Wat blijft er over van de Italiaanse automerken in autoreus Stellantis? Vijftig winkels D-reizen heropenen op 1 juli War! 18 ECONOMIE Primera Spaar voor een gratis puzzelboekje of tijdschrift* met je Primera spaarpas Koop je 7 puzzelboekjes en/of tijdschriften? Dan is de 8e gratis! De fusie van het Italiaans-Ameri kaanse Fiat-Chrysler-Automobiles (FCA) met het Franse PSA is de laatste in de trend van bigger is bet ter in de autoindustrie. Met 8,7 mil joen verkochte auto's en een omzet van 167 miljard in 2019, hoeft fusie- bedrijf Stellantis alleen Volks wagen, Toyota en Renault-Nissan voor zich te dulden. Officieel mag sprake zijn van een fusie van gelijken, in de praktijk lijkt het Franse PSA de overhand te hebben. Heel vreemd is dat niet: PSA bezit meer ervaring met elek trische auto's en met moderne au toplatforms. De Italianen lieten het daar afgelopen jaren juist liggen. De in 2018 overleden FCA-topman Ser gio Marchionne was sceptisch over elektrische mobiliteit. Het gevolg was dat de Italianen geen hybride of elektrische auto's ontwikkelden. Die vertraging leidde ertoe dat de Italiaanse-Amerikaanse automaker op zoek moest naar een sterke part ner. Hoe anders was dat in 2014 toen Fiat het Amerikaanse Chrysler overnam. „Toen hoefde Marchi- onne zijn portemonnee niet te trekken'', vertelt Roberto Lo Vec- chio, adjunct-hoofdredacteur van Italië's belangrijkste automagazine Quattroroute. „Fiat had de techni sche kennis die Chrysler nodig had. Alle nieuwe Chryslermodellen zijn gebouwd met Italiaanse techniek.'' Pijn Nu is het andersom en dat doet pijn in Italië. Stellantis, waarvan het hoofdkantoor om fiscale redenen in Amsterdam zit, wil fors investeren in elektrische wagens. Het zijn de Fransen die de technische kennis daarvoor meebrengen. De nieuwe Alfa Romeo- en Lanciamodellen komen verder op een Franse bodem te staan, met uitzondering van de Alfa Romeo Tonale. Enige streepje dat Fiat-Chrysler voor heeft, is dat het meer auto's W Fransen dominant in fusiebedrijf door grotere ervaring met elektrische auto's produceert dan PSA en een grotere omzet boekt. Het is echter onvol doende om de overhand te hebben binnen Stellantis. De belangrijke beslissingen worden in Parijs geno men en de grootste benoemingen zijn eveneens Frans. De familie Agnelli, oprichters van Fiat, bezit weliswaar met 14,4 procent het grootste aandelenpakket in Stellan tis, maar kon dat niet voorkomen. De gang van zaken roept in Italië de vraag op: wat blijft er van ons erfgoed over? De vrees betreft met name de toekomst van de merken Alfa Romeo, Lancia en Maserati. Alle drie bezitten een rijke historie van adembenemende auto's, fabel achtige techniek en talloze over winningen in de autosport. Binnen Fiat-Chrysler leidden de drie afgelopen jaren echter een kwijnend bestaan, met name de eerste twee hebben het zwaar. Alfa Romeo heeft al jaren geen nieuw model gepresenteerd - de SUV Stel- vio dateert uit 2016 en de Giulia is nog een jaar ouder - en van Lancia bestaat nog maar één model, de Yp silon. Fiatbaas Sergio Marchionne vond Lancia niet interessant genoeg en wilde het merk een zachte dood laten sterven. Paradoxaal genoeg lijkt de fusie met PSA het merk juist te redden van de ondergang, zegt autojourna list Lo Vecchio. „Stellantis heeft Lancia samen met Alfa Romeo en DS in het premiumcluster geplaatst. Als je die merken als pre- miummerk ziet, dan wil dat zeggen dat je erin gelooft. Bovendien heeft Stellantis haar hoofdontwerper, Jean-Pierre Ploué, op Lancia gezet.'' Autoreus De toekomst moet uitwijzen welke kant het opgaat met het Italiaanse dna van Stellantis. De Italiaanse overheid heeft inmiddels laten weten een belang in Stellantis niet uit te sluiten. Op die manier zou gegarandeerd moeten worden dat de autoreus in Italië actief blijft. Ook vormt zo'n deelname een tegenwicht tegen Frankrijk, dat bijna 6 procent van de Stellantis- aandelen bezit. John Elkann, kleinzoon van de beroemdste Agnelli-telg Gianni en voorzitter van de raad van bestuur van Stellantis, weet zeker dat zijn opa de fusie zou hebben toege juicht. Autojournalist Lo Vecchio valt hem bij. „Gianni Agnelli heeft in het verleden ook gezocht naar allianties. Het belangrijkste is dat deze fusie met PSA de Italiaanse merken een toekomst garandeert.'' Je hebt genoeg tijd om te sparen, want deze spaaractie is een blijvertje. Nog geen spaarpas? Vraag je gratis spaarpas aan in de winkel of download direct de app: D-reizen had vlak voor het bank roet nog 285 reisbureaus. Volgens Van Deursen is het de bedoeling dat er uiteindelijk 150 winkels worden heropend. ,,Dat gaat stapsgewijs. Na de eerste week van juli hopen we op hon derd winkels te zitten en zo komen er elke dag meer bij. We be ginnen komende maandag met een testwinkel, want we moeten heel wat her stellen, opnieuw in stalleren en vervan gen. Denk bijvoor beeld aan telefoonlij nen en ict.'' In welke plaats de testwinkel wordt geopend, kan Van Deursen nog niet zeggen. ,,We hebben drie kandidaten, de knoop is nog niet doorgehakt.'' Het vinden van voldoende per soneel is volgens de nieuwe eige naar niet zo'n probleem. ,,Geluk- kig zijn het bijna alleen maar medewerkers van het oude D-rei- zen die we een nieuw contract kunnen aanbieden. We zetten in op de terugkeer van 450 van de 1100 medewerkers.'' Bij zo'n 135 reisbureaus die sinds april zijn gesloten, prijkt straks dus niet langer D-reizen op de gevel. Van Deursen: ,,Nee, som mige locaties zijn inmiddels ver huurd aan een andere partij of het is voor ons lastig om een nieuw contract met de pandeigenaar te sluiten.'' Het is de bedoeling dat alle win kels een opfrisbeurt krijgen, de kans is groot dat het logo ook ver andert. ,,Ik vind het huidige logo wat kil overkomen. Het lijkt een beetje op het ING-logo, nogal zakelijk. Maar goed, gezien de tijd van het jaar ligt de prioriteit nu eerst bij herope ning van winkels en site. De inrichting komt daarna.'' De curatoren die het faillissement afwikke len, spanden vorige maand nog een kort geding aan tegen de oud-directie van D-reizen. Inzet was het gebruik van de naam D-reizen, waarop de voormalige directie het pandrecht had geves tigd. De rechter oordeelde in het voordeel van de curatoren. Ook is er nog een onderzoek gaande naar een onbekend bedrag aan terug betalingen dat spoorloos is. zaterdag 26 juni 2021 In 2018 werd de nieuwe Fiat 500 Collezione gepresenteerd, FOTO GETTY IMAGES Door de fusie van Fiat-Chrysler met het Franse PSA (Peugeot en Citroën) ontstond begin dit jaar een van de grootste autobou wers ter wereld: Stellantis. Itali anen zijn bang dat roemrijke Ita liaanse merken als Alfa Romeo en Lancia het onderspit delven. Angelo van Schaik Rome Kijk voor de Primera winkel bij jou in de buurt op primera.nl/winkels "T.w.v. maximaal 3,50. Voorwaarden: primera.nl/spaarpas Download in de ONTDEK HET OP App Store I r* Google Play D-reizen gaat weer open, eerst met zo'n vijftig winkels vanaf 1 juli. Ook de website van de reisorganisatie is vanaf don derdag weer in de lucht. Dat meldt Marc van Deursen, direc teur van Prijsvrij, de organisa tie die D-reizen overnam na het faillissement van afgelopen april. Sanne Schelfaut Den Bosch D-Reizen keert na het faillissement terug met 150 winkels. Primera Pu ziel boekjes en/of tijctschrifte

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18