Een gevoel van jammer II 7 EK VOETBAL DE KATER IN QUARANTAINE DAG 472 De kleinste had haar mooiste T-shirt aan. Schoolfoto's van daag. Altijd een fijn moment in het jaar, vooral voor later natuur lijk. 'Ah, dat was toen je in groep drie zat..' Eind van de week gaat haar grote zus ook en dan uiteindelijk is er nog de sessie waarop ze samen vro lijk lachend in de camera kijken. Na afloop krijg je dan een code, kun je op hun site kijken wat je er allemaal van bestellen wilt: kleine, grote, pasfoto formaat. En ooh, die waarop die hele klas met gekke bekken staat en ach, ook een sleutelhanger. Leuk voor de oma's en opa's. Maar eerst moeten ze gemaakt, die foto's. Onze meiden kiezen al gere geld hun eigen kleren, wat tot won derlijk feestelijke combinaties leidt. Maar voor dit soort momenten wil je wel even meedenken. Dus nu had ze dat vrolijke T-shirt aan met een Vi king erop. Het lange haar in golfjes, want ze had de hele nacht met staart jes gelegen. Van die trucjes die moe ders en dochters bedenken waar ik spontaan van smelt. Maar goed, ze was een plaatje dus. Behalve dat haar beide armen nog onder de oranjestickers zaten. We hadden haar gezicht, waarop ze zon dagavond met een rood-wit-blauwe stift een zeer lange Nederlandse vlag Ach, zo'n schoolfoto is ook een tijdsbeeld, hè? had gesmeerd, door snel ingrijpen nog wel schoon kunnen krijgen. Maar die AH-stickers zijn werkelijk niet zomaar te verwijderen. Dankje wel grootgrutter. En was het nou nog ergens goed voor geweest, dat hele rood-wit- blauw en Hup Holland Hup. Maar het was de ochtend na de avond waarop weer een droom sneuvelde. Niet dat we recht hadden op winst tegen de Tsjechen (ik verwijs u naar de sportpagina's.) Dus van diepe rouw was volgens mij gisteren geen sprake. We, wij, het land had een lichte kater. Eentje die wel over gaat. Er heerste een gevoel van jammer. Een toevallige toerist zou het mis schien niet eens opmerken. Alle ver siering was al weg, we spraken er nauwelijks nog over. Er miste alleen de opwinding van 'dat we nog mee deden'. Behalve als je die kleine van mij dus zag, met haar neptattoos op de armen. Gelukkig leed ze er zelf hele maal niet onder. Ach, zo'n schoolfoto is ook een tijdsbeeld, hè? Later zullen we zeggen: 'Dit was toen je in groep drie zat. We kwamen net uit corona en de dag ervoor werden we uit het EK geknikkerd.' Sportief gezien is de uitschakeling van het Nederlands elftal een fiasco, maar hoe erg is het commercieel gezien? ,,De sfeer zat er net lekker in, de EK- droom valt in duigen voor de horeca.'' schermen terechtkon- den, maar noodgedwongen thuis moesten kijken. Van Garderen denkt dat dit per wedstrijd mo gelijk nog enkele miljoenen euro's aan extra supermarktom- zet heeft opgeleverd. Volgens marktonderzoeker GfK kocht 1 op de 10 huishou dens de afgelopen weken pro ducten die een link hebben met Oranje. Het gaat om 788.000 huishoudens die vooral tompou- cen, chips, soesjes en knakwor sten in het boodschappenwagen- tje gooiden. ING raamde eerder dat Neder landers dit EK gezamenlijk ruim 45 miljoen euro aan Oranje-arti kelen zouden uitgeven. Dit gaat dan specifiek om sjaaltjes, vlag getjes en soortgelijke producten. Waarschijnlijk hebben veel men sen deze spullen al voor het EK ingekocht, maar Van Garderen gaat ervan uit dat het totale be drag door de vroegtijdige uit schakeling toch wat lager zal uit komen dan voorzien. Hoeveel precies, durft hij niet te zeggen. Voor de horeca zijn de druiven extra zuur. Tijdens de drie groepswedstrijden mocht er nog Vlak na afloop van de wedstrijd Nederland-Tsjechië was het ef fect al meteen zichtbaar in het reclameblok op tv. Geen Rob Kemps meer die met zijn act Snollebollekes in opdracht van Jumbo van links naar rechts over het scherm springt, niet langer André Hazes junior die voor het Kruidvat een megaketting van Oranje aanprijst of een hakkende Wesley Sneijder die voor Toto centraal stond in de EK-campagne. Alleen bol.com bracht nog zijn EK-commercial. Mis schien omdat in deze campagne ook België een belangrijke rol speelt, het land dat wél won. Supermarkten, maar ook andere commerciële bedrijven, zetten in aan loop naar het EK vol in op merchandising. 'We' mochten na zeven jaar eindelijk weer meedoen aan een eindtoernooi. En door de versoepeling van de co ronamaatregelen was dit hét mo ment om weer samen te genie ten. Het liefst met oranjege- kleurde slagroomsoezen, chips, bitterballen en bier. Extra verkoop Volgens het economisch bureau van ING lopen supermarkten waarschijnlijk tientallen miljoe nen euro's aan omzet mis door de vroegtijdige uitschakeling van Nederland. ,,Als Oranje voetbalt, zorgt dat voor veel extra verko pen. Wij schatten in dat het voor de sector gaat om zo'n 10 miljoen euro extra omzet per wedstrijd. Nederland speelt door de uit schakeling in de wedstrijd tegen Tsjechië niet meer in de kwartfi nale, halve finale en finale. Dat zou de supers dus circa 30 mil joen euro schelen'', zegt ING- econoom Marten van Garderen. Mogelijk hebben Nederlanders in de voorgaande wedstrijden re latief wel wat meer ingekocht bij het boodschappen doen dan ge bruikelijk tijdens zo'n groot eindtoernooi. Dit omdat voetbal fans aanvankelijk nog niet in de cafés of op pleinen met grote ciële campagnes is het ook mak kelijker om je te richten op één team, bij de Olympische Spelen heb je tal van disciplines. In die zin heeft Jumbo het getroffen met de sponsoring van Max Ver stappen en de eigen wielerploeg, want veel Nederlanders zullen na de uitschakeling van Oranje met extra aandacht de Formule 1 en de Tour de France volgen.'' Sportzomer Jumbo laat via een woordvoerder weten dat de EK-commercial van de buis is en dat vanaf vandaag de nieuwe, zomerse commercial wordt uitgezonden. ,,De sportzo- mer is nog lang niet klaar. De Tour is net begonnen en uiter aard juichen wij voor Team Jumbo-Visma. De Olympische Spelen beginnen over een paar weken en begin september kleurt Nederland weer oranje als de Dutch Grand Prix in Zand- voort is en Max Verstappen in ac tie komt. Wat ons betreft passen onze juichcapes en andere oranje artikelen ook prima bij deze sportevenementen.'' Ook bij Albert Heijn was het gisteren de grote opruimdag in de winkels en werden EK-pro- ducten en versieringen wegge haald of sterk afgeprijsd. Het be drijf kijkt volgens een woord voerder terug op een mooie en succesvolle EK-campagne. De stickers en tattoos die je kreeg bij elke 15 euro aan boodschappen zijn volgens AH op. ,,Wij kijken verder uit naar de lange sportzo- mer en in het bijzonder naar de Olympische Spelen met onze Leeuwinnen. Die gaan we na tuurlijk ook aanmoedigen.'' niet op een groot scherm in de kroeg of terras naar Oranje wor den gekeken, maar door de ver soepelingen kon het zondag wel. „We waren er klaar voor. De oranjesfeer zat er net lekker in, maar na het duel met Tsjechië valt deze EK-droom in duigen. Het was fantastisch geweest als we als Nederland ver waren gekomen, ook voor de horeca. Er zullen on getwijfeld gasten zijn die alsnog een wedstrijd komen volgen in Als Oranje voetbalt, zorgt dat doorgaans voor veel extra verkopen hun favoriete café, maar de ver wachting is dat de komende EK- wedstrijden de horeca niet veel extra's zullen brengen'', aldus Koninklijke Horeca Nederland. Supermarktexpert Erik Hem mes verwacht niet dat de winkels nu massaal overstappen op het uitventen van de Olympische Spelen. ,,Nee, de Spelen zijn commercieel gezien een stuk minder interessant dan het EK voetbal. Voetbal trekt sowieso veel meer mensen aan, het is een stuk volkser. En voor commer- dinsdag 29 juni 2021 GO 'Supermarkt loopt door Oranje-sof miljoenen mis' Frank Poorthuis Frank Poorthuis schrijft dagelijks over het gezinsleven tijdens co rona. Reageren: frankpoorthuis@dpgmedia.nl Sanne Schelfaut Rotterdam A A Oranjeversieringen en -spullen werden meteen na de wedstrijd al opgeborgen of afgeprijsd, fotos gaspar huurdeman, qphoto, frank de ROO - Marten van Garderen, ING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 7