GEZOND Verleiding van ongezond eten is te groot Wat jammer dat we het ouder worden zo weinig waarderen ven T 20 René Diekstra Zorg dat het voor iedereen makkelijk wordt om voor gezonder en duurzamer eten te kiezen, bepleiten wetenschappers Jaap Seidell en Jutka Halberstadt. Ze luiden de noodbel, want obesi- tas en diabetes zorgen voor minstens zo veel doden als corona. pa René, jij gaat niet dood, toch? Je hebt toch je prik gehad?'' roept mijn kleindochter van 7 als ik de deur voor haar open. Ze stormt ondertussen naar binnen. Van mijn zoon hoor ik dat ze het onderweg heb ben gehad over vaccineren, en dat we daardoor kunnen blijven stoeien. Als ze weg zijn, bedenk ik hoe verfris send het is dat jonge kinde ren totaal niet bezig zijn met leeftijden, met ouder versus jonger. En hoezeer dat veran- Vinden we ouderen lelijker? Zien we in hen, hoe we er later zelf bij lopen? dert als we volwassen wor den in een cultuur van anti pathie, van afkerigheid je gens ouderdom. In een anti-age cultuur. Loop een winkel binnen van het type Kruidvat, Etos, ICI Paris en Bijenkorf en je strui kelt over de als anti-age be stempelde producten. Een vreselijke term waarmee we veroudering tot volksvijand verklaren. Fabrikanten ge bruiken hem om ons aan te sporen alles uit de kast te ha len om veroudering uit ons leven te bannen. Om te be ginnen uit ons lichaam. We doen er dan ook alles aan om er zo leeftijdloos mo gelijk uit te zien. Fysiek door te snijden, transplanteren, vullen, verven, smeren en plakken. Sociaal door steeds minder gebruik te maken van in tientallen jaren opgedane kennis, vaardigheden en wijsheden van ouderen. We schuiven ze zo veel mogelijk naar de randen van de sa menleving. Talloze 65- tot 75-jarigen die nog jaren kun nen en willen werken, heb ben geen schijn van kans bij sollicitaties. Ook niet in sec toren met een groot perso neelstekort. In de Tweede Ka mer is nagenoeg iedereen onder de 65 jaar. Dat was ooit wel anders. jegens ouderdom toch van daan? Vinden we ouderen lelijker? Zijn ze emotioneel een bedreiging, omdat we in hen zien hoe we er zelf later bij lopen? Zien we bij ouder dom ook gelijk de dood om op de loer liggen? Maakt ou der worden het leven daar door minder waard? De boodschap die we de wereld insturen, lijkt wel één van devaluatie: 'oudere, we vra gen je niet meer. Je ervaring en productiviteit zijn niet langer van waarde, je uiterlijk evenmin. Je bent niet langer leuk of spannend om naar te kijken. Het spel is voorbij'. Wat een geluk dat kinderen daar anders over denken. En voor iedereen die geen kind meer is én nog geen oudere, alvast deze bewegwijzering: Het oude wordt niet oud, het nieuwe wordt oud. Actie is noodzakelijk, het voedselsysteem kraakt in zijn voegen, zeggen de schrijvers van Andere Kost - een pleidooi voor een ge zonder en duurzamer voedselsysteem. Jutka Halberstadt (49) is psycholoog en universitair docent kinderobesi- tas, Jaap Seidell (63) is hoogleraar voeding en gezondheid. Beiden zijn verbonden aan de Vrije Universiteit en dit is hun vierde boek samen. Halberstadt: ,,Wij én de planeet worden ongezonder, we kampen met omvangrijke problemen zoals de groei van de wereldbevolking en klimaatverandering. Een oplossing is nodig voordat ze catastrofaal wor den voor het leven op aarde. We ko men er niet met alleen wat meer zoetstoffen in frisdranken en wat minder zout in de soep.'' Halberstadt: ,,Neem obesitas. Je kunt niet tegen iemand zeggen: je bent te zwaar, ga maar meer bewe gen en minder eten - fijne dag. Ver anderen is één van de moeilijkste dingen en dan word je ook nog de hele tijd verleid om ongezond, ul- trabewerkt en goedkoop eten te consumeren. We leggen alles bij het individu en nemen er als samenle- ving geen verantwoordelijkheid voor.'' Seidell: ,,Het staat gewoon in de Grondwet: de overheid is er om mensen te beschermen en iedereen een gezonde omgeving te bieden.'' Halberstadt: „Natuurlijk heeft ieder een zijn verantwoordelijkheid. Maar hoe kan ik mijn kinderen gezond opvoeden als ze de hele dag worden bestookt met kindermarketing? Wat kun je zelf doen en wat doen we met elkaar, dat moet samengaan.'' Seidell: ,,Mensen moeten zich af vragen hoe het kan dat je een ham burger kunt kopen voor 1,50 euro. Met friet erbij. En wat voor voetaf druk dat achterlaat. Het afdwingen van gezond gedrag door de politiek is niet de oplossing, maar de over heid moet mensen wel helpen het zelf te kunnen bedenken.'' Seidell: ,,Wil je dat mensen gezon- 'Ronaldo laat al uit zichzelf zien: het is cool om water te drinken in plaats van frisdrank' der en duurzamer kiezen, dan moet je als overheid zeggen: we maken die keuze gemakkelijk, we gaan zor gen dat producenten meer gezonde producten verkopen, dat ongezond niet goedkoper is dan gezond, dat gezond op school de norm is en in het ziekenhuis vanzelfsprekend.'' Halberstadt: ,,En onderwijs is es sentieel. Bijna dertig procent van de Nederlanders is niet in staat om makkelijk informatie over zijn ge zondheid te vinden, te begrijpen of toe te passen.'' Seidell: ,,Kennis over voedsel leert je ook te begrijpen wat het verband is tussen wat je in je mond stopt en grotere problemen. Zet je kinderen in een moestuin, dan hoef je over de samenhang tussen water, klimaat, insecten, bodem en voedsel niet meer zo veel uit te leggen.'' Halberstadt: ,,Hier kan zo'n over heidscampagne nooit tegenop. Ro- naldo, een rolmodel, laat uit zichzelf zien: het is cool om water te drinken in plaats van frisdrank. Er is een normverschuiving nodig en dan is dit precies wat je wilt.'' DINSDAG 29 JUNI 2021 PC O r René Diekstra vindt het onbegrijpelijk dat er zo vaak laatdunkend wordt gedaan over ouder worden. Wat hem betreft omarmen we juist de kennis, kunde en schoonheid van ouderen. Waar komt die weerzin c Reageren? rene.diekstra@dpgmedia.nl 'Waarom kost een hamburger maar 1,50 euro?' LAURA OBDEIJN De toon is urgent. Is de overheid aan zet om het voedselsysteem te veranderen? Geef je mensen zo geen excuus,dat ze er zelf niets aan kunnen doen? Hoe kan de overheid ingrijpen? - JUTKA HALBERSTADT In de campagne 'Fit op jouw ma nier' geeft de overheid tips als: snijd eens vormpjes in de groenten. Dan liever zo'n actie van voetballer Cristiano Ronaldo die tijdens een persconferentie laatst nadrukkelijk cola verwisselde voor water? riv< 11 We lijken soms best energieleverancier i past. Ga naar indef

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 20