II
boldermannl Boek nu met ons Garantiepakket!*
t
bolderman nl
NIEUWS 13
Piloot vertelt over noodlanding naast de A50 met 18 passagiers aan boord
Ze waren gisteren
iets meer dan een
halve minuut van
de grond, toen de
motor van het
vliegtuig uitviel.
Piloot Hans
Swellengrebel
maakte een knappe
noodlanding pal
naast de A50.
499,-
Urenlang deed hij zijn verhaal bij
de Luchtvaartpolitie, die alles wilde
weten over de noodlanding in het
weiland naast de A50 nabij Apel
doorn. Swellengrebel voelt zich
niet de held van de dag, nadat hij de
achttien parachutisten veilig op de
grond kreeg. ,,Ik heb heel veel geluk
gehad." Hij moest even bijkomen.
Praten met de mensen die erbij wa
ren, werkte rustgevend, maar ook
bij hem zat de schrik er flink in. Al
handelde de man met meer dan
6500 vlieguren op zijn naam vooral
op ervaring, zegt hij.
Swellengrebel was na al duizen
den vlieguren in Nederland te heb
ben gemaakt, jarenlang vliegin-
structeur in Amerika en vloog voor
de katholieke missie in Nieuw-
Guinea en Centraal Afrika, vaak on
der veel zwaardere omstandighe
den dan in Nederland. ,,Ik heb ooit
eerder een vliegtuig beschadigd
moeten achterlaten, dat was in
Nieuw-Guinea. Maar hier nog
nooit.''
Hij vertelt zijn verhaal vanaf het
terras van het Para Centrum op
vliegveld Teuge, daar waar de schrik
er goed in zit nadat piloot Hans al
na 30 seconden na vertrek in de
problemen kwam. „We zaten mis
schien pas op 100 meter hoogte
toen de motor uitviel. Wat er pre
cies aan de hand was durf ik echt
niet te zeggen, maar dat het mis was
werd me snel duidelijk'', zegt Swel-
lengrebel.
Naar beneden
Hij oogt rustig en is er naar eigen
zeggen 'redelijk' nuchter onder. ,,Ik
moest maar één ding doen en dat
was het vliegtuig landen. En dat
heb ik zo goed als mogelijk gedaan.''
Swellengrebel deed dat in het
meest nabij gelegen weiland. ,,Dat
is lastig natuurlijk, maar je komt in
elk geval geen gekke dingen tegen.
Als je een auto-ongeluk meemaakt,
kun je tegen allerlei zaken aanbot
sen. Dat is met een vliegtuig in een
weiland niet het geval.''
,,Ik moest meteen schakelen, heb
ook geen contact met de andere
mensen in mijn vliegtuig gehad. Ik
hoorde wel dat er consternatie was,
maar dat blok ik dan, omdat ik al
leen met dat vliegtuig bezig moet
zijn. Het was snel duidelijk dat we
alleen nog maar naar beneden kon
den gaan in plaats van omhoog. En
toen heb ik het vliegtuig kunnen
landen.'' Dat gebeurde niet eens
met een harde klap, maar met een
flink buikschuiver. De meeste
schade aan het vliegtuig ontstond
omdat er een greppel is die het wei
land scheidt van de snelweg. Als je
het vliegtuig ziet liggen in het wei
land, is het een klein wonder dat er
geen grote verwondingen zijn bij
de inzittenden.
,,Ik had maar één doel en dat was
het vliegtuig op de grond krijgen.
En als dat dan is gelukt, zucht j e wel
even flink. We hebben heel veel ge
luk gehad'', realiseert Swellengrebel
zich. De piloot bleef nog even een
tijdje in zijn stoel zitten. ,,Ik wilde
Ik moest meteen
schakelen, heb ook
geen contact met de
anderen gehad
wachten tot iedereen uit het vlieg
tuig was en toen hoorde ik 'kom je
ook nog?' Pas toen heb ik zelf het
vliegtuig verlaten. Nee, dat is geen
ongeschreven regel, maar ik kon er
niet eerder uit.''
Altijd rustig
Bestuursleden van SkyDive Teuge
op het Para Centrum zijn blij met
piloot Hans. Simon Woerlee: ,,Ik
heb vertrouwen in al mijn piloten,
maar ik ben wel erg blij dat in dit
geval Hans in de cockpit zat. Die
blijft altijd heel rustig, onder welke
omstandigheden dan ook. Het is
echt heel bijzonder hoe hij die kist
heeft neergezet.''
Eigenlijk wilde Swellengrebel
gistermiddag direct weer de lucht
in. ,,Dit was een once-in-a-liftetime-
gebeurtenis. Ik zou niet weten
waarom ik niet direct weer zou
gaan vliegen.''
De luchtvaartpolitie en de On
derzoeksraad voor Veiligheid doen
onderzoek naar het incident.
fffCfff.fff Geld-terug-garantie V Repatriëringsgarantie V Zekerheid via SGR
8 dagen
NaudersinTirolen
Bernina Express
8 dagen
Kirchberg in Tirol
8 dagen
Wenen en het
Wienerwald
8 dagen Zwitserse
Alpen, Glacier- en
Mont-Blanc Express
8 dagen
Salzburgerland,
Kaprun all-inclusive
10 dagen
Drautalin Karinthië
Bij Bolderman j
aanbetalen niet verplicht! «Sjr
zaterdag 26 juni 2021
'Ik had één doel: die kist
veilig aan de grond krijgen'
Walter van Zoeren
Apeldoorn
Het vliegtuig na de crash in
het weiland. Niemand raakte
zwaar gewond. foto luciano de graaf
- Hans Swellengrebel, piloot
pI'V-Ih
jSÉSÉCTwRpf
1 -l'*
sas
mis
v.a. sLechts
Vertrekdata: 17,24,31 juli 7,14,
21,28 aug/4,11,18 sept/2 oktetc.
Vertrekdata: 17,24,31 juli 7,14,
21,28 aug 74.11,18 sept/9 okt etc.
Vertrekdata: 17,24 juli/7,14,21,
28 aug/4,25 sept/2,9,16 okt etc.
Vertrekdata: 26 juli
9,23 aug 16,20 sept etc.
Vertrekdata: 17,24,31 juli 77,21,
28 aug 74,11,25 sept/2 okt etc.
Vertrekdata: 17,31 juli
14,28 aug/11,25 sept etc.
Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. Bekijk de voorwaarden op onze website.
Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excL Calamiteitenfonds, reserveringskosten SGR-bijdage