Pakketmarkt in 2020 3,6 miljard euro waard Qlle folders altijd op zak? Reclamefolder.nl/adr 1 M W 'Meer drukte in winkelstraat, maar minder dan voor crisis' uit het Klimaatakkoord Ga naar ECONOMIE 17 .1 Die stijging is volgens de toe zichthouder te danken aan de lock- downs. Ook toen winkels wel open waren, bleef een deel van de consu menten online winkelen om drukke plekken te vermijden. In to taal vervoerden pakketbezorgers 778 miljoen pakketjes. Daarvan gin gen er 586,3 miljoen naar adressen in Nederland. PostNL is de marktleider op het gebied van pakketbezorging bin nen Nederland met ongeveer 60 procent van de markt. DHL groeide het hardst en heeft 35 procent van die markt in handen. Van de pak ketten afkomstig uit het buitenland bezorgen PostNL, DPD en UPS elk tussen de 20 en 25 procent. DHL is de grootste vervoerder voor pakket jes die van Nederland naar het bui- tenland vertrekken met tussen de 30 en 35 procent van de markt. Consumenten verstuurden in 2020 ook meer post. In totaal stop ten zij 131,5 miljoen brieven en kaarten in de brievenbus, een toe name van 8 procent. Dat was een trendbreuk na jaren van dalingen. Zakelijke post nam nog wel af, er werd hier 8,1 procent minder ver stuurd. De zakelijke markt is goed voor meer dan 90 procent van alle brievenbuspost. PostNL heeft na de fusie met Sandd meer dan 90 pro cent van de markt in handen. AMSTERDAM De drukte in de winkelstraat neemt almaar toe, zeker nu de overheid vrij wel alle coronamaatregelen heeft geschrapt. Marktonderzoeker RMC zag de stroom van winkelend publiek vorige week bijna een kwart ho ger uitkomen dan in dezelfde week een jaar eerder. In vergelij king met voor de crisis is er wel nog altijd veel minder winke lend publiek. Met name op zon dag was het in de stadscentra aanzienlijk drukker. Sinds za terdag zijn vrijwel alle corona maatregelen van tafel, behalve de maatregel om 1,5 meter af stand te houden. Sinds de vorige versoepeling in april, toen er geen afspraak meer nodig was om te winkelen, merkt RMC een duidelijke toename van de drukte. Wat de onderzoekers opvalt, is dat het winkelend pu bliek veel effectiever shopt in vergelijking met voor corona, toen een dagje 'stadten' meer een uitje was. Het aantal shop pers ligt nog 40 procent onder het niveau van voor de crisis. De vergelijking met een jaar eerder is volgens de onderzoe kers goed te maken, vanwege de beperkte coronamaatregelen die toen ook golden. Wel is er nu veel meer bekend over het virus en loopt ook het vaccinatiepro gramma, wat mensen mogelijk aanmoedigt weer te shoppen. COOLBLUE LEIDEN Giimlachwalhalia. om schone vrachtauto's te bou wen'', zegt Floris Liebrand van de RAI. Er zijn nu nauwelijks open bare laadpunten voor vrachtau to's. Vorige week beklaagde Volvo zich dat de laadstations langs de snelwegen niet geschikt zijn voor vrachtwagens. Veel distributie is mogelijk met elektrische bestelbusjes, maar niet alles. Bevoorraden van een super markt bijvoorbeeld is ondoenlijk. Er zouden dertien bestelbusjes - en evenveel dure chauffeurs - no dig zijn om één vrachtwagen te vervangen. Vrachttransport binnen de zero-emissiezones in 2025 is nog een groot probleem. Elektrische vrachtauto's, die nu op de markt komen, zijn nog drie tot vier keer duurder dan de diesels; ze kosten zo'n 325.000 euro. Alleen met zeer forse subsidies - tot bijna 100.000 euro - zijn de vrachtwagens in te zetten. Met de beschikbare sub sidie zijn er niet meer dan zo'n 750 vrachtwagens moge- op diesel. De subsidieregeling ging half maart van start en het budget voor dit jaar, 22 miljoen euro, is al voor een derde verbruikt. Dat klinkt mooier dan het is, stelt Ploos van Amstel. ,,Vooral grote bedrijven schaffen ze nu aan. Die gaan massaal over. Zo'n be stelbus kost nog ruim 20 mille. Dat is een hele investering voor een zzp'er. En de helft van het aantal bestelwagens is van zzp'ers. Met een tweedehands diesel zijn ze goedkoper uit.'' Laadmogelijkheden De RAI Vereniging hamert erop dat er snel veel betere laadmoge- lijkheden voor de transportsector komen, want als de voorspellin gen uitkomen rijden er in 2030 al 16.000 e-trucks en 267.000 e-bestelwagens. Volgens de branchevereniging voor autofabrikanten en importeurs moeten de landen van de Eu ropese Unie ver plicht worden om afdoende laadmo gelijkheden aan te leggen. ,,Zo als ook fa brikanten verplicht zijn, op straffe van hoge boetes, lijk, terwijl er volgens Transport Logistiek Nederland 5000 nodig zijn om de emissievrije zones te bedienen. Dat zou gefinancierd moeten worden met de opbrengst van 250 miljoen euro per jaar uit de kilometerheffing voor vracht verkeer, maar die plannen zijn uit gesteld van 2024 naar 2027. Subsidie Er is nog een obstakel voor het succes van de emissievrije zones. Ondernemers moeten fors inves teren in laadpalen op het eigen terrein, zegt duurzaamheidsadvi seur Rob Aarse van TLN. ,,Er moe ten dikkere kabels in de grond naar de bedrijventerreinen, zodat ondernemers op eigen terrein de vrachtwagens kunnen opladen. Dat is echt een randvoorwaarde. Als een ondernemer niet zeker weet dat hij altijd kan opladen, dan gaat hij die peperdure elektri sche vrachtauto niet kopen. Ver geet niet dat transportonderne mingen in Nederland mkb-bedrij- ven zijn. Die kunnen die enorme investeringen niet finan cieren vanuit de nor male bedrijfsvoe ring. In de be ginjaren van de transitie kan dat niet zonder sub sidie." B, y dinsdag 29 juni 2021 GO T Transportfietsen (DHL en Coolblue) en elektrische busjes (Picnic) kunnen CO2-emissie ver minderen. FOTO'S HERMAN STÖVER, HOLLANDSE HOOGTE EN PAUL RAPP DEN HAAG De markt voor pak ketbezorging is vorig jaar door de coronacrisis hard gestegen. Er werden ruim een derde meer pakketten vervoerd, maakt de Autoriteit Consument Markt (ACM) bekend in zijn jaarlijkse onderzoek naar de postmarkt. De omzet die bedrijven daarmee behaalden steeg met meer dan een kwart tot net geen 3,6 miljard euro. In 2020 werden 778 miljoen pakketten bezorgd. FOTO ANP IAAG5TE PRIJS GRATIS THUIS Scan en download ontdek het op r*' Google Play Download m de App Store

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17