H
HevOenHaag!^^^^
9
dan moet Yara Sluiskil óók mee.'
Grootste stap
De grootste en meest ingewikkelde
stap op weg naar een zo goed als
klimaatneutrale kunstmestfabriek
wordt het vervangen van aardgas
als één van de grondstoffen voor de
productie van ammoniak, dé basis
stofvoor kunstmest. Groene water
stof, gemaakt met duurzame elek
triciteit, moet ervoor in de plaats
komen. Een eerste stap op de weg
daarheen is vorig jaar aangekondigd
door Yara Sluiskil met de Deense
windmolenexploitant 0rsted van
onder meer windparken Borssele 1
en 2 op zee. Ze willen samen een
electrolysefabriek bouwen.
In 2025-2026 moet de fabriek van
100 megawatt draaien. Het is een
begin. Veel meer is nodig. Yara
Sluiskil produceert jaarlijks 1,9 mil
joen ton ammoniak met behulp
van aardgas en water; moleculen
die allebei waterstof bevatten. Met
de capaciteit van de geplande elec-
trolysefabriek kan de productie van
75.000 ton ammoniak worden 'ver-
groend'. Vliegensvlug rekent Gun-
ter uit: ,,Dat is vier procent van onze
productiecapaciteit, wat wel goed is
voor de bemesting van het hele Ne
derlandse akkerbouwareaal."
„Willen we alles vergroenen
door aardgas te vervangen door
groene waterstof', gaat Gunter ver
der, ,,dan hebben we 2,2 gigawatt
nodig, dat is 2200 megawatt. Ter
vergelijking, dat is ruim vier keer
het vermogen van de bestaande
kerncentrale Borssele of de stroom-
productie van zeshonderd grote
windturbines. En dat alleen al voor
Yara. De industriële vraag in de hele
We zijn tegenover de
samenleving ook
verplicht de uitstoot
terug te dringen
regio, dus inclusief onder meer
chemiebedrijf Dow Terneuzen, is
ingeschat op zeven gigawatt en
zelfs tien gigawatt richting 2050."
Gunter realiseert zich dat dit een
ongekende hoeveelheid is. De
windparken Borssele 1 tot en met 4
voor de Zeeuwse kust tellen samen
171 windturbines; zeker drie keer zo
veel zijn er nodig om Yara te kun
nen voorzien. Een nieuwe kerncen
trale staat er ook niet zomaar. Gun-
ter: ,,We zullen naar een energie
mix moeten; zonne-, wind- en
eventueel ook kernenergie én im
port van groene waterstof uit zui-
delijke landen waar veel meer
zonne-energie op te wekken is."
Yara Sluiskil zal de fabrieken ook
moeten aanpassen én, niet te verge
ten, het moet ook financieel uit
kunnen. Investeringen in vergroe
ning zijn niet allemaal terug te ver
dienen. Om ze toch mogelijk te ma
ken zal de overheid moeten bij
springen. Gunter schat de 'onren
dabele top' op investeringen bij
Yara Sluiskil tot en met 2030 op 1,5
miljard euro. Dat is ontzettend veel
geld, erkent Gunter. ,,Maar", tekent
hij aan, ,,per vermeden ton CO2
komt dat neer op 60 a 80 euro. En
dat is heel wat goedkoper dan een
vermeden ton CO2 van een elektri
sche auto kost. Aan belastingvoor
delen is de overheid daar zeker 1200
euro per ton vermeden CO2 aan
kwijt."
Toenemende druk
De druk op bedrijven als Yara Sluis
kil om te verduurzamen is groot.
Internationaal liggen er de akkoor
den van Parijs van eind 2015 om de
stijging van de temperatuur op
aarde te beperken. Landelijk zetten
milieuorganisaties als Milieudefen
sie de boel stevig onder druk. Olie
concern Shell kreeg eind mei een
rechterlijke uitspraak om de oren,
waarin het bedrijf het bevel kreeg
de CO2-uitstoot in 2030 ten op
zichte van 2019 te verlagen met 45
procent. De toekomst van grote in
dustriële CO2-uitstoters in Neder
land staat op het spel.
Gunter betreurt dat, en niet al
leen omdat hij bij Yara werkt. Het
klimaatprobleem los je volgens
hem niet op door grote industrieën
uit Nederland te verdrijven. ,,Ter il
lustratie, wij als Yara Sluiskil zitten
op 2,5 ton CO2 per ton eindproduct,
in China zitten kunstmestprodu-
centen op 10 ton CO2 per ton eind
product. Niemand schiet er dus iets
mee op, als de productie van kunst
mest uit Nederland verdwijnt en
wij gaan importeren uit China."
dinsdag 6 juli 2021
GO
pakt uitstoot CO2 aan
Riet Beukert (links) uit Middelburg en Ay Ling Thung uit Hoek voeren namens Milieudefensie op 10
juni actie bij Yara Sluiskil. foto camile schelstraete
olievelden in de Noordzee is de
tweede stap. En Yara Sluiskil wil
meer CO2 gaan verwerken in eind
producten.
- Gijsbrecht Gunter, Yara
De Yara-vestiging in Sluiskil
Oost. FOTO YARA