1 Elektrische truck kan niet laden langs snelweg II II ECONOMIE 17 leven ingeblazen. Daarbij nam de maatschappij dit voorjaar een meerderheids belang in het bedrijf dat al dertig jaar de afhandeling van haar vakantieboekingen ver zorgt: Airtrade. Die aankoop van minder dan 15 miljoen euro leidde tot ophef, omdat de maatschappij de investe ring deed op het moment van overheidssteun, noodlenin- gen en een reorganisatie waarbij 5500 banen verdwe nen. ,,Dat belang stelt ons in staat de technologie achter het aanbieden van pakketrei zen door te ontwikkelen", zegt Kreulen. „Bovendien is Airtrade ons contact met honderden reisagenten, zodat die onze reizen kunnen ver kopen. Dat zelf opzetten kost tijd en een hoop geld. Nu stappen we op een rijdende trein; dat is sneller en goed koper.'' Kreulen waarschuwt voor de kritiek op zulke stappen. ,,We moeten wel investerin gen kunnen doen. We steken ook geld in nieuwe vliegtui gen, in nieuwe cabine-inrich ting, in reclamecampagnes. Dat zijn geen frivoliteiten, dat is onze business. Daarmee worden we financieel ge zond.'' Grenzen aan de groei Of de nieuwe vakantiebe stemmingen overeind blijven als het zakelijk verkeer uit eindelijk weer op poten staat, is twijfelachtig. KLM vliegt in vergelijking met 2019 naar 90 procent van de bestem mingen op de helft van de capaciteit - er wordt minder vaak gevlogen - en met een kwart van de passagiers. ,,Wij herstellen het mon diale KLM-netwerk alleen door én vrijetijdspassagiers én zakelijke reizigers te trek ken, zowel klanten uit Neder land als overstappers op Schiphol. De vraag is of we na herstel voldoende capaciteit hebben om alle nieuwe be stemmingen aan te doen.'' ,,Als ik nu naar de cijfers kijk, is KLM Nederland terug naar de omzetten van tien jaar geleden, toen ik hier be gon. De jaren voor de corona- pandemie draaiden we als een tierelier. We deden meer dan 10.000 tickets per dag. Die motor moet weer op gang komen.'' Directeur Kreulen zegt zich niet doof te houden voor de maatschappelijke wens om de luchtvaart duurzamer en ook stiller te maken. KLM wil actief het voortouw nemen bij dat debat. ,,Het is niet al leen voor ons herstel belang rijk de vliegtuigen zo snel mogelijk weer vol te krijgen, dat is ook belangrijk vanuit het oogpunt van milieu. Volle vliegtuigen stellen ons in staat onze investeringen in duurzaamheid, zoals in de nieuwste vliegtuigen, bio brandstof en andere innova ties, te blijven doen.'' Geen van de bekende laadstations met het gebogen gele dak is ge schikt om vrachtwagens te laden. Bij de nieuwere stations met rechte daken kan het theoretisch wel, want daar is de doorrijhoogte opgekrikt naar vier meter. Toch wil Fastned de vrachtwagens niet hebben, want de bestrating is niet sterk genoeg. Meer dan 7,5 ton kan die niet dragen. Bovendien zijn de bochten naar de laadstations zo krap dat een vrachtwagencombi natie alles kapot zou rijden. En als het een vrachtwagenchauffeur al zou lukken om een laadpaal te be reiken, dan is het laadstation met een helemaal gevuld. Fastned zegt in een reactie dat er nog geen sprake was van elek trische vrachtwagens in 2012 toen het bedrijf een overeenkomst sloot voor de aanleg van laadstati- ons langs de snelwegen. ,,Destijds is er een blik op de toekomst ge worpen. Elektrische auto's waren de toekomst. Nu verandert het snel. We kijken nu of we veel gro tere stations moeten bouwen die misschien ook geschikt worden voor vrachtwagens en of we de bestaande stations moeten aan passen. Dat is mede afhankelijk van het nieuwe beleid dat Rijks waterstaat op dit gebied ontwik kelt.'' Een transportondernemer die investeert in een elektrische truck moet tot die tijd vooraf puzzelen hoe zijn vrachtwagen de ritten afgelegd krijgt zonder stil te val len. Een fabrikant als Volvo levert speciale software om een rit te kunnen plannen. Opladen zal vooral bij het bedrijf moeten ge beuren of bij de klant tijdens het laden en lossen. Het gebrek aan laadmogelijkhe- den maakt de inzet van elektri sche vrachtwagens moeilijker. Even een bestelling tussendoor is niet mogelijk als er geen mogelijk heid is om snel bij te laden. En tussentijds bijladen is geen over- bodige luxe gezien de beperkte actieradius van 300 kilometer. Ondernemers zullen zo veel mo gelijk willen rijden met de elektri sche vrachtwagen om de investe ring eruit te krijgen. Met prijzen rond de 350.000 euro is de truck op elektriciteit drie tot vier keer duurder dan de dieselvariant. Vrachtwagenfabrikanten zijn ambitieus. Mercedes-Benz pre senteert volgende week zijn eerste elektrisch truck die nog dit jaar in serieproductie gaat. Volvo biedt drie modellen in tal van configu raties. DAF verkoopt ze, ^edere vrachtwagenproducent is ermee bezig. En niet te vergeten: ook Tesla werkt al jaren aan een elek trische vrachtwagen. Naar uitstoot nul Zwaar elektrisch vrachtvervoer zal de komende jaren nog een niche zijn. Maar rond 2025 is dat voorbij. Volvo bijvoorbeeld wil in 2030 de CO2-uitstoot van de nieuwe vrachtwagens gehalveerd hebben en tien jaar later moet de uitstoot nul zijn. Dan is ook opladen langs de hoofdwegen noodzaak, stelt de Europese koepel van autofabri kanten Acea. In 2030 rij den er vol gens Acea 270.000 middelzware tot zware elektrische vrachtwa gens in Europa. En lukt alleen als er zo'n 42.000 laadplekken voor vrachtwagens worden gereali seerd. Fastned heeft momenteel 141 snellaadstations en opent er dit jaar nog eens 40. Nederland is de thuismarkt, maar het bedrijf is ook actief in België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Ko ninkrijk. Volgens Fastned zal het laden van auto's steeds sneller gaan en komen er stations waar tientallen auto's tegelijk kunnen laden. op poten, gaat KLM weer naar winst en kunnen we de le ningen terugbetalen inclusief flinke rente.'' Het gaat daarbij niet alleen om Nederlandse vakantie gangers en familiebezoe kers. ,,Op een gemiddelde KLM-vlucht naar Amsterdam stapt 20 tot 25 procent van de passagiers uit in Nederland, de rest stapt over. Die trans ferpassagiers stellen ons in staat vanuit Nederland recht streeks naar 172 bestemmin gen te vliegen. Zonder over stappers is dat, op een hand jevol bestemmingen na, niet rendabel.'' Hij vervolgt: ,,Op onze vlucht naar Ibiza kunnen zo zeven passagiers zitten die eerst met ons vanuit New York naar Schiphol zijn ge vlogen. Mijn collega in de VS verkoopt nu Mombassa aan Amerikanen. Zulke vrijetijds- bestemmingen helpen ons om dat netwerk sneller weer rendabel te maken." Netwerk „Dan kan je zeggen: doe al leen de economisch belang rijke routes, want vakantiebe stemmingen doen de lage- kostenmaatschappijen of vakantievliegers wel. Maar die dragen niet bij aan het netwerk op Schiphol of de Neder landse economie.'' Prijsvliegers hebben geen overstappers; die móéten een be stemming als Du- brovnik in Nederland en Kroatië vullen door lage ticketprij zen te vragen. Om die vakantie gangers te lokken, heeft KLM haar tour operator die sinds 2014 pakketreizen aanbiedt als KLM Holidays, nieuw Met vrijetijdsverkeer zijn we volgend jaar flink op stoom. Onze vluchten naar de Antillen zijn nu al vol Als ik nu naar de cijfers kijk, is KLM Nederland terug naar de omzetten van tien jaar geleden - Harm Kreulen, directeur KLM 13 woensdag 23 juni 2021 GO Volvo wil over negen jaar de CO2-uitstoot van nieuwe vracht wagens gehalveerd hebben. foto volvo De verkoop van de elektrische trucks krijgt langzaam maar zeker vaart. Er is één pro bleem: de snellaadstations van marktleider Fastned langs de snelweg zijn veel te laag. Ton Voermans Beesd De laadstations van Fastned zijn te laag voor trucks. foto anp 7.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17