Kanaalweg alsnog een flaneerboulevard
6
Recreatiebedrijven willen vaak eigen voorziening voor elektrische auto's
Een eigen laadpaal voor elektrische
auto's wordt voor recreatiebedrij
ven steeds belangrijker, aldus Roel
Clement en Robbert Meeuwse van
Agri Snellaad. Zij merken dat ho
tels, campings en vakantieparken
steeds vaker bij hen aankloppen
met het verzoek palen te installe
ren. Ook zien ze dat zulke recreatie-
bedrijven overstappen op univer
sele laadpalen. ,,De palen die alleen
gebruikt kunnen worden voor één
automerk, Tesla, doen ze van de
Gasten vragen bij het
boeken steeds vaker
of ze hun elektrische
auto kunnen opladen
hand want ze willen iedereen kun
nen bedienen." Het Badhotel in
Domburg is daar een voorbeeld
van, aldus Clement. Meeuwse:
„Gasten vragen bij het boeken
steeds vaker of ze hun elektrische
auto kunnen opladen. Kan dat niet,
dan kijken ze verder."
Tweedehands
Meeuwse merkt momenteel dat de
vraag naar laadpalen hoog is. Dat
komt omdat er steeds meer auto
merken betaalbare elektrische
auto's op de markt brengen. Die
vraag wordt over een paar jaar nog
veel groter omdat dan ook deze au
to's tweedehands worden aangebo-
den. ,,Dan zal de vraag echt fors toe
nemen."
Clement en Meeuwse waren gis
teren in Middelburg om samen met
wethouder Chris Simons (VVD,
verkeer) een nieuwe laadpaal in ge
bruik te nemen bij Cityhotel Wood
aan Achter de Houttuinen. Om aan
de groeiende vraag naar laadpalen
te voldoen, werkt de gemeente
Middelburg nu niet meer alleen sa
men met Allego maar ook met Agro
Snellaad. In de gemeente staan nu
zo'n veertig laadpalen waar tachtig
auto's tegelijk aan kunnen 'tanken'.
Maar volgens de wethouder moe
ten er de komende jaren nog heel
wat bij. ,,Tot 2025 nog zo'n 110 extra
palen met elk twee laadpunten."
Zeer regelmatig krijgt de ge
meente verzoeken van inwoners
voor het plaatsen van palen omdat
ze een elektrische auto hebben ge
kocht of willen kopen. ,,We probe
ren dan binnen een straal van 150
meter van de woning zo'n paal te
installeren." En dan wel op een plek
waar ook anderen er gebruik van
kunnen maken. Als de aanvrager
echter op eigen terrein een laad-
punt kan aanleggen, komt de ge
meente niet in actie. ,,Dan moeten
de inwoners het zelf regelen", aldus
beleidsambtenaar Rob Köster.
Clement zegt dat zijn bedrijf mo
menteel ook kijkt naar het plaatsen
van laadpalen op de parkeerterrei
nen langs de Walcherse kust. Dat
zal volgens hem uit bedrijfsecono
misch standpunt nog niet zo mak-
Tijdens de zomer zal
er altijd wel
voldoende vraag zijn
naar energie
kelijk zijn omdat die terreinen een
groot deel van het jaar niet erg in
tensief worden gebruikt. „Tijdens
de zomer zal er altijd wel vol
doende vraag zijn naar energie." Hij
is dan ook aan het onderzoeken of
het mogelijk is op de een of andere
manier een soort verplaatsbare pa
len te plaatsen. ,,Als dat kan, dat zou
heel mooi wezen." Maar hij wijst
ook naar Renesse waar op het
transferium twaalf laadpalen staan
en waar bezoekers vervolgens gratis
met het openbaar vervoer naar het
strand kunnen. Als zoiets op Wal
cheren ook komt, is het volgens
hem rendabel om daar ook vaste
laadpalen te installeren. ,,Want dan
weet je zeker dat het hele jaar daar
auto's parkeren die opgeladen moe
ten worden."
Het Kanaal doorsnijdt Walcheren
en Middelburg. Die blauwe ader
zorgt altijd wel voor verkoeling op
hete dagen. Maar de Kanaalweg is
een vlakte van tegels, asfalt en be
ton. Wat dat betekent op warme da
gen, was gisteren goed te voelen.
Daarom is het nodig de weg te ver-
groenen, legt wethouder van mi
lieu Chris Dekker uit.
De weg blijft een belangrijke ver
keersader. Wel wordt de stenen
boulevard langs het kanaal de helft
smaller. Er blijft een verhard wan
delpad over, maar tussen de bomen
en de weg komt een langgerekte
groenstrook, vanaf de Schroebrug
tot en met het kantoor van het wa
terschap.
Wortels
Door tussen de bomen tegels weg
te halen, hebben de wortels ook
meer ruimte en zullen de bomen
ook sneller groeien, is de verwach
ting. En die zorgen op hun beurt
dan weer voor meer schaduw.
Ook het Stationsgebied wordt
heringericht en groener gemaakt.
Twee stroken voor verkeer dat
Steen eruit, groen
erin: klimaat dwingt
tot aanpassing van
Kanaalweg
wilde afslaan naar de Stationsbrug
zijn niet meer nodig. Die maken
daarom plaats voor groene perkjes.
De ruimte tussen het fietspad en de
rijbaan wordt ook een groenstrook.
Hevige regenbuien
Groen neemt de hitte op en zorgt,
met de bomen die er al staan, voor
verkoeling. Niet voor niets wordt de
herinrichting mede betaald met
Europese subsidie van het project
Cool Towns. De groenstroken hel
pen ook bij het opvangen van re
genwater, merkt wethouder Dek
ker op. Dat is immers een ander ge
volg van klimaatverandering: hevi
gere regenbuien. Al dat water vindt
moeilijk zijn weg de bodem in als er
overal stenen en asfalt liggen.
De gemeente stimuleert inwo
ners van de versteende binnenstad
om geveltuintjes aan te leggen, om
tegels te verwijderen en daar plant
jes in te zetten. Dan moet de ge
meente zelf ook aan de slag, beaamt
Dekker. De Kanaalweg is daar een
ideale plek voor, vindt hij. Het werk
is nu begonnen en eind dit jaar
klaar.
De wandelpromenade langs de
Kanaalweg is ooit zo aangelegd om
er een boulevard van te maken, een
plek om te flaneren. Maar die func
tie heeft het nooit gekregen. Dat
zou nog wel eens een mooie bij
komstigheid kunnen zijn van de
vergroening, beaamt Dekker: dat
het alsnog een flaneerboulevard
wordt.
Baggerbank
En wie dan wil uitrusten, kan te
recht op lange banken voor het sta
tion. En op een heel speciale bank
die Waterschap Scheldestromen
laat maken en voor zijn kantoor aan
de Kanaalweg gaat zetten, kondigt
dijkgraaf Toine Poppelaars aan.
,,Een bank van baggerspecie. Haha
ja, een baggerbank."
donderdag 17 juni 2021
Vraag naar laadpalen groeit fors
Middelburg heeft de komende
jaren voor elektrische auto's nog
zo'n 110 extra laadpalen met elk
twee laadpunten nodig. Dat zei
wethouder Chris Simons giste
ren bij de ingebruikname van
een nieuwe laadpaal bij Cityho
tel Wood aan Achter de Houttui
nen. Ook bij recreatiebedrijven
groeit de vraag naar eigen laad-
palen.
Emile Calon
Middelburg
- Robbert Meeuwse, Agri
Snellaad
- Roel Clement, Agri Snellaad
Tegels en asfalt eruit, planten
erin. De Kanaalweg in Middel
burg wordt groener gemaakt.
Dan zijn de gevolgen van kli
maatverandering - meer hitte,
hevigere regen - beter op te van
gen. En dan wordt het misschien
ook alsnog die flaneerboulevard
die het eigenlijk al had moeten
zijn.
Maurits Sep
Middelburg
Wethouder Chris Simons (links) en Roel Clement van Agri Snellaad nemen de nieuwe laadpaal in Middelburg in gebruik. foto dirkjan gjeltema