Kanaalweg alsnog een flaneerboulevard 6 Recreatiebedrijven willen vaak eigen voorziening voor elektrische auto's Een eigen laadpaal voor elektrische auto's wordt voor recreatiebedrij ven steeds belangrijker, aldus Roel Clement en Robbert Meeuwse van Agri Snellaad. Zij merken dat ho tels, campings en vakantieparken steeds vaker bij hen aankloppen met het verzoek palen te installe ren. Ook zien ze dat zulke recreatie- bedrijven overstappen op univer sele laadpalen. ,,De palen die alleen gebruikt kunnen worden voor één automerk, Tesla, doen ze van de Gasten vragen bij het boeken steeds vaker of ze hun elektrische auto kunnen opladen hand want ze willen iedereen kun nen bedienen." Het Badhotel in Domburg is daar een voorbeeld van, aldus Clement. Meeuwse: „Gasten vragen bij het boeken steeds vaker of ze hun elektrische auto kunnen opladen. Kan dat niet, dan kijken ze verder." Tweedehands Meeuwse merkt momenteel dat de vraag naar laadpalen hoog is. Dat komt omdat er steeds meer auto merken betaalbare elektrische auto's op de markt brengen. Die vraag wordt over een paar jaar nog veel groter omdat dan ook deze au to's tweedehands worden aangebo- den. ,,Dan zal de vraag echt fors toe nemen." Clement en Meeuwse waren gis teren in Middelburg om samen met wethouder Chris Simons (VVD, verkeer) een nieuwe laadpaal in ge bruik te nemen bij Cityhotel Wood aan Achter de Houttuinen. Om aan de groeiende vraag naar laadpalen te voldoen, werkt de gemeente Middelburg nu niet meer alleen sa men met Allego maar ook met Agro Snellaad. In de gemeente staan nu zo'n veertig laadpalen waar tachtig auto's tegelijk aan kunnen 'tanken'. Maar volgens de wethouder moe ten er de komende jaren nog heel wat bij. ,,Tot 2025 nog zo'n 110 extra palen met elk twee laadpunten." Zeer regelmatig krijgt de ge meente verzoeken van inwoners voor het plaatsen van palen omdat ze een elektrische auto hebben ge kocht of willen kopen. ,,We probe ren dan binnen een straal van 150 meter van de woning zo'n paal te installeren." En dan wel op een plek waar ook anderen er gebruik van kunnen maken. Als de aanvrager echter op eigen terrein een laad- punt kan aanleggen, komt de ge meente niet in actie. ,,Dan moeten de inwoners het zelf regelen", aldus beleidsambtenaar Rob Köster. Clement zegt dat zijn bedrijf mo menteel ook kijkt naar het plaatsen van laadpalen op de parkeerterrei nen langs de Walcherse kust. Dat zal volgens hem uit bedrijfsecono misch standpunt nog niet zo mak- Tijdens de zomer zal er altijd wel voldoende vraag zijn naar energie kelijk zijn omdat die terreinen een groot deel van het jaar niet erg in tensief worden gebruikt. „Tijdens de zomer zal er altijd wel vol doende vraag zijn naar energie." Hij is dan ook aan het onderzoeken of het mogelijk is op de een of andere manier een soort verplaatsbare pa len te plaatsen. ,,Als dat kan, dat zou heel mooi wezen." Maar hij wijst ook naar Renesse waar op het transferium twaalf laadpalen staan en waar bezoekers vervolgens gratis met het openbaar vervoer naar het strand kunnen. Als zoiets op Wal cheren ook komt, is het volgens hem rendabel om daar ook vaste laadpalen te installeren. ,,Want dan weet je zeker dat het hele jaar daar auto's parkeren die opgeladen moe ten worden." Het Kanaal doorsnijdt Walcheren en Middelburg. Die blauwe ader zorgt altijd wel voor verkoeling op hete dagen. Maar de Kanaalweg is een vlakte van tegels, asfalt en be ton. Wat dat betekent op warme da gen, was gisteren goed te voelen. Daarom is het nodig de weg te ver- groenen, legt wethouder van mi lieu Chris Dekker uit. De weg blijft een belangrijke ver keersader. Wel wordt de stenen boulevard langs het kanaal de helft smaller. Er blijft een verhard wan delpad over, maar tussen de bomen en de weg komt een langgerekte groenstrook, vanaf de Schroebrug tot en met het kantoor van het wa terschap. Wortels Door tussen de bomen tegels weg te halen, hebben de wortels ook meer ruimte en zullen de bomen ook sneller groeien, is de verwach ting. En die zorgen op hun beurt dan weer voor meer schaduw. Ook het Stationsgebied wordt heringericht en groener gemaakt. Twee stroken voor verkeer dat Steen eruit, groen erin: klimaat dwingt tot aanpassing van Kanaalweg wilde afslaan naar de Stationsbrug zijn niet meer nodig. Die maken daarom plaats voor groene perkjes. De ruimte tussen het fietspad en de rijbaan wordt ook een groenstrook. Hevige regenbuien Groen neemt de hitte op en zorgt, met de bomen die er al staan, voor verkoeling. Niet voor niets wordt de herinrichting mede betaald met Europese subsidie van het project Cool Towns. De groenstroken hel pen ook bij het opvangen van re genwater, merkt wethouder Dek ker op. Dat is immers een ander ge volg van klimaatverandering: hevi gere regenbuien. Al dat water vindt moeilijk zijn weg de bodem in als er overal stenen en asfalt liggen. De gemeente stimuleert inwo ners van de versteende binnenstad om geveltuintjes aan te leggen, om tegels te verwijderen en daar plant jes in te zetten. Dan moet de ge meente zelf ook aan de slag, beaamt Dekker. De Kanaalweg is daar een ideale plek voor, vindt hij. Het werk is nu begonnen en eind dit jaar klaar. De wandelpromenade langs de Kanaalweg is ooit zo aangelegd om er een boulevard van te maken, een plek om te flaneren. Maar die func tie heeft het nooit gekregen. Dat zou nog wel eens een mooie bij komstigheid kunnen zijn van de vergroening, beaamt Dekker: dat het alsnog een flaneerboulevard wordt. Baggerbank En wie dan wil uitrusten, kan te recht op lange banken voor het sta tion. En op een heel speciale bank die Waterschap Scheldestromen laat maken en voor zijn kantoor aan de Kanaalweg gaat zetten, kondigt dijkgraaf Toine Poppelaars aan. ,,Een bank van baggerspecie. Haha ja, een baggerbank." donderdag 17 juni 2021 Vraag naar laadpalen groeit fors Middelburg heeft de komende jaren voor elektrische auto's nog zo'n 110 extra laadpalen met elk twee laadpunten nodig. Dat zei wethouder Chris Simons giste ren bij de ingebruikname van een nieuwe laadpaal bij Cityho tel Wood aan Achter de Houttui nen. Ook bij recreatiebedrijven groeit de vraag naar eigen laad- palen. Emile Calon Middelburg - Robbert Meeuwse, Agri Snellaad - Roel Clement, Agri Snellaad Tegels en asfalt eruit, planten erin. De Kanaalweg in Middel burg wordt groener gemaakt. Dan zijn de gevolgen van kli maatverandering - meer hitte, hevigere regen - beter op te van gen. En dan wordt het misschien ook alsnog die flaneerboulevard die het eigenlijk al had moeten zijn. Maurits Sep Middelburg Wethouder Chris Simons (links) en Roel Clement van Agri Snellaad nemen de nieuwe laadpaal in Middelburg in gebruik. foto dirkjan gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 30