II Als we zingen, wat dan? 10 ZEELAND Monnikenwerk EXPOSITIE TERNEUZEN Corona heeft er bij veel galeries en expositieruimtes flink ingehakt. De belangstelling voor de voorjaarstentoon stelling van Lokaal 54 heeft daar ook onder te lijden gehad. og een week is hij te zien. Zoals altijd biedt de galerie voor elk wat wils. Schilderijen van uiteenlopende aard, beelden en sieraden, naast werk van de vaste exposanten Anne Mannaerts en Roeland van der Kley. Twee van de deelnemers nemen me mee naar vervlogen tij den. De krijgers en paardenkop pen die Hetty Begheyn uit grove chamotte klei boetseert herinne ren aan een ver verleden, toen vol ken te voet en te paard elkaar te lijf gingen. Twaalf grote koppen stelde ze op voor het raam aan de achter zijde van de galerie. Een impone rend gezelschap, dat qua presenta tie en wat tijdlozer decor verdient. De assemblageschilderijen van Geert de Bruijn komen beter uit tegen de lichtgrijze wanden. De Bruijn bouwt zijn 'schilderijen' op uit verf, leer, lood, touw, metaal draad en hout en gebruikt gedekte aardetinten, afgewisseld met zwart, wit en grijstinten. Zijn composities zien er uit alsof ze ge maakt zijn met wat hij vond in oude grafheuvels. Hij neemt je zo mee naar verdwenen culturen van Europa tot India, waarin mythen het wereldbeeld bepaalden. In De Bruijns werk spelen schepping, geboorte, leven en dood de hoofd rollen. Begheyn en De Bruijn laten mij stilstaan bij de ontwikkeling ken op papier. Die zijn licht en speels en bieden alle ruimte aan je fantasie. De sieraden van Maja Houtman zijn opgebouwd uit zil verdraad waarmee zij grafische structuren ontwikkelt. Het zijn kleine draagbare sculpturen, ver fijnd en knap uitgevoerd. De di versiteit van exposanten komt ook tot uiting in de onderwerpen. Jan- neke Rottier toont een totaal an dere wereld dan Thea van Doorn. Rottier is geboeid door het steeds veranderende landschap, de stilte, de schoonheid en de rust. Reflec ties boeien haar. Het water kadert lucht, land, riet en bomen en brengt ze tot een eenheid. Het best Het dier lijkt zich te verzetten tegen zijn domesticatie, ondanksdathet keurig in de mand zit is Rottier op dreef in een werk als Reflectie 23 waarin zij een natuur lijke, vanzelfsprekende eenheid etaleert van voorstelling en beeld vlak. De grootste verrassing is voor mij Thea van Doorn. De vier schil derijen die zij laat zien zijn oor spronkelijk qua beeldtaal en visie. Haar voorstellingen zijn licht ver vreemdend en ironisch. Man met hond bijvoorbeeld stelt het dier centraal in een interieur, met pot planten als een stukje geïnte greerde natuur. Het dier lijkt zich te verzetten tegen zijn domestica tie, ondanks dat het keurig in de mand zit. De nadenkende man rechtsboven lijkt geen raad te we ten met de situatie. Dit soort kleine verhaaltjes relativeren de relatie mens, dier, natuur. Haar werk smaakt naar meer. die wij als mensheid hebben door gemaakt. Worden we nog steeds bepaald door dezelfde instincten en ideeën als onze voorouders? Mensfiguren Ine Jordans hakt beelden uit ser- pentijn en albast. Zij laat zich sterk leiden door wat de steen haar geeft. Dat is in haar geval zowel een kracht als een zwakte. Haar vormentaal is organisch, maar soms te weinig uitgesproken. Het zijn meestal mensfiguren, torso's en koppen die als onderwerp kiest. Georgette van Velzen toont zowel doorwerkte schilderijen als breek bare combinaties van collage en tekenen. Titels als Promises en Voices wijzen de weg naar moge lijke interpretaties zonder de bete kenis dicht te timmeren. Ik prefe reer de meer open gehouden wer- Jubel, jubel, op tal van kerke lijke sites wordt de loftrom pet gestoken, want er mag weer gezongen worden tijdens kerkdiensten. Het was nogal een punt, dat het niet kon tijdens de coronacrisis. Natuurlijk waren er oplossingen voor, zoals het afspe len van eerder opgenomen mu ziek. Nederland zingt ingeblikt. Verschillende omroepen stelden materiaal vrij ter beschikking. En er vond her en der iets nieuws in gang: het uitspreken van liedtek sten met pianobegeleiding. Bij mij steevast goed voor kippenvel. Om dat het prachtig was of ronduit huiveringwekkend. In de periode dat hardop zingen in de kerk taboe was, startte de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) een onderzoek naar popu lariteit van kerkliederen. 'Dit helpt om de breedte van de kerk aan bod te laten komen in bijvoorbeeld tv- vieringen en het aanbod op pe- trus.protestantsekerk.nl/liederen', staat er op de site. Marloes Nou- wens-Keller, persvoorlichter van de PKN geeft uitleg: ,,Zingen en protestanten, dat is een natuur lijke en interessante verbintenis. We staan als kerk aan het begin van een nieuwe beleidsperiode en willen weten hoe mensen denken over gebed, liturgie én gezang. Hoe ervaren mensen samen zin gen, welke begeleiding heeft hun voorkeur en welke liederen zijn geliefd? Zeker na een jaar waarin veel gebruik is gemaakt van be schikbare opnamen zijn we be- nieuwd of die aansluiten bij de wensen. En voor de afsluiting van Petrus in het land is het fijn te kun nen kiezen voor een lied waarvan bekend is dat mensen dat prachtig vinden." Tsja en dan gaat het gebeuren. Ik ga deelnemen aan het onderzoek. Op de startpagina staat aangege ven: 'Bij het selecteren van de lie deren wordt gebruik gemaakt van de eerste regel van elk lied. Het is handig om de exacte liedregels pa raat te hebben door bijvoorbeeld de liedbundel bij de hand te hou den.' Waar mijn man op basis van een degelijke basisschool Psalmen uit zijn hoofd kent, is mijn kennis van kerkelijke liederen passief. ,,In welk lied staat ook alweer 'draag mij ik ben jouw kijkend kind'?", vraag ik manlief. Na even bladeren in liedbundels - het werd een paar uur - ben ik er klaar voor. Mijn persoonlijke top-35 ligt naast me. Volkomen overdreven blijkt, want er wordt slechts naar een top 3 ge vraagd. Er wordt ook gevraagd of ik thuis zing of kerkelijke muziek luister. Nee dus, dan was deel name vast makkelijker geweest. De PKN mailt: 'Natuurlijk kunnen er nog niet véél onderzoeksresul- zaterdag 3 juli 2021 Lokaal 54 biedt voor elk wat wils Nico Out Terneuzen T/m 11/7. Voorjaarstentoonstel ling. Lokaal 54, Nieuwstraat 54, Terneuzen. Wo. t/m zo. 13.00 18.00 uur. Thea van Doorn: Man en hond. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk taten worden gedeeld, maar wel dat de meeste mensen de voorkeur geven aan samenzang met orgel begeleiding.' En iets over de leef tijd van respondenten. Bij het be studeren van dat staatje, krijg ik een knoop in mijn maag. 80 pro cent van de respondenten is boven de 50 jaar. Als de PKN haar mu ziekaanbod gaat afstemmen op dit onderzoek bereiken ze dan ooit nog jongeren? De jongste leeftijds groep tussen 18 en 30 jaar is met 3 procent slecht vertegenwoordigd. En daar klinkt dan wel spontaan een lied bij in mijn hoofd: 'Mag het licht uit?', maaris dat kerkelijk? Het onderzoek loopt nog tot woensdag 7 juli. Zie: https://pe- trus.protestantsekerk.nl/artikel/ onderzoek-protestantse-kerk- welke-liederen-zijn-favoriet/ Schilderijen van Geert de Bruijn en beelden van Ine Jordans in Lokaal 54 in Terneuzen. fotos nico out

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 34