Wat blijft er over van de Italiaanse
automerken in autoreus Stellantis?
Vijftig winkels D-reizen
heropenen op 1 juli
War!
18 ECONOMIE
Primera
Spaar voor een gratis
puzzelboekje of tijdschrift*
met je Primera spaarpas
Koop je 7 puzzelboekjes en/of
tijdschriften? Dan is de 8e gratis!
De fusie van het Italiaans-Ameri
kaanse Fiat-Chrysler-Automobiles
(FCA) met het Franse PSA is de
laatste in de trend van bigger is bet
ter in de autoindustrie. Met 8,7 mil
joen verkochte auto's en een omzet
van 167 miljard in 2019, hoeft fusie-
bedrijf Stellantis alleen Volks
wagen, Toyota en Renault-Nissan
voor zich te dulden.
Officieel mag sprake zijn van een
fusie van gelijken, in de praktijk
lijkt het Franse PSA de overhand te
hebben. Heel vreemd is dat niet:
PSA bezit meer ervaring met elek
trische auto's en met moderne au
toplatforms. De Italianen lieten het
daar afgelopen jaren juist liggen. De
in 2018 overleden FCA-topman Ser
gio Marchionne was sceptisch over
elektrische mobiliteit. Het gevolg
was dat de Italianen geen hybride
of elektrische auto's ontwikkelden.
Die vertraging leidde ertoe dat de
Italiaanse-Amerikaanse automaker
op zoek moest naar een sterke part
ner. Hoe anders was dat in 2014
toen Fiat het Amerikaanse Chrysler
overnam. „Toen hoefde Marchi-
onne zijn portemonnee niet te
trekken'', vertelt Roberto Lo Vec-
chio, adjunct-hoofdredacteur van
Italië's belangrijkste automagazine
Quattroroute. „Fiat had de techni
sche kennis die Chrysler nodig had.
Alle nieuwe Chryslermodellen zijn
gebouwd met Italiaanse techniek.''
Pijn
Nu is het andersom en dat doet pijn
in Italië. Stellantis, waarvan het
hoofdkantoor om fiscale redenen in
Amsterdam zit, wil fors investeren
in elektrische wagens. Het zijn de
Fransen die de technische kennis
daarvoor meebrengen. De nieuwe
Alfa Romeo- en Lanciamodellen
komen verder op een Franse bodem
te staan, met uitzondering van de
Alfa Romeo Tonale.
Enige streepje dat Fiat-Chrysler
voor heeft, is dat het meer auto's
W Fransen dominant
in fusiebedrijf door
grotere ervaring met
elektrische auto's
produceert dan PSA en een grotere
omzet boekt. Het is echter onvol
doende om de overhand te hebben
binnen Stellantis. De belangrijke
beslissingen worden in Parijs geno
men en de grootste benoemingen
zijn eveneens Frans. De familie
Agnelli, oprichters van Fiat, bezit
weliswaar met 14,4 procent het
grootste aandelenpakket in Stellan
tis, maar kon dat niet voorkomen.
De gang van zaken roept in Italië
de vraag op: wat blijft er van ons
erfgoed over? De vrees betreft met
name de toekomst van de merken
Alfa Romeo, Lancia en Maserati.
Alle drie bezitten een rijke historie
van adembenemende auto's, fabel
achtige techniek en talloze over
winningen in de autosport.
Binnen Fiat-Chrysler leidden de
drie afgelopen jaren echter een
kwijnend bestaan, met name de
eerste twee hebben het zwaar. Alfa
Romeo heeft al jaren geen nieuw
model gepresenteerd - de SUV Stel-
vio dateert uit 2016 en de Giulia is
nog een jaar ouder - en van Lancia
bestaat nog maar één model, de Yp
silon. Fiatbaas Sergio Marchionne
vond Lancia niet interessant
genoeg en wilde het merk een
zachte dood laten sterven.
Paradoxaal genoeg lijkt de fusie
met PSA het merk juist te redden
van de ondergang, zegt autojourna
list Lo Vecchio. „Stellantis heeft
Lancia samen met Alfa Romeo en
DS in het premiumcluster
geplaatst. Als je die merken als pre-
miummerk ziet, dan wil dat zeggen
dat je erin gelooft. Bovendien heeft
Stellantis haar hoofdontwerper,
Jean-Pierre Ploué, op Lancia gezet.''
Autoreus
De toekomst moet uitwijzen welke
kant het opgaat met het Italiaanse
dna van Stellantis. De Italiaanse
overheid heeft inmiddels laten
weten een belang in Stellantis niet
uit te sluiten. Op die manier zou
gegarandeerd moeten worden dat
de autoreus in Italië actief blijft.
Ook vormt zo'n deelname een
tegenwicht tegen Frankrijk, dat
bijna 6 procent van de Stellantis-
aandelen bezit.
John Elkann, kleinzoon van de
beroemdste Agnelli-telg Gianni en
voorzitter van de raad van bestuur
van Stellantis, weet zeker dat zijn
opa de fusie zou hebben toege
juicht. Autojournalist Lo Vecchio
valt hem bij. „Gianni Agnelli heeft
in het verleden ook gezocht naar
allianties. Het belangrijkste is dat
deze fusie met PSA de Italiaanse
merken een toekomst garandeert.''
Je hebt genoeg tijd om te sparen, want deze spaaractie
is een blijvertje. Nog geen spaarpas? Vraag je gratis
spaarpas aan in de winkel of download direct de app:
D-reizen had vlak voor het bank
roet nog 285 reisbureaus. Volgens
Van Deursen is het de bedoeling
dat er uiteindelijk 150 winkels
worden heropend.
,,Dat gaat stapsgewijs.
Na de eerste week van
juli hopen we op hon
derd winkels te zitten
en zo komen er elke
dag meer bij. We be
ginnen komende
maandag met een
testwinkel, want we
moeten heel wat her
stellen, opnieuw in
stalleren en vervan
gen. Denk bijvoor
beeld aan telefoonlij
nen en ict.'' In welke plaats de
testwinkel wordt geopend, kan
Van Deursen nog niet zeggen.
,,We hebben drie kandidaten, de
knoop is nog niet doorgehakt.''
Het vinden van voldoende per
soneel is volgens de nieuwe eige
naar niet zo'n probleem. ,,Geluk-
kig zijn het bijna alleen maar
medewerkers van het oude D-rei-
zen die we een nieuw contract
kunnen aanbieden. We zetten in
op de terugkeer van 450 van de
1100 medewerkers.''
Bij zo'n 135 reisbureaus die
sinds april zijn gesloten, prijkt
straks dus niet langer D-reizen op
de gevel. Van Deursen: ,,Nee, som
mige locaties zijn inmiddels ver
huurd aan een andere partij of het
is voor ons lastig om een nieuw
contract met de pandeigenaar te
sluiten.''
Het is de bedoeling dat alle win
kels een opfrisbeurt krijgen, de
kans is groot dat het logo ook ver
andert. ,,Ik vind het huidige logo
wat kil overkomen.
Het lijkt een beetje op
het ING-logo, nogal
zakelijk. Maar goed,
gezien de tijd van het
jaar ligt de prioriteit
nu eerst bij herope
ning van winkels en
site. De inrichting
komt daarna.''
De curatoren die het
faillissement afwikke
len, spanden vorige
maand nog een kort
geding aan tegen de
oud-directie van D-reizen. Inzet
was het gebruik van de naam
D-reizen, waarop de voormalige
directie het pandrecht had geves
tigd. De rechter oordeelde in het
voordeel van de curatoren. Ook is
er nog een onderzoek gaande naar
een onbekend bedrag aan terug
betalingen dat spoorloos is.
zaterdag 26 juni 2021
In 2018 werd de nieuwe Fiat 500 Collezione gepresenteerd,
FOTO GETTY IMAGES
Door de fusie van Fiat-Chrysler
met het Franse PSA (Peugeot en
Citroën) ontstond begin dit jaar
een van de grootste autobou
wers ter wereld: Stellantis. Itali
anen zijn bang dat roemrijke Ita
liaanse merken als Alfa Romeo
en Lancia het onderspit delven.
Angelo van Schaik
Rome
Kijk voor de Primera winkel bij jou in de buurt op primera.nl/winkels
"T.w.v. maximaal 3,50. Voorwaarden: primera.nl/spaarpas
Download in de ONTDEK HET OP
App Store I r* Google Play
D-reizen gaat weer open, eerst
met zo'n vijftig winkels vanaf
1 juli. Ook de website van de
reisorganisatie is vanaf don
derdag weer in de lucht. Dat
meldt Marc van Deursen, direc
teur van Prijsvrij, de organisa
tie die D-reizen overnam na het
faillissement van afgelopen
april.
Sanne Schelfaut
Den Bosch
D-Reizen keert
na het faillissement
terug met
150 winkels.
Primera
Pu ziel boekjes en/of tijctschrifte