EUROPA PER TREIN II 8 NIEUWS Bijna 1200 kilometer en 19 stations voor nog geen 65 euro. Het is de treinreis van Sevilla naar Barcelona die bekendstaat als de Torre del Oro. Reis langs verschillende landschappen, leuker dan de hogesnelheidslijn. Luxe 'treincruises' door Spanje Door de jaren heen moderniseer den de treinen. Werden ze elek trisch. Kwamen er wagons met slaapcoupés, die weer verdwenen toen in 2015 de laatste nachttrein door Spanje reed. Het materieel was inmiddels zo snel geworden, met een groot aantal trajecten voor de AVE, de hogesnelheids trein, dat ook de grootste afstan den binnen de twaalf uur konden worden afgelegd. De AVE tussen Sevilla en Barcelona doet er min der dan zes uur over, maar heeft niet de roemrijke geschiedenis en het gevarieerde traject van deze Torre del Oro. De start is in twee van de Anda- lusische parels, Sevilla en Cór- doba. Moderne stations waar de meeste passagiers instappen voor een reis naar het noordoosten, de meesten tot aan de Middellandse Zee. Pedro Perales en zijn vrouw Miriam zullen na zes uur in XStiva Volgens de dienstregeling moest de reis zo'n 17 uur duren, meestal was het anderhalve dag uitstappen, de laatste halte voor Valencia. De gepensioneerde inge nieur, 70 jaar, heeft er voor een week werk gevonden, want met zijn pensioen van 640 euro redt hij het niet. Hij heeft veel door Spanje ge reisd, vertelt hij. Vroeger meestal in de auto, toen er nog geen snel wegen bestonden om de soms 1000 kilometer af te leggen. De treinen waren traag, en weinig comfortabel. Nu is het aangenaam reizen, zegt hij, Miriam aan zijn zijde. Ze eten een broodje dat ze zelf hebben meegenomen, op het scherm in de coupé wordt een film afgespeeld. Opstand Er waren vorig jaar even plannen de Torre del Oro definitief uit te rangeren. Vooral in de provincie Jaén, met enkele van die kleine stations als Espeluy, kwamen ze in opstand. Dan zou hun contact met de Middellandse Zee, die al zo ver lijkt, definitief worden verbroken; zonder deze trein, die elke dag maar één keer passeert, wachtte mensen die zich geen auto kun nen veroorloven het isolement. Toen de trein nog El Sevillano heette was hij een levensader, een voortdurend pompende aorta tus sen noord en zuid. Zo'n twee mil- Oneindige rijen van olijfbomen flitsen voorbij. Ze gedijen goed, in dit kurkdroge landschap waar de zon bijna altijd brandt en het in de zomer om 11.00 uur al boven de 30 graden is. De provincie Jaén, waar we doorheen zoeven, heeft er zo'n zestig miljoen staan. Maar liefst 20 procent van de olijfolie die in de wereld wordt gemaakt komt van deze bomen. Dan stokt het even, verandert plots die aanblik van vaalgroene kruinen op een bruine achter grond. De trein mindert vaart. Een paar huizen, en dan andere lange rijen, pal aan het spoor, van grote grijze tanks. Internet leert dat het er 189 zijn, van een plaatse lijke coöperatie, en dat er 90.000 ton aan olijfolie kan worden opgeslagen. Espeluy heet het station. Het dorpje zelf ligt iets verderop, er wonen 687 mensen. Een man en een vrouw staan met een koffer en een rugzak op het perron, net als de stationschef en een spoorarbei der in een geel hesje. Niemand stapt uit, behalve de conducteur even. Een korte groet. Binnen een halve minuut sluiten de deuren weer van trein 00694, beter bekend als de Torre del Oro, genoemd naar de gelijkna mige 'gouden toren' in Se villa, waar de reis twee uur eerder is begonnen. Espeluy is een van de negentien sta tions waar de trein stopt in zijn reis over 1129 kilometer van Sevilla naar Barcelona. Ge lukkig stopt hij niet in nóg meer dorpen waar nauwelijks mensen wonen. Dat was halverwege vorige eeuw wel anders. El Sevillano was toen de bijnaam van de trein. Tot wel achttien propvolle wagons met negenhonderd reizigers, getrok ken door een stoomlocomotief. Elk station stopte hij, elke keer moest hij zich weer puffend en krakend optrekken. De passagiers die naar de wc of de bar waren geweest konden eenvoudig op de wegrijdende trein sprin gen. Volgens de dienstrege ling moest de reis zo'n ze ventien uur duren, meestal was het anderhalve dag. Acht passagiers per coupé, de billen nat van het zweet op een bank met plastic stof fering. Of de minstbedeelden, op de houten banken van de derde klas. De ramen stonden bijna altijd open, om te proberen de hitte te verdrijven, zonder veel succes. De reizigers kwamen met door roet en vuil getekende ge zichten op hun bestemming aan. dinsdag 6 juli 2021 Olijfbomen, molens en GO Tarragona Madrid Valencia Albacete Cordoba Linares wereldsteden Edwin Winkels Het Spaanse spoor wegbedrijf Renfe kent enkele speci ale toeristische luxetreinen die een bijzonder traject af leggen en waar de passagiers aan boord overnachten. Door de coronapan- demie werden die vorig jaar geschrapt en zijn ze ook deze zomer nog niet te boeken, maar er is inmiddels al wel een volledig schema voor 2022. De twee meest spectaculaire zijn Al Andalus (een tocht van zeven dagen en zes nachten langs steden als Sevilla, Córdoba, Granada, Ronda en Jerez de la Frontera) en de Transcan tabrico (acht dagen en zeven nachten, maar dan door het noor den van het land, van San Sebastian naar Santiago de Compostela of om gekeerd). De reizen lijken op een cruise, maar dan op het vasteland. Alle maaltijden wor den in de restaura tiewagon genuttigd, er zijn optredens en dansavonden, en tickets voor musea en bezienswaardig heden zijn in de prijs inbegrepen, net als plaatselijke gidsen voor een rondleiding. Dat prijskaartje is overigens aanzien lijk: tussen de 3895 en 5775 euro per persoon. De reis die in deze reportage wordt beschreven, van Se- villa naar Barcelona, kost tussen de 58 en 64 euro. In elk van de grotere plaatsen die worden aangedaan zijn ho telkamers voor tus sen de 50 en 100 euro per nacht te vinden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 8