X1 v. - ■«■■■in Technische gegevens Willem Ruys - Lt-ir - mum 5 SS» het B-dek pronken luxe producten in de etalages. Brede, leren banken nodigen uit tot loungen. Het is ge zellig druk in de buurt van de kap salons, de postafdeling, de win kels, de fotozaak. Achille Lauro Maar het post-koloniale tijdperk brengt structurele exploitatiepro blemen met zich mee, mede door concurrentie van de opkomende luchtvaart. In 1958, na 64 reizen tussen Nederland en Indië, ver dwijnt de Indië-route en maakt plaats voor 'rond-de-wereld- cruises'. In 1965 wordt de Willem Ruys verkocht aan de Italiaanse re der Flotta Lauro en herdoopt tot Achille Lauro. Het schip ligt een halfjaar in Palermo, waar tijdens een verbou wing brand uitbreekt die flink schade aanricht. In 1966 komt het schip weer in de vaart. ,,Ik ben toen nog door de verzekering ge beld. Die vroegen zich af waarom er niet sneller geblust was", herin nert Henk van Heel zich (gepensi oneerd hoofd Technische Zaken van Nedlloyd, ontstaan uit diverse Nederlandse rederijen waaronder de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd). De nu 77-jarige Van Heel maakte vlak voor de verkoop - van 1962 tot 1964 - twaalf cruises mee als vijfde werktuigkundige. ,,In mijn tijd hadden we ook weleens brandjes, maar die werden snel ontdekt en geblust." Kapers en een moord Op 7 oktober 1985 is het schip op weg naar de Egyptische havenstad Port Said, als vier mannen het schip kapen en de bemanning gij zelen uit naam van het Front voor de Bevrijding van Palestina. Israël gaat niet in op hun eisen (bevrij ding van vijftig Palestijnse gevan genen). Ook krijgen de kapers geen toestemming aan te leggen bij het Syrische Tartous. Daarop vermoor den ze een passagier, de gehandi capte Joodse Amerikaan Leon Klinghoffer, en gooien zijn li- chaam overboord. Terug in Port Said weten de kapers na twee da gen onderhandelingen een veilige aftocht met een vliegtuig los te krijgen. Ze worden echter uit het vliegtuig gehaald en gearresteerd. Acht jaar later passeert de voor malige Willem Ruys de rede van Vlissingen, alsof het schip een laat ste groet wil brengen aan zijn ge boortegrond. Honderden mensen kijken toe hoe de Grand Old Lady voorbijkomt. Een jaar later, op 30 november 1994, breekt er voor de kust van Somalië brand uit aan boord. Op 2 december zinkt het schip naar de zeebodem. Alle opva renden kunnen het schip tijdig verlaten, op twee Britten en twee Nederlanders na. En daar ligt het ooit statige schip nog steeds, bevestigt de nu 75-ja- rige, in Wolphaartsdijk geboren Jaap Moerland. Als 19-jarige scheepswerktuigkundige voer hij in 1964 zes maanden met rond-de- wereldcruises mee. ,,Het zou mil joenen kosten om het schip te !ini«\ B n «.u. v v &*-/ B rJtJl: bergen en wat haal je dan boven? Een hoop roest." Aan de muur in zijn woonkamer hangt een schil derij van de Willem Ruys. ,,Ieder- een die daar gewerkt heeft, is er trots op. Er zijn nog steeds vereni gingen van oud-medewerkers. Het was een heel bijzonder passagiers schip. Wij officieren mochten 's avonds naar de bar van de tweede klasse, maar dan moest je wel per fect gekleed zijn, uniform tip top in orde. Romantiek was schering en inslag!" De Willem Ruys mag dan op de zeebodem liggen, Henk van Heel vaart nog regelmatig in een stukje van het schip rond: de kapiteins sloep. ,,Die heb ik gekregen van re der Piet Vroon uit Breskens. Een van zijn schepen was in de buurt van de Achille Lauro toen die zonk en heeft een paar honderd Italia nen aan boord genomen. Ook de kapitein met zijn sloep van 8 meter lang. Ik heb hem verbouwd tot ka juitsloep. Ik vaar er nog regelmatig mee in de Zeeuwse wateren." -x if'1 - jjjMglWK GO ZATERDAG 3 JULI 2021 Roepletters: PIQF Type: Mailschip Passagiers: 1e klas - 344 passagiers 2e klas - 320 3e klas - 131 4e klas - 74 (totaal: 869 passagiers) Totale lengte: 192,38 meter, breedte: 25,01 meter, holte: 11,28 meter diepgang: 9,51 meter Bruto tonnage: 21.119 re- gisterton (1958: 23.112 ton), Nettotonnage: 12.010 ton (1958: 12.401 ton) Deadweight: 7.378 ton Acht Sulzer-Schelde tweetakt enkelwerkende dieselmotoren, elk acht cilinders, totaalvermo gen 32.000 pk, afgege ven aan twee scheeps schroeven waarmee een dienstsnelheid van 22 knopen (41 km/uur) werd behaald. i-vir* v," &v3';- I— S X" Pi - Foto uit 1944. De boeg van de Willem Ruys torent uit boven de muur die de Scheldewerf omgaf. foto archief lloyd mail De verwoestende brand op de Achille Lauro, voor de kust van So malië in 1994. FOTO ARCHIEF LLOYD MAIL i" 11 n \<r«w - J De Willem Ruys op de rede van Vlissingen. FOTO ZEEUWS ARCHIEF

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 49