Ook in coronatijd kent Schiphol lange rijen wachtenden NIEUWS 15 Strijd tegen criminele ondermijning Ferd Grapperhaus kijkt tevreden over de Rotterdamse Beijerland selaan. Hij ziet echt verbetering in de brede winkelstraat in Rot terdam-Zuid, in januari nog in het nieuws vanwege de avond- klokrellen. ,,Merkt u het ook?'' wil hij weten van een ondernemer die voor zijn zaak staat. De man is aanmerkelijk minder enthousiast. ,,Het gaat wel heel langzaam.'' Na een blik in de ogen van de demis sionaire minister: „Beetje bij beetje komen we er wel.'' Grapperhaus heeft vergelij kingsmateriaal. Twee jaar geleden ging hij ook al eens op werkbe zoek naar de Beijerlandselaan. Toen struikelde hij er over de bruidsmodezaken, memoreert hij. En dan het type winkel dat wel beeldige japonnen in de eta lage had hangen, maar waar zich nooit een bruid-in-spe meldde om er eentje te passen - laat staan te kopen. De zaak fungeerde en kel een dekmantel voor witwas praktijken. Gastheer burgemeester Ahmed Aboutaleb lacht en maakt een grapje over het 'coronahuwelijks feest' van Grapperhaus dat de CDA-bewindsman eind augustus vorig jaar nog in politieke proble men bracht. Deed hij toen al in spiratie op? ,,Nee'', zegt Grapper- haus gedecideerd. ,,Ik droeg die dag geen jurk.'' Een aantal jaar geleden was de straat 'doordrenkt van ondermij ning', zegt Ron van Gelder, die vanuit een voormalig dubieus wedkantoor het langjarig plan leidt dat de 'beetje verpauperde' straat moet transformeren naar de grandeur van weleer. ,,De pan den zijn mooi, jaren 30. Maar de luifels zijn lelijk, die moeten weg.'' Op plekken waar die al weg zijn, kwam soms zelfs chic glas- in-lood tevoorschijn. De particu liere eigenaars van de panden zijn zelden Rotterdammer. „We zien veel Amsterdammers en Chine zen op de vastgoedmarkt.'' Rotterdam stak zelf geld in de aanpak van de straat, en kreeg als een van acht steden geld van het rijk. De strijd tegen ondermijning is één de speerpunten van het in middels demissionaire kabinet- Rutte III. Het begrip staat voor al les dat via de onderwereld de bo venwereld in probeert te sluipen, en waar Grapperhaus en Sander Dekker (Rechtsbescherming) met 100 miljoen euro een einde Bij gebrek aan een kompas gaan ze dingen doen die ze in de film zien aan proberen te maken. Dat geld is structureel beschik baar, maar voor de preventie van schimmige zaakjes maakte het kabinet alleen tijdelijk geld vrij. Die geldstroom droogt na 2022 op. Aboutaleb hoopt niet alleen dat de formerende partijen straks weer geld vrijmaken. Nee, hij 'gaat ervan uit'. ,,We hebben als burgemeesters een claim van 1 miljard neergelegd voor de aan pak van kwetsbare wijken. Dat geld betaalt zichzelf terug.'' De aanpak werkt, wil Abouta- leb maar zeggen. Veertig onder nemers - de meeste dubieus - zijn vertrokken, tien zaken heeft de gemeente gesloten. En van de vijftien bruidsmodezaken die toen in de straat waren gevestigd, zijn er nu nog maar een paar over. Grapperhaus en Dekker ont dekken er eentje tussen de Zee man, de dönerzaken en smart shops. Glunderend wijst het duo naar twee paspopjes in de etalage, waar kleding voor een bruids meisje en -jonker op staat uitge stald. Grapperhaus: ,,Iets voor Sander, die is nog met getrouwd.'' Aboutaleb ziet er een romantisch tafereel in: „Jongens, dit mag niet in Hongarije hè?'', refereert hij aan de omstreden wet tegen 'homopropaganda' die in dat land is aangenomen. Aboutaleb wordt tijdens zijn wandeling met de ministers voortdurend aangeklampt door stadgenoten die met hem op de foto willen, of hun kind in stel ling brengen. Minister Dekker lacht: ,,Dat krijg je, als je met een beroemdheid op straat loopt.'' Die 'fans' ontbreken eerder op de middag nog als Grapperhaus en Dekker met de PvdA-burge- meester in een rustiger deel van Rotterdam-Zuid lopen. Daar kre gen ze uitleg over het project CitySteward dat daar is opgetuigd om te voorkomen dat 'aanschur- kers', jongeren die zelf nog niet op het criminele pad zijn maar door leeftijdsgenoten wel in die richting geduwd kunnen wor den, in de drugshandel terecht komen. Het zijn jongeren uit ge broken gezinnen, met weinig perspectief. Aboutaleb: ,,Bij ge brek aan een kompas gaan ze din gen doen die ze in de film zien.'' Het ministersduo toont zich overtuigd van het nut van pre ventie, maar een nieuw kabinet moet de portemonnee trekken. ,,We moeten er eerder bij zijn, vindt Grapperhaus. Dekker: ,,Het is een zaak van de lange adem.'' D-pier van Schiphol, gisteren. Een lang lint passagiers, steevast met mondkapje op, sommigen van top tot teen gehuld in maanpakken. Deze reizigers naar China moeten overstappen, maar eerst aantonen dat ze over de juiste coronapapieren beschikken. Reizen in coronatijd is op Schip hol een helse puzzel. Want zoveel bestemmingen, zoveel landen en zoveel verschillende regels en eisen. Toch leeft Schiphol. Het kan deze zomer op momenten zelfs vanouds druk worden. De luchthaven ver wacht in juli en augustus gemid deld 130.000 reizigers per dag, met uitschieters naar 160.000. Dat is natuurlijk veel minder dan in de zomer van 2019, toen elke dag ten minste 220.000 reizigers het vliegveld aandeden. Toch verwacht Schiphol vooral 's ochtends vroeg en in de namiddag rijen bij in- checkbalies, handbagage-inspectie en paspoortcontrole. ,,Rijen kunnen we nooit voorko men, die horen nu eenmaal bij het vliegen'', zegt flowmanager Kasper Hofma van Schiphol. Worden ze te lang, dan gaat zelfs de 1,5 meter maatregel overboord. ,,De ruimte is beperkt. Daarom vragen we ook aan wegbrengers om niet de vertrekhal in te lopen.'' En is een mondkapje overal verplicht. In de lounge na de controles zijn vrijwel alle winkels en cafés weer open. Reizigers worden gemaand niet vroeg naar de krappe gates te gaan. ,,Drink nog rustig een kop koffie en ga pas op het afgesproken tijdstip naar je vliegtuig.'' Niet iedereen kan meteen naar de gate. ,,Voor sommige bestemmin gen moeten we voor het boarden een extra check doen'', zegt Maar ten Stienen, directeur grondafhan- deling van KLM, ,,zoals de tempera tuur meten naar Singapore en Bangkok of een extra controle op PCR-tests voor Groot-Brittannië. Landen veranderen hun eisen per dag. We moeten alle controles uit voeren. Sommige overheden, zoals Spanje en Dubai, leggen óns een boete van duizenden euro's op als we passagiers meenemen zonder juiste documenten.'' KLM heeft het liefst dat iedereen online incheckt en daarbij alle co ronadocumenten meestuurt. Dat voorkomt dat mensen pas op de luchthaven merken dat iets ont breekt. ,,We zien dagelijks dat men sen niet helder hebben wat ze moe ten meenemen en dan op de lucht haven in de problemen komen.'' Stienen ziet veel verwarring bij passagiers. ,,De overheid maakt een bestemming groen of geel, maar je kunt niet zomaar reizen. Landen stellen allerlei eigen voorwaarden.'' De regeldrift reikt tot in het toe stel. ,,Als we naar Turkije vliegen, moeten we Holland Herald uit de stoelzakken halen'', zegt Rolf Kok, die bij KLM de vliegtuigschoon- maak regelt. Stewardess Roos Bijkerk moet voor elke vlucht uitzoeken welke maatregelen ze aan boord moet ne men. ,,We dragen altijd een mond kapje en handschoenen, maar naar sommige bestemmingen, zoals Chengdu, moeten we ook echt een pak of gezichtsscherm aan.'' Aan boord besteedt ze extra aandacht aan de schoonmaak. Alle toestellen krijgen elke nacht een grondige extra coronaschoon- maak - waar in de wereld ze ook staan. ,,Met een team van zes man wordt dan extra gereinigd'', zegt Kok. „Normaal deden we 40 minu ten over die nachtschoonmaak. Dat is nu tussen de 65 en 70 minuten.'' donderdag 24 juni 2021 GO Burgemeester Aboutaleb zwaait naar winkeliers als hij de ministers Grapperhaus en Dekker rond leidt over de Beijerlandselaan. foto arie kievit Een zaak van de lange adem Miljoenen trekt het demissio naire kabinet uit voor de aan pak van drugscriminaliteit en witwassen, en het voorkomen ervan. De bewindslieden van Justitie, Grapperhaus en Dek ker keken gisteren in Rotter dam wat dat oplevert. „Beetje bij beetje komen we er wel.'' Hanneke Keultjes Rotterdam - Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam Met alle coronamaatregelen, vliegbeperkingen en andere eisen wordt reizen deze zomer een flinke puzzel voor Schiphol en de passagiers. Chaos blijft uit, beloven de afhandelaars, maar druk wordt het zeker. Herman Stil Schiphol UI Op de drukste momenten ver wacht Schiphol deze zomer 160.000 reizigers per dag te ont vangen, fors minder dan in 2019. Aziatische passagiers met 'maanpakken' als voorzorg tegen een mogelijke nieuwe coronabesmetting. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15