vergehjk energieprijzen en bespaar ECONOMIE 19 DE CIJFERS Kwaliteitstoerisme is het tover woord in de toekomstplannen die de gemeente Venetië eerder dit jaar presenteerde. De stad wil af van de dagjesmensen, zo'n 80 pro cent van de toeristen arriveert 's ochtends en vertrekt 's avonds weer. Ze geven weinig uit, de meesten kopen hooguit een kopje koffie of een flesje water. Wél la ten ze hun vuilnis achter en ma ken ze gebruik van het toilet. Ook de honderdduizenden cruisepas sagiers geven hun geld vooral uit op de enorme schepen van inter nationale cruisemaatschappijen. Dit toerisme kost Venetië alleen maar geld. „Het wordt tijd het toerisme te reguleren'', zegt Claudio Scarpa, voorzitter van de vereniging van vierhonderd Venetiaanse hotelei genaren. „Wij denken aan termi nals op het vasteland waar de dag jesmensen gescheiden worden van de overnachtende toeristen.'' Dat lost twee problemen op: de cruiseschepen blijven ver van de historische binnenstad en Venetië stroomt niet meer over met dag jesmensen. Scarpa: „Wat ons be treft kom je zonder reservering de stad niet meer in.'' Verbod getraineerd Het massatoerisme en de giganti sche cruiseschepen die vlak langs de kwetsbare stad varen, zijn be woners al jaren een doorn in het oog. Even leken de cruiseschepen voorgoed uit de lagune van Vene tië verbannen": de Italiaanse rege ring bepaalde in april dat de zee giganten niet langer in de stad mo gen aanleggen. Een verbod dat op 5 juli moest ingaan. Maar Venetië en de regio Veneto traineren de beslissing, zij willen de schepen pas in 2022, eventueel, weren. Te laat, vindt Unesco, dat ko mende maand beslist of Venetië op de zwarte lijst komt, naast door oorlogsgeweld bedreigde plekken als Timboektoe, Mali of de Ba- miyan Vallei in Afghanistan. Die kans is reëel, aangezien half juni het eerste schip sinds de pan- demie onder luid protest van ac tievoerders de lagune binnenvoer. De gemeente Venetië lijkt voorlo pig ongevoelig voor alle protesten. „Dat verbaast me niet'', zegt jour nalist Petra Reski (foto rechts), die al dertig jaar in Venetië woont. „De burgemeester en wethouders komen van het vasteland en hebben geen idee van de specifieke pro blemen van Ve- netianen. Of willen het niet zien.'' Probleem is dat Venetië met diverse plaatsen op het vasteland één gemeente vormt, alleen heb ben Mestre en Marghera geen last van hoog water of miljoenen toe risten. Het machtsevenwicht is boven dien afgelopen halve eeuw ver schoven: tot in de jaren 50 woon den er 150.000 mensen in Venetië zelf en zo'n 40.000 op het vaste land, nu is het andersom. De kans op een Venetië-gezinde burge meester is klein. „De redding van de stad is zelfbestuur, maar de ge meente wil er niets van weten", vertelt Reski. „Venetië is een kip met gouden eieren en niemand wil die kip loslaten.'' welkom bij iindepender vrijdag 2 juli 2021 GO In 2019 bezochten circa 63 miljoen toeristen Italië, dat daarmee een van de populair ste bestemmingen ter wereld is. Het toerisme levert de eco nomie jaarlijks een slordige 84 miljard euro op en is goed voor 4,2 miljoen banen en 13 procent van het nationaal inkomen. Vooral Venetië, Rome en Florence zijn in trek, het zijn dan ook deze drie 'Citta dell'arte', de 'kunst steden' die zwaar geraakt zijn door de coronapandemie. Ge middeld trokken zij driekwart minder bezoekers. Waar Euro pese toeristen vaak de meren van Noord-Italië of de heuvels van Toscane opzoeken, komt een kwart van de toeristen in Rome, Florence of Venetië uit de Verenigde Staten. Zij kon den in 2020 niet komen en ook dit jaar blijven Ameri kaanse bezoekers schaars. Een strop voor de Italiaanse economie van ongeveer 25 miljard in 2020, die aan 400.000 mensen hun baan heeft gekost. We lijken soms best veel op elkaar. Toch zijn we allemaal net een tikje anders. Ook elke energieleverancier is anders. Wij vinden er een die haarfijn bij jouw doucheverslaving past. Ga naar independer.nl en bespaar gemiddeld 258 euro per jaar! nu vergelijken door de QR-code te scannen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19