recht op die motor in. Achter op
mij reed nog een motor en mijn
fiets brak. Ik stond daar zonder
fiets en wist niet of ik snel een
nieuwe zou krijgen.
„Later kreeg ik een nieuwe fiets,
maar op dat moment stond ik stil.
Ik was op één kilometer van de
finish en dacht alleen
maar: 'Ik kan hier niet
blijven staan en moet
vooruit.' Op dat soort
momenten kom je er
achter hoe diep het
verlangen is om te
winnen. Ik wilde die dag
niet verliezen, dus voor mij
was het logisch om door te blij
ven gaan. Zelfs als het rennend
moest.
,,Ik heb een haat-liefde verhou
ding met de Ventoux. Die dag
was chaos, maar in 2013 won ik
daar in mijn gele trui op quatorze
juillet. Daarvoor had ik alleen nog
maar foto's gezien van de Ven
toux. Na die zege had ik de Tour
in de tas.
,,De Mont Ventoux is één van de
mythische, iconische beklimmin
gen uit de Tour. Dit keer
gaan we twee keer om
hoog, dat wordt bijzon
der. Ik hoop dat we met
Michael Woods of Dan
Martin met het team
voor een resultaat kun
nen gaan. Ik ben zelf nog
in survival mode en heb last
van mijn blessures na die valpartij
op de eerste dag. Maar ik kijk er
naar uit om terug te gaan naar de
Ventoux. Het is een speciale plek.
Voor dit jaar heb ik mijn hardloop
schoenen in de auto. Ik ben ready
for the Ventoux."