en ook niet meer zo nodig Lastige bediening, wel bij de tijd 6,8 Test 19 RZICHTVAN TV'S. teit. Van Wijngaarden: ,,Dan kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand met een privéauto naar zakelijke afspraken of naar kantoor rijdt, maar daar een reiskostenvergoeding voor terug krijgt.'' Daarnaast is het fenomeen 'pool- auto' in opkomst, waarbij collega's een vloot auto's met elkaar delen voor de zakelijke ritten. Onder meer de Rabobank doet dat, voor mede werkers die jaarlijks minder dan 20.000 zakelijke kilometers rijden. ,,Maar je ziet ook duidelijk de trend dat werkgevers het gebruik van duur zamere transportmiddelen stimule ren'', zegt Van Wijngaarden. ,,Het reizen in het openbaar vervoer is daar een goed voorbeeld van, maar denk ook zeker aan de e-bike. Die is meer dan ooit een alternatief voor de auto om je woon-werkverkeer mee te doen. Hoeveel collega's ken je die minder dan twintig kilometer van de zaak wonen? Op een goede elektri sche fiets trap je dat zó weg. En vergis je niet: veel mensen wil len wel een e-bike, maar die dingen zijn flink aan de prijs. Dan is het aan genaam als je werkgever betaalt.'' Het weerbarstige Nederlandse weer kan dan wel een spelbreker zijn, beaamt Van Wijngaarden: ,,Ik weet van een mobiliteitsexperiment waar de werkgever ook in regenkleding voorzag, maar bij slecht weer laten mensen de fiets toch eerder staan. Dan zie je hoe verknocht we eigenlijk zijn aan die auto. In die zin is het zin nig dat de werkgever niet alleen helpt om mobiel te blijven, maar bijvoor beeld ook een goede kleedkamer fa- ciliteert waar medewerkers zich kun nen opfrissen voordat zij aan het werk gaan.'' Reisbudget Voorzitter Jan van Delft van de Ver eniging Zakelijke Rijders (VZR) voorspelde eerder al in deze krant dat de traditionele leaseauto zijn langste tijd heeft gehad. ,,We horen van onze leden bij kleinere bedrijven dat de leaseauto's eruit gaan en poolauto's worden ingezet. Maar ook bij grotere bedrijven wordt er met de onderne mingsraden over gesproken.'' Van Delft en de VZR zijn voorstan der van een persoonsgebonden bud get voor zakelijke mobiliteit: ,,De mi nister van Financiën moet snel iets doen aan die standaard bijtelling voor zakelijke auto's (de belasting die een zakelijke rijder betaalt voor privége- bruik van de auto, red.). Wij willen een mobiliteitsbudget voor zakelijk verkeer. Dat een werkgever bijvoor beeld zegt: hier heb je 800 euro per maand en daar moet je het mee doen. Dat moet fiscaal worden geregeld. Dan wordt een Nederlander slim. De ene keer zal hij een auto huren, dan weer met het ov reizen of besluiten thuis te werken.'' Voor dat geld kun je natuurlijk ook een private-leasecontract afsluiten. Dan rijd je toch een nieuwe auto voor een vast bedrag per maand, maar zonder tussenkomst van een werkge ver. Deze vorm van autorijden wordt steeds populairder in Nederland: in 2020 groeide het aantal privé ge- leasede personenauto's naar 214.300, een stijging van 14 procent ten op zichte van 2019. Wel zitten er wat haken en ogen aan deze leaseconstructie: zo zit je vaak aan een langdurig contract van meerdere jaren vast, mag je relatief weinig kilometers rijden per jaar en lopen de maandprijzen voor volwaar dige gezinsauto's al snel op. Maar hoe dan ook, de tijd van een 'ouderwets' leasecontract is voorbij, denkt Van Delft. ,,Alleen al door de looptijd van de contracten is dat niet meer van deze tijd. Meestal is dat vier jaar: veel mensen werken niet eens meer langer dan vier jaar bij één werkgever! En wanneer een werkne mer weggaat, blijf je als werkgever met die auto zitten. We moeten met de tijd meegaan en dat geldt ook voor autoleasemaatschappijen.'' Die zullen er niet door omvallen, voorspelt Marien Kreuge, mobili teitsexpert bij Emotus. ,,Ze richten zich meer op andere producten, zoals private lease. Daar is echt een prij zenoorlog aan de gang, waar in de za kelijke markt met grotere auto's wordt gereden en de marges hoger zijn. Maar er valt nog altijd goed geld voor ze te verdienen.'' Niet alleen vanbuiten, ook binnenin oogt de 3008 nog altijd als een jonge blom. Voorin valt het fraaie breed- beeldscherm op en ook het digitale in strumentarium en de design-automaathen del maken er een mo derne auto van. Maar het infotain ment werkt nog steeds te omslachtig en traag. De ontwerpers heb ben fysieke knoppen gecombineerd met het touchscreen: dat werkt niet zo logisch en overzichtelijk als je zou willen. En voor de klimaatregeling ben je nog altijd aangewezen op het scherm-menu. Verscholen achter het stuur, dus nauwe lijks zichtbaar, zit nog zo'n dikke stengel voor de cruisecontrol: on handig. Ook irritant: de digitale radio blijft regelmatig 'hangen', waardoor je soms twee keer hetzelfde stukje van een radiopro gramma hoort. Daar hebben meer Peugeots last van. Blijkbaar is er iets met de ontvangst techniek voor DAB+. De stoelen zitten fijn, maar de lage zit zal een tegenvaller zijn voor de ware SUV-lief- hebber. Ook van dat eigenwijze, niet hele maal rond lopende stuur moet je houden. Op de achterbank is net genoeg plek voor volwassenen en de vlakke vloer zorgt voor veel voetenruimte. Jammer alleen dat de tunnelconsole ver naar achteren steekt, waar door je in het midden minder ruimte hebt. De bagageruimte is met 395 liter in deze plug-inhybride aan zienlijk kleiner dan bij de benzineversies (520 liter). De 1,6 liter viercilin- der benzinemotor vormt een sterke com binatie met de elektro motor en maakt er een vlotte, soepel rijdende auto van (testverbruik 1:16,4). De besturing is lekker licht en scherp en ook met zijn weg- ligging scoort deze Peugeot een vol doende. Helaas blijkt de 3008 wel iets stevi ger geveerd dan je zou wensen. GO VRIJDAG 25 JUNI 2021 j i I'. E Hoogtijdagen van de lease-auto: de Tesla's Model 3 zijn eind 2019 niet aan te slepen omdat zakelijke rijders nog snel willen profiteren van de lage bijtelling van 4 procent die tot 1 januari 2020 geldt. foto marco okhuizen Peugeot 3008 Hybrid (225 pk/165 kW), vanaf €42.970 E Van het 'eigenwijze' stuur moet je houden. FOTO'S BART HOOGVELD De Peugeot 3008 is alweer vijf jaar oud, maar werd vorig jaar nog technologisch bijgepunt en geface- lift. Tot 50 km elek trisch rijden. Ori ginele, sierlijke vormge ving. Prima aandrijflijn. Kleinere bagage ruimte. Bediening kan beter. Haperende DAB-ontvangst. Zijn unieke vormge ving houdt de 3008 jong en als plug-inhy- bride heeft hij een prima elektrisch rijbe- reik. Die versie leidt echter wel tot minder bagageruimte. De be diening kan hier en daar beter. - Niek Schenk ®Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19