II boldermannl Boek nu met ons Garantiepakket!* t bolderman nl NIEUWS 13 Piloot vertelt over noodlanding naast de A50 met 18 passagiers aan boord Ze waren gisteren iets meer dan een halve minuut van de grond, toen de motor van het vliegtuig uitviel. Piloot Hans Swellengrebel maakte een knappe noodlanding pal naast de A50. 499,- Urenlang deed hij zijn verhaal bij de Luchtvaartpolitie, die alles wilde weten over de noodlanding in het weiland naast de A50 nabij Apel doorn. Swellengrebel voelt zich niet de held van de dag, nadat hij de achttien parachutisten veilig op de grond kreeg. ,,Ik heb heel veel geluk gehad." Hij moest even bijkomen. Praten met de mensen die erbij wa ren, werkte rustgevend, maar ook bij hem zat de schrik er flink in. Al handelde de man met meer dan 6500 vlieguren op zijn naam vooral op ervaring, zegt hij. Swellengrebel was na al duizen den vlieguren in Nederland te heb ben gemaakt, jarenlang vliegin- structeur in Amerika en vloog voor de katholieke missie in Nieuw- Guinea en Centraal Afrika, vaak on der veel zwaardere omstandighe den dan in Nederland. ,,Ik heb ooit eerder een vliegtuig beschadigd moeten achterlaten, dat was in Nieuw-Guinea. Maar hier nog nooit.'' Hij vertelt zijn verhaal vanaf het terras van het Para Centrum op vliegveld Teuge, daar waar de schrik er goed in zit nadat piloot Hans al na 30 seconden na vertrek in de problemen kwam. „We zaten mis schien pas op 100 meter hoogte toen de motor uitviel. Wat er pre cies aan de hand was durf ik echt niet te zeggen, maar dat het mis was werd me snel duidelijk'', zegt Swel- lengrebel. Naar beneden Hij oogt rustig en is er naar eigen zeggen 'redelijk' nuchter onder. ,,Ik moest maar één ding doen en dat was het vliegtuig landen. En dat heb ik zo goed als mogelijk gedaan.'' Swellengrebel deed dat in het meest nabij gelegen weiland. ,,Dat is lastig natuurlijk, maar je komt in elk geval geen gekke dingen tegen. Als je een auto-ongeluk meemaakt, kun je tegen allerlei zaken aanbot sen. Dat is met een vliegtuig in een weiland niet het geval.'' ,,Ik moest meteen schakelen, heb ook geen contact met de andere mensen in mijn vliegtuig gehad. Ik hoorde wel dat er consternatie was, maar dat blok ik dan, omdat ik al leen met dat vliegtuig bezig moet zijn. Het was snel duidelijk dat we alleen nog maar naar beneden kon den gaan in plaats van omhoog. En toen heb ik het vliegtuig kunnen landen.'' Dat gebeurde niet eens met een harde klap, maar met een flink buikschuiver. De meeste schade aan het vliegtuig ontstond omdat er een greppel is die het wei land scheidt van de snelweg. Als je het vliegtuig ziet liggen in het wei land, is het een klein wonder dat er geen grote verwondingen zijn bij de inzittenden. ,,Ik had maar één doel en dat was het vliegtuig op de grond krijgen. En als dat dan is gelukt, zucht j e wel even flink. We hebben heel veel ge luk gehad'', realiseert Swellengrebel zich. De piloot bleef nog even een tijdje in zijn stoel zitten. ,,Ik wilde Ik moest meteen schakelen, heb ook geen contact met de anderen gehad wachten tot iedereen uit het vlieg tuig was en toen hoorde ik 'kom je ook nog?' Pas toen heb ik zelf het vliegtuig verlaten. Nee, dat is geen ongeschreven regel, maar ik kon er niet eerder uit.'' Altijd rustig Bestuursleden van SkyDive Teuge op het Para Centrum zijn blij met piloot Hans. Simon Woerlee: ,,Ik heb vertrouwen in al mijn piloten, maar ik ben wel erg blij dat in dit geval Hans in de cockpit zat. Die blijft altijd heel rustig, onder welke omstandigheden dan ook. Het is echt heel bijzonder hoe hij die kist heeft neergezet.'' Eigenlijk wilde Swellengrebel gistermiddag direct weer de lucht in. ,,Dit was een once-in-a-liftetime- gebeurtenis. Ik zou niet weten waarom ik niet direct weer zou gaan vliegen.'' De luchtvaartpolitie en de On derzoeksraad voor Veiligheid doen onderzoek naar het incident. fffCfff.fff Geld-terug-garantie V Repatriëringsgarantie V Zekerheid via SGR 8 dagen NaudersinTirolen Bernina Express 8 dagen Kirchberg in Tirol 8 dagen Wenen en het Wienerwald 8 dagen Zwitserse Alpen, Glacier- en Mont-Blanc Express 8 dagen Salzburgerland, Kaprun all-inclusive 10 dagen Drautalin Karinthië Bij Bolderman j aanbetalen niet verplicht! «Sjr zaterdag 26 juni 2021 'Ik had één doel: die kist veilig aan de grond krijgen' Walter van Zoeren Apeldoorn Het vliegtuig na de crash in het weiland. Niemand raakte zwaar gewond. foto luciano de graaf - Hans Swellengrebel, piloot pI'V-Ih jSÉSÉCTwRpf 1 -l'* sas mis v.a. sLechts Vertrekdata: 17,24,31 juli 7,14, 21,28 aug/4,11,18 sept/2 oktetc. Vertrekdata: 17,24,31 juli 7,14, 21,28 aug 74.11,18 sept/9 okt etc. Vertrekdata: 17,24 juli/7,14,21, 28 aug/4,25 sept/2,9,16 okt etc. Vertrekdata: 26 juli 9,23 aug 16,20 sept etc. Vertrekdata: 17,24,31 juli 77,21, 28 aug 74,11,25 sept/2 okt etc. Vertrekdata: 17,31 juli 14,28 aug/11,25 sept etc. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. Bekijk de voorwaarden op onze website. Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excL Calamiteitenfonds, reserveringskosten SGR-bijdage

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 13