Hee kom op, niet piekeren, doen! intern^ediair "Ik wil écht minder werken als die kleine straks komt. Dat gaat mijn baas niet tof vinden... intermediair.nl/ ambitie voor jouw opties. ECONOMIE 17 Het nieuwe bezorgplatform Bistroo.nl wil het opnemen tegen gevestigde platformen als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft hoge verwachtingen, maar of consumenten er warm voor lopen is nog de vraag. CO i.jdi We spelen niet het zelfde spel, maar een ander spel Grip op je ambitie Kijk op e zijn een vloek en een zegen tegelijk: dankzij maaltijdbe zorgdiensten als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo kregen res taurants er miljoenen klanten bij. Voor talloze horeca-onder- nemers vormden de online bezorg diensten afgelopen coronajaar zelfs de enige reddingsboei om tijdens de lock- downs in leven te blijven. Maar dat is niet gratis, want tegelijk harken de bezorgdiensten een flinke commissie binnen voor hun werk. Zo rekent Thuisbezorgd.nl een commissie van 13 procent per bestelling (exclusief bezorging), plus 19 cent administratie kosten. Ondernemers klagen daar al jaren over. Thuisbezorgd.nl en Deliveroo zijn echter zo groot geworden dat res taurants niet meer om hen heen kun nen. Zo komen er via Thuisbezorgd.nl maandelijks ruim een miljoen bestel lingen binnen, een derde van de Ne derlanders bestelt tenminste één keer per jaar via het platform. Frustraties De frustraties zijn er in coronatijd niet minder op geworden, weet branche vereniging Koninklijke Horeca Neder land. Zo vroegen ze Thuisbezorgd.nl om uit coulance tijdelijk lagere com missie te rekenen. Een geste volgde, maar enkel voor de nieuwe deelne mers. ,,Het was eigenlijk niet meer dan een mooie marketingtruc'', is het ver wijt van de ondernemers. Het zal niet verbazen dat er - veelal vanuit de horeca zelf- allerlei pogin gen zijn ondernomen om onder de macht van gevestigde platformen uit te komen. Hoeveel nieuwe initiatieven er de afgelopen jaren zijn gestart, durft de branchevereniging niet te zeggen, maar KHN denkt dat het om enkele tientallen gaat. De een is succesvoller dan de ander, maar geen partij is het gelukt om echt door te breken. ,,Het is lastig opboksen tegen de reuzen'', zegt een KHN- woordvoerder. ,,Het belangrijkste voor een horecaondernemer is om gevon den te worden door de gast die bij jou wil bestellen. Met de enorme marke- tingoffensieven van bijvoorbeeld Thuisbezorgd is het moeilijk om daar als ondernemer omheen te werken.'' Toch gloort er hoop. Nieuwkomer Bistroo is een serieus alternatief voor de ondernemers, denkt de club van horecaondernemers. De start-up is net voor corona gelanceerd en richt zich behalve op bezorging van maaltijden ook op bezorging van vers- en speci- aalproducten en versnaperingen. Houdgreep Bedenker en oprichter Bas Roos (30) las jaren geleden berichten dat restau rants in de houdgreep zaten bij platfor men en kwam zo op het idee om een nieuw platform te ontwikkelen: één waar ondernemers een fractie van de kosten betalen, zelf de regie in handen houden (ook zelf bezorgen) en één ge baseerd op een community van onder nemers en consumenten. Het initiatief lijkt in de smaak te val len. „Inmiddels tellen we 300 onder nemers en al 25.0000 actieve ge bruikers en we groeien hard", zegt Roos van Bistroo. Wat volgens hem helpt, is dat de brancheorga nisatie KHN het bedrijf actief pro moot onder de achterban. De brancheorganisatie laat we ten er geen geld in te steken, maar het actief onder de aandacht te brengen bij de leden, onder andere met een korting op de contributie. Bistroo is het enige initiatief dat KHN de afgelopen ja ren heeft omarmd op dit gebied. Een van de voordelen is dat via het platform de horecaondernemer slechts 5 procent (of KHN-leden 4,85 procent) contributie betaalt en geen administratiekosten. En de onderne mers gaan zelf over de winkel, klanten, bezorging betalingen, data en promo ties. Fijn natuurlijk voor die onderne mers, maar of consumenten er ook warm voor lopen? Roos denkt daar iets op gevonden te hebben: kortingspun- ten. De ondernemer doet dat in de vorm van een eigen digitale munt: de Bist. Voor elke bestelling bij een aange sloten restaurant ontvangen klanten Bist-tokens als beloning. Die kunnen ze bij een volgende bestelling inzetten als korting. Ze krijgen verder een belo ning als ze een review achterlaten of nieuwe restaurants aandragen. Buiten Bistroo kunnen ontvangers er niets mee. De Bist is meer een loyaliteits programma 2.0, airmiles met een cryp- tosausje, waarmee Roos op de crypto- hype meelift. ,,Hiermee bouwen we aan een com munity met consumenten en onder nemers. We zetten ambassadeurs in om meer bekendheid te krijgen en die ambassadeurs krijgen daar extra cryp- tomunten voor'', vertelt Roos. Waar hij de funding vandaan haalt? ,,Uit de cryptocommunity. Mensen konden intekenen voor onze digitale munt. We hebben 8 miljoen euro opgehaald en dat steken we voor in de software om de kosten voor ondernemers laag te houden en deels gebruiken we het voor het bouwen van de community." Dat het riskant kan zijn met crypto- munten of kan neigen naar een pira midespel, wijst ondernemer Roos van de hand. ,,Ik zie het meer als gezamen lijk organiseren, waarbij we loyaliteit willen creëren tussen consumenten en bedrijven en zij met punten worden beloond als ze iets bijdragen. Het blijft bovendien mogelijk om af te rekenen in euro's", vult hij aan. Econoom en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar heeft er weinig vertrou wen in dat een nieuwkomer de bestel- reuzen kan doen vergeten. Het pro bleem is volgens hem dat nieuwe ini tiatieven veelal gericht zijn op het drukken van de kosten van onderne mers. ,,Ik hoor ondernemers vooral klagen over de hoge commissie die bijvoor beeld Thuisbezorgd rekent, maar ze halen via het platform 100.000 euro omzet binnen. Als ondernemers niet meer werken met Thuisbezorgd, dan lopen ze die omzet mis. Is een com missie van 13 procent echt zo erg als het zoveel oplevert?'' Doe geen moeite De nieuwkomers zullen volgens hem geen kans van slagen hebben, omdat gevestigde platformen al jaren veel in vesteren in marketing, waardoor ze bij consumenten top-of-mind zijn én blijven. ,,Een nieuwkomer kan daar nooit tegenop'', denkt hij. En dan hebben de bestelreuzen vol gens hem nog het voordeel dat ze een enorm aanbod van restaurants in hun portefeuille hebben en een betrouw baar imago hebben. Voor wie over weegt een nieuw initiatief te starten of denkt de macht van een Thuisbezorgd te kunnen breken, heeft Molenaar één advies: doe geen moeite. ,,Ze zijn on verslaanbaar'', klinkt het. Roos denkt daar uiteraard anders over. Hij verwacht dat er ruimte is in de markt, omdat de ontevredenheid onder ondernemers toeneemt. En hij verwacht dat de ergernis bij onderne mers zal groeien, omdat de gevestigde partijen de komende jaren de kosten fors moeten opvoeren om hun positie te behouden. Ook KHN vraagt zich af hoe lang gevestigde platforms relevant zullen zijn. Zeker omdat de maat schappij kritischer is geworden op grote platforms die consumenten en zelfstandig ondernemers gebruiken voor aandeelhouderswaarde en winst maximalisatie, klinkt het. En de branchevereniging denkt dat Bistroo sterk kan groeien als onderne mers hun eigen vaste klanten wijzen op het bestaan ervan, waardoor de be kendheid én het vertrouwen groeien. ,,Via ondernemers kan je consumen ten ook bereiken. Ondernemers ko men immers letterlijk bij de mensen thuis. We spelen dus niet hetzelfde spel, maar een ander spel.'' w dinsdag 22 juni 2021 GO Natasja de Groot bistroo !?\t Bas Roos. FOTO YARA VERSTAPPEN - Bas Roos, Bistroo - „3**?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17