©NDERNEMER
Podcast
Verandering
lukt niet?
.-'in iiiuiiini
UI li
'Als goede huisvader
passen we op geld
van onze klanten'
van de week
Go Sharing: deelvervoer
als oplossing voor
jouw bedrijf
Verwer Janssen is al bijna 20 jaar een gevestigde naam in Noord-Brabant en Zeeland
Voor steeds meer beleggers is Verwer Janssen Vermogensmanagement een geschikte
partner in hun zoektocht naar rendement. Dat wordt versterkt door de historisch lage rente
en het groeiende vertrouwen in de economie, mede door de stijgende vaccinatiegraad.
De vermogensbeheerder is al
bijna twintig jaar een geves
tigde naam in Noord-Brabant
en Zeeland. Momenteel is er
veel aanwas van nieuwe klanten. Over
spaargeld moet veelal negatieve rente
worden betaald, waardoor men op zoek
gaat naar kansrijke alternatieven. „Wij
beheren het vermogen voor mensen die
tijd, zin of kennis ontberen voor beleggen"
vertelt algemeen directeur Evert Verwer.
,,Ontzorgen is in feite ons werk. Ook vorig
jaar, tijdens de enorme beursdip vanwege
de pandemie, zijn we ons blijven richten
op de langetermijndoelen die we met onze
klanten hebben afgesproken. We laten ons
niet leiden door de waan van de dag. Het
coronajaar hebben we ondanks alles
overwegend positief afgesloten en 2021
is tot heden ook een erg positief beurs-
jaar voor onze klanten."
Vier beleggingsstijlen
Verwer Janssen is sinds de start in
2003 uitgegroeid tot dé specialist in
Zuidwest-Nederland voor maatwerk-
portefeuilles met beheersbare risico's en
optimale winstpotentie. De overnames in
de afgelopen drie jaar zijn prima verlopen:
achtereenvolgens VIP Vermogensbeheer
(Breda), HENS Vermogensbeheer (Rot
terdam) en Invest Consult (Prinsenbeek).
Het kantoor voorziet in vier vormen van
beleggen: maatwerk, geconcentreerd
beleggen in aandelen, klassiek vermogens
beheer en VenJ-online. Bij die laatste vorm
kunnen ook beleggers met kleinere be
dragen deelnemen. ,,Met deze vier smaken
hebben we een beleggingsstijl voor iedere
klant", zegt compagnon Walter Janssen.
,,Naast maatwerk (vanaf 100.000 euro)
en VenJ-online (vanaf 5.000 euro)
kan men bij ons ook terecht voor een
offensievere aanpak. Bovendien beleggen
we steeds meer in kansrijke thema's zoals
cybersecurity, robotisering en automa
tisering, fintech en clean technology."
Laagdrempelig
Bij de vermogensbeheerder, met hoofd
vestiging in Roosendaal en bijkantoor
in Hulst, is laagdrempeligheid troef.
,,Als goede huisvader passen we op de
centen van onze klanten, zodat zij beter
kunnen slapen", legt mede-eigenaar
Johan van Sprundel uit. Het bedrijf
beschikt over twaalf medewerkers met
veel ervaring, die maatwerk leveren.
,,De economische groeiraming van
DNB voor 2021 is 3,0 procent en voor
2022 zelfs 3,7 procent. Centrale bankiers
hebben aangegeven dat de hogere
inflatie tijdelijk is en dat de rente voor
lopig laag zal blijven, waardoor de rust
op de financiële markten is teruggekeerd."
deondernemer.nl
Flinke investeringsronde
Op minstens één terrein heb
ik mijn bedrijf niet snel genoeg
kunnen hervormen. En omdat
falen net zozeer onderdeel is
van ondernemen als successen
behalen, concentreer ik me
nu even op dat falen.
Sinds de coronacrisis Doets Reizen
compleet heeft stilgelegd, heb ik
op alle mogelijke manieren gepro
beerd het bedrijf aan de nieuwe
situatie aan te passen. Vanaf het
begin heb ik scenario's opgesteld
die rekening hielden met lockdowns
van verschillende duur. Tevens ben
ik al heel snel gaan toewerken naar
het aanbieden van een nieuw type
reizen, dat mijns inziens beter past
in de wereld die post-corona zal
ontstaan. En ook de omvang van
het bedrijf heb ik geprobeerd tijdig
bij de onverwachte omstandigheden
te laten aansluiten.
Klanten blij maken
Maar, helaas, dat is niet het volle
dige verhaal. Zo is het me afgelopen
jaar onvoldoende gelukt de mede
werkers van het Doets-team anders
met klanten te laten omgaan. Waar
ze vroeger gewend waren elke dag
klanten blij te maken met een
afgeronde en op maat gesneden
reis, heeft corona hen van die grote
passie beroofd. Welke klanten kun
je nog blij maken als er niks meer
is om ze blij mee te maken? Ofwel:
wat zeg je tegen basketballers die
elke dag trainen om de bal in het
netje te gooien als er plotseling -
nota bene buiten hun schuld - geen
netje meer hangt? Tot op de dag
van vandaag blijven medewerkers
de reflex vertonen die bal erin
te willen gooien. Dat wil zeggen:
klanten blij te maken. Terwijl er
geen basket meer is.
Impulsieve klantwens
Gevolg? De zo noodzakelijke
omschakeling van verkoper naar
reisadviseur komt niet goed uit
de verf. In plaats van klanten te
begeleiden naar een andere keuze
- waar door corona altijd haken en
ogen aan zitten - blijven mede
werkers de kortste weg nemen naar
die blije glimlach. Ook als de prijs
van die blije glimlach is dat klanten
veel meer moeten betalen, want
corona drijft de prijzen op. Het zou
voor alle partijen veel beter zijn
die glimlach even uit te stellen,
niet steeds aan impulsieve klant
wensen te voldoen, maar ze met
advies en alternatieve opties terzijde
te staan. Dat laatste blijkt ontzet
tend lastig voor mijn medewerkers:
het zit niet in hun dna. En ik ben
niet in staat geweest hun 'geneti
sche code' op dat punt snel genoeg
te veranderen. Voor mijn team is
het te hopen dat corona snel voorbij
is en ze zich weer aan hun oor
spronkelijke passie kunnen wijden.
Voor mij zou het betekenen dat de
bewijzen van dit falen zullen
verdampen. Maar falen blijft het.
Het is voor elke ondernemer
gezond je ook te realiseren waarin
je tekortschiet.
Gedegen vermogensbeheer
in een groeiende economie
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met
Verwer Janssen Vermogensmanagement.
Meer info: vermogensmanagers.nl
volg ons op
De Ondernemer Onderweg
ROLAND TAMELING
Beluister deze
podcastserie
Scan de QR-code om alle
afleveringen te beluisteren
van De Ondernemer
Onderweg. Of ga naar
deondernemer.nl/onderweg
Vergeet files, overvolle parkeerplaatsen en
onnodige kosten, maar kies voor elektrisch
deelvervoer. In De Ondernemer Onderweg
geeft ceo Raymon Pouwels van deelvervoer-
der Go Sharing inzicht in hoe hij de problemen
van traditioneel vervoer wil oplossen.
Pouwels vertelt presentator Roland Tameling
onder meer waar hij met Go Sharing tegenaan
liep bij de internationale uitbreiding. De deel-
vervoerdienst is inmiddels actief in landen als
Oostenrijk, Duitsland en België. Ook gaan de
mannen in de studio in op de voornaamste
concurrenten: Felyx en Check. Wat is precies
het verschil tussen de aanbieders?
Verder hoor je in de podcast meer over een
flinke investeringsronde die het jonge bedrijf
net achter de rug heeft. Go Green, de holding
achter Go Sharing, heeft in april van dit jaar
50 miljoen euro opgehaald. Hoe hebben de
ondernemers die kapitaalinjectie voor elkaar
gekregen? En hoe vind je investeerders?
Tot slot vertelt Pouwels ook meer over de
populariteit van zijn dienst onder bedrijven:
staan andere ondernemers al te trappelen om
met Go Sharing in zee te gaan? Is het über
haupt mogelijk en wenselijk om de voertuigen
als pool-vervoermiddel in te zetten voor
bedrijven?
Elske Doets is eigenaar van Doets
Reizen. Ze deelt haar successen en
valkuilen in de Academy-masterclass
'Ondernemend Onderhandelen' van
De Ondernemer.
'ï.'S:
ELSKE DOETS
OVER FALEN ALS ONDERNEMER
Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl