De boel in de gaoten 'ouwen
11
STAD GEEFT NETWERK EEN OPPEPPER
n een fietsstraat mag gemoto
riseerd verkeer de fietser niet
inhalen. Er geldt een maxi
mumsnelheid van 30 kilome
ter per uur. In een fietsstraat
geldt eenrichtingsverkeer en mo
gen fietsers de hele breedte van de
weg gebruiken in hun rijrichting.
Sinds vorig jaar legt de stad ver
sneld fietsstraten aan. Intussen is
er bijna 20 kilometer aan fietsstra-
ten in Antwerpen. Verschillende
fietsstraten sluiten op elkaar aan
en vormen een zogenaamde rode
loper. Die kwam je voor het eerst
tegen in Antwerpen-Noord en
Borgerhout.
Dat beleid is de buitenwereld
niet ontgaan. Fietsverzekeraar
Coya plaatste Antwerpen in 2019
bij de wereldtop. Als fietsstad
moest Antwerpen enkel Utrecht
en het Duitse Munster laten voor
gaan. De stad had die derde plaats
vooral te danken aan het aantal
fietsers en het gebruik van deel-
fietsen.
Wat veel beter kon, was het aan-
tal fietsongevallen. Het dieptepunt
lag in oktober 2017 toen er drie
fietsdoden vielen in een maand
tijd.
Trap
Antwerpen bij de beste fietssteden
ter wereld? Fenna Bouve van actie
groep MAX30 schreef in een co
lumn dat ze zich verslikte in haar
koffie. Bouve haalde het voorbeeld
aan van de prachtige Parkbrug die
het Eilandje met Park Spoor Noord
verbindt, die brug eindigde in een
trap.
Schepen voor mobiliteit Koen
Kennis (N-VA): ,,Het is een mooie
brug, maar het was natuurlijk half
werk van het stadsbestuur dat des
tijds de brug aanlegde. We plaat-
sen nu een helling, zodat fietsers
niet meer over die vervelende trap
moeten."
En de Antwerpse fietsers ken
nen de andere pijnpunten. Een
zwart punt is onder meer de
smalle Nationalestraat. Ondanks
fietsmarkeringen blijft het daar la
veren tussen auto's en tramspo
ren. Ook in de Lange Leemstraat of
de Provinciestraat blijft fietsen
heikel.
Tramsporen
Sinds het rapport van Coya zijn we
weer twee jaar verder. De uitbouw
en duidelijke borden voor de fiets-
straten zijn goed nieuws. Maar hoe
overtuigt de stad de kritische fiet
ser die zich vastrijdt in tramspo
ren? Of wat met de snelheidsdui
vels die je in een Zone 30 nog altijd
tegenkomt?
Koen Kennis ziet het zo. ,,De
straten die je benoemt, zijn niet
geschikt als fietsstraten omdat ze
drukke assen zijn voor openbaar
vervoer, met name het tramver
keer. Fietsers hebben in die buur
ten de kans om parallelle verbin
dingen te gebruiken die meer ge
schikt zijn voor zacht verkeer.
Fietsstraten, en dat is ook iets wat
uit de vakliteratuur blijkt, moeten
comfortabele en veilige verbindin
gen vormen door de stad. En dat is
niet noodzakelijk de kortste weg
van A naar B. Vandaar dat we ook
investeren in fietslussen door de
districten heen, zodat we fietsers
over lange afstanden over veilige
routes kunnen sturen. Daarvoor
rollen we sinds de zomer van 2020
versneld tot 19 kilometer kilome
ter extra fietsstraten uit, die in af
wachting van de definitieve he-
raanleg een voorlopige, visueel
duidelijk herkenbare inrichting
krijgen. Het is terecht dat je op
merkt dat er bestuurders zijn,
maar ook speed pedelecs, die zich
niet aan de snelheidsbeperkingen
houden in de Zone 30. Precies
daarom sensibiliseren we, naast
handhaving en infrastructurele
ingrepen. Dat is de Heilige Drie
vuldigheid van de Zone 30-invoe-
ring, maar zoals in het echte leven
zijn er ook hier zondaars."
ren d'r ook uut. Allicht goengen me
de volgende daogen nog dikkels die
ken, mao... 't nest was leeg en bleef
leeg. Onbewoonbaor verklaorde
weunieng.
Kaotertje
As 'k even nao de koffie nao buuten
stappen, dan zien 'k 'm dao wee zit
ten. Dat kleine röödbruune kaotertje.
Op d'n 'oek van m'n schuurtje. Al
licht kiekt ie even as 'k de keuken-
deure opendoen. Niks ontgaot 'm.
Verzichtig lööpt ie over de rand van 't
dek en kiekt nao alle kanten. Net een
schildwacht. Zö moet vroeger Jantje
van Sluus ook op 't Belfort gestaon
'èn. Om de boel in de gaoten te 'ou
wen.
STREEKTAAL
Zie je 'em?, vraogt de buurman
en die wiest naor 'n 'oek van
m'n 'ofje. En jao 'öör, achter de
beierstruuken zien 'k een röödbruun
kopje. 't Is nog een joeng katje die 'ier
èrgenst in de buurte weunt.
„Gisteren zat die bie ons in de neu-
tebööm", gaot de buurman vèrder.
,,Nie zö 'ööge. Achter een joenge mè-
relaor. Die vloog een paor takjes nao
boven en jao 'öör dat joenge diengk
sproeng nao boven en toen duke-
lende die natuurlijk uut dien bööm.
Mao, die kwam schööne op z'n vier
pöötjes terechte. Jao, joenge katten
ee. Die moeten nog 'êêl wat lêêren."
Veugels
Katten en joenge veugels. Da's noe 'n
slechte combinaotie. Vooral in 't
voorjaor. As die kleintjes nog moeten
lêêren vliegen. Dan sneuvelt 't nog al
's êêne. Dan zit die katte op het dek
van m'n schuurtje gewoon 'n uurtje
op de uutkiek nao joenge veugels. Die
ouwe leiden 'm dan af en vliegen rao-
keliengs over 't dek. Dat joenge
diengk spriengt d'r altied nao. En
binst is tie afgeleid, ee. Maor is dat
niet 't geval, en die joenge veugel zit
in 't nauwe, dan maoken die vaoder
en moeder toch van udder neuze. Dat
is dan in 'êêl de buurte te 'öören.
Vroeger bie de schoole was t'r een
dichten 'aoge en daorin zat 'n kêêr
een mèrelaor te broeien. Wudder als
kinders goengen daor natuurlijk al
tied vóór en nao schooltied kieken.
En die moeder zat dan rustig deu te
broeien. Mao in d'r öögen zag je toch
wel de bangig'eid van betrapt te ziin.
Dat bêêstje wist nie wat 't gebeu
rende as dao drie, vier joengeskopjes
de takjes van d'aoge opzieje dou
wende. Wegvliegen? Da nööit nie.
Nao schooltied, stoven wudder na
tuurlijk bots op dat nest af. ,,Jao, die
zit er nog." riep de êêsten altied.
Maor op 'n kêêr, was tie gevlogen.
En 't nestje was leeg. Wat een teleur-
stellieng voor ons. Ook d'eitjes wao-
ZUIDERBUREN
In 2015 verscheen in
Antwerpen de eerste
fietsstraat. Zes jaar
later weet nog niet
iedereen wat de regels
zijn in een fietsstraat.
Daarom hangt de stad
nieuwe borden op.
VL DINSDAG 22 JUNI 2021
Dominique Piedfort
Antwerpen
- Rinus Willemsen
In deze rubriek be
lichten we weke
lijks een Zeeuws
dialect. Deze keer
een verhaal van
Rinus Willemsen in
het Zeeuws
Vlaams. Beluister
de gesproken ru
briek op pzc.nl/
streektaal.
In de rubriek Zuiderburen
werpen we wekelijks een blok
over de Belgische grens.
Deze week: de fietsstraten
van Antwerpen.
Nieuwe borden voor de fietsstraten. foto stad antwerpen
Borden voor de fietsstraten