fen/x Tour is onthoofd jMpècin 9 als leider merkt hij de impact van de ronde v SF* Schelling: 'Supervet' Haig ziet klassement in rook opgaan neemt risico's en is geen pokeraar. Dat kan iedereen alleen maar mooi vinden. Hij koerst met z'n hart.'' Uitgestippeld Of hij Parijs haalt, moet nog blij ken, maar van winnen krijgt Van der Poel in elk geval nooit genoeg. En zeker niet in de Tour. ,,Op de ritten die uitgestippeld waren voor hem, zal hij nog proberen er vol voor te gaan. We zijn nog maar een paar dagen onderweg en we hebben nog wel wat in gedach ten'', zegt coach en ploegleider Christoph Roodhooft ,,Zijn doe len zijn nu weliswaar al bereikt, maar er kan misschien links of rechts nog zomaar een appel uit de kast vallen.'' Podium (Bel/AFC) Geel COLUMN THIJS ZONNEVELD De route werd als veilig bestempeld, de vraag om de tijden voor het algemeen klassement op tien kilometer voor de streep op te nemen werd weggehoond. De klassementsrenners moesten er maar voor zorgen dat ze vooraan zaten. Niet mie pen, niet zeuren. Hadden ze maar niet zo dom moeten zijn om wielrenner te worden. kansloos geweest. Het was alsof de Tourorganisatie het erom deed. De eerste sprin- trit laten finishen in het centrum van een ieniemie- niedorpje, dat is vragen om problemen. Een onover zichtelijke afdaling in de laatste vijf kilometer, dat is vragen om problemen. Een terugdraaiende bocht vlak voor het rode vod, dat is vragen om problemen. Een chicane voor de streep, dat is vragen om problemen. Ze hebben gekregen waar ze om vroegen. De Tour is onthoofd, het halve pe loton rijdt geschaafd en gekneusd rond. En miljoe nen ouders namen zich voor om hun kinderen nooit, maar dan ook nooit, te laten koersen. Maar bij de ASO en de UCI, de twee machtigste partijen in de sport, interesseert het ze geen zak. De UCI vindt de sokhoogte belangrijker dan het fatsoenlijk checken van een parkoers, de ASO is vooral bezig met de portemonnee van de ASO. Het resultaat is dat het telkens op het bord van de ren ners en de ploegen wordt geschoven. Die worden in een onmogelijke spagaat gedwongen: ze moeten zorgen voor spektakel, maar tegelijkertijd voor een veilige koers. Dat kan niet. Het is een gotspe dat veranderingen vanuit de renners en de ploegen moeten komen. Maar op korte termijn is het de enige manier. Verschillende ploegen onderzoeken de mogelijkheid om geza menlijk een bedrijf in te huren dat alles contro leert. Parkoersen, hekken, materiaal. Tot die tijd zit maar één ding op voor de renners: blijven schreeu wen, blijven roepen, blijven smeken. En bidden dat er de volgende keer wel iemand luistert. De UCI vindt sokhoogte belangrijker dan het goed checken van het parkoers De voorspelling: Jasper Philipsen dinsdag 29 juni 2021 GO 108STE EDITIE TOT EN MET 18 JULI TV NPO 1/SPORZA/EUROSPORT Ide Schelling weet zich nog minimaal drie dagen verzekerd van de bollentrui, voor de leider in het bergklassement. Vandaag is er een rit zonder klimmetjes, morgen een tijd rit. „Supervet dat ik deze dagen steeds het podium op mag'', zegt de Bora-renner. De Austaliër Jack Haig moest gisteren opgeven. De kopman van Bahrain stond zesde op 26 seconden van Mathieu van der Poel. Haig was betrokken bij een van de vele valpartijen in de slotfase van de rit. Over zijn verwondingen is nog niets bekend. Haig (27) werd geacht een goede klassering te kunnen behalen in de Tour na zijn vijfde plaats eerder deze maand in het het Critérium du Dauphiné. trui 'big deal' ALLEZ MATHIEU. M Van der Poel reed gisteren op een knalgele fiets, als eerbetoon aan zijn overleden opa, Raymond Poulidor. Die haalde acht keer op het eind- podium, maar droeg nooit het geel. Nu heeft de familie de trui als nog. Op de fiets stond: '14 deelna mes, 7 ritzeges, 3 keer 2e en 5 keer 3e. Maar geel leek niet voorbestemd. Tot nu.' foto's cor vos 1. Merlier 2. Philipsen (Bel/AFC) 3. Bouhanni (Fra/Ark) 1. Van der Poel (Ned/AFC) 2. Alaphilippe (Fra/DQT) 3. Carapaz (Ecu/IGD) y @thijszonneveld Ze wisten het. Verdoeme, ze wisten het. De jury en de organisatie waren gewaar schuwd door renners, door ploegleiders, zelfs door de vakbond. De finale was veel te ge vaarlijk. Die afdaling richting het dorp, de ver smallingen, de bochten voor het ingaan van de laatste kilometer en de chicane in het zicht van de finish. Als ze geen maatregelen zouden treffen, zou het een slagveld worden. Ze deden niets. Het resultaat was niet verrassend. Valpartijen, valpartijen en nog meer valpartijen. Soms door de stress, soms door de boobytraps in het parkoers. Die ene bocht op iets meer dan vier kilometer voor de finish - een versmalling en meteen daarna scherp naar links - was crimineel. Ze hadden er net zo goed balken kunnen neerleggen of een greppel kunnen graven - dan waren de renners net zo Veiligheid in de koers zou dé prioriteit moeten zijn - niet morgen, niet vandaag, maar gisteren. De twee sprinters van Alpecin-Fenix bepalen elke dag voor de etappe wie de lead outvoor de ander doet. Tim Merlier won gisteren, Jasper Philipsen - zelf tweede - trok hem aan. Dat betekent dat vandaag de beurt aan Philipsen is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 53