Schilderij dat van een ezel waait, blijkt een Rembrandt Undercoveragenten worden verhoord in afpersingszaak 5 i t Ontdekking beeldhouwkunst van het Rijks museum, is dik tevreden over het resultaat. ,,De missende stukken van De Nachtwacht zijn een groot mysterie. Elke generatie heeft geprobeerd het schilderij naar eigen vermogen te reconstrueren. Dat doen wij nu ook weer, met de meest geavanceerde technieken die nu voorhanden zijn." Veren op helmen Het onderzoek naar de missende delen is onderdeel van 'Operatie Nachtwacht', een omvangrijk onderzoek naar het werk van Rembrandt dat in 2019 van start ging. De kunstwereld is sinds die tijd veel te weten gekomen over het meesterwerk. Zo bleek, door middel van een geavanceerde scanner, dat Rembrandt aanvanke lijk veren op helmen aanbracht. Daar schilderde hij later weer overheen. Ook werden wapens, benen en schoenen aangepast, en werd hier en daar een hoofddeksel verplaatst. En er stond dus een schuttersduo op links. De twee zijn slechts tijdelijk te bewonde ren. De reconstructie, die gisteren werd onthuld, zal een paar maan den te zien zijn in het Rijksmu seum. In 2016 waaide De aanbidding der wijzen bij het open raam van een schildersezel. De eigenaar, een telg uit een adellijke familie in Rome, bracht het beschadigde schilderij naar restaurateur An- tonella di Francesco. Zij had al snel door dat ze iets bijzonders in handen had. „Eenmaal in mijn atelier ging ik in dialoog met het schilderij", zegt de res taurateur aan de telefoon. „Hoe langer ik het observeerde, des te meer details vielen me op: het perfecte samenspel tussen het papier en inkt boven en het doek onder, de techniek. Ik raakte er steeds meer van over tuigd dat het een Rembrandt is." In overleg met de familie besluit Di Francesco internatio nale experts naar het schilderij te laten kijken. Na vijf jaar in tensieve studie komen die tot de conclusie dat het beschadigde schilderij zo goed als zeker Rembrandts De aanbidding der wijzen is. „Heel bijzonder", zegt Guido Talarico, oprichter van Fondazione Patrimonio Italia, een stichting die zich inzet voor het Italiaanse culturele erfgoed en de presentatie in Rome orga niseerde. „Alles - het formaat, het materiaalgebruik, het on derwerp - wijst in de richting van Rembrandt, het is voor 90 procent zeker dat het schilde rij van de Nederlandse meester is. Maar naar goed wetenschap pelijk gebruik blijven we voor zichtig." Het schilderij meet 54 bij 44 centimeter en is een afbeelding van een Bijbels tafereel, de wij zen die bij de geboorte van Christus de Madonna en kind aanbidden. Volgens kenners schilderde Rembrandt het doek in de jaren 30 van de zeven tiende eeuw, als voorbereiding op een serie gravures over het leven van Christus. Tot nu waren er alleen twee kopieën van het schilderij be kend, doeken die hangen in het Zweedse Göteborg en in de Her mitage in Sint-Petersburg. De Schilderij hing eeuwen in het huis van een adellijke familie in Rome echte Aanbidding der wijzen werd als verloren beschouwd. Maar de zeldzame Rembrandt hing dus al eeuwen in een van de vele adellijke palazzi van Rome, zonder dat de internatio nale kunstexperts daarvan op de hoogte waren. „Het schilderij is al eeuwen in het bezit van een Romeinse adellijke familie", vertelt Talarico. „Het werd ge woon gebruikt als decoratie van de huizen waarin ze woonden." De huidige eigenaar - Talarico wil de naam van de familie niet prijsgeven - vond het een mooi schilderij, maar had geen idee dat het een Rembrandt was. Tot dus die windvlaag vijf jaar gele den. „Eigenlijk heb ik nooit be grepen hoe het schilderij heeft kunnen vallen", vertelt restau rateur Di Francesco. „Het doek bevond zich in een redelijk be schermde hoek. Maar ik geloof dat kunst onze aandacht trekt als het nodig is." De Aanbidding der wijzen is in het begin van de negentiende eeuw door de Nederlandse kun stenaar en kunsthandelaar Abraham Teerlink naar Rome gebracht, weet Talarico. „Teer link was een handelaar die Ne derlandse kunst kocht voor Ita liaanse cliënten en Italiaanse kunst naar Nederland bracht." Directe link Teerlink werd in 1776 in Dor drecht geboren en was zelf ook een niet onverdienstelijk schil der. In 1808 vertrok hij op uitno diging van de Franse staat naar Parijs om daar te schilderen, twee jaar later verhuisde hij naar Rome. Hij bleef nauw contact hou den met zijn vaderland en met het Nederlandse hof, maar in Rome trouwde hij, doceerde er aan de universiteit en zou er tot zijn dood blijven. „De huidige eigenaar is een familielid van Abraham Teerlink. Hij is de di recte link tussen Nederland en de Romeinse adellijke familie", zegt Talarico. Rembrandts doek heeft een geschatte waarde van tussen de 70 en 200 miljoen euro en bevindt zich nu in een kluis, maar volgens Talarico is de familie niet van plan het schil derij te verkopen. „Na de restau ratie zal het schilderij in Italië en daarbuiten worden tentoon gesteld." Yelle Tieleman Arnhem De Gelderse fruithandel wordt sinds de zomer van 2019, toen tus sen een vracht bananen ruim 400 kilo cocaïne werd gevonden, gecon fronteerd met een bijna onophou delijke stroom aan gewelddadige incidenten. De eigenaren moesten een miljoenenbedrag betalen, an ders zou er een medewerker wor den vermoord. Wat volgde was een reeks aan beschietingen en brand- stichtingen. In een poging het ge weld te stoppen, zette de politie in december 2020 een omstreden op sporingsmiddel in: een WOD-tra- ject, wat staat voor Werken Onder Dekmantel. Undercoveragenten benaderden een verdachte en trok ken hem een busje in, waarna hij volledig leegliep over de twee hoofdverdachten in deze zaak. Een paar dagen na zijn verklaringen werden deze verdachten aangehou den. Geweld Over de omstandigheden rond deze undercoveractie is veel te doen. De verdachte zegt dat er met geweld werd gedreigd, en dat hij anders nooit het busje zou zijn ingestapt. De agenten hebben in hun verslag van de actie juist verklaard dat er van geweld of enige druk geen enkele sprake was. Omdat ook geluidsopnamen ontbreken (vol gens justitie was er geen tijd om dit te regelen) vroegen de advocaten van de verdachten of ze de under coveragenten mochten bevragen. Een van de officieren van justitie zei dinsdag 'not amused' te zijn over het ontbreken van de opnamen, 'omdat daar gedoe van zou komen'. Dat er geen opnamen zijn, zegt vol gens het OM echter niets over de betrouwbaarheid van het verslag dat de agenten hebben opgemaakt. Advocaten leverden dinsdag felle kritiek op de opsporingsmethoden die zijn ingezet. De rechtbank heeft nu besloten dat de agenten, maar ook hun bege leiders, gehoord moeten worden over de gang van zaken rond de undercoveractie, die door de advo caat van de betrokken verdachte een ontvoering werd genoemd. Hoofdverdachte Ali G. beweert dat de eigenaar van fruithandelaar De Groot betrokken zou zijn bij de smokkel van drugs. Criminele top stukken Piet S. en Roger P., alias 'Piet Costa', zouden dat kunnen verklaren. G.'s advocaat Bénédicte Ficq deed daarop het verzoek aan de rechtbank ook Costa te horen, maar zag daar later van af. S. en P. staan in verschillende rechtszaken terecht voor grote drugstransporten, en gelden in het criminele milieu als grote spelers in de drugssmokkel. De twee werden vorig jaar allebei opgepakt na het kraken van het versleutelde chat- systeem Encrochat. Ali G. heeft steeds gezegd dat hij wel wist van de afpersingszaak, maar dat hij er niets mee te maken had. donderdag 24 juni 2021 GO CÜËKrt, De aanbidding der wijzen, het verloren gewaande schilderij van Rembrandt, werd eerder deze week in Rome aan het publiek getoond. Zonder een onfortuinlijke windvlaag was het waarschijnlijk nooit ont dekt. Angelo van Schaik Rome De aanbidding der wijzen van Rembrandt werd in Rome teruggevonden. Undercoveragenten die onder zoek doen naar aanslagen rond fruithandel De Groot uit Hedel moeten worden verhoord. Dat heeft de Arnhemse rechtbank besloten. De politie na een drugsvondst in Hedel. foto bart meesters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 5