Oud en nieuw naast elkaar 8 ZEELAND WINTRACKMASTEN OPRUKKEND IN HET ZEEUWSE LANDSCHAP De nieuwe hoogspanningsmasten die de afgelopen weken langs de A58 tussen Goes en Heinkenszand uit de grond zijn gestampt, maken de tongen los. Veel Zeeuwen realiseren zich nu pas hoe groot de impact van de nieuwe stroomsnelweg tussen Borssele en Tilburg is op het Zuid-Bevelandse landschap. Wij vroegen vier Zeeuwen met oog voor landschap of de ranke wintrackmast een aanwinst is. Of dat we - net als Brabant eerder besloot - beter voor een nieuwe variant van de ouderwetse hoogspanningsmast hadden kunnen kiezen. Onder die berichten laten de meeste mensen weten dat ze het nieuwe type elektriciteitsmast, de zogeheten wintrackmast, maar niks vinden. 'Vreselijk lelijke dingen', 'Afschuwelijk!' en 'Ons mooie land schap verpest' behoren nog tot de vriendelijkere reacties. Een minder heid vindt ze juist mooier en prijst het moderne, strakke uiterlijk. Volgens TenneT is de keuze voor de ranke witte masten niet lichtzin nig gemaakt. De Rijksbouwmeester boog zich over het ontwerp en er is een belevingswaardeonderzoek uitgevoerd. De kleur is afgestemd op de meest voorkomende wolken lucht in Nederland: lichtgrij s. Win- trackmasten zijn bovenal praktisch. Ze zijn snel gemonteerd, onder- houdsvriendelijk, hebben een smallere magneetzone en er kun nen meerdere verbindingen in één mast worden gecombineerd. Al deze voordelen hebben de Bra bantse overheden niet overtuigd. Zij vinden het mooier dat de ver dubbeling van de lijn qua uiterlijk ongeveer een kopie wordt van de bestaande hoogspanningsleiding: vakwerkmasten en geen wintrack- masten dus. Reden voor TenneT om Wintrackmasten zijn vooral praktisch: Ze zijn snel gemonteerd en onderhouds- vriendelijk in het voorjaar van 2020 de keuze te herzien. Ruim een jaar geleden werd tot grote verrassing van ken- ners duidelijk dat de tweede fase van het project Zuid-West 38okV, op het traj ect tussen Rilland en Til burg, een nieuw type vakwerkmast wordt gebouwd. Op dat moment was voor het Zeeuwse deel van de lijn de keuze al lang en breed gemaakt. Hier zal vrijwel overal parallel aan de nieuwe lijn met wintrackmasten de oude verbinding van vakwerkmas- ten blijven staan. Tussen Borssele en Kapelle gaat het om de kleinere i50kV-masten, tussen Kapelle en Rilland de beduidend hogere 38okV-vakwerkmasten. Alleen bij Krabbendijke wordt rond 2029 een deel van de oude verbinding ver vangen door een ondergrondse ver- binding van zo'n vier kilometer lang. Een goedmakertje van Den Haag om het meest getroffen dorp nog een beetje te ontzien. Troost Een troost voor wie niet van hoog spanningsmasten houdt, is dat TenneT ook nog 42 kilometer aan verbindingen weghaalt. Dat ge beurt al vanaf 2023, vlak nadat de nieuwe lijn in gebruik wordt geno men. Concreet gaat dat om 21 kilo meter i50kV-lijn die nu nog vlak onderlangs de snelweg tussen Ka pelle en Rilland loopt. Ook ver dwijnt een even lang stuk 380kV- verbinding die nu nog de Zak van Zuid-Beveland doorsnijdt. Bij. wintrackmasten met, zwarte- armen die haaks op.de. mast staan, gaat de lijn rechtdoor. Op .plekken' waar -het tracé-een; lichte. .knik:.maaktr:wijzén de - zogeheten 'isolatoren-schuin naar beneden. woensdag 7 juli 2021 GO Wansmaak of een kwes Joeri Wisse Bij netbeheerder TenneT zelf komen maar weinig negatieve re acties over het uiterlijk van de nieuwe masten binnen. ,,Wel mer ken we dat de discussie losbarst wanneer we bijvoorbeeld foto's op Facebook plaatsen", zegt woordvoerder Sander de Schep per. ::*S, :jFoTO-jbHAMVAN Der-heijden - J

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 36