AUTO
Werkgevers vinden leasebak niet duurzaam
De dagen van de ooit felbegeerde 'auto van de zaak' lijken
geteld. Steeds meer bedrijven doen hem in de ban en
stimuleren werknemers via een mobiliteitsbudget tot
andere keuzes. 'Geen bijtelling meer, wel een e-bike.'
18
VRAAG ANTWOORD
tweakers
CHECKTWEAKERS.NET/SPORTZOMER VOOR EEN ONAFHANKELIJK OVEI
Waar zijn de
stootstrips
gebleven?
Naast groene,
grijze en blauwe is
er ook turquoise
waterstof
Mag ik ook op
een tractor met
aanhanger rijden?
arenlang was het voor bedrij
ven lokaas om nieuwe werk
nemers binnen te hengelen:
i een fonkelnieuwe leaseauto
als secundaire arbeidsvoor
waarde. Maar de traditionele 'auto
van de zaak' staat onder druk. De
dikke leasebak als statussymbool is
anno 2021 voor steeds minder wer
kenden een optie.
De coronalockdowns van 2020 leg
den de zwakke punten van de zake
lijke leaseauto al snel bloot: Neder
land werkte noodgedwongen thuis
en ondertussen stonden de duizen
den lease-bolides doelloos voor de
deur. Uit cijfers van de Vereniging
Nederlandse Autoleasemaatschap
pijen (VNA) blijkt dat leaseauto's in
2020 gemiddeld 31.400 kilometer re
den, tegen 33.100 kilometer in 2019.
Die op het oog subtiele verande
ring schudde wel menig werkgever
wakker: blijkbaar functioneren me
dewerkers ook prima zonder dage
lijks in een prijzige auto rond te rij
den. Hoe noodzakelijk is die leasebak
nu werkelijk?
Hoewel we weer volop op pad zijn,
verwachten grote bedrijven dat hun
werknemers deels thuis blijven wer
ken. Dat bleek vorige maand uit on
derzoek van Nieuwsuur onder ruim
twintig van de grootste werkgevers
van ons land. Omdat het wagenpark
minder in beweging is, voorzien ze
een structurele daling van de lease
kilometers.
'Bedrijven
grijpen de
corona-situatie
aan om het
wagenpark
uit te dunnen'
Omdat bedrijven een 'kilometer
drempel' hanteren voor leaseauto's,
komen automatisch minder mede
werkers daarvoor in aanmerking.
Neem verzekeringsmaatschappij
Achmea, die een auto toekent als een
werknemer jaarlijks meer dan 15.000
zakelijke kilometers rijdt. ,,De ver
wachting is dat het aantal medewer
kers dat op grond van dit criterium in
aanmerking komt voor een leaseauto,
afneemt'', zei een woordvoerder te
gen Nieuwsuur. Bij bedrijven als KPN,
ABN Amro, KPMG, Essent en Arcadis
klinken soortgelijke geluiden.
Milieu-impact
,,Het 'hybride werken' speelt bij
steeds meer bedrijven en we zien
duidelijk dat ze de corona-situatie
aangrijpen om het wagenpark uit te
dunnen'', zegt onafhankelijk mobili
teitsadviseur Michael van Wijngaar
den. ,,Dat zal zeker met het drukken
van de kosten te maken hebben.
Nieuwe auto's zijn nu eenmaal prij
zig, maar je ziet ook dat ondernemin
gen de milieu-impact van hun wa
genpark willen verminderen. Een
hele vloot privéauto's past nu een
maal niet goed in het plaatje wanneer
je duurzaam wilt ondernemen."
Mede om die reden omarmen
steeds meer werkgevers het zoge
noemde mobiliteitsbudget. Dan
krijgt een werknemer een vastgesteld
bedrag dat hij of zij naar eigen inzicht
mag besteden aan (zakelijke) mobili-
VRIJDAG 25 JUNI 2021 GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Waarom zitten er op nieuwe
auto's geen stootstrips meer
in de flank en op de deuren?
Bezuiniging van de fabrikant
en werkverschaffing voor
schadeherstelbedrijven? Bij
haaks parkeren zit er om de
haverklap een deuk of kras
in je deur.
—John Keppels
De kwaliteit van de autolak is
verbeterd, waardoor schade
minder gauw optreedt. Tegelij
kertijd is geprobeerd de lucht-
weerstand van auto's steeds
verder te reduceren om het
energieverbruik (brandstof of
stroom) te laten dalen. Een
aalgladde carrosserie helpt
hierbij. Tot slot vinden desig
ners en waarschijnlijk ook veel
autokopers het mooier als een
auto niet (meer) met dergelijke
stootstrips is uitgerust.
In deze rubriek werd laatst
het verschil tussen groene,
grijze en blauwe waterstof
uitgelegd. Maar er bestaat
ook turquoise waterstof, ge
maakt in de door TNO ont
wikkelde 'molten metal'
technologie. Daarbij wordt
methaan (aardgas) omgezet
in waterstof en elementair
koolstof. Bij dit proces komt
géén CO2 vrij. De elemen
taire koolstof is een waarde
volle grondstof voor onder
meer de staal- en aluminium-
industrie. Ook lijkt toepas
sing in autobanden en als bo
demverbeteraar interessant.
BASF gaat met Linde en
ThyssenKrupp de eerste
commerciële fabriek bou
wen, die in 2025 operatio
neel moet zijn.
—Jan Beumers
Dank voor deze aanvulling.
Een paar jaar geleden heb ik
mijn partner ontmoet en ben
bij hem op zijn boerderij gaan
wonen. Ik ben 42 jaar en heb
alleen rijbewijs A en B. Inci
denteel rij ik op een tractor.
Nu heb ik begrepen dat als ik
mijn rijbewijs verleng, ik er
automatisch het T-tractor-
rijbewijs bij krijg. Voor het rij
den met een zware aanhan
ger achter een auto heb je
rijbewijs E achter B nodig.
Heb je dat ook nodig als je
met een zware aanhanger
achter een tractor rijdt, of is
dan alleen B (T) genoeg?
—P. Uilenreef-Robbe
Voor het T-rijbewijs bestaat
tegenwoordig een apart theo
rie- en praktijkexamen. Maar
als je vóór juli 2015 (toen werd
de categorie T ingevoerd)
slaagde voor je auto-rijbewijs,
kreeg je er meteen de catego
rie T bij. Wie na juli 2015
slaagde, moest dus aparte
examens doen voor T.
Iedereen die een T-rijbewijs
bezit, mag op een trekker met
aanhangwagen rijden. Dit is
anders dan de zware aanhan
ger achter een auto. Daarvoor
heb je inderdaad een apart rij
bewijs nodig, omdat een auto
veel sneller kan rijden.
'Auto van
de zaak' is
op z'n retour
ROLAND TAMELING
- MICHAEL VAN
WIJNGAARDEN
WE WETEN NIKS VAN NEUSLE
MAAR WEL ALLES VAN KIJKA