Thuiswerken
maakt ons een
stuk gelukkiger
II
II
Pile folders
altijd op zak?
Reclamefolder.nl/adr
Ga naar
ECONOMIE 17
Op kantoor is het
toch vaak nog
dingen afmaken
We
moeten
toe naar
gigawatts
tm
Dat blijkt uit de Sectorale Wel-
zijnsmonitor van ABN Amro, een
onderzoek naar het welzijn van
werknemers in zeventien secto
ren. De uitkomst is opmerkelijk,
omdat de economie vorig jaar in
een recessie terechtkwam.
,,Nu is het welzijn met 12 pro
cent gegroeid en dat geldt voor alle
sectoren die zijn onderzocht'',
zegt Franka Rolvink Couzy, hoofd
sector research bij ABN Amro.
„Vooral de balans tussen werk en
privé is veel beter geworden vin
den de werknemers. En die balans
telt het zwaarst.'' Dat heeft vooral
te maken met het massaal thuis
werken het afgelopen jaar. Men
sen konden hun werk beter inde
len en ervaarden daardoor minder
werkdruk. ,,Op kantoor is het toch
vaak op het einde van de dag nog
dingen afmaken. Dan snel naar
huis en eten koken omdat een
kind weer op tijd naar sport moet
bijvoorbeeld'', geeft Rolvink als
voorbeeld. Maar ook het ontbre
ken van reistijd is een groot goed.
Daardoor blijft er meer tijd over
om nuttig te besteden.
In totaal heeft ABN Amro het
welzijn van werknemers onder
zocht op zeven factoren. ,,Op zes
van die factoren is de score verbe
terd. Alleen over de economie wa
ren de mensen minder tevreden'',
aldus Rolvink. Naast werk-privé-
balans waren werknemers meer
tevreden over gezondheid, per
soonlijke ontwikkeling, gelijke
kansen, veiligheid en klimaat.
Bij gezondheid melden mensen
dat ze minder vaak vermoeid wa
ren en minder burn-outklachten
hadden. Ook het ziekteverzuim
daalde. Dat hangt waarschijnlijk
samen met het beter kunnen in-
delen van de werkzaamheden
door het thuiswerken. Dat leidt
tot minder stress en daardoor ge
zondere en productievere werk
nemers.
Ook op het gebied van veilig
heid ging de score omhoog.
Werknemers melden minder
pestgedrag en seksuele intimida
tie bijvoorbeeld. En er waren er
minder conflicten met de baas. In
de zorg namen de intimidaties
door patiënten en bezoekers af.
Dat kan te maken hebben met de
afname van het aantal bezoekers
in ziekenhuizen. In 2020 waren er
ook minder ongelukken en be
drijfsongevallen, op de bouw
plaats bijvoorbeeld.
Bij persoonlijke ontwikkeling
zijn mensen tevreden met de ar
beidsomstandigheden, de belo
ning en stimulans die ze onder
vinden om hun persoonlijke vaar-
digheden te ontwikkelen. Wel
nam de vrees voor baanverlies toe.
Vooral in de vrijetijdssector vre
zen meer mensen voor hun baan.
Op het gebied van kansengelijk
heid scoren de meeste sectoren
onder de maat. Een belangrijke
oorzaak is dat vrouwen in gelijke
functies vaak minder verdienen
dan mannen. Er is ook een ver
schil tussen hoog- en laagopgelei
den. Hoogopgeleiden volgen veel
vaker een cursus of opleiding die
verband houdt met hun werk dan
laagopgeleiden. Werkgevers van
laagopgeleiden zouden daar werk
van kunnen maken vindt Rolvink.
,,De wereld verandert snel. Je
moet klaar zijn voor het moment
dat je baan verdwijnt en je iets an
ders moet gaan doen.''
Shell een deel van de CO2 nu levert aan tuinders in
het Westland. Die gebruiken het om de planten in
de kassen te laten groeien.
Opvang en opslag van CO2, CCS in jargon,
vraagt de nodige investeringen, maar Shell ziet er
ook een verdienmodel in. De bedoeling is om de
pijpleiding door te trekken naar Limburg en
Duitsland, zo dat de vervuilende bedrijven daar
ook hun CO2 naar de lege gasvelden in de Noord
zee kunnen transporteren. Tegen een passende
vergoeding uiteraard.
CCS is omstreden. De milieubewe
ging wil dat de productie van energie
geen CO2 oplevert. Afval opslaan is
niet de manier, maar zo produceren
dat er geen afval ontstaat, is de enige
duurzame oplossing zeggen de mi
lieuclubs. Maar CO2 is ook geen afval
volgens de Pernis directeur. ,,Brand-
stof bestaat chemisch uit een verbin
ding van koolstof C en waterstof H.
Nu maken we diesel uit olie. In de toe
komst willen we die C uit de CO2 ha
len en de H uit groene waterstof.''
Die brandstof is CO2-neutraal en zorgt er voor
dat Shell de groene ambities kan waarmaken, is de
verwachting. Maar het is geen oplossing voor de
korte termijn, volgens Van Winsen. ,,De methode
is nu nog veel te duur.''
Vandaar de investeringen in biobrandstoffen.
,,Personenauto's kun je relatief eenvoudig elektri-
ficeren. Bij zwaar transport voor lange afstanden,
tractoren en de luchtvaart zie ik dat niet zo snel ge
beuren.''
Technisch is al veel mogelijk. KLM vloog onlangs
met deels synthetische kerosine op een Europese
vlucht. Bij Shell zijn ze trots op deze wetenschap
pelijke prestatie. Commercieel is het nog niet inte
ressant. De brandstoffenmarkt is zeer prijsgevoe
lig. ,,Voor een paar cent meer per liter vaart een
olietanker naar de VS in plaats van naar Europa.
Een automobilist rijdt niet om voor een paar cent
korting per liter, maar een olietanker wel'', zegt
Van Winsen. Om de nieuwe techniek concurre
rend te maken zullen de kosten nog flink omlaag
moeten. En de kosten voor uitstoot
van CO2 omhoog. Nu kost het bedrij
ven zo'n 50 euro om een ton CO2 uit
te stoten. Die prijs moet naar 150 tot
200 euro denkt Van Winsen. „Anders
is er niet voldoende prikkel om CO2-
neutraal te worden.'' Daarnaast is vol
gens Van Winsen noodzakelijk dat er
een 'grensbelasting' op CO2 komt. Dat
is een belasting op import van pro
ducten uit landen met minder strenge
CO2 regels en dus lagere kosten. Dat
voordeel moet worden wegbelast om
oneerlijke concurrentie te voorkomen.
Recent leed Shell nog een nederlaag in de recht
bank. Het bedrijf moet sneller dan gepland de
CO2-uitstoot verminderen. Die uitspraak heeft
niet tot paniek geleid. ,,De strategie staat. We kij
ken waar we die verder kunnen versnellen'', zegt
Van Winsen. ,,Het is echt een gigantische omslag
in het denken. In 2016 heb ik hier als nieuwe direc
teur een oliefabriek opgestart. Dat was mijn eerste
investering in fossiel hier en meteen de laatste.''
woensdag 7 juli 2021
Werknemers zijn gelukkiger
geworden tijdens de coronacri
sis. Vooral de balans tussen
werk en privé werd veel beter
door het vele thuiswerken.
Peet Vogels
Amsterdam
- Franka Rolvink Couzy
- Joris van Winsen
Scan en download
ontdek het op
r* Google Play
Download in de
K App Store