AUTO Werkgevers vinden leasebak niet duurzaam De dagen van de ooit felbegeerde 'auto van de zaak' lijken geteld. Steeds meer bedrijven doen hem in de ban en stimuleren werknemers via een mobiliteitsbudget tot andere keuzes. 'Geen bijtelling meer, wel een e-bike.' 18 VRAAG ANTWOORD tweakers CHECKTWEAKERS.NET/SPORTZOMER VOOR EEN ONAFHANKELIJK OVEI Waar zijn de stootstrips gebleven? Naast groene, grijze en blauwe is er ook turquoise waterstof Mag ik ook op een tractor met aanhanger rijden? arenlang was het voor bedrij ven lokaas om nieuwe werk nemers binnen te hengelen: i een fonkelnieuwe leaseauto als secundaire arbeidsvoor waarde. Maar de traditionele 'auto van de zaak' staat onder druk. De dikke leasebak als statussymbool is anno 2021 voor steeds minder wer kenden een optie. De coronalockdowns van 2020 leg den de zwakke punten van de zake lijke leaseauto al snel bloot: Neder land werkte noodgedwongen thuis en ondertussen stonden de duizen den lease-bolides doelloos voor de deur. Uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschap pijen (VNA) blijkt dat leaseauto's in 2020 gemiddeld 31.400 kilometer re den, tegen 33.100 kilometer in 2019. Die op het oog subtiele verande ring schudde wel menig werkgever wakker: blijkbaar functioneren me dewerkers ook prima zonder dage lijks in een prijzige auto rond te rij den. Hoe noodzakelijk is die leasebak nu werkelijk? Hoewel we weer volop op pad zijn, verwachten grote bedrijven dat hun werknemers deels thuis blijven wer ken. Dat bleek vorige maand uit on derzoek van Nieuwsuur onder ruim twintig van de grootste werkgevers van ons land. Omdat het wagenpark minder in beweging is, voorzien ze een structurele daling van de lease kilometers. 'Bedrijven grijpen de corona-situatie aan om het wagenpark uit te dunnen' Omdat bedrijven een 'kilometer drempel' hanteren voor leaseauto's, komen automatisch minder mede werkers daarvoor in aanmerking. Neem verzekeringsmaatschappij Achmea, die een auto toekent als een werknemer jaarlijks meer dan 15.000 zakelijke kilometers rijdt. ,,De ver wachting is dat het aantal medewer kers dat op grond van dit criterium in aanmerking komt voor een leaseauto, afneemt'', zei een woordvoerder te gen Nieuwsuur. Bij bedrijven als KPN, ABN Amro, KPMG, Essent en Arcadis klinken soortgelijke geluiden. Milieu-impact ,,Het 'hybride werken' speelt bij steeds meer bedrijven en we zien duidelijk dat ze de corona-situatie aangrijpen om het wagenpark uit te dunnen'', zegt onafhankelijk mobili teitsadviseur Michael van Wijngaar den. ,,Dat zal zeker met het drukken van de kosten te maken hebben. Nieuwe auto's zijn nu eenmaal prij zig, maar je ziet ook dat ondernemin gen de milieu-impact van hun wa genpark willen verminderen. Een hele vloot privéauto's past nu een maal niet goed in het plaatje wanneer je duurzaam wilt ondernemen." Mede om die reden omarmen steeds meer werkgevers het zoge noemde mobiliteitsbudget. Dan krijgt een werknemer een vastgesteld bedrag dat hij of zij naar eigen inzicht mag besteden aan (zakelijke) mobili- VRIJDAG 25 JUNI 2021 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Waarom zitten er op nieuwe auto's geen stootstrips meer in de flank en op de deuren? Bezuiniging van de fabrikant en werkverschaffing voor schadeherstelbedrijven? Bij haaks parkeren zit er om de haverklap een deuk of kras in je deur. —John Keppels De kwaliteit van de autolak is verbeterd, waardoor schade minder gauw optreedt. Tegelij kertijd is geprobeerd de lucht- weerstand van auto's steeds verder te reduceren om het energieverbruik (brandstof of stroom) te laten dalen. Een aalgladde carrosserie helpt hierbij. Tot slot vinden desig ners en waarschijnlijk ook veel autokopers het mooier als een auto niet (meer) met dergelijke stootstrips is uitgerust. In deze rubriek werd laatst het verschil tussen groene, grijze en blauwe waterstof uitgelegd. Maar er bestaat ook turquoise waterstof, ge maakt in de door TNO ont wikkelde 'molten metal' technologie. Daarbij wordt methaan (aardgas) omgezet in waterstof en elementair koolstof. Bij dit proces komt géén CO2 vrij. De elemen taire koolstof is een waarde volle grondstof voor onder meer de staal- en aluminium- industrie. Ook lijkt toepas sing in autobanden en als bo demverbeteraar interessant. BASF gaat met Linde en ThyssenKrupp de eerste commerciële fabriek bou wen, die in 2025 operatio neel moet zijn. —Jan Beumers Dank voor deze aanvulling. Een paar jaar geleden heb ik mijn partner ontmoet en ben bij hem op zijn boerderij gaan wonen. Ik ben 42 jaar en heb alleen rijbewijs A en B. Inci denteel rij ik op een tractor. Nu heb ik begrepen dat als ik mijn rijbewijs verleng, ik er automatisch het T-tractor- rijbewijs bij krijg. Voor het rij den met een zware aanhan ger achter een auto heb je rijbewijs E achter B nodig. Heb je dat ook nodig als je met een zware aanhanger achter een tractor rijdt, of is dan alleen B (T) genoeg? —P. Uilenreef-Robbe Voor het T-rijbewijs bestaat tegenwoordig een apart theo rie- en praktijkexamen. Maar als je vóór juli 2015 (toen werd de categorie T ingevoerd) slaagde voor je auto-rijbewijs, kreeg je er meteen de catego rie T bij. Wie na juli 2015 slaagde, moest dus aparte examens doen voor T. Iedereen die een T-rijbewijs bezit, mag op een trekker met aanhangwagen rijden. Dit is anders dan de zware aanhan ger achter een auto. Daarvoor heb je inderdaad een apart rij bewijs nodig, omdat een auto veel sneller kan rijden. 'Auto van de zaak' is op z'n retour ROLAND TAMELING - MICHAEL VAN WIJNGAARDEN WE WETEN NIKS VAN NEUSLE MAAR WEL ALLES VAN KIJKA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18