vergehjk energieprijzen
en bespaar
ECONOMIE 19
DE CIJFERS
Kwaliteitstoerisme is het tover
woord in de toekomstplannen die
de gemeente Venetië eerder dit
jaar presenteerde. De stad wil af
van de dagjesmensen, zo'n 80 pro
cent van de toeristen arriveert
's ochtends en vertrekt 's avonds
weer. Ze geven weinig uit, de
meesten kopen hooguit een kopje
koffie of een flesje water. Wél la
ten ze hun vuilnis achter en ma
ken ze gebruik van het toilet. Ook
de honderdduizenden cruisepas
sagiers geven hun geld vooral uit
op de enorme schepen van inter
nationale cruisemaatschappijen.
Dit toerisme kost Venetië alleen
maar geld.
„Het wordt tijd het toerisme te
reguleren'', zegt Claudio Scarpa,
voorzitter van de vereniging van
vierhonderd Venetiaanse hotelei
genaren. „Wij denken aan termi
nals op het vasteland waar de dag
jesmensen gescheiden worden
van de overnachtende toeristen.''
Dat lost twee problemen op: de
cruiseschepen blijven ver van de
historische binnenstad en Venetië
stroomt niet meer over met dag
jesmensen. Scarpa: „Wat ons be
treft kom je zonder reservering de
stad niet meer in.''
Verbod getraineerd
Het massatoerisme en de giganti
sche cruiseschepen die vlak langs
de kwetsbare stad varen, zijn be
woners al jaren een doorn in het
oog. Even leken de cruiseschepen
voorgoed uit de lagune van Vene
tië verbannen": de Italiaanse rege
ring bepaalde in april dat de zee
giganten niet langer in de stad mo
gen aanleggen. Een verbod dat op
5 juli moest ingaan. Maar Venetië
en de regio Veneto traineren de
beslissing, zij willen de schepen
pas in 2022, eventueel, weren.
Te laat, vindt Unesco, dat ko
mende maand beslist of Venetië
op de zwarte lijst komt, naast door
oorlogsgeweld bedreigde plekken
als Timboektoe, Mali of de Ba-
miyan Vallei in Afghanistan.
Die kans is reëel, aangezien half
juni het eerste schip sinds de pan-
demie onder luid protest van ac
tievoerders de lagune binnenvoer.
De gemeente Venetië lijkt voorlo
pig ongevoelig voor alle protesten.
„Dat verbaast me niet'', zegt jour
nalist Petra Reski (foto rechts), die
al dertig jaar in Venetië woont.
„De burgemeester en wethouders
komen van het
vasteland en
hebben geen
idee van de
specifieke pro
blemen van Ve-
netianen. Of
willen het niet
zien.''
Probleem is
dat Venetië met
diverse plaatsen op het vasteland
één gemeente vormt, alleen heb
ben Mestre en Marghera geen last
van hoog water of miljoenen toe
risten.
Het machtsevenwicht is boven
dien afgelopen halve eeuw ver
schoven: tot in de jaren 50 woon
den er 150.000 mensen in Venetië
zelf en zo'n 40.000 op het vaste
land, nu is het andersom. De kans
op een Venetië-gezinde burge
meester is klein. „De redding van
de stad is zelfbestuur, maar de ge
meente wil er niets van weten",
vertelt Reski. „Venetië is een kip
met gouden eieren en niemand
wil die kip loslaten.''
welkom bij iindepender
vrijdag 2 juli 2021
GO
In 2019 bezochten circa
63 miljoen toeristen Italië, dat
daarmee een van de populair
ste bestemmingen ter wereld
is. Het toerisme levert de eco
nomie jaarlijks een slordige
84 miljard euro op en is goed
voor 4,2 miljoen banen en
13 procent van het nationaal
inkomen. Vooral Venetië,
Rome en Florence zijn in trek,
het zijn dan ook deze drie
'Citta dell'arte', de 'kunst
steden' die zwaar geraakt zijn
door de coronapandemie. Ge
middeld trokken zij driekwart
minder bezoekers. Waar Euro
pese toeristen vaak de meren
van Noord-Italië of de heuvels
van Toscane opzoeken, komt
een kwart van de toeristen in
Rome, Florence of Venetië uit
de Verenigde Staten. Zij kon
den in 2020 niet komen en
ook dit jaar blijven Ameri
kaanse bezoekers schaars.
Een strop voor de Italiaanse
economie van ongeveer
25 miljard in 2020, die aan
400.000 mensen hun baan
heeft gekost.
We lijken soms best veel op elkaar. Toch zijn
we allemaal net een tikje anders. Ook elke
energieleverancier is anders. Wij vinden er een
die haarfijn bij jouw doucheverslaving past.
Ga naar independer.nl en bespaar gemiddeld
258 euro per jaar!
nu vergelijken
door de QR-code
te scannen