X1 v.
-
■«■■■in
Technische
gegevens
Willem Ruys
- Lt-ir -
mum
5
SS»
het B-dek pronken luxe producten
in de etalages. Brede, leren banken
nodigen uit tot loungen. Het is ge
zellig druk in de buurt van de kap
salons, de postafdeling, de win
kels, de fotozaak.
Achille Lauro
Maar het post-koloniale tijdperk
brengt structurele exploitatiepro
blemen met zich mee, mede door
concurrentie van de opkomende
luchtvaart. In 1958, na 64 reizen
tussen Nederland en Indië, ver
dwijnt de Indië-route en maakt
plaats voor 'rond-de-wereld-
cruises'. In 1965 wordt de Willem
Ruys verkocht aan de Italiaanse re
der Flotta Lauro en herdoopt tot
Achille Lauro.
Het schip ligt een halfjaar in
Palermo, waar tijdens een verbou
wing brand uitbreekt die flink
schade aanricht. In 1966 komt het
schip weer in de vaart. ,,Ik ben
toen nog door de verzekering ge
beld. Die vroegen zich af waarom
er niet sneller geblust was", herin
nert Henk van Heel zich (gepensi
oneerd hoofd Technische Zaken
van Nedlloyd, ontstaan uit diverse
Nederlandse rederijen waaronder
de Koninklijke Rotterdamsche
Lloyd). De nu 77-jarige Van Heel
maakte vlak voor de verkoop - van
1962 tot 1964 - twaalf cruises mee
als vijfde werktuigkundige. ,,In
mijn tijd hadden we ook weleens
brandjes, maar die werden snel
ontdekt en geblust."
Kapers en een moord
Op 7 oktober 1985 is het schip op
weg naar de Egyptische havenstad
Port Said, als vier mannen het
schip kapen en de bemanning gij
zelen uit naam van het Front voor
de Bevrijding van Palestina. Israël
gaat niet in op hun eisen (bevrij
ding van vijftig Palestijnse gevan
genen). Ook krijgen de kapers geen
toestemming aan te leggen bij het
Syrische Tartous. Daarop vermoor
den ze een passagier, de gehandi
capte Joodse Amerikaan Leon
Klinghoffer, en gooien zijn li-
chaam overboord. Terug in Port
Said weten de kapers na twee da
gen onderhandelingen een veilige
aftocht met een vliegtuig los te
krijgen. Ze worden echter uit het
vliegtuig gehaald en gearresteerd.
Acht jaar later passeert de voor
malige Willem Ruys de rede van
Vlissingen, alsof het schip een laat
ste groet wil brengen aan zijn ge
boortegrond. Honderden mensen
kijken toe hoe de Grand Old Lady
voorbijkomt. Een jaar later, op 30
november 1994, breekt er voor de
kust van Somalië brand uit aan
boord. Op 2 december zinkt het
schip naar de zeebodem. Alle opva
renden kunnen het schip tijdig
verlaten, op twee Britten en twee
Nederlanders na.
En daar ligt het ooit statige schip
nog steeds, bevestigt de nu 75-ja-
rige, in Wolphaartsdijk geboren
Jaap Moerland. Als 19-jarige
scheepswerktuigkundige voer hij
in 1964 zes maanden met rond-de-
wereldcruises mee. ,,Het zou mil
joenen kosten om het schip te
!ini«\ B n
«.u. v v &*-/
B rJtJl:
bergen en wat haal je dan boven?
Een hoop roest." Aan de muur in
zijn woonkamer hangt een schil
derij van de Willem Ruys. ,,Ieder-
een die daar gewerkt heeft, is er
trots op. Er zijn nog steeds vereni
gingen van oud-medewerkers. Het
was een heel bijzonder passagiers
schip. Wij officieren mochten 's
avonds naar de bar van de tweede
klasse, maar dan moest je wel per
fect gekleed zijn, uniform tip top
in orde. Romantiek was schering
en inslag!"
De Willem Ruys mag dan op de
zeebodem liggen, Henk van Heel
vaart nog regelmatig in een stukje
van het schip rond: de kapiteins
sloep. ,,Die heb ik gekregen van re
der Piet Vroon uit Breskens. Een
van zijn schepen was in de buurt
van de Achille Lauro toen die zonk
en heeft een paar honderd Italia
nen aan boord genomen. Ook de
kapitein met zijn sloep van 8 meter
lang. Ik heb hem verbouwd tot ka
juitsloep. Ik vaar er nog regelmatig
mee in de Zeeuwse wateren."
-x
if'1 - jjjMglWK
GO ZATERDAG 3 JULI 2021
Roepletters: PIQF
Type: Mailschip
Passagiers:
1e klas - 344 passagiers
2e klas - 320
3e klas - 131
4e klas - 74
(totaal: 869 passagiers)
Totale lengte: 192,38
meter, breedte: 25,01
meter, holte: 11,28 meter
diepgang: 9,51 meter
Bruto tonnage: 21.119 re-
gisterton (1958: 23.112
ton), Nettotonnage:
12.010 ton (1958: 12.401
ton)
Deadweight: 7.378 ton
Acht Sulzer-Schelde
tweetakt enkelwerkende
dieselmotoren, elk acht
cilinders, totaalvermo
gen 32.000 pk, afgege
ven aan twee scheeps
schroeven waarmee een
dienstsnelheid van 22
knopen (41 km/uur) werd
behaald.
i-vir*
v,"
&v3';-
I—
S X" Pi -
Foto uit 1944. De boeg van de Willem Ruys torent uit boven de muur
die de Scheldewerf omgaf. foto archief lloyd mail
De verwoestende brand op de Achille Lauro, voor de kust van So
malië in 1994. FOTO ARCHIEF LLOYD MAIL
i" 11 n
\<r«w - J
De Willem Ruys op de rede van Vlissingen.
FOTO ZEEUWS ARCHIEF