en ook niet meer zo nodig
Lastige bediening,
wel bij de tijd
6,8
Test
19
RZICHTVAN TV'S.
teit. Van Wijngaarden: ,,Dan kan het
bijvoorbeeld zijn dat iemand met een
privéauto naar zakelijke afspraken of
naar kantoor rijdt, maar daar een
reiskostenvergoeding voor terug
krijgt.''
Daarnaast is het fenomeen 'pool-
auto' in opkomst, waarbij collega's
een vloot auto's met elkaar delen
voor de zakelijke ritten. Onder meer
de Rabobank doet dat, voor mede
werkers die jaarlijks minder dan
20.000 zakelijke kilometers rijden.
,,Maar je ziet ook duidelijk de trend
dat werkgevers het gebruik van duur
zamere transportmiddelen stimule
ren'', zegt Van Wijngaarden. ,,Het
reizen in het openbaar vervoer is daar
een goed voorbeeld van, maar denk
ook zeker aan de e-bike. Die is meer
dan ooit een alternatief voor de auto
om je woon-werkverkeer mee te
doen. Hoeveel collega's ken je die
minder dan twintig kilometer van de
zaak wonen? Op een goede elektri
sche fiets trap je dat zó weg.
En vergis je niet: veel mensen wil
len wel een e-bike, maar die dingen
zijn flink aan de prijs. Dan is het aan
genaam als je werkgever betaalt.''
Het weerbarstige Nederlandse
weer kan dan wel een spelbreker zijn,
beaamt Van Wijngaarden: ,,Ik weet
van een mobiliteitsexperiment waar
de werkgever ook in regenkleding
voorzag, maar bij slecht weer laten
mensen de fiets toch eerder staan.
Dan zie je hoe verknocht we eigenlijk
zijn aan die auto. In die zin is het zin
nig dat de werkgever niet alleen helpt
om mobiel te blijven, maar bijvoor
beeld ook een goede kleedkamer fa-
ciliteert waar medewerkers zich kun
nen opfrissen voordat zij aan het
werk gaan.''
Reisbudget
Voorzitter Jan van Delft van de Ver
eniging Zakelijke Rijders (VZR)
voorspelde eerder al in deze krant dat
de traditionele leaseauto zijn langste
tijd heeft gehad. ,,We horen van onze
leden bij kleinere bedrijven dat de
leaseauto's eruit gaan en poolauto's
worden ingezet. Maar ook bij grotere
bedrijven wordt er met de onderne
mingsraden over gesproken.''
Van Delft en de VZR zijn voorstan
der van een persoonsgebonden bud
get voor zakelijke mobiliteit: ,,De mi
nister van Financiën moet snel iets
doen aan die standaard bijtelling voor
zakelijke auto's (de belasting die een
zakelijke rijder betaalt voor privége-
bruik van de auto, red.). Wij willen
een mobiliteitsbudget voor zakelijk
verkeer. Dat een werkgever bijvoor
beeld zegt: hier heb je 800 euro per
maand en daar moet je het mee doen.
Dat moet fiscaal worden geregeld.
Dan wordt een Nederlander slim. De
ene keer zal hij een auto huren, dan
weer met het ov reizen of besluiten
thuis te werken.''
Voor dat geld kun je natuurlijk ook
een private-leasecontract afsluiten.
Dan rijd je toch een nieuwe auto voor
een vast bedrag per maand, maar
zonder tussenkomst van een werkge
ver. Deze vorm van autorijden wordt
steeds populairder in Nederland: in
2020 groeide het aantal privé ge-
leasede personenauto's naar 214.300,
een stijging van 14 procent ten op
zichte van 2019.
Wel zitten er wat haken en ogen
aan deze leaseconstructie: zo zit je
vaak aan een langdurig contract van
meerdere jaren vast, mag je relatief
weinig kilometers rijden per jaar en
lopen de maandprijzen voor volwaar
dige gezinsauto's al snel op.
Maar hoe dan ook, de tijd van een
'ouderwets' leasecontract is voorbij,
denkt Van Delft. ,,Alleen al door de
looptijd van de contracten is dat niet
meer van deze tijd. Meestal is dat vier
jaar: veel mensen werken niet eens
meer langer dan vier jaar bij één
werkgever! En wanneer een werkne
mer weggaat, blijf je als werkgever
met die auto zitten. We moeten met
de tijd meegaan en dat geldt ook voor
autoleasemaatschappijen.''
Die zullen er niet door omvallen,
voorspelt Marien Kreuge, mobili
teitsexpert bij Emotus. ,,Ze richten
zich meer op andere producten, zoals
private lease. Daar is echt een prij
zenoorlog aan de gang, waar in de za
kelijke markt met grotere auto's
wordt gereden en de marges hoger
zijn. Maar er valt nog altijd goed geld
voor ze te verdienen.''
Niet alleen vanbuiten,
ook binnenin oogt de
3008 nog altijd als een
jonge blom. Voorin
valt het fraaie breed-
beeldscherm op en
ook het digitale in
strumentarium en de
design-automaathen
del maken er een mo
derne auto van.
Maar het infotain
ment werkt nog steeds
te omslachtig en traag.
De ontwerpers heb
ben fysieke knoppen
gecombineerd met het
touchscreen: dat werkt
niet zo logisch en
overzichtelijk als je
zou willen. En voor de
klimaatregeling ben je
nog altijd aangewezen
op het scherm-menu.
Verscholen achter
het stuur, dus nauwe
lijks zichtbaar, zit nog
zo'n dikke stengel voor
de cruisecontrol: on
handig. Ook irritant:
de digitale radio blijft
regelmatig 'hangen',
waardoor je soms twee
keer hetzelfde stukje
van een radiopro
gramma hoort. Daar
hebben meer Peugeots
last van. Blijkbaar is er
iets met de ontvangst
techniek voor DAB+.
De stoelen zitten
fijn, maar de lage zit
zal een tegenvaller zijn
voor de ware SUV-lief-
hebber. Ook van dat
eigenwijze, niet hele
maal rond lopende
stuur moet je houden.
Op de achterbank is
net genoeg plek voor
volwassenen en de
vlakke vloer zorgt voor
veel voetenruimte.
Jammer alleen dat de
tunnelconsole ver naar
achteren steekt, waar
door je in het midden
minder ruimte hebt.
De bagageruimte is
met 395 liter in deze
plug-inhybride aan
zienlijk kleiner dan bij
de benzineversies (520
liter).
De 1,6 liter viercilin-
der benzinemotor
vormt een sterke com
binatie met de elektro
motor en maakt er een
vlotte, soepel rijdende
auto van (testverbruik
1:16,4). De besturing is
lekker licht en scherp
en ook met zijn weg-
ligging scoort deze
Peugeot een vol
doende. Helaas blijkt
de 3008 wel iets stevi
ger geveerd dan je zou
wensen.
GO VRIJDAG 25 JUNI 2021
j i I'.
E Hoogtijdagen van de lease-auto: de Tesla's Model 3 zijn eind 2019 niet aan te slepen omdat zakelijke rijders
nog snel willen profiteren van de lage bijtelling van 4 procent die tot 1 januari 2020 geldt. foto marco okhuizen
Peugeot 3008 Hybrid (225 pk/165 kW),
vanaf €42.970
E Van het 'eigenwijze' stuur moet je houden.
FOTO'S BART HOOGVELD
De Peugeot 3008 is
alweer vijf jaar oud,
maar werd vorig jaar
nog technologisch
bijgepunt en geface-
lift.
Tot 50 km elek
trisch rijden. Ori
ginele, sierlijke vormge
ving. Prima aandrijflijn.
Kleinere bagage
ruimte. Bediening
kan beter. Haperende
DAB-ontvangst.
Zijn unieke vormge
ving houdt de 3008
jong en als plug-inhy-
bride heeft hij een
prima elektrisch rijbe-
reik. Die versie leidt
echter wel tot minder
bagageruimte. De be
diening kan hier en
daar beter.
- Niek Schenk
®Kijk op de site
bij /auto voor
extra testnotities