fen/x
Tour is onthoofd
jMpècin
9
als leider merkt hij de impact van de ronde
v
SF*
Schelling: 'Supervet'
Haig ziet klassement in rook opgaan
neemt risico's en is geen pokeraar.
Dat kan iedereen alleen maar
mooi vinden. Hij koerst met z'n
hart.''
Uitgestippeld
Of hij Parijs haalt, moet nog blij
ken, maar van winnen krijgt Van
der Poel in elk geval nooit genoeg.
En zeker niet in de Tour. ,,Op de
ritten die uitgestippeld waren
voor hem, zal hij nog proberen er
vol voor te gaan. We zijn nog maar
een paar dagen onderweg en we
hebben nog wel wat in gedach
ten'', zegt coach en ploegleider
Christoph Roodhooft ,,Zijn doe
len zijn nu weliswaar al bereikt,
maar er kan misschien links of
rechts nog zomaar een appel uit de
kast vallen.''
Podium
(Bel/AFC)
Geel
COLUMN THIJS ZONNEVELD
De route werd als veilig bestempeld, de vraag
om de tijden voor het algemeen klassement op
tien kilometer voor de streep op te nemen werd
weggehoond. De klassementsrenners moesten er
maar voor zorgen dat ze vooraan zaten. Niet mie
pen, niet zeuren. Hadden ze maar niet zo dom
moeten zijn om wielrenner te worden.
kansloos geweest. Het was
alsof de Tourorganisatie het
erom deed. De eerste sprin-
trit laten finishen in het
centrum van een ieniemie-
niedorpje, dat is vragen om
problemen. Een onover
zichtelijke afdaling in de
laatste vijf kilometer, dat is
vragen om problemen. Een
terugdraaiende bocht vlak
voor het rode vod, dat is
vragen om problemen. Een
chicane voor de streep, dat
is vragen om problemen.
Ze hebben gekregen waar
ze om vroegen. De Tour is onthoofd, het halve pe
loton rijdt geschaafd en gekneusd rond. En miljoe
nen ouders namen zich voor om hun kinderen
nooit, maar dan ook nooit, te laten koersen.
Maar bij de ASO en de UCI, de twee machtigste
partijen in de sport, interesseert het ze geen zak.
De UCI vindt de sokhoogte belangrijker dan het
fatsoenlijk checken van een parkoers, de ASO is
vooral bezig met de portemonnee van de ASO. Het
resultaat is dat het telkens op het bord van de ren
ners en de ploegen wordt geschoven. Die worden
in een onmogelijke spagaat gedwongen: ze moeten
zorgen voor spektakel, maar tegelijkertijd voor een
veilige koers. Dat kan niet.
Het is een gotspe dat veranderingen vanuit de
renners en de ploegen moeten komen. Maar op
korte termijn is het de enige manier. Verschillende
ploegen onderzoeken de mogelijkheid om geza
menlijk een bedrijf in te huren dat alles contro
leert. Parkoersen, hekken, materiaal. Tot die tijd zit
maar één ding op voor de renners: blijven schreeu
wen, blijven roepen, blijven smeken. En bidden
dat er de volgende keer wel iemand luistert.
De UCI vindt
sokhoogte
belangrijker
dan het goed
checken van
het parkoers
De voorspelling: Jasper Philipsen
dinsdag 29 juni 2021
GO
108STE EDITIE TOT EN MET 18 JULI TV NPO 1/SPORZA/EUROSPORT
Ide Schelling weet zich nog minimaal drie
dagen verzekerd van de bollentrui, voor de
leider in het bergklassement. Vandaag is er
een rit zonder klimmetjes, morgen een tijd
rit. „Supervet dat ik deze dagen steeds het
podium op mag'', zegt de Bora-renner.
De Austaliër Jack Haig moest gisteren opgeven. De kopman van
Bahrain stond zesde op 26 seconden van Mathieu van der Poel. Haig
was betrokken bij een van de vele valpartijen in de slotfase van de rit.
Over zijn verwondingen is nog niets bekend. Haig (27) werd geacht
een goede klassering te kunnen behalen in de Tour na zijn vijfde plaats
eerder deze maand in het het Critérium du Dauphiné.
trui 'big deal'
ALLEZ MATHIEU.
M Van der Poel
reed gisteren op
een knalgele fiets,
als eerbetoon aan
zijn overleden opa,
Raymond Poulidor.
Die haalde acht
keer op het eind-
podium, maar
droeg nooit het
geel. Nu heeft de
familie de trui als
nog. Op de fiets
stond: '14 deelna
mes, 7 ritzeges, 3
keer 2e en 5 keer
3e. Maar geel leek
niet voorbestemd.
Tot nu.' foto's cor vos
1. Merlier
2. Philipsen
(Bel/AFC)
3. Bouhanni
(Fra/Ark)
1. Van der Poel
(Ned/AFC)
2. Alaphilippe
(Fra/DQT)
3. Carapaz
(Ecu/IGD)
y @thijszonneveld
Ze wisten het. Verdoeme, ze wisten het.
De jury en de organisatie waren gewaar
schuwd door renners, door ploegleiders,
zelfs door de vakbond. De finale was veel te ge
vaarlijk. Die afdaling richting het dorp, de ver
smallingen, de bochten voor het ingaan van de
laatste kilometer en de chicane in het zicht van de
finish. Als ze geen maatregelen zouden treffen, zou
het een slagveld worden. Ze deden niets.
Het resultaat was niet verrassend. Valpartijen,
valpartijen en nog meer valpartijen. Soms door
de stress, soms door de boobytraps in het parkoers.
Die ene bocht op iets meer dan vier kilometer voor
de finish - een versmalling en meteen daarna
scherp naar links - was crimineel. Ze hadden er net
zo goed balken kunnen neerleggen of een greppel
kunnen graven - dan waren de renners net zo
Veiligheid in de koers zou dé prioriteit moeten
zijn - niet morgen, niet vandaag, maar gisteren.
De twee sprinters van Alpecin-Fenix
bepalen elke dag voor de etappe wie de
lead outvoor de ander doet. Tim Merlier
won gisteren, Jasper Philipsen - zelf
tweede - trok hem aan. Dat betekent dat
vandaag de beurt aan Philipsen is.