©NDERNEMER Video Ben je ondernemer? Medewerkers in dienst? Wil je dat zij veilig en gezond kunnen werken? ri&e opgesteld? Hoe creativiteit hoogtij viert op de camping van Karin Veldhuizen 'Huizenmarkt staat onder druk, dus ook veel wilde verhalen' van de week Allergisch voor saai deondernemer.nl Maxim Bours en Ramon Noordeloos lanceren onafhankelijk centraal biedingssysteem Huispedia lanceert een centraal biedingssysteem dat online bieden mogelijk maakt. Zowel makelaars als consumenten kunnen woningen gratis op de veiling brengen. Dat is uniek in Nederland. Maxim Bours (29) over open bieden én onafhankelijk ondernemen. Sinds deze week biedt Huispedia de optie aan om online 'open' te bieden. Daarmee worden de biedingen niet alleen openbaar, maar wordt het gunningsproces ook transparanter, zegt Bours. „Door het huidige gebrek aan transparantie is er kans dat het hoogste en één-na-hoogste bod tienduizenden euro's verschillen. Ook is er kans dat je door een verschil van duizend euro tussen jouw bod en het hoogste bod de woning niet krijgt, terwijl je met die wetenschap best wat meer had willen bieden. Daarom komen wij nu met de optie om open te bieden." Transparant bieden Op dit moment is Huispedia de enige onafhankelijk woningadviseur in de markt. Op het platform kan de consument terecht voor gratis en onafhankelijk advies over bijvoorbeeld de waarde van een woning. Handig bij het bieden. Zeker in de huidige 'cowboymarkt', zegt Bours. „Doordat de huizenmarkt onder druk staat, doen er veel cowboyverhalen de ronde. Denk aan stiekem bieden na een sluiting. Daarom is er behoefte aan open en transparant bieden. Wij spelen daarop in." Kantteke ning: open bieden kan de prijs opdrijven en is dus niet per se de heilige graal, zegt Bours. „Het is een nieuwe smaak in onderhandelen over een woning. Wij faciliteren transparantie, de verkopende partij bepaalt." Het ondernemen kreeg Bours thuis met de paplepel ingegoten. „Mijn moeder heeft meerdere winkels in Den Haag. Zij inspireert mij." Tijdens zijn traineeship bij KLM ontstond het idee voor een eigen onderneming. „In 2018 zocht ik naar mijn eerste koophuis. Ik had geen idee waar ik moest beginnen, dus deed ik wat iedereen deed. Plaatjes kijken op Funda." Al scrollend door overzichten van huizen popten steeds meer vragen op. „Ik besprak mijn 'struggle' met KLM-col- lega Ramon Noordeloos. Op dat moment verzamelde hij data over de huizenmarkt. Dat bracht ons op een idee: wat nu als we al die data op één plek samenbrengen? Zoiets bestond nog niet." Het werd de start van Huispedia. Platzak en idealistisch Een start zonder investeerders, want Bours en Noordeloos kozen er bewust voor onafhankelijk te blijven. „Niet weer een platform zoals Funda, waar NVM en andere belanghebbenden achter zitten, maar een eerlijk platform voor de consument." Idealistisch, maar niet gemakkelijk, zegt Bours. „Alles op Huispedia is en blijft gratis. Op die manier realiseren wij het snelste groei. En dat loont. Qua bezoekers verdubbelen we elk jaar en volgend jaar breiden we uit naar het buitenland." O Route Wist je dat een risico inventarisatie- en evaluatie (RI&E) verplicht is naar Plfig voor iedere ondernemer met personeel? Op RIE.nl helpen we je op weg. In de 'videocast' Broodje Verhaal met story- telling-expert Cor Hospes delen ondernemers tijdens het bereiden van een lunch letterlijk de ingrediënten van hun ondernemersverhaal. Al kokend benoemt Veldhuizen de term V.A.M.P., een afkorting van de kernwaarden waar zij en haar team voor staan: Vernieuwend, Anders, Maatschappelijk verbeterend en Persoonlijke aandacht. Dat vertaalt zich in initiatieven als de Literaire Caravan (met onder meer Tommy Wieringa) en een masterclass Douche Zingen voor Dummies. ,,Ik heb een allergie voor saai." Een camping met een creatief directeur aan boord, hij bestaat echt. Bovendien is ze te gast in de keuken van Cor Hospes voor een nieuwe aflevering van Broodje Verhaal: Karin Veldhuizen van watersportcamping Heeg uit Friesland, waar creativiteit en duurzaamheid zegevieren. Voor Veldhuizen is elk vakantieseizoen geslaagd als haar camping weer meer 'positieve impact heeft gehad op lucht, water en grond'. Ruim dertig jaar geleden begonnen als de allereerste camping met een eigen website, staat water sportcamping Heeg inmiddels niet alleen bekend om de fraaie locatie in Friesland met veel mogelijkheden en gastvrijheid, maar ook om de bedrijfsvoering. En ondanks die allereer ste website is het een camping zonder wifi (en dat blijft zo). o a. <sy Huispedia bestrijdt cowboy cultuur op woningmarkt Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Huispedia. Meer info: huispedia.nl volg ons op nmoQti) Broodje Verhaal COR HOSPES Meer video's kijken over storytelling? Scan de QR-code om alle afle veringen van Broodje Verhaal te bekijken. Of ga naar deondernemer.nl/broodje Deze campagne is een initiatief van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19