Oud en nieuw naast elkaar
8 ZEELAND
WINTRACKMASTEN OPRUKKEND IN HET ZEEUWSE LANDSCHAP
De nieuwe hoogspanningsmasten die de afgelopen weken langs de A58 tussen Goes en
Heinkenszand uit de grond zijn gestampt, maken de tongen los. Veel Zeeuwen realiseren zich nu pas hoe
groot de impact van de nieuwe stroomsnelweg tussen Borssele en Tilburg is op het Zuid-Bevelandse
landschap. Wij vroegen vier Zeeuwen met oog voor landschap of de ranke wintrackmast een aanwinst is.
Of dat we - net als Brabant eerder besloot - beter voor een nieuwe variant van de ouderwetse
hoogspanningsmast hadden kunnen kiezen.
Onder die berichten laten de
meeste mensen weten dat ze het
nieuwe type elektriciteitsmast, de
zogeheten wintrackmast, maar niks
vinden. 'Vreselijk lelijke dingen',
'Afschuwelijk!' en 'Ons mooie land
schap verpest' behoren nog tot de
vriendelijkere reacties. Een minder
heid vindt ze juist mooier en prijst
het moderne, strakke uiterlijk.
Volgens TenneT is de keuze voor
de ranke witte masten niet lichtzin
nig gemaakt. De Rijksbouwmeester
boog zich over het ontwerp en er is
een belevingswaardeonderzoek
uitgevoerd. De kleur is afgestemd
op de meest voorkomende wolken
lucht in Nederland: lichtgrij s. Win-
trackmasten zijn bovenal praktisch.
Ze zijn snel gemonteerd, onder-
houdsvriendelijk, hebben een
smallere magneetzone en er kun
nen meerdere verbindingen in één
mast worden gecombineerd.
Al deze voordelen hebben de Bra
bantse overheden niet overtuigd.
Zij vinden het mooier dat de ver
dubbeling van de lijn qua uiterlijk
ongeveer een kopie wordt van de
bestaande hoogspanningsleiding:
vakwerkmasten en geen wintrack-
masten dus. Reden voor TenneT om
Wintrackmasten
zijn vooral praktisch:
Ze zijn snel
gemonteerd en
onderhouds-
vriendelijk
in het voorjaar van 2020 de keuze te
herzien. Ruim een jaar geleden
werd tot grote verrassing van ken-
ners duidelijk dat de tweede fase
van het project Zuid-West 38okV,
op het traj ect tussen Rilland en Til
burg, een nieuw type vakwerkmast
wordt gebouwd.
Op dat moment was voor het
Zeeuwse deel van de lijn de keuze al
lang en breed gemaakt. Hier zal
vrijwel overal parallel aan de
nieuwe lijn met wintrackmasten de
oude verbinding van vakwerkmas-
ten blijven staan. Tussen Borssele
en Kapelle gaat het om de kleinere
i50kV-masten, tussen Kapelle en
Rilland de beduidend hogere
38okV-vakwerkmasten. Alleen bij
Krabbendijke wordt rond 2029 een
deel van de oude verbinding ver
vangen door een ondergrondse ver-
binding van zo'n vier kilometer
lang. Een goedmakertje van Den
Haag om het meest getroffen dorp
nog een beetje te ontzien.
Troost
Een troost voor wie niet van hoog
spanningsmasten houdt, is dat
TenneT ook nog 42 kilometer aan
verbindingen weghaalt. Dat ge
beurt al vanaf 2023, vlak nadat de
nieuwe lijn in gebruik wordt geno
men. Concreet gaat dat om 21 kilo
meter i50kV-lijn die nu nog vlak
onderlangs de snelweg tussen Ka
pelle en Rilland loopt. Ook ver
dwijnt een even lang stuk 380kV-
verbinding die nu nog de Zak van
Zuid-Beveland doorsnijdt.
Bij. wintrackmasten met, zwarte- armen die haaks op.de. mast
staan, gaat de lijn rechtdoor. Op .plekken' waar -het tracé-een; lichte.
.knik:.maaktr:wijzén de - zogeheten 'isolatoren-schuin naar beneden.
woensdag 7 juli 2021
GO
Wansmaak of een kwes
Joeri Wisse
Bij netbeheerder TenneT zelf
komen maar weinig negatieve re
acties over het uiterlijk van de
nieuwe masten binnen. ,,Wel mer
ken we dat de discussie losbarst
wanneer we bijvoorbeeld foto's
op Facebook plaatsen", zegt
woordvoerder Sander de Schep
per.
::*S,
:jFoTO-jbHAMVAN Der-heijden - J