Naar verluidt spoelde een deel van de harmonie bij de tewaterlating in het dok 4 «O»"** tijd dat hier schepen werden ge bouwd. Schuin er tegenover, op nummer 100, een bescheiden ge bouwtje van baksteen: de oude verbandkamer van De Schelde, dat nu Museum Scheldewerf herbergt. Boven een van de kamers met herinneringen aan het verleden van de scheepswerf prijkt een fraai affiche: De Willem Ruys die door de golven ploegt. Binnen herleven de gloriejaren van het gestroomlijnde vlaggenschip van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd, dat tot 1958 een lijndienst onderhield op Nederlands-Indië (en later Indonesië). ,,Kijk: een originele stoel van de Willem Ruys", wijst coördinator Marian Roos-Koolwijk. Hutkoffers, me nukaarten, boeken en monster boekjes en een natuurgetrouw model van de Willem Ruys. Al in 1938 was het schip door de Rotterdamse Lloyd besteld bij De Schelde in Vlissingen. In ja nuari 1939 werd de kiel gelegd. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog en de na oorlogse materiaalschaarste duurde het nog tot juli 1946 voor het schip te water kon worden gelaten. Roos-Koolwijk: ,,Al die jaren zag je haar neus in de stad boven de muren van De Schelde uitsteken: vanaf het Betje Wolff- plein, de Coosje Buskenstraat, de Aagje Dekenstraat en de Van Dishoeckstraat, maar ook vanuit de Hobeinstraat en de boule vards." Paard en tankwagen De sloepen van het schip, dat in 1940 al een eind afgebouwd was, kwamen goed van pas toen de geallieerden in 1944 de Wal- cherse dijken bombardeerden en een groot deel van het eiland overstroomde. Bij dat bombarde ment, vertelt Roos-Koolwijk, was ook de toevoerleiding voor zoetwater vanuit het waterwin gebied bij Valkenisse beschadigd. ,,De zoetwaterinstallaties van de Willem Ruys - die met behulp van stoom zeewater in drinkwa ter omzetten - leverden in de winter van 44/45 drie maanden lang drinkwater. Met paard en t Voorbereiding voor de kiellegging in 1939. 'En dan wordt het vertrek van het grote schip een feit. De hoge hijskra nen draaien terug naar het land, de valreep wordt ingehaald, een kleurig web van serpentines zwaait van de verschillende dekken naar de wal. De strook water tussen het schip en de kade wordt lang zaam breder. ie- en andere exclusieve bloemen, aan boord gehaald tijdens bunkerstops in exotische havens als Singapore; er zijn deftige bedienden, er is een menukaart met uitgelezen gerech ten. En altijd, op de achtergrond, terwijl het schip door de oceanen ploegt, klinkt het zachte kreunen van het hout, het kraken van de scheepsromp, het stampen van de motor. De reis duurt zo'n twee maanden. 'Zo'n reis heeft tegelijkertijd iets van huiselijke gezelligheid en van avon tuur. Na een paar dagen al heb ben je hut, de grote hall, de eet zaal en de bibliotheek iets vertrouwds voor je ge kregen. Je bent weg wijs geworden in het la byrinth van gangen, trappetjes en trappen.' Elf dekken heeft het schip: op het onderste, de indrukwekkende machinekamers. Negen trappen hoger het commando-dek met de brug en helemaal bovenop, het 'schoorsteendek'. Daar tussenin, duizelingwekkend diepe laad ruimtes met ontelbare kisten en zelfs hele auto's; koelkamers en vriesruimtes voor vlees en andere voedingsmid delen; personeels- verblijven, keukens en een linnen kamer, het 'hospitaalgangetje'. Het negende dek van onder af heet het bovenpromenadedek. Op het zelfde dek, maar dan aan de ach terkant, kun je dektennis spelen. Of, een etage lager, pingpongen op het andere sportdek, zwemmen in het grote blauwbetegelde bassin, heerlijk zonnen aan de rand daar van. Er wordt gedanst, er zijn 'paardenraces' met houten paarden. In een win kelcentrum op tankwagen werd dit water in de stad gedistribueerd, maximaal twee liter per persoon per dag en anderhalve cent per liter." Daar ging de harmonie Op 1 juli 1946 was het dan einde lijk zover: de tewaterlating. Roos Koolwijk: ,,Nog nooit was zo'n zwaar schip van de helling gegaan. Het casco woog 12.000 ton. De hel ling was verlengd, het dok uitge baggerd; bij de tewaterlating zou het water tot wel een meter boven de kade kunnen komen, wist men, en daarom was er een verhoging gebouwd vanaf waar het publiek veilig kon toekijken. Desondanks spoelden enkele mensen het dok in, waaronder, naar verluidt, een deel van de harmonie." Pas op 2 december 1947 begon de Willem Ruys aan zijn eerste offici ële reis als passagiersschip. mand roept iets, dat je niet meer kunt verstaan; iemand geeft een teken, dat je niet meer begrijpt. Het schip krijgt vaart, na een paar minuten al zijn de mensen aan de kade nauwe lijks meer te onderscheiden' Aldus Henriette van Eyk in het boekje 'Avonturen op de Willem Ruys, een spannend verhaal voor jonge mensen', dat zij in 1948 schreef in opdracht van de Ko ninklijke Rotterdamsche Lloyd. Aan boord is het een loom en luxe leven, met name voor de reizigers eerste klas. Het diner, aangekondigd door een gong die door het hele schip te horen is, in een enorme eetzaal met arico. Op de tafels boeketten met orchideeën ZATERDAG 3 JULI 2021 GO VERVOLG VAN PAGINA 3 De Willem Ruys op de werf in Vlissingen, 1946. FOTO ZEEUWS ARCHIEF/STICHTING BEHOUD SCHELDECOLLECTIES FOTO ARCH IEF LLOYD MAIL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 48