Pakketmarkt in 2020
3,6 miljard euro waard
Qlle folders
altijd op zak?
Reclamefolder.nl/adr
1
M
W
'Meer drukte in winkelstraat,
maar minder dan voor crisis'
uit het Klimaatakkoord
Ga naar
ECONOMIE 17
.1
Die stijging is volgens de toe
zichthouder te danken aan de lock-
downs. Ook toen winkels wel open
waren, bleef een deel van de consu
menten online winkelen om
drukke plekken te vermijden. In to
taal vervoerden pakketbezorgers
778 miljoen pakketjes. Daarvan gin
gen er 586,3 miljoen naar adressen
in Nederland.
PostNL is de marktleider op het
gebied van pakketbezorging bin
nen Nederland met ongeveer 60
procent van de markt. DHL groeide
het hardst en heeft 35 procent van
die markt in handen. Van de pak
ketten afkomstig uit het buitenland
bezorgen PostNL, DPD en UPS elk
tussen de 20 en 25 procent. DHL is
de grootste vervoerder voor pakket
jes die van Nederland naar het bui-
tenland vertrekken met tussen de
30 en 35 procent van de markt.
Consumenten verstuurden in
2020 ook meer post. In totaal stop
ten zij 131,5 miljoen brieven en
kaarten in de brievenbus, een toe
name van 8 procent. Dat was een
trendbreuk na jaren van dalingen.
Zakelijke post nam nog wel af, er
werd hier 8,1 procent minder ver
stuurd. De zakelijke markt is goed
voor meer dan 90 procent van alle
brievenbuspost. PostNL heeft na de
fusie met Sandd meer dan 90 pro
cent van de markt in handen.
AMSTERDAM De drukte in
de winkelstraat neemt almaar
toe, zeker nu de overheid vrij
wel alle coronamaatregelen
heeft geschrapt.
Marktonderzoeker RMC zag de
stroom van winkelend publiek
vorige week bijna een kwart ho
ger uitkomen dan in dezelfde
week een jaar eerder. In vergelij
king met voor de crisis is er wel
nog altijd veel minder winke
lend publiek. Met name op zon
dag was het in de stadscentra
aanzienlijk drukker. Sinds za
terdag zijn vrijwel alle corona
maatregelen van tafel, behalve
de maatregel om 1,5 meter af
stand te houden. Sinds de vorige
versoepeling in april, toen er
geen afspraak meer nodig was
om te winkelen, merkt RMC
een duidelijke toename van de
drukte. Wat de onderzoekers
opvalt, is dat het winkelend pu
bliek veel effectiever shopt in
vergelijking met voor corona,
toen een dagje 'stadten' meer
een uitje was. Het aantal shop
pers ligt nog 40 procent onder
het niveau van voor de crisis.
De vergelijking met een jaar
eerder is volgens de onderzoe
kers goed te maken, vanwege de
beperkte coronamaatregelen die
toen ook golden. Wel is er nu
veel meer bekend over het virus
en loopt ook het vaccinatiepro
gramma, wat mensen mogelijk
aanmoedigt weer te shoppen.
COOLBLUE
LEIDEN
Giimlachwalhalia.
om schone vrachtauto's te bou
wen'', zegt Floris Liebrand van de
RAI. Er zijn nu nauwelijks open
bare laadpunten voor vrachtau
to's. Vorige week beklaagde Volvo
zich dat de laadstations langs de
snelwegen niet geschikt zijn voor
vrachtwagens.
Veel distributie is mogelijk met
elektrische bestelbusjes, maar niet
alles. Bevoorraden van een super
markt bijvoorbeeld is ondoenlijk.
Er zouden dertien bestelbusjes -
en evenveel dure chauffeurs - no
dig zijn om één vrachtwagen te
vervangen.
Vrachttransport binnen de
zero-emissiezones in 2025 is nog
een groot probleem. Elektrische
vrachtauto's, die nu op de markt
komen, zijn nog drie tot vier keer
duurder dan de diesels; ze kosten
zo'n 325.000 euro. Alleen met zeer
forse subsidies - tot bijna 100.000
euro - zijn de vrachtwagens in te
zetten. Met de beschikbare sub
sidie zijn er niet meer dan zo'n
750 vrachtwagens moge-
op diesel. De subsidieregeling ging
half maart van start en het budget
voor dit jaar, 22 miljoen euro, is al
voor een derde verbruikt.
Dat klinkt mooier dan het is,
stelt Ploos van Amstel. ,,Vooral
grote bedrijven schaffen ze nu aan.
Die gaan massaal over. Zo'n be
stelbus kost nog ruim 20 mille. Dat
is een hele investering voor een
zzp'er. En de helft van het aantal
bestelwagens is van zzp'ers. Met
een tweedehands diesel zijn ze
goedkoper uit.''
Laadmogelijkheden
De RAI Vereniging hamert erop
dat er snel veel betere laadmoge-
lijkheden voor de transportsector
komen, want als de voorspellin
gen uitkomen rijden er in 2030 al
16.000 e-trucks en 267.000
e-bestelwagens. Volgens
de branchevereniging
voor autofabrikanten
en importeurs moeten
de landen van de Eu
ropese Unie ver
plicht worden om
afdoende laadmo
gelijkheden aan
te leggen. ,,Zo
als ook fa
brikanten
verplicht
zijn, op
straffe van
hoge boetes,
lijk, terwijl er volgens Transport
Logistiek Nederland 5000 nodig
zijn om de emissievrije zones te
bedienen. Dat zou gefinancierd
moeten worden met de opbrengst
van 250 miljoen euro per jaar uit
de kilometerheffing voor vracht
verkeer, maar die plannen zijn uit
gesteld van 2024 naar 2027.
Subsidie
Er is nog een obstakel voor het
succes van de emissievrije zones.
Ondernemers moeten fors inves
teren in laadpalen op het eigen
terrein, zegt duurzaamheidsadvi
seur Rob Aarse van TLN. ,,Er moe
ten dikkere kabels in de grond
naar de bedrijventerreinen, zodat
ondernemers op eigen terrein de
vrachtwagens kunnen opladen.
Dat is echt een randvoorwaarde.
Als een ondernemer niet zeker
weet dat hij altijd kan opladen,
dan gaat hij die peperdure elektri
sche vrachtauto niet kopen. Ver
geet niet dat transportonderne
mingen in Nederland mkb-bedrij-
ven zijn. Die kunnen die enorme
investeringen niet finan
cieren vanuit de nor
male bedrijfsvoe
ring. In de be
ginjaren van
de transitie
kan dat niet
zonder sub
sidie."
B,
y
dinsdag 29 juni 2021
GO
T Transportfietsen (DHL en Coolblue) en elektrische busjes (Picnic) kunnen CO2-emissie ver
minderen. FOTO'S HERMAN STÖVER, HOLLANDSE HOOGTE EN PAUL RAPP
DEN HAAG De markt voor pak
ketbezorging is vorig jaar door
de coronacrisis hard gestegen.
Er werden ruim een derde meer
pakketten vervoerd, maakt de
Autoriteit Consument Markt
(ACM) bekend in zijn jaarlijkse
onderzoek naar de postmarkt.
De omzet die bedrijven daarmee
behaalden steeg met meer dan een
kwart tot net geen 3,6 miljard euro.
In 2020 werden 778 miljoen
pakketten bezorgd. FOTO ANP
IAAG5TE PRIJS GRATIS THUIS
Scan en download
ontdek het op
r*' Google Play
Download m de
App Store