3 Mediabedrijven willen samen strijd met grootmachten aanbinden De twee mediabedrijven willen de strijd aangaan met de (internatio nale) grootmachten in de media wereld als Google, Facebook, maar vooral de streamingdiensten Net- flix en HBO. De mediareus telt straks zeven televisiezenders. RTL's grootste troef is streamingdienst V ideoland, die de afgelopen jaren werd uitge breid. Talpa Network brengt onder andere radiozenders als Radio 538 en Veronica in. In het nieuwe bedrijf wordt Sven Sauvé, momenteel ceo bij RTL Ne derland, de nieuwe topman. RTL bezit straks 70 procent van de aan delen, Talpa 30 procent. Goedkeuren Sauvé stelt dat de aandacht van het nieuwe mediabedrijf vooral uitgaat naar Nederlandse programma's en Videoland. ,,Wij denken dat Neder landse content het verschil gaat maken, ook naar de toekomst toe.'' Bedragen, een nieuwe naam en een startdatum zijn nog niet bekend, maar de kans dat de mediareus ko mend televisieseizoen al begint lijkt klein. De Autoriteit Consu ment Markt (ACM) moet de deal namelijk nog goedkeuren. De aanstaande megadeal levert ook veel vragen op, want blijft het personeelsbestand intact? Hoe rea geren de producenten en adverteer ders? Voormalig SBS 6-programmadi- recteur Tina Nijkamp noemt het 'historisch nieuws'. ,,We hebben nooit eerder één grote commerciële omroep gehad. Dit gaat de boeken in." Ze verwacht dat John de Mol, ondanks het kleinere aandelenpak ket, veel zeggenschap zal houden over de programmering. ,,Zijn grote liefde, dat blijkt uit alles, is het op de buis brengen van nieuwe tv-for mats, die het ook wereldwijd goed doen. Daar zal hij ongetwijfeld goede afspraken over gemaakt heb ben. Bij RTL krijgt De Mol er straks een etalage bij om de wereld te la ten zien wat hij maakt.'' Voor onafhankelijke televisiepro ducenten is de fusie waarschijnlijk slecht nieuws, denkt ze. ,,Zowel RTL als Talpa hebben eigen tv-pro- ducenten in huis. Buitenstaanders zullen harder moeten vechten om een nieuw programma te verkopen aan hen.'' Media Cultuur Kratten bier worden massaal ingeslagen. Aanleiding voor het gehamster is met name de nieuwe Alcoholwet die op 1 juli ingaat. Vanaf die dag is het verboden te stunten met alcoholprijzen. Een vriendengroep uit Drogterop- slagen (Drenthe) kan voorlopig vooruit. Ze bestelden bij de Plus in Gramsbergen maar liefst 490 krat ten Grolsch. De duizenden flesjes - de mannen rekenden ruim 6000 euro af- werden op een platte kar gezet en met een trekker naar een schuur in hun dorp vervoerd. De vrienden maakten gebruik van een van de laatste stuntverko pen met alcohol, bedacht door de plaatselijke supermarkt: drie krat jes Grolsch voor 25 euro. Dit is een wel heel extreem voorbeeld, maar de mannen uit Drenthe zijn niet de enigen die toeslaan nu het nog kan. De afgelopen dagen doken filmpjes op van klanten die zoveel mogelijk kratten bier mee naar huis slepen. Supermarkten melden dat de bierverkoop de laatste weken be hoorlijk is toegenomen. Dat heeft niet alleen met de nieuwe regelge ving te maken, maar ook met het EK voetbal. ,,Met name met het oog op het EK hebben we maan den geleden al onze alcoholacties vastgelegd. We merken dat er veel vraag is naar met name bier. We werken in principe met een maxi mum aantal kratten per klant, de actie van onze collega uit Grams- bergen was dan ook zijn initia tief', zegt een woordvoerder van Plus Retail. Stuntprijzen Volgens haar zijn er tot nu toe niet veel problemen met de bevoorra ding. ,,Het kan voorkomen dat er tijdelijk een tekort is, maar dat proberen we zo snel mogelijk op te lossen.'' Of het verbod op stuntprijzen effect zal hebben op de omzet (mensen zijn bij aanbiedingen ge- prijsacties. 30 procent van de deel nemende consumenten aan het onderzoek zei zonder korting minder alcohol in huis te halen en dus minder te drinken. Verantwoord Peter de Wolf, directeur van Stich ting Verantwoorde Alcoholcon sumptie (Stiva), denkt dat de nieuwe regels zeker op langere ter mijn gunstig uitpakken. ,,Neder- landers drinken steeds meer ver antwoord, het aantal zware drin kers daalt al jaren. Je ziet het ook aan de opmars van alcoholvrije dranken. We hebben niet voor niets apps over gezondheid en meer bewegen op ons mobieltje staan. Als er minder wordt gestunt met de prijzen, dan zijn veel men sen minder snel geneigd om meer alcohol te kopen. Die wet zal in vloed hebben op de consumptie.'' neigd meer alcohol aan te schaf fen, red.), is volgens Plus nog niet te zeggen. ,,Dat weten we pas over een paar maanden. Wat wel een direct gevolg van de nieuwe wet is, is dat wij online geen sterke drank meer verkopen. Dat kan nog wel bij onze fysieke slij terijen, maar combinatiever koop van niet-alcoholische producten en sterke drank via de website mag niet meer.'' Ook Albert Heijn laat weten dat het vanaf 1 juli niet meer mogelijk is via ah.nl sterke drank te bestellen, alleen 'wel via Gall&Gall'. Het CBL, brancheorganisatie van de supermarktketens, geeft aan dat het recente gehamster geen aanleiding geeft om nieuwe en overkoepelende afspraken te maken over alcoholverkoop. ,,Daar spelen wij geen rol in. De winkels verkopen'', aldus een woordvoer der. Om alcoholmisbruik in te dam men, mogen supermarkten, slijte rijen en webshops geen korting hoger dan 25 procent op alcohol geven. Uit onderzoek dat het mi nisterie van Volksgezondheid liet uitvoeren, blijkt dat vooral super markten veel gebruikmaakten van bepalen zelf wat voor acties ze houden en of ze wel of geen maximum aantal flessen of krat ten per klant aanhouden. Wat wij wel doen, is advies geven over de nieuwe Alcoholwet. We geven on der meer aan hoe je straks op een verantwoorde wijze alcohol kunt woensdag 23 juni 2021 GO RTL en Talpa nieuwe mediareus Concurrenten RTL Nederland en Talpa Network gaan fuseren en schrijven daarmee Nederlandse televisiehistorie. Dennis Jansen Hanneke van Houwelingen Hilversum Sven Sauvé (l) van RTL en John de Mol van Talpa slaan de handen ineen. fotos rtl, brunopress Den Haag M Stunten met alcoholprijzen - twee kratjes bier voor de prijs van één - mag vanaf 1 juli niet meer. geen. Dus wordt momen teel nog even massaal bier ingeslagen, ook vanwege het EK voet bal. FOTO'S VAN Sanne Schelfaut OOST MEDIA, HOL LANDSE HOOGTE Bier verdringt wc-rol van eerste plek hamster lijst De vrienden uit Drogteropslagen hebben wel even genoeg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 3