■Ef 16 ECONOMIE Grote steden lopen ver achter op afspraken 1^ Minimaal dertig grote steden moeten vanaf 2025 emissieloze zones voor vracht- en bestelauto's hebben, zo is afgesproken in het Klimaatakkoord. Maar het loopt nog niet storm, de teller stokt bij negentien. Kort Multinationals voorzichtig Internationale bedrijven in Nederland met veel buitenlandse medewerkers zijn voor zichtiger met het openstellen van hun kan toor dan ondernemingen die meer Neder lands georiënteerd zijn. Dat komt volgens vakbond De Unie door wisselende interna tionale richtlijnen rondom het coronavirus en de verschillende manieren waarop over de hele wereld wordt omgegaan met de pan- demie. Klachten over de terugkeer naar kan toor kregen zowel expatorganisatie Access als De Unie nog niet binnen. Het thuiswerk advies vanuit de overheid is zaterdag 26 juni grotendeels komen te vervallen. Rechten uitzendkrachten Bedrijven als PostNL, KLM en Philips ma ken volop gebruik van uitzendkrachten waarbij er voor die mensen geen zicht is op vast werk en inkomen. Ook in distributie centra van verschillende bedrijven en bij overheidsinstanties is dat het geval. Dat stelt FNV vast in zijn rapport Vast in de draai deur dat gisteren aan leden van de Tweede Kamer is aangeboden. Volgens FNV zou on der meer een flextoeslag ingevoerd moeten worden. Verder zouden uitzendkrachten vanaf dag één dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten krijgen als hun collega's. Nu nog verdienen uitzendkrachten volgens FNV tot 40 procent minder dan hun collega's in vaste dienst. jggSBSffiaci Reisbranche positief Hoewel Nederlanders nog terughoudend zijn met het boeken van vakanties, rekent de reisbranche er op dat dit de komende weken verandert. Volgens voorzitter Frank Oost- dam van branchevereniging ANVR is 'het begin van het herstel' zichtbaar en hij hoopt dat er weer volop geboekt wordt als vanaf volgende maand het digitale reiscertificaat gaat werken. Dan kan het volgens hem 'dit jaar toch een mooie zomer worden'. De af gelopen zes maanden boekte slechts een op de zes Nederlanders een reis over de grens. ASMI Adyen NN Unibail Rodamco Dat dieselende oude bestelbusje in de straat moet weg. Grote gemeen ten willen ze per 2025 verbieden en alleen nog elektrische varianten toestaan. Als dat lukt, wordt er vol gens berekeningen van het minis terie van Infrastructuur en Water staat 1 megaton CO2 per jaar be spaard, dat is volgens de overheid vergelijkbaar met de totale jaar lijkse uitstoot door aardgasgebruik van alle huishoudens in Den Haag en Rotterdam samen. De verwachting was dat deze zo mer al dertig steden een emissie vrije zone aangekondigd zouden hebben, maar volgens Transport Logistiek Nederland (TLN) zijn er nog maar negentien steden die dat gedaan hebben. Walther Ploos van Amstel, lector City Logistiek aan de Hogeschool Amsterdam zegt dat minimaal der tig zones, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord, niet gaat lukken. ,,Sterker: ik betwijfel of er één stad is die het op tijd gaat lukken. Er wordt nog gewacht op de landelijke criteria. Bovendien hebben we vol gend jaar nog gemeenteraadsver kiezingen.'' Verkiezingen betekent uitstel van gevoelige onderwerpen. Reken maar op 2026 of later, denkt Ploos van Amstel, want gemeenten moeten ondernemers vier jaar tijd geven om zich voor te bereiden. Ploos van Amstel is niet onder de indruk van de inzet van de ge meenten. Sommige pakken het groot aan, zoals Amsterdam, dat heel het gebied binnen de ringweg 'zero emissie' wil maken. ,,Som- mige andere gemeenten bestempe len hun voetgangersgebied in het centrum tot zero-emissiezone, dan gaat het om een paar straten. Dat is echt voor de bühne, het klimaat wordt er niet beter van. Bovendien zullen er heel veel uitzonderingen komen, foodtrucks, invalidenbus- Sommige zones zijn zo klein, echt voor de bühne. Dat gaat het klimaat niet helpen jes, hondenuitlaatservices, noem maar op. En ook de eigen gemeen telijke vuilniswagens zullen wel een uitzonderingspositie krijgen. De zero-emissiezones gaan het kli maat niet helpen. De plannen zijn wél goed om het denken over duur zaamheid in gang te zetten. Als on dernemer ben je dom als je wacht tot het verplicht wordt.'' Veel grote bedrijven stappen nu al over op elektrische busjes om te gen 2025 klaar te zijn voor de nieuwe eisen en om ervaring op te doen met het gebruik van de elek trische auto's en het aanleggen van genoeg laadpalen. Pakjesbezorger DHL maakte deze maand bekend dat er 26 cityhubs worden ge bouwd. In die distributiecentra aan de rand van de steden arriveren de vrachtwagens en vervolgens gaan elektrische bestelbusjes of cargobi- kes - elektrische transportfietsen - met de pakjes de stad in. Alleen al dit jaar schaft DHL 500 elektrische bestelbusjes aan. Ploos van Amstel: ,,Er is een gevecht gaande voor grond rondom de grote steden om een hub te bouwen.'' De actieradius van die busjes, zo'n 300 kilometer, is meer dan voldoende in Neder land. ,,90 procent kan daarmee uit de voeten. De overige 10 procent kan prima in de steden laden.'' Goedkoper Grote ondernemers beginnen nu met de elektrificatie om klaar te zijn voor 2025. Duurzaamheid is een motief, maar geld ook. De jongste generatie elektrische bestelbusjes is nauwelijks duurder of ze zijn door subsidies zelfs goedkoper dan de dieselvarianten. Er is 5000 euro aanschafsubsidie beschikbaar en er is vrij stelling van aanschafbelasting bpm. De elektrische Toyota Proace bestelbus is daardoor bij de aan schaf niet meer duurder dan de die selvariant, terwijl rijden op elektri citeit veel goedkoper is dan rijden TERUGKEER NAAR KANTOOR FNV-RAPPORT 'VAST IN DE DRAAIDEUR' ONDANKS AFWACHTENDE HOUDING O dinsdag 29 juni 2021 Het chipbedrijf was de grootste stijger in de AEX. De betalingsver werker spon garen bij een ver koopadvies van Kepler Chevreux. De verzekeraar wi zijn porte feuille levensver zekeringen uit breiden. Het winkelvast- goedconcern kampte met een negatief advies van Société Ge neral. a> E o 'Doelstelling van emissievrije zones in 2025 kansloos' Ton Voermans Den Haag -Walther Ploos van Amstel, lector City Logistiek ITSONLY natural.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16