De boel in de gaoten 'ouwen 11 STAD GEEFT NETWERK EEN OPPEPPER n een fietsstraat mag gemoto riseerd verkeer de fietser niet inhalen. Er geldt een maxi mumsnelheid van 30 kilome ter per uur. In een fietsstraat geldt eenrichtingsverkeer en mo gen fietsers de hele breedte van de weg gebruiken in hun rijrichting. Sinds vorig jaar legt de stad ver sneld fietsstraten aan. Intussen is er bijna 20 kilometer aan fietsstra- ten in Antwerpen. Verschillende fietsstraten sluiten op elkaar aan en vormen een zogenaamde rode loper. Die kwam je voor het eerst tegen in Antwerpen-Noord en Borgerhout. Dat beleid is de buitenwereld niet ontgaan. Fietsverzekeraar Coya plaatste Antwerpen in 2019 bij de wereldtop. Als fietsstad moest Antwerpen enkel Utrecht en het Duitse Munster laten voor gaan. De stad had die derde plaats vooral te danken aan het aantal fietsers en het gebruik van deel- fietsen. Wat veel beter kon, was het aan- tal fietsongevallen. Het dieptepunt lag in oktober 2017 toen er drie fietsdoden vielen in een maand tijd. Trap Antwerpen bij de beste fietssteden ter wereld? Fenna Bouve van actie groep MAX30 schreef in een co lumn dat ze zich verslikte in haar koffie. Bouve haalde het voorbeeld aan van de prachtige Parkbrug die het Eilandje met Park Spoor Noord verbindt, die brug eindigde in een trap. Schepen voor mobiliteit Koen Kennis (N-VA): ,,Het is een mooie brug, maar het was natuurlijk half werk van het stadsbestuur dat des tijds de brug aanlegde. We plaat- sen nu een helling, zodat fietsers niet meer over die vervelende trap moeten." En de Antwerpse fietsers ken nen de andere pijnpunten. Een zwart punt is onder meer de smalle Nationalestraat. Ondanks fietsmarkeringen blijft het daar la veren tussen auto's en tramspo ren. Ook in de Lange Leemstraat of de Provinciestraat blijft fietsen heikel. Tramsporen Sinds het rapport van Coya zijn we weer twee jaar verder. De uitbouw en duidelijke borden voor de fiets- straten zijn goed nieuws. Maar hoe overtuigt de stad de kritische fiet ser die zich vastrijdt in tramspo ren? Of wat met de snelheidsdui vels die je in een Zone 30 nog altijd tegenkomt? Koen Kennis ziet het zo. ,,De straten die je benoemt, zijn niet geschikt als fietsstraten omdat ze drukke assen zijn voor openbaar vervoer, met name het tramver keer. Fietsers hebben in die buur ten de kans om parallelle verbin dingen te gebruiken die meer ge schikt zijn voor zacht verkeer. Fietsstraten, en dat is ook iets wat uit de vakliteratuur blijkt, moeten comfortabele en veilige verbindin gen vormen door de stad. En dat is niet noodzakelijk de kortste weg van A naar B. Vandaar dat we ook investeren in fietslussen door de districten heen, zodat we fietsers over lange afstanden over veilige routes kunnen sturen. Daarvoor rollen we sinds de zomer van 2020 versneld tot 19 kilometer kilome ter extra fietsstraten uit, die in af wachting van de definitieve he- raanleg een voorlopige, visueel duidelijk herkenbare inrichting krijgen. Het is terecht dat je op merkt dat er bestuurders zijn, maar ook speed pedelecs, die zich niet aan de snelheidsbeperkingen houden in de Zone 30. Precies daarom sensibiliseren we, naast handhaving en infrastructurele ingrepen. Dat is de Heilige Drie vuldigheid van de Zone 30-invoe- ring, maar zoals in het echte leven zijn er ook hier zondaars." ren d'r ook uut. Allicht goengen me de volgende daogen nog dikkels die ken, mao... 't nest was leeg en bleef leeg. Onbewoonbaor verklaorde weunieng. Kaotertje As 'k even nao de koffie nao buuten stappen, dan zien 'k 'm dao wee zit ten. Dat kleine röödbruune kaotertje. Op d'n 'oek van m'n schuurtje. Al licht kiekt ie even as 'k de keuken- deure opendoen. Niks ontgaot 'm. Verzichtig lööpt ie over de rand van 't dek en kiekt nao alle kanten. Net een schildwacht. Zö moet vroeger Jantje van Sluus ook op 't Belfort gestaon 'èn. Om de boel in de gaoten te 'ou wen. STREEKTAAL Zie je 'em?, vraogt de buurman en die wiest naor 'n 'oek van m'n 'ofje. En jao 'öör, achter de beierstruuken zien 'k een röödbruun kopje. 't Is nog een joeng katje die 'ier èrgenst in de buurte weunt. „Gisteren zat die bie ons in de neu- tebööm", gaot de buurman vèrder. ,,Nie zö 'ööge. Achter een joenge mè- relaor. Die vloog een paor takjes nao boven en jao 'öör dat joenge diengk sproeng nao boven en toen duke- lende die natuurlijk uut dien bööm. Mao, die kwam schööne op z'n vier pöötjes terechte. Jao, joenge katten ee. Die moeten nog 'êêl wat lêêren." Veugels Katten en joenge veugels. Da's noe 'n slechte combinaotie. Vooral in 't voorjaor. As die kleintjes nog moeten lêêren vliegen. Dan sneuvelt 't nog al 's êêne. Dan zit die katte op het dek van m'n schuurtje gewoon 'n uurtje op de uutkiek nao joenge veugels. Die ouwe leiden 'm dan af en vliegen rao- keliengs over 't dek. Dat joenge diengk spriengt d'r altied nao. En binst is tie afgeleid, ee. Maor is dat niet 't geval, en die joenge veugel zit in 't nauwe, dan maoken die vaoder en moeder toch van udder neuze. Dat is dan in 'êêl de buurte te 'öören. Vroeger bie de schoole was t'r een dichten 'aoge en daorin zat 'n kêêr een mèrelaor te broeien. Wudder als kinders goengen daor natuurlijk al tied vóór en nao schooltied kieken. En die moeder zat dan rustig deu te broeien. Mao in d'r öögen zag je toch wel de bangig'eid van betrapt te ziin. Dat bêêstje wist nie wat 't gebeu rende as dao drie, vier joengeskopjes de takjes van d'aoge opzieje dou wende. Wegvliegen? Da nööit nie. Nao schooltied, stoven wudder na tuurlijk bots op dat nest af. ,,Jao, die zit er nog." riep de êêsten altied. Maor op 'n kêêr, was tie gevlogen. En 't nestje was leeg. Wat een teleur- stellieng voor ons. Ook d'eitjes wao- ZUIDERBUREN In 2015 verscheen in Antwerpen de eerste fietsstraat. Zes jaar later weet nog niet iedereen wat de regels zijn in een fietsstraat. Daarom hangt de stad nieuwe borden op. VL DINSDAG 22 JUNI 2021 Dominique Piedfort Antwerpen - Rinus Willemsen In deze rubriek be lichten we weke lijks een Zeeuws dialect. Deze keer een verhaal van Rinus Willemsen in het Zeeuws Vlaams. Beluister de gesproken ru briek op pzc.nl/ streektaal. In de rubriek Zuiderburen werpen we wekelijks een blok over de Belgische grens. Deze week: de fietsstraten van Antwerpen. Nieuwe borden voor de fietsstraten. foto stad antwerpen Borden voor de fietsstraten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 72