O 22 MEDIA CULTUUR ANGELA KIJKT TV Quote van de dag Het sociale medium TikTok is in minder dan vijf jaar wereldwijd beeldbepalend geworden. Doodgewone burgers gaan 'viraal' en met hen de muziek onder hun filmpjes. TikToks muziekbaas Ole Obermann verklaart hoe dat werkt. Had ik verwacht dat het zo zou omslaan? Nee Wat mij betreft is na acteur Bilal Wahib su permarktketen Lidl de volgende die aan de beurt is om publiekelijk sorry te zeggen aan een talkshowtafel. Niet dat de budgetsuper in een livestream een 12-jarige heeft uitgedaagd om zijn piemel te laten zien, maar ik voel me na de zoveelste reclamespot die de plank misslaat (denk aan die met kerst en die rond het EK) als kijker danig in mijn hemd staan. Kennelijk zijn ze er daar van overtuigd dat ieder een met een kleine portemonnee ook automatisch heel dom is. Anders kan ik niet verklaren dat ze uit gerekend nu met een complete André Hazes-lijn komen, met slippers, badjassen, T-shirts en - hou u vast - een vlieger. Zo'n gevoelig liedje gebruiken voor merchandise, smakelozer én schaamtelozer wordt het niet. Of het moet de bijbehorende recla mespot zijn. exhibitionistische en egocentrische gedrag van de weduwe en zijn zoon collectief aan een Hazes-over kill lijden. Daarnaast vraag ik me af of je het anno 2021 nog kunt maken om de volkszanger André Hazes als held te presenteren. Door de recente docu mentairereeks Kleine Jongen weten we allemaal dat hij als 34-jarige man op zijn 15-jarige (dus minderja rige) oppas Rachel kroop voor haar eerste keer, zoals ze zelf vertelt. En dan was hij ook nog eens zwaar alcoholist. Al wordt dat feit tegenwoordig handig on der het tapijt geveegd met de eufemistische uitdruk king 'hij hield wel van een biertje'. Dat betekent niet dat van mij nu alle Hazes-liedjes in de ban moeten. Helemaal niet. Niks galmt zo lekker mee in het café als Zij gelooft in mij. En de ge lijknamige documentaire van John Appel verdient een plekje in de canon van de populaire cultuur, als symbool voor hoe triest het artiestenbestaan kan zijn. Maar net doen alsof we in 2004 de Zanger des Vaderlands zijn verloren, zoals Rachel en nu ook Trijntje, Xander en hun geldbeluste collega's ons willen doen geloven in de Lidl-reclame, is het andere uiterste. ik de supermarktketen wel aan om betere adviseurs in te huren dan Bilal Wahib deed. Zijn advocaat en manager waren vrijdag vergeten hem op het hart te drukken weinig te lachen aan de Opi-tafel en om het woord 'foutje' te allen tijde te vermijden. Ze hadden het waarschijnlijk te druk met het redden van de car rière van hun andere protegé, Lulletje Kleine. Met de Hazes-reclame vers in mijn achterhoofd vraag ik me af of we over twintig jaar over deze 'vrouwenmep per' zeggen: ach, hij liet de moeder van zijn kind af en toe gewoon even 'voelen' dat hij van haar hield. dinsdag 29 juni 2021 Jan Fabre vervolgd Zangervan UB40 stopt der meer een duet, uiteraard ook op TikTok, op met Ed Sheeran (inzet). De muziek die wordt gebruikt in de filmpjes lift mee op de populari teit en soms ontdekt de jongste gene ratie een nummer dat al vijftig of zes tig jaar oud is. Als een olievlek breidt een hit uit vervlogen dagen zich zo weer uit. ,,Dat is zo mooi aan Tik Tok'', zegt de Amerikaan Ole Ober mann, sinds oktober 2019 wereldwijd hoofd muziek van het medium. „Dankzij het skateboardfilmpje van Nathan Apodaca hebben allerlei jon geren Dreams van Fleetwood Mac ontdekt. En de laatste maanden is Alexander van Eenennaam Een Schotse postbode zingt een zeemansliedje, een Amerikaan suist met een fles sap op zijn skateboard over de weg met Fleetwood Macs Dreams op de achter grond. Het gaat nergens over en toch zijn het wereldwijd hits. Met dank aan TikTok, het sociale medium dat in 2017 voortkwam uit de app musical.ly en sindsdien de wereld veroverde. Wereldwijd heeft TikTok inmiddels rond de 800 miljoen maandelijkse ge bruikers. Voor wie het niet kent: TikTok is laagdrempelig, bedoeld voor al lerlei filmpjes van gemiddeld zo'n vijftien seconden. Wie iets te melden heeft, een trucje wil laten zien, een dansje wil doen of een liedje wil zin gen kan terecht op TikTok. De app selecteert zelf voor iedere gebruiker welke filmpjes hij of zij te zien krijgt. Het is lang niet altijd te verklaren, maar soms wordt een filmpje van een volstrekte onbekende opeens hon derdduizenden en uiteindelijk zelfs miljoenen keren bekeken, geliket en gekopieerd. Dat overkwam bijvoor beeld Nathan Apodaca (zie kader), maar ook de Schotse postbode Nathan Evans, die met zijn versie van het zeemansliedje Wellerman de we reld over ging. Het leverde hem on- Sorry En dat precies op het moment dat we door het Een sorry van Lidl zou op zijn plaats zijn. Al raad GO THEATER De Belgische theatermaker en kunstenaar Jan Fabre wordt vervolgd voor seksuele intimi teiten en wan gedrag tegen medewerkers. Hij moet onder meer terecht staan voor aan randing, laat het Openbaar Mi nisterie weten. MUZIEK Duncan Camp bell, de zanger van de Britse reggaeband UB40, stopt met het maken van muziek. Dat laat de 63-jarige Campbell, die al een tijd kampt met gezond- heidsproble- men, weten op de website van de band. 3 ■o ontdekken Fleetwood Mac en Boney M via TikTok' - Jaimie Vaes, de verloofde van Lil' Kleine, vertelt in de trailer van het nieuwe seizoen Jaimie: In The Vaes Lane dat zij en de rapper afstand van el kaar nemen. We were love drunk waiting on a miracle

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 22