1
Elektrische truck
kan niet laden
langs snelweg
II
II
ECONOMIE 17
leven ingeblazen. Daarbij
nam de maatschappij dit
voorjaar een meerderheids
belang in het bedrijf dat al
dertig jaar de afhandeling van
haar vakantieboekingen ver
zorgt: Airtrade. Die aankoop
van minder dan 15 miljoen
euro leidde tot ophef, omdat
de maatschappij de investe
ring deed op het moment van
overheidssteun, noodlenin-
gen en een reorganisatie
waarbij 5500 banen verdwe
nen.
,,Dat belang stelt ons in
staat de technologie achter
het aanbieden van pakketrei
zen door te ontwikkelen",
zegt Kreulen. „Bovendien is
Airtrade ons contact met
honderden reisagenten, zodat
die onze reizen kunnen ver
kopen. Dat zelf opzetten kost
tijd en een hoop geld. Nu
stappen we op een rijdende
trein; dat is sneller en goed
koper.''
Kreulen waarschuwt voor
de kritiek op zulke stappen.
,,We moeten wel investerin
gen kunnen doen. We steken
ook geld in nieuwe vliegtui
gen, in nieuwe cabine-inrich
ting, in reclamecampagnes.
Dat zijn geen frivoliteiten, dat
is onze business. Daarmee
worden we financieel ge
zond.''
Grenzen aan de groei
Of de nieuwe vakantiebe
stemmingen overeind blijven
als het zakelijk verkeer uit
eindelijk weer op poten staat,
is twijfelachtig. KLM vliegt in
vergelijking met 2019 naar
90 procent van de bestem
mingen op de helft van de
capaciteit - er wordt minder
vaak gevlogen - en met een
kwart van de passagiers.
,,Wij herstellen het mon
diale KLM-netwerk alleen
door én vrijetijdspassagiers
én zakelijke reizigers te trek
ken, zowel klanten uit Neder
land als overstappers op
Schiphol. De vraag is of we na
herstel voldoende capaciteit
hebben om alle nieuwe be
stemmingen aan te doen.''
,,Als ik nu naar de cijfers
kijk, is KLM Nederland terug
naar de omzetten van tien
jaar geleden, toen ik hier be
gon. De jaren voor de corona-
pandemie draaiden we als
een tierelier. We deden meer
dan 10.000 tickets per dag.
Die motor moet weer op gang
komen.''
Directeur Kreulen zegt zich
niet doof te houden voor de
maatschappelijke wens om
de luchtvaart duurzamer en
ook stiller te maken. KLM wil
actief het voortouw nemen
bij dat debat. ,,Het is niet al
leen voor ons herstel belang
rijk de vliegtuigen zo snel
mogelijk weer vol te krijgen,
dat is ook belangrijk vanuit
het oogpunt van milieu. Volle
vliegtuigen stellen ons in
staat onze investeringen in
duurzaamheid, zoals in de
nieuwste vliegtuigen, bio
brandstof en andere innova
ties, te blijven doen.''
Geen van de bekende laadstations
met het gebogen gele dak is ge
schikt om vrachtwagens te laden.
Bij de nieuwere stations met
rechte daken kan het theoretisch
wel, want daar is de doorrijhoogte
opgekrikt naar vier meter. Toch
wil Fastned de vrachtwagens niet
hebben, want de bestrating is niet
sterk genoeg. Meer dan 7,5 ton kan
die niet dragen. Bovendien zijn de
bochten naar de laadstations zo
krap dat een vrachtwagencombi
natie alles kapot zou rijden. En als
het een vrachtwagenchauffeur al
zou lukken om een laadpaal te be
reiken, dan is het laadstation met
een helemaal gevuld.
Fastned zegt in een reactie dat
er nog geen sprake was van elek
trische vrachtwagens in 2012 toen
het bedrijf een overeenkomst
sloot voor de aanleg van laadstati-
ons langs de snelwegen. ,,Destijds
is er een blik op de toekomst ge
worpen. Elektrische auto's waren
de toekomst. Nu verandert het
snel. We kijken nu of we veel gro
tere stations moeten bouwen die
misschien ook geschikt worden
voor vrachtwagens en of we de
bestaande stations moeten aan
passen. Dat is mede afhankelijk
van het nieuwe beleid dat Rijks
waterstaat op dit gebied ontwik
kelt.''
Een transportondernemer die
investeert in een elektrische truck
moet tot die tijd vooraf puzzelen
hoe zijn vrachtwagen de ritten
afgelegd krijgt zonder stil te val
len. Een fabrikant als Volvo levert
speciale software om een rit te
kunnen plannen. Opladen zal
vooral bij het bedrijf moeten ge
beuren of bij de klant tijdens het
laden en lossen.
Het gebrek aan laadmogelijkhe-
den maakt de inzet van elektri
sche vrachtwagens moeilijker.
Even een bestelling tussendoor is
niet mogelijk als er geen mogelijk
heid is om snel bij te laden. En
tussentijds bijladen is geen over-
bodige luxe gezien de beperkte
actieradius van 300 kilometer.
Ondernemers zullen zo veel mo
gelijk willen rijden met de elektri
sche vrachtwagen om de investe
ring eruit te krijgen. Met prijzen
rond de 350.000 euro is de truck
op elektriciteit drie tot vier keer
duurder dan de dieselvariant.
Vrachtwagenfabrikanten zijn
ambitieus. Mercedes-Benz pre
senteert volgende week zijn eerste
elektrisch truck die nog dit jaar in
serieproductie gaat. Volvo biedt
drie modellen in tal van configu
raties. DAF verkoopt ze, ^edere
vrachtwagenproducent is ermee
bezig. En niet te vergeten: ook
Tesla werkt al jaren aan een elek
trische vrachtwagen.
Naar uitstoot nul
Zwaar elektrisch vrachtvervoer
zal de komende jaren nog een
niche zijn. Maar rond 2025 is dat
voorbij. Volvo bijvoorbeeld wil in
2030 de CO2-uitstoot van de
nieuwe vrachtwagens gehalveerd
hebben en tien jaar later moet de
uitstoot nul zijn.
Dan is ook opladen langs de
hoofdwegen noodzaak, stelt de
Europese koepel van autofabri
kanten Acea. In 2030 rij den er vol
gens Acea 270.000 middelzware
tot zware elektrische vrachtwa
gens in Europa. En lukt alleen als
er zo'n 42.000 laadplekken voor
vrachtwagens worden gereali
seerd.
Fastned heeft momenteel 141
snellaadstations en opent er dit
jaar nog eens 40. Nederland is de
thuismarkt, maar het bedrijf is
ook actief in België, Frankrijk,
Duitsland en het Verenigd Ko
ninkrijk. Volgens Fastned zal het
laden van auto's steeds sneller
gaan en komen er stations waar
tientallen auto's tegelijk kunnen
laden.
op poten, gaat KLM weer naar
winst en kunnen we de le
ningen terugbetalen inclusief
flinke rente.''
Het gaat daarbij niet alleen
om Nederlandse vakantie
gangers en familiebezoe
kers. ,,Op een gemiddelde
KLM-vlucht naar Amsterdam
stapt 20 tot 25 procent van de
passagiers uit in Nederland,
de rest stapt over. Die trans
ferpassagiers stellen ons in
staat vanuit Nederland recht
streeks naar 172 bestemmin
gen te vliegen. Zonder over
stappers is dat, op een hand
jevol bestemmingen na, niet
rendabel.''
Hij vervolgt: ,,Op onze
vlucht naar Ibiza kunnen zo
zeven passagiers zitten die
eerst met ons vanuit New
York naar Schiphol zijn ge
vlogen. Mijn collega in de VS
verkoopt nu Mombassa aan
Amerikanen. Zulke vrijetijds-
bestemmingen helpen ons
om dat netwerk sneller weer
rendabel te maken."
Netwerk
„Dan kan je zeggen: doe al
leen de economisch belang
rijke routes, want vakantiebe
stemmingen doen de lage-
kostenmaatschappijen of
vakantievliegers wel.
Maar die dragen niet bij
aan het netwerk op
Schiphol of de Neder
landse economie.''
Prijsvliegers hebben
geen overstappers;
die móéten een be
stemming als Du-
brovnik in Nederland
en Kroatië vullen
door lage ticketprij
zen te vragen.
Om die vakantie
gangers te lokken,
heeft KLM haar tour
operator die sinds 2014
pakketreizen aanbiedt als
KLM Holidays, nieuw
Met vrijetijdsverkeer
zijn we volgend jaar
flink op stoom. Onze
vluchten naar de
Antillen zijn nu al vol
Als ik nu naar de
cijfers kijk, is KLM
Nederland terug naar
de omzetten van tien
jaar geleden
- Harm Kreulen, directeur KLM
13
woensdag 23 juni 2021
GO
Volvo wil over negen jaar de CO2-uitstoot van nieuwe vracht
wagens gehalveerd hebben. foto volvo
De verkoop van de elektrische
trucks krijgt langzaam maar
zeker vaart. Er is één pro
bleem: de snellaadstations van
marktleider Fastned langs de
snelweg zijn veel te laag.
Ton Voermans
Beesd
De laadstations van Fastned
zijn te laag voor trucks. foto anp
7.