corrigeert de geschiedenis 'Witte propaganda' leidde eind 1969 tot de moord op Black Panther-voorman Fred Hampton, stelt acteur Daniel Kaluuya, die in april een Oscar won voor zijn rol in Judas and the Black Messiah. Hij hoopt dat de film ogen opent. Scherm in vuur en vlam 13 Ik heb niet de behoefte mensen een bepaalde kant op te duwen'', wil acteur Daniel Kaluuya (32) benadrukken. ,,Maar aspiraties heb ik wél. Dat iedereen die de film ziet, zich eens inleest in deze geschiedenis en de ware feiten ontdekt. In de hoop dat die de ziel raken. Wat je er vervol gens mee doet, is aan jou...'' Het indringende Judas and the Black Messiah, vanaf vandaag te zien in de bioscoop, concentreert zich op twee sleutelfiguren in een gevoelig stuk historie. Kaluuya, die in 2017 doorbrak in de horrorhit Get Out, sleepte dit voorjaar een Oscar in de wacht met zijn vertolking van Fred Hampton. Deze socialist werkte zich in de jaren 60 razendsnel omhoog als voorzitter van de Black Panther Party in Chi cago. Het was hem niet alleen te doen om gelijke rechten voor zwarte men sen, de charismatische activist had vooral als doel alle vormen van fas cisme te stoppen. Ver kwam hij niet. In december 1969 werd hij gedrogeerd, neerge schoten en gedood in zijn bed tijdens een politie-inval. Hampton was toen 21 jaar. De judas in dit waargebeurde verhaal is de zwarte informant William O'Neal (acteur LaKeith Stanfield), die van de overheid de op dracht kreeg in de burgerrechten beweging te infiltreren en Hampton in de gaten te houden. Dat de FBI de revolutionair zag als een 'radicale bedreiging' en in brede zin bezig was met een dubieuze strijd tegen zwarte mensen die hun stem lieten horen, bleef lang onderbelicht. Of Hampton verkeerd werd begre pen? ,,Ik denk juist dat het bewust incorrect aan het volk is voorgescho teld. De overheid verstoorde zijn boodschap. Hoe doe je dat? Door de Panthers een terroristische organisa tie te noemen, terwijl ze juist lief dadig bezig waren, armen een kans gaven op educatie en gemeenschap pen samenbrachten. Propaganda leidde tot Hamptons executie.'' De Brit vervolgt: ,,Ik heb zelf nooit geloofd dat de Panthers terroristen waren. Mezelf juist altijd afgevraagd waarom mij dit werd verteld. Dus hoop ik dat iedereen zijn vooroorde len opzij kan zetten bij het zien van deze film.'' Volgens regisseur Shaka King is een verkeerd beeld van de Panthers ontstaan, doordat de meeste artike len en boeken toentertijd werden geschreven door 'de staat en de FBI'. ,,Ik hoop dat de film een stap voor waarts is in het corrigeren van de ge schiedenis. Veel mensen associëren de Panthers nog steeds met leren jassen, parades en wapens. Dat was slechts een klein deel van die cul tuur. In werkelijkheid boden ze zelfs een helpende hand aan arme witte organisaties. En d^e geschiedenis is nooit verteld, in elk geval niet aan witte mensen.'' Relevant King: ,,Ik kijk uit naar de dag dat zo'n film als Judas and the Black Messiah niet meer relevant is. Tot die tijd: ik kon niet voorzien dat hij uitgerekend in déze tijd zou verschijnen", zegt de regisseur, verwijzend naar de Black Lives Matter-beweging. ,,Al decennia proberen mensen een film te maken over Fred Hampton. Of je nu gelooft in God of niet, het feit dat deze film er nu is, kan niet zonder reden zijn.'' JUDAS AND THE BLACK MESSIAH Dick Maas schrijft boekenserie over zijn film Abbey Hoes in Liefde Zonder Grenzen and the Black Messiah Gudo Tienhooven Daniel Kaluuya met de Oscar voor zijn rol als Fred Hampton. Daniel Kaluuya als de Black Panther-voorman. foto ap DRAMA Regie: Shaka King. Hoofdrollen: Daniel Kaluuya, LaKeith Stan field en Jesse Plemons Voor een activist van de strijdlus tige Black Panther Party is Fred Hampton een opvallend timide fi guur. Het contrast kan niet gro ter zodra de slechts 20-jarige jongen uit Illinois de zeepkist be stijgt. Hampton verandert in een charismabom en elke zin die zijn mond verlaat, zorgt voor kippen vel bij zijn publiek. In de film én in de bioscoopzaal. Daniel Kaluuya won in april te recht een Oscar voor zijn vertol king van de jonge revolutionair die een jaar na zijn doorbraak in de burgerrechtenpartij (in 1968) werd geliquideerd. Zodra de Britse acteur verschijnt, zet hij het scherm in vuur en vlam. Zijn tegenspeler LaKeith Stanfield, de judas in het verhaal, is eigen lijk minstens zo indrukwekkend. In de ogen van deze informant tegen wil en dank, William O'Neal, lezen we zowel ontzag voor Hampton als de angst om hem, gedwongen door de FBI, het zwijgen op te leggen. Dat ook regisseur en scenarist Shaka King diep onder de indruk is van zijn twee hoofdrolspelers, pakt soms negatief uit. Omdat hij beide personages evenveel ruimte gunt, waait Judas and the Black Messiah te vaak te veel alle kanten op. Het is een smetje op een verder dynamisch drama waar de urgentie vanaf druipt. - Gudo Tienhooven donderdag 17 juni 2021 THRILLER Regisseur Dick Maas schrijft een boekense rie gebaseerd op zijn oude hit film Amsterdam- ned uit 1988. Het eerste deel in de reeks, De Naakte Getuige, verschijnt op 19 juli. Hij hoopt een omroep of zender te vin den die in de toekomst oren heeft naar een Amsterdamned- televisieserie. KOMEDIE Abbey Hoes, Soy Kroon en Edwin Jonker zijn binnenkort te zien in de nieuwe Neder landse romanti sche komedie Liefde Zonder Grenzen. Eerder werd al bekend gemaakt dat onder anderen Yolanthe Cabau, Selma Omari, Jim Bakkum, Melissa Drost en Freek Bar- tels hun op wachting maken in de film. FOTO REUTERS E

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 37