■Ef
16 ECONOMIE
Grote steden lopen ver achter op afspraken
1^
Minimaal dertig grote steden moeten vanaf 2025
emissieloze zones voor vracht- en bestelauto's hebben, zo is
afgesproken in het Klimaatakkoord. Maar het loopt nog niet
storm, de teller stokt bij negentien.
Kort
Multinationals voorzichtig
Internationale bedrijven in Nederland met
veel buitenlandse medewerkers zijn voor
zichtiger met het openstellen van hun kan
toor dan ondernemingen die meer Neder
lands georiënteerd zijn. Dat komt volgens
vakbond De Unie door wisselende interna
tionale richtlijnen rondom het coronavirus
en de verschillende manieren waarop over
de hele wereld wordt omgegaan met de pan-
demie. Klachten over de terugkeer naar kan
toor kregen zowel expatorganisatie Access
als De Unie nog niet binnen. Het thuiswerk
advies vanuit de overheid is zaterdag 26 juni
grotendeels komen te vervallen.
Rechten uitzendkrachten
Bedrijven als PostNL, KLM en Philips ma
ken volop gebruik van uitzendkrachten
waarbij er voor die mensen geen zicht is op
vast werk en inkomen. Ook in distributie
centra van verschillende bedrijven en bij
overheidsinstanties is dat het geval. Dat stelt
FNV vast in zijn rapport Vast in de draai
deur dat gisteren aan leden van de Tweede
Kamer is aangeboden. Volgens FNV zou on
der meer een flextoeslag ingevoerd moeten
worden. Verder zouden uitzendkrachten
vanaf dag één dezelfde arbeidsvoorwaarden
moeten krijgen als hun collega's. Nu nog
verdienen uitzendkrachten volgens FNV tot
40 procent minder dan hun collega's in
vaste dienst.
jggSBSffiaci
Reisbranche positief
Hoewel Nederlanders nog terughoudend
zijn met het boeken van vakanties, rekent de
reisbranche er op dat dit de komende weken
verandert. Volgens voorzitter Frank Oost-
dam van branchevereniging ANVR is 'het
begin van het herstel' zichtbaar en hij hoopt
dat er weer volop geboekt wordt als vanaf
volgende maand het digitale reiscertificaat
gaat werken. Dan kan het volgens hem 'dit
jaar toch een mooie zomer worden'. De af
gelopen zes maanden boekte slechts een op
de zes Nederlanders een reis over de grens.
ASMI
Adyen
NN
Unibail
Rodamco
Dat dieselende oude bestelbusje in
de straat moet weg. Grote gemeen
ten willen ze per 2025 verbieden en
alleen nog elektrische varianten
toestaan. Als dat lukt, wordt er vol
gens berekeningen van het minis
terie van Infrastructuur en Water
staat 1 megaton CO2 per jaar be
spaard, dat is volgens de overheid
vergelijkbaar met de totale jaar
lijkse uitstoot door aardgasgebruik
van alle huishoudens in Den Haag
en Rotterdam samen.
De verwachting was dat deze zo
mer al dertig steden een emissie
vrije zone aangekondigd zouden
hebben, maar volgens Transport
Logistiek Nederland (TLN) zijn er
nog maar negentien steden die dat
gedaan hebben.
Walther Ploos van Amstel, lector
City Logistiek aan de Hogeschool
Amsterdam zegt dat minimaal der
tig zones, zoals afgesproken in het
Klimaatakkoord, niet gaat lukken.
,,Sterker: ik betwijfel of er één stad
is die het op tijd gaat lukken. Er
wordt nog gewacht op de landelijke
criteria. Bovendien hebben we vol
gend jaar nog gemeenteraadsver
kiezingen.'' Verkiezingen betekent
uitstel van gevoelige onderwerpen.
Reken maar op 2026 of later, denkt
Ploos van Amstel, want gemeenten
moeten ondernemers vier jaar tijd
geven om zich voor te bereiden.
Ploos van Amstel is niet onder de
indruk van de inzet van de ge
meenten. Sommige pakken het
groot aan, zoals Amsterdam, dat
heel het gebied binnen de ringweg
'zero emissie' wil maken. ,,Som-
mige andere gemeenten bestempe
len hun voetgangersgebied in het
centrum tot zero-emissiezone, dan
gaat het om een paar straten. Dat is
echt voor de bühne, het klimaat
wordt er niet beter van. Bovendien
zullen er heel veel uitzonderingen
komen, foodtrucks, invalidenbus-
Sommige zones zijn
zo klein, echt voor de
bühne. Dat gaat het
klimaat niet helpen
jes, hondenuitlaatservices, noem
maar op. En ook de eigen gemeen
telijke vuilniswagens zullen wel
een uitzonderingspositie krijgen.
De zero-emissiezones gaan het kli
maat niet helpen. De plannen zijn
wél goed om het denken over duur
zaamheid in gang te zetten. Als on
dernemer ben je dom als je wacht
tot het verplicht wordt.''
Veel grote bedrijven stappen nu
al over op elektrische busjes om te
gen 2025 klaar te zijn voor de
nieuwe eisen en om ervaring op te
doen met het gebruik van de elek
trische auto's en het aanleggen van
genoeg laadpalen. Pakjesbezorger
DHL maakte deze maand bekend
dat er 26 cityhubs worden ge
bouwd. In die distributiecentra aan
de rand van de steden arriveren de
vrachtwagens en vervolgens gaan
elektrische bestelbusjes of cargobi-
kes - elektrische transportfietsen -
met de pakjes de stad in. Alleen al
dit jaar schaft DHL 500 elektrische
bestelbusjes aan. Ploos van Amstel:
,,Er is een gevecht gaande voor
grond rondom de grote steden om
een hub te bouwen.'' De actieradius
van die busjes, zo'n 300 kilometer,
is meer dan voldoende in Neder
land. ,,90 procent kan daarmee uit
de voeten. De overige 10 procent
kan prima in de steden laden.''
Goedkoper
Grote ondernemers beginnen nu
met de elektrificatie om klaar te zijn
voor 2025. Duurzaamheid is een
motief, maar geld ook. De jongste
generatie elektrische bestelbusjes is
nauwelijks duurder of ze zijn door
subsidies zelfs goedkoper dan de
dieselvarianten. Er is 5000 euro
aanschafsubsidie beschikbaar en er
is vrij stelling van aanschafbelasting
bpm. De elektrische Toyota Proace
bestelbus is daardoor bij de aan
schaf niet meer duurder dan de die
selvariant, terwijl rijden op elektri
citeit veel goedkoper is dan rijden
TERUGKEER NAAR KANTOOR
FNV-RAPPORT 'VAST IN DE DRAAIDEUR'
ONDANKS AFWACHTENDE HOUDING
O
dinsdag 29 juni 2021
Het chipbedrijf
was de grootste
stijger in de
AEX.
De betalingsver
werker spon
garen bij een ver
koopadvies van
Kepler Chevreux.
De verzekeraar
wi zijn porte
feuille levensver
zekeringen uit
breiden.
Het winkelvast-
goedconcern
kampte met een
negatief advies
van Société Ge
neral.
a>
E
o
'Doelstelling van
emissievrije zones
in 2025 kansloos'
Ton Voermans
Den Haag
-Walther Ploos van Amstel,
lector City Logistiek
ITSONLY
natural.