VAN^fc
hetL«i
SPECIAAL
VOORJOU
Van straatschoffie tot
multimiljonair
Het ongelofelijke levensverhaal van
de flamboyante ondernemer Maup
Caransa
Reserveer nu je kaarten op pzc.nl/koningamsterdam
'Een verhaal over opgekropt leed.'
Dit is een verhaat dat steeds weer vertetd moet
worden.
Dagje uit Weekendje weg Films Series Boeken Cursussen
In De Koning van Amsterdam staat het ongelofelijke levensverhaal van Maup
Caransa (1916-2009) centraal. Met een enkel een droom en een ongekend geloof in
zichzelf schopte hij het als klein jochie uit een straatarm gezin tot multimiljonair. Een
intrigerend epos over handelsgeest, liefde, oorlog en onmogelijke keuzes, dat zich
afspeelt in het Amsterdam van de jaren '20 tot '80.
De eerste plannen voor de musical De Koning van Amsterdam stammen al uit 2016,
toen Inge Bos van Bos Theaterproducties samen met Geert Lageveen en Leopold
Witte op zoek ging naar een grote persoonlijkheid om een musical aan op te hangen.
Al snel kwam men uit bij Maup Caransa, de 'winkelier in huizen', zoals hij zichzelf
noemde. Zijn levensverhaal leest immers als een jongensboek. Met een tomeloze
ambitie werkte hij zich vanuit het niets op tot één van de rijkste en meest vooraan
staande vastgoedondernemers van Nederland. Maar al die glitter en glamour had
den ook hun keerzijde. Zo tekenden Caransa's tijd in kamp Westerbork en een latere
ontvoering zijn leven.
"Ik moet eerlijk zeggen dat ik aanvankelijk niet wist wat ik met
zo'n slimme handelaar moest, maar toen ik het script las was ik direct
enthousiast", gaat Vrienten verder. "Geschiedenis wordt inzichtelijk gemaakt
als je inzoomt op personen, en het leven van Caransa was bijzonder. Het staat voor de
treurigheid van de jaren '30, het oorlogsdrama en de wederopbouw. Het heeft dus een
vrolijke kant, maar ook een diepere, wanhopige laag.
Zo werd Caransa, die naast het halve Rembrandtplein ook andere grote Amster
damse hotels als het American en Amstel Hotel in bezit had, in 1977 bijvoorbeeld
ontvoerd. "Die ontvoering, die de ontvoerders 10 miljoen gulden heeft opgeleverd, is
spectaculair en heeft Caransa van een flamboyante man tot een kluizenaar gemaakt.
Toch gaan we daar niet heel diep op in", legt Leopold Witte, die mede het script
schreef, uit.
"Wel is van belang dat we laten zien dat hij vijf dagen in een hok opgesloten heeft
gezeten en dat hij daardoor in gedachten terug is geworpen naar de oorlog. Caransa
heeft zich al vroeg uit het joodse milieu en de joodse buurt teruggetrokken. Mede
daarom heeft hij als enige van zijn familie de oorlog overleefd en dat heeft aan hem
geknaagd. Eigenlijk heeft hij er met zijn succesvol zakenleven, met als symbolisch
hoogtepunt de bouw van het Caransa Hotel, voor gezorgd dat de naam van Caransa,
ondanks het uitroeien van zijn hele familie, is blijven bestaan", aldus Witte.
Het oorlogsaspect maakt de musical voor Vrienten dan ook relevant. "Dit is een
verhaal dat steeds weer verteld moet worden. En daarbij hoort ook de dubieuze rol
van de Amsterdamse overheid. Zij hebben het de Duitsers wel heel makkelijk gemaakt.
Ter illustratie schetst Witte een treffend voorbeeld: "In het Amsterdamse Stads
archief vonden wij een briefje van een ambtenaar die het steunverzoek van de vader
van Caransa afwees met de woorden 'Dit soort mensen vindt altijd wel geld.De
ondertitel van de musical zou kunnen luiden: De ondernemer tegen de ambtenarij.
Toen Amsterdam in de jaren '60 richting de rondomliggende polders wilde uitbreiden,
had Caransa al met de nodige voorkennis alle grond van de boeren opgekocht, zodat
de gemeente bij hem moest zijn. Dat heeft hem zowel aardig wat geld als een goed
gevoel opgeleverd."
Als jochie stond Caransa vaak met zijn neus gedrukt tegen het raam van het Doelen
hotel, in volle bewondering voor het zilverwerk, de kroonluchters en het mooie tapijt
van dit paleis vlak bij de plek waar hij was geboren. Het zoontje van de kolenboer
werd echter steevast door de portier weggeschopt, 'want zo'n ongewassen kwa
jongen stootte de clientèle af'. Veertig jaar later, toen hij al een behoorlijk kapitaal bij
elkaar had gescharreld met zijn handel in legerdumpartikelen, tweedehands auto
onderdelen en zijn eerste vastgoedtransacties, nam Caransa wraak: hij kocht het
Doelenhotel.
Toen Henny Vrienten werd gevraagd om de muziek te schrijven voor een musical
over deze Amsterdamse tycoon, associeerde hij Caransa ook meteen met het Doe
lenhotel. "The Beatles zijn altijd mijn goden geweest en daarom kende ik Caransa als
de man die op veel foto's met The Beatles te zien is toen zij in juni 1964 in het Doelen
hotel logeerden."
RANG
UPGRADE
CADEAU*
De Koning van Amsterdam
Reserveer nu de beste plaatsen via onze shop.
'De ticketprijzen zijn op basis van beschikbaarheid en afhankelijk van de datum, tijd en rang. Inclusief servicekosten en exclusief
transactiekosten per bestelling. Geldig van rang 2 naar rang 1. Niet in combinatie met andere acties. Voor alle voorwaarden ga naar pzc.nl/koningamsterdam
Benieuwd naar nog meer topdeals?
Bekijk het complete aanbod in onze shop.