corrigeert de geschiedenis
'Witte propaganda' leidde eind 1969 tot de moord op Black
Panther-voorman Fred Hampton, stelt acteur Daniel Kaluuya, die in
april een Oscar won voor zijn rol in Judas and the Black Messiah. Hij
hoopt dat de film ogen opent.
Scherm in
vuur en vlam
13
Ik heb niet de behoefte
mensen een bepaalde
kant op te duwen'', wil
acteur Daniel Kaluuya
(32) benadrukken. ,,Maar
aspiraties heb ik wél. Dat
iedereen die de film ziet,
zich eens inleest in deze geschiedenis
en de ware feiten ontdekt. In de hoop
dat die de ziel raken. Wat je er vervol
gens mee doet, is aan jou...''
Het indringende Judas and the Black
Messiah, vanaf vandaag te zien in de
bioscoop, concentreert zich op twee
sleutelfiguren in een gevoelig stuk
historie. Kaluuya, die in 2017 doorbrak
in de horrorhit Get Out, sleepte dit
voorjaar een Oscar in de wacht met
zijn vertolking van Fred Hampton.
Deze socialist werkte zich in de jaren
60 razendsnel omhoog als voorzitter
van de Black Panther Party in Chi
cago. Het was hem niet alleen te doen
om gelijke rechten voor zwarte men
sen, de charismatische activist had
vooral als doel alle vormen van fas
cisme te stoppen.
Ver kwam hij niet. In december
1969 werd hij gedrogeerd, neerge
schoten en gedood in zijn bed tijdens
een politie-inval. Hampton was toen
21 jaar. De judas in dit waargebeurde
verhaal is de zwarte informant
William O'Neal (acteur LaKeith
Stanfield), die van de overheid de op
dracht kreeg in de burgerrechten
beweging te infiltreren en Hampton
in de gaten te houden. Dat de FBI de
revolutionair zag als een 'radicale
bedreiging' en in brede zin bezig was
met een dubieuze strijd tegen zwarte
mensen die hun stem lieten horen,
bleef lang onderbelicht.
Of Hampton verkeerd werd begre
pen? ,,Ik denk juist dat het bewust
incorrect aan het volk is voorgescho
teld. De overheid verstoorde zijn
boodschap. Hoe doe je dat? Door de
Panthers een terroristische organisa
tie te noemen, terwijl ze juist lief
dadig bezig waren, armen een kans
gaven op educatie en gemeenschap
pen samenbrachten. Propaganda
leidde tot Hamptons executie.''
De Brit vervolgt: ,,Ik heb zelf nooit
geloofd dat de Panthers terroristen
waren. Mezelf juist altijd afgevraagd
waarom mij dit werd verteld. Dus
hoop ik dat iedereen zijn vooroorde
len opzij kan zetten bij het zien van
deze film.''
Volgens regisseur Shaka King is
een verkeerd beeld van de Panthers
ontstaan, doordat de meeste artike
len en boeken toentertijd werden
geschreven door 'de staat en de FBI'.
,,Ik hoop dat de film een stap voor
waarts is in het corrigeren van de ge
schiedenis. Veel mensen associëren
de Panthers nog steeds met leren
jassen, parades en wapens. Dat was
slechts een klein deel van die cul
tuur. In werkelijkheid boden ze zelfs
een helpende hand aan arme witte
organisaties. En d^e geschiedenis is
nooit verteld, in elk geval niet aan
witte mensen.''
Relevant
King: ,,Ik kijk uit naar de dag dat zo'n
film als Judas and the Black Messiah
niet meer relevant is. Tot die tijd: ik
kon niet voorzien dat hij uitgerekend
in déze tijd zou verschijnen", zegt de
regisseur, verwijzend naar de Black
Lives Matter-beweging. ,,Al decennia
proberen mensen een film te maken
over Fred Hampton. Of je nu gelooft
in God of niet, het feit dat deze film
er nu is, kan niet zonder reden zijn.''
JUDAS AND THE BLACK
MESSIAH
Dick Maas
schrijft
boekenserie
over zijn film
Abbey Hoes
in Liefde
Zonder
Grenzen
and the Black Messiah
Gudo Tienhooven
Daniel Kaluuya met de Oscar
voor zijn rol als Fred Hampton.
Daniel Kaluuya als de Black
Panther-voorman. foto ap
DRAMA
Regie: Shaka King. Hoofdrollen:
Daniel Kaluuya, LaKeith Stan
field en Jesse Plemons
Voor een activist van de strijdlus
tige Black Panther Party is Fred
Hampton een opvallend timide fi
guur. Het contrast kan niet gro
ter zodra de slechts 20-jarige
jongen uit Illinois de zeepkist be
stijgt. Hampton verandert in een
charismabom en elke zin die zijn
mond verlaat, zorgt voor kippen
vel bij zijn publiek. In de film én in
de bioscoopzaal.
Daniel Kaluuya won in april te
recht een Oscar voor zijn vertol
king van de jonge revolutionair
die een jaar na zijn doorbraak in
de burgerrechtenpartij (in 1968)
werd geliquideerd. Zodra de
Britse acteur verschijnt, zet hij
het scherm in vuur en vlam. Zijn
tegenspeler LaKeith Stanfield,
de judas in het verhaal, is eigen
lijk minstens zo indrukwekkend.
In de ogen van deze informant
tegen wil en dank, William
O'Neal, lezen we zowel ontzag
voor Hampton als de angst om
hem, gedwongen door de FBI,
het zwijgen op te leggen.
Dat ook regisseur en scenarist
Shaka King diep onder de indruk
is van zijn twee hoofdrolspelers,
pakt soms negatief uit. Omdat hij
beide personages evenveel
ruimte gunt, waait Judas and the
Black Messiah te vaak te veel
alle kanten op. Het is een smetje
op een verder dynamisch drama
waar de urgentie vanaf druipt.
- Gudo Tienhooven
donderdag 17 juni 2021
THRILLER
Regisseur Dick
Maas schrijft
een boekense
rie gebaseerd
op zijn oude hit
film Amsterdam-
ned uit 1988.
Het eerste deel
in de reeks, De
Naakte Getuige,
verschijnt op
19 juli. Hij hoopt
een omroep of
zender te vin
den die in de
toekomst oren
heeft naar een
Amsterdamned-
televisieserie.
KOMEDIE
Abbey Hoes,
Soy Kroon en
Edwin Jonker
zijn binnenkort
te zien in de
nieuwe Neder
landse romanti
sche komedie
Liefde Zonder
Grenzen. Eerder
werd al bekend
gemaakt dat
onder anderen
Yolanthe Cabau,
Selma Omari,
Jim Bakkum,
Melissa Drost
en Freek Bar-
tels hun op
wachting maken
in de film.
FOTO REUTERS
E