Ook in coronatijd
kent Schiphol lange
rijen wachtenden
NIEUWS 15
Strijd tegen criminele ondermijning
Ferd Grapperhaus kijkt tevreden
over de Rotterdamse Beijerland
selaan. Hij ziet echt verbetering
in de brede winkelstraat in Rot
terdam-Zuid, in januari nog in
het nieuws vanwege de avond-
klokrellen. ,,Merkt u het ook?'' wil
hij weten van een ondernemer
die voor zijn zaak staat. De man is
aanmerkelijk minder enthousiast.
,,Het gaat wel heel langzaam.'' Na
een blik in de ogen van de demis
sionaire minister: „Beetje bij
beetje komen we er wel.''
Grapperhaus heeft vergelij
kingsmateriaal. Twee jaar geleden
ging hij ook al eens op werkbe
zoek naar de Beijerlandselaan.
Toen struikelde hij er over de
bruidsmodezaken, memoreert
hij. En dan het type winkel dat
wel beeldige japonnen in de eta
lage had hangen, maar waar zich
nooit een bruid-in-spe meldde
om er eentje te passen - laat staan
te kopen. De zaak fungeerde en
kel een dekmantel voor witwas
praktijken.
Gastheer burgemeester Ahmed
Aboutaleb lacht en maakt een
grapje over het 'coronahuwelijks
feest' van Grapperhaus dat de
CDA-bewindsman eind augustus
vorig jaar nog in politieke proble
men bracht. Deed hij toen al in
spiratie op? ,,Nee'', zegt Grapper-
haus gedecideerd. ,,Ik droeg die
dag geen jurk.''
Een aantal jaar geleden was de
straat 'doordrenkt van ondermij
ning', zegt Ron van Gelder, die
vanuit een voormalig dubieus
wedkantoor het langjarig plan
leidt dat de 'beetje verpauperde'
straat moet transformeren naar
de grandeur van weleer. ,,De pan
den zijn mooi, jaren 30. Maar de
luifels zijn lelijk, die moeten
weg.'' Op plekken waar die al weg
zijn, kwam soms zelfs chic glas-
in-lood tevoorschijn. De particu
liere eigenaars van de panden zijn
zelden Rotterdammer. „We zien
veel Amsterdammers en Chine
zen op de vastgoedmarkt.''
Rotterdam stak zelf geld in de
aanpak van de straat, en kreeg als
een van acht steden geld van het
rijk. De strijd tegen ondermijning
is één de speerpunten van het in
middels demissionaire kabinet-
Rutte III. Het begrip staat voor al
les dat via de onderwereld de bo
venwereld in probeert te sluipen,
en waar Grapperhaus en Sander
Dekker (Rechtsbescherming)
met 100 miljoen euro een einde
Bij gebrek aan een
kompas gaan ze
dingen doen die ze
in de film zien
aan proberen te maken.
Dat geld is structureel beschik
baar, maar voor de preventie van
schimmige zaakjes maakte het
kabinet alleen tijdelijk geld vrij.
Die geldstroom droogt na 2022
op. Aboutaleb hoopt niet alleen
dat de formerende partijen straks
weer geld vrijmaken. Nee, hij
'gaat ervan uit'. ,,We hebben als
burgemeesters een claim van
1 miljard neergelegd voor de aan
pak van kwetsbare wijken. Dat
geld betaalt zichzelf terug.''
De aanpak werkt, wil Abouta-
leb maar zeggen. Veertig onder
nemers - de meeste dubieus -
zijn vertrokken, tien zaken heeft
de gemeente gesloten. En van de
vijftien bruidsmodezaken die
toen in de straat waren gevestigd,
zijn er nu nog maar een paar over.
Grapperhaus en Dekker ont
dekken er eentje tussen de Zee
man, de dönerzaken en smart
shops. Glunderend wijst het duo
naar twee paspopjes in de etalage,
waar kleding voor een bruids
meisje en -jonker op staat uitge
stald. Grapperhaus: ,,Iets voor
Sander, die is nog met getrouwd.''
Aboutaleb ziet er een romantisch
tafereel in: „Jongens, dit mag niet
in Hongarije hè?'', refereert hij
aan de omstreden wet tegen
'homopropaganda' die in dat land
is aangenomen.
Aboutaleb wordt tijdens zijn
wandeling met de ministers
voortdurend aangeklampt door
stadgenoten die met hem op de
foto willen, of hun kind in stel
ling brengen. Minister Dekker
lacht: ,,Dat krijg je, als je met een
beroemdheid op straat loopt.''
Die 'fans' ontbreken eerder op
de middag nog als Grapperhaus
en Dekker met de PvdA-burge-
meester in een rustiger deel van
Rotterdam-Zuid lopen. Daar kre
gen ze uitleg over het project
CitySteward dat daar is opgetuigd
om te voorkomen dat 'aanschur-
kers', jongeren die zelf nog niet
op het criminele pad zijn maar
door leeftijdsgenoten wel in die
richting geduwd kunnen wor
den, in de drugshandel terecht
komen. Het zijn jongeren uit ge
broken gezinnen, met weinig
perspectief. Aboutaleb: ,,Bij ge
brek aan een kompas gaan ze din
gen doen die ze in de film zien.''
Het ministersduo toont zich
overtuigd van het nut van pre
ventie, maar een nieuw kabinet
moet de portemonnee trekken.
,,We moeten er eerder bij zijn,
vindt Grapperhaus. Dekker: ,,Het
is een zaak van de lange adem.''
D-pier van Schiphol, gisteren. Een
lang lint passagiers, steevast met
mondkapje op, sommigen van top
tot teen gehuld in maanpakken.
Deze reizigers naar China moeten
overstappen, maar eerst aantonen
dat ze over de juiste coronapapieren
beschikken.
Reizen in coronatijd is op Schip
hol een helse puzzel. Want zoveel
bestemmingen, zoveel landen en
zoveel verschillende regels en eisen.
Toch leeft Schiphol. Het kan deze
zomer op momenten zelfs vanouds
druk worden. De luchthaven ver
wacht in juli en augustus gemid
deld 130.000 reizigers per dag, met
uitschieters naar 160.000.
Dat is natuurlijk veel minder dan
in de zomer van 2019, toen elke dag
ten minste 220.000 reizigers het
vliegveld aandeden. Toch verwacht
Schiphol vooral 's ochtends vroeg
en in de namiddag rijen bij in-
checkbalies, handbagage-inspectie
en paspoortcontrole.
,,Rijen kunnen we nooit voorko
men, die horen nu eenmaal bij het
vliegen'', zegt flowmanager Kasper
Hofma van Schiphol. Worden ze te
lang, dan gaat zelfs de 1,5 meter
maatregel overboord. ,,De ruimte is
beperkt. Daarom vragen we ook aan
wegbrengers om niet de vertrekhal
in te lopen.'' En is een mondkapje
overal verplicht.
In de lounge na de controles zijn
vrijwel alle winkels en cafés weer
open. Reizigers worden gemaand
niet vroeg naar de krappe gates te
gaan. ,,Drink nog rustig een kop
koffie en ga pas op het afgesproken
tijdstip naar je vliegtuig.''
Niet iedereen kan meteen naar de
gate. ,,Voor sommige bestemmin
gen moeten we voor het boarden
een extra check doen'', zegt Maar
ten Stienen, directeur grondafhan-
deling van KLM, ,,zoals de tempera
tuur meten naar Singapore en
Bangkok of een extra controle op
PCR-tests voor Groot-Brittannië.
Landen veranderen hun eisen per
dag. We moeten alle controles uit
voeren. Sommige overheden, zoals
Spanje en Dubai, leggen óns een
boete van duizenden euro's op als
we passagiers meenemen zonder
juiste documenten.''
KLM heeft het liefst dat iedereen
online incheckt en daarbij alle co
ronadocumenten meestuurt. Dat
voorkomt dat mensen pas op de
luchthaven merken dat iets ont
breekt. ,,We zien dagelijks dat men
sen niet helder hebben wat ze moe
ten meenemen en dan op de lucht
haven in de problemen komen.''
Stienen ziet veel verwarring bij
passagiers. ,,De overheid maakt een
bestemming groen of geel, maar je
kunt niet zomaar reizen. Landen
stellen allerlei eigen voorwaarden.''
De regeldrift reikt tot in het toe
stel. ,,Als we naar Turkije vliegen,
moeten we Holland Herald uit de
stoelzakken halen'', zegt Rolf Kok,
die bij KLM de vliegtuigschoon-
maak regelt.
Stewardess Roos Bijkerk moet
voor elke vlucht uitzoeken welke
maatregelen ze aan boord moet ne
men. ,,We dragen altijd een mond
kapje en handschoenen, maar naar
sommige bestemmingen, zoals
Chengdu, moeten we ook echt een
pak of gezichtsscherm aan.'' Aan
boord besteedt ze extra aandacht
aan de schoonmaak.
Alle toestellen krijgen elke nacht
een grondige extra coronaschoon-
maak - waar in de wereld ze ook
staan. ,,Met een team van zes man
wordt dan extra gereinigd'', zegt
Kok. „Normaal deden we 40 minu
ten over die nachtschoonmaak. Dat
is nu tussen de 65 en 70 minuten.''
donderdag 24 juni 2021
GO
Burgemeester Aboutaleb zwaait naar winkeliers als hij de ministers Grapperhaus en Dekker rond
leidt over de Beijerlandselaan. foto arie kievit
Een zaak van
de lange adem
Miljoenen trekt het demissio
naire kabinet uit voor de aan
pak van drugscriminaliteit en
witwassen, en het voorkomen
ervan. De bewindslieden van
Justitie, Grapperhaus en Dek
ker keken gisteren in Rotter
dam wat dat oplevert. „Beetje
bij beetje komen we er wel.''
Hanneke Keultjes
Rotterdam
- Burgemeester Ahmed
Aboutaleb van Rotterdam
Met alle coronamaatregelen,
vliegbeperkingen en andere
eisen wordt reizen deze zomer
een flinke puzzel voor Schiphol
en de passagiers. Chaos blijft
uit, beloven de afhandelaars,
maar druk wordt het zeker.
Herman Stil
Schiphol
UI
Op de drukste momenten ver
wacht Schiphol deze zomer
160.000 reizigers per dag te ont
vangen, fors minder dan in 2019.
Aziatische passagiers met 'maanpakken' als voorzorg tegen een
mogelijke nieuwe coronabesmetting. foto anp